OMOGUĆAVA M-ZABA

KAKO NAM JE M-BANKING UNAPRIJEDIO ŽIVOT Prva ispovijest vodećih ekspertica za osobne financije: Uz pomoć ovoga štedimo najmanje 5 tisuća kuna godišnje

Docentice Ekonomskog fakulteta dr.sc. Andrea Lučić i dr.sc. Dajana Barbić, autorice udžbenika o osobnim financijama i naše vodeće ekspertice za upravljanje osobnim budžetom, heavy su korisnice mobilnog bankarstva, a sada prvi put iznose izračune kako trošiti i uštedjeti uz pomoć digitalnih tehnologija. Zagrebačka banka i Jutarnji vjeruju u budućnost u kojoj razvoj digitalnih tehnologija olakšava ljudima svakodnevicu i pomaže ostvariti svoje snove i životne ciljeve. Zaba kontinuirano razvija m-zabu kako bi građani efikasnije i jednostavnije mogli upravljati osobnim financijama.
Dr.sc. Dajana Barbić i dr.sc. Andrea Lučić

I mi se, kao i vjerojatno većina vas koji ovo čitate, često sablaznimo koliko smo potrošili kada se pitamo gdje nam je otišao novac iz novčanika.

A ako krenemo računati, šok postaje još veći...

Evo pogledajte ovo: ako pušite 10 cigareta dnevno (10 kuna) i popijete jednu kavu dnevno u kafiću (10 kuna) u godini dana 7.300 kuna odleti iz vašeg budžeta, a u pet godina čak oko 35.000 kuna ili 5.000 eura. Ispijanje samo jedne kave dnevno u 5 godina odnosi nam ukupno 18.250 kuna - gotovo isto kao i naša potrošnja kruha.

Svima nam je poznata situacija u kojoj završimo shopping u supermarketu s novim setom noževa, dodatnom tjesteninom ili par ručnika u ruci. Ali malo tko je svjestan da pojedinac tijekom života u prosjeku potroši 600.000 kuna na impulzivne kupovine.

Iracionalna potrošnja - osim što je rezultat trenutačnih emotivnih stanja i niske razine samokontrole - potiče se našom niskom razinom svijesti o tome koliko mi uistinu trošimo.

Najviše impulzivnih kupovina događa se u kupovini hrane (70%) i odjeće (50%). U prosjeku 20% našeg računa iz supermarketa čine isključivo impulzivne potrošačke odluke. Tako da ako mjesečno trošimo 2000 kuna u supermarketu, to znači da svake godine potrošimo 5.000 kuna na impulzivnu kupnju – vrlo vjerojatno na stvari koje nam zapravo ne trebaju. Amerikanci na primjer godišnje potroše 1,2$ trilijuna dolara na potpuno nepotrebne proizvode.

Što više osvijestimo na što trošimo, manje ćemo biti skloni impulzivnoj potrošnji. Zato su mobitel u ruci i tablica pregleda potrošnje postale naš ključni alat, biblija za naše financije. Tradicionalno bankarenje napustile smo prije tri godine i od tada smo heavy korisnice mobilnog bankarstva

Brzina i jednostavnost dobivanja informacija i prijenos novaca glavni je razlog zašto smo heavy korisnice. Plaćanje računa preko mobitela, automatsko popunjavanje uplatnica pomoću fotoaparata mobitela, mogućnost spremanja predložaka za plaćanje, osim što štedi novac, štedi nam i vrijeme – pogotovo ono koje smo provodile čekajući u poslovnici.

Uz to – i kad smo na putovanju možemo plaćati račune i transferirati novac, doslovno gdje god se nalazili, a trošak večere s prijateljicama možemo podijeliti i u realnom vremenu prebaciti novac na račun.

Sada imamo jasniju sliku o svom ponašanju, a onda i svemu onom što moramo napraviti da bi uštedjeli i mogli ostvariti ciljeve koje smo si zadali i imamo više kontrole nad svojim novcem. Zato smo napravile mini analizu da bismo istražile koliko razvoj digitalnih tehnologija pomaže u upravljanju kućnim budžetom. Evo što smo naučile...

1. PLAĆANJE RAČUNA I TRANSFER NOVCA U NEKOLIKO SEKUNDI

Plaćanje računa i prebacivanje novca značajno je jednostavnije i brže korištenjem mobilnog bankarstva – za sve koji ne žele potrošiti 162 sata ili skoro punih tjedan dana svog života na plaćanje računa na šalteru.

Mobilno bankarstvo omogućava spremanje izvršenih naloga za plaćanje, koje onda možemo koristiti pri novim plaćanjima za iste primatelje. U tom slučaju, svi podaci poput broja računa, IBAN-a i ostalih detalja naloga ostaju spremljeni. Za ovakvo plaćanje bit će nam potrebno tek nekoliko sekundi.

Plaćanje korištenjem fotoaparata još je brže i jednostavnije. Potreban je tek klik mobitela i svi relevantni podaci automatski će se prenijeti s naše uplatnice u novi nalog za plaćanje. Kada navedeni postupak plaćanja usporedimo s klasičnim plaćanjem, evidentno je da nam mobilno bankarstvo može donijeti značajne vremenske uštede. Za istu transakciju bit će nam potrebno znatno više vremena. Statistika pokazuje da je prosječno čekanje u hrvatskim bankama oko 7,5 minuta po klijentu banke.

Ako nam treba 7,5 minuta za doći na red i još 7 minuta za platiti račune, to bi značilo da smo u 56 godina odraslog života – ako svaki mjesec plaćamo račune – ukupno potrošili 9,744 minute ili 162 sata ili skoro cijeli tjedan samo na plaćanje računa!

Skini m-zabu. Uštedi vrijeme i novac!

2. EFIKASNIJE VOĐENJE FINANCIJA U REALNOM VREMENU

Jedna od ključnih koristi mobilnog bankarstva je jasan i efikasan pregled svakodnevne i mjesečne potrošnje, iz koje se mogu izvući zaključci i o godišnjoj. Prije su ažurni ljudi koji su detaljno vodili računa o vlastitim financijama uglavnom sve bilježili u crnu ili bijelu knjigu kućnih financija, a sada to sve mobilna tehnologija može raditi za nas. Ne kaže se bezveze: pametan piše, glup pamti.

Evo kako bolje upravljati svojim novcem. Saznaj ovdje!

Kontrola troška – preko aplikacija koje imamo na mobitelu - omogućava nam da ostvarimo važne financijske ciljeve, realiziramo snove, da preduhitrimo nisku razinu samokontrole i krenemo sa štednjom, a tek onda trošimo ono što je ostalo. Naime često znamo reći da nemamo od kuda štedjeti. U trenutku kada na račun sjedne naš pošteno zarađeni novac, osim mogućnosti ugovaranja nekih proizvoda automatske štednje, imamo mogućnosti u dva koraka maknuti novac s našeg računa, kako bi se počeli ponašati kao da ga nema.

Ako pratimo troškove lakše ćemo uvidjeti jesmo li pretjerali u nekoj od kategorija našeg proračuna i možemo li stvoriti dodatne uštede u našem financijskom planu.

Evo kako izgleda godišnji kućni proračun prosječne hrvatske obitelji (DZS):

3. JEDNOSTAVNI SHOPPING

Osim za prebacivanje novca i podmirenje računa, mobilno bankarstvo korisno je i zato što sada možemo mobitel koristiti kao novčanik i platiti samo prislanjanjem mobitela na uređaj uz blagajnu, ili pak kad kupujemo specifične proizvode i usluge korištenjem prepaid bonova; primjerice bonova za mobitel te bonova za nadoplatu ENC uređaja Hrvatskih autocesta. Na taj način, dodatno štedimo vrijeme i novac.

U slučaju da smo krenuli na put, a na ENC uređaju nemamo dostatna sredstva, u nekoliko klikova iz našeg automobila, možemo izvršiti uplatu i obnoviti stanje na računu. Isto tako, kada znamo da je stanje našeg računa na mobitelu nisko, u par sekundi možemo izvršiti kupnju novog bona. Nakon što odaberemo bon koji želimo kupiti, a zatim i vrijednost bona, biramo račun koji će se teretiti za navedenu kupnju. Nakon kupnje, omogućen je uvid u sve detalje kupljenog bona. Osim za sebe, bonove možemo kupovati i za članove svoje obitelji i prijatelje kojima je potrebna nadoplata. U tom slučaju važno je proslijediti aktivacijski kod drugoj osobi kako bi ona nadoplatila račun za svoj mobilni ili ENC uređaj. Pri kupnji bona za nekog drugog, često se nude rješenja i za brzu podjelu koda putem različitih kanala (Facebook Messenger-a, WhatsApp-a, Viber-a, SMS–a ili e-maila). Sve nedavne kupnje bonova za mobitele automatski se spremaju, tako da ih lako možemo kopirati i ponovo koristiti kada to zatrebamo.

Evo kako bolje upravljati svojim novcem. Saznaj ovdje!

4. SIGURNOST

Unatoč povećanju razine korištenja internetskih usluga, sigurnost je i dalje jedan od najznačajnijih čimbenika zbog kojih se dio ljudi ne odlučuje za korištenje te suvremene, gotovo nužne usluge. Međutim, naše iskustvo je drugačije: mi smo baš zahvaljujući m-bankingu na vrijeme spriječili krađu novca s kreditne kartice.

Zagreb, 090518
Tema Kako nam je Mbanking promijenio zivot, prof. Dajana Barbic i prof. Andrea Lucic, profesorice Ekonomskog fakulteta, strucnjakinje za osobne financije. 
Foto: Bruno Konjevic / CROPIX
CROPIX
Andrea: Jednom sam bila žrtva krađe kartičnih podataka, međutim to sam shvatila tek u trenutku kada je došao mjesečni obračun troškova. Otkad koristim mobilno bankarstvo, gotovo pa u realnom vremenu pratim koji troškovi se naplaćuju po mojoj kreditnoj kartici što mi daje osjećaj veće kontrole i sigurnosti.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Zabe, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 08:29