Put u Istru

Ispitali smo mit: Može li se električnim automobilom iz Zagreba doći do mora?

Hyundai Ioniq 5 uz brod Libretto Nautičkog jedra 2022.

 Tomislav Krišto/Cropix
Hrvatska danas broji nešto više od tri tisuće auta na struju, no i dalje postoje nevjerni Tome koji tvrde da nisu dobro rješenje za duge relacije

Električni auto nije praktičan za putovanje na more.

Ova rečenica spretno trči po usnama dežurnih zagovaratelja benzinaca i dizelaša već više od 10 godina, odnosno od trenutka kada su se na hrvatskim cestama pojavila prva vozila na struju.

Iako Hrvatska danas broji oko 16 tisuća hibridnih automobila te nešto više od tri tisuće električnih, i dalje postoje nevjerni Tome koji tvrde da auti na struju nikako nisu dobro rješenje za duge relacije u jednom komadu. Prilikom rasprave pritom koriste dva, za njih neosporiva argumenta.

Prvo, baterija na električnom automobilu ima mali domet.

Drugo, nema dovoljno punionica.

Spomenuti „čvrsti“ dokazi su možda vrijedili tamo 2011. godine, no danas nikako ne drže vodu te se rečenica s početka teksta može slobodno svrstati u kutiju s ostalim hrvatskim društvenim mitovima i legendama.

Pogledajmo samo brojke. Vlasnici električnih automobila u Hrvatskoj na raspolaganju imaju više od 1.200 raznih priključaka za punjenje električnih vozila na više od 550 lokacija. Prije tri godine, u zemlji je bilo oko 700 e-punionica na otprilike 270 mjesta. Brojka se, dakle, skoro udvostručila.

image

Hyundai Ioniq 5 na punionici u ACI marini Umag.

Tomislav Krišto/Cropix

Nadalje, povećala se i maksimalna udaljenost koju je moguće prevaliti s jednim punjenjem, i to čak tri puta u odnosu na početak prošlog desetljeća, pokazuju podaci Društva proizvođača i trgovaca motornih vozila (Society of Motor Manufacturers and Traders – SMMT). Primjerice, prosječni automobil na struju iz 2011. godine mogao je s punom baterijom proći oko 80 kilometara, dok danas, recimo, novi Hyundai IONIQ 5 ima doseg od 481 kilometra, što je dovoljno za putovanje od Zagreba do Biokovo Skywalk šetnice.

Upravo je ovaj korejski crossover idealan maneken za razbijanje ranije spomenutog mita da električna vozila nisu praktična za putovanje na more. Riječ je o modelu novog, samostalnog Hyundaijevog električnog branda „Ioniq“ čija je proizvodnja službeno završila krajem srpnja, tako da na domaće tržište stiže u rujnu, ravno iz pogona u korejskom Ulsanu.

image

Hyundai Ioniq 5 uz brod Libretto Nautičkog jedra 2022.

Tomislav Krišto/Cropix

S njim smo se zaletjeli iz Zagreba do Umaga gdje je usidren brod Nautičkog jedra Jutarnjeg lista, što je, inače, put od 286 kilometara. Iako je riječ o autu na struju, bilo bi pogrešno zaključiti da ispod haube ne spava prava zvijer koja do brzine od 100 km/h dođe za samo 5,2 sekundi. Osim toga, sa svojih 4,64 metra duljine i 1,89 širine predstavlja impresivno izdanje jednog crossovera koji lako može primiti sve potrebne stvari za more jedne četveročlane obitelji.

No, u ovom tekstu nije naglasak na snazi motora ili veličini prtljažnika već na potrošnji. Kao što smo već spomenuli, maksimalni doseg Hyundai IONIQ 5 iznosi 481 kilometar. No, na tu računicu se lako može prilijepiti još dodatna stotka. Naime, IONIQ 5 dolazi s opcijom solarnog krova, što znači da se može puniti i tijekom vožnje, pod uvjetom da je vani sunčano. Nadalje, auto ima i mogućnost ultra punjenja, tako da će se u roku od 5 minuta napuniti dovoljno da prijeđe još dodatnih 100 kilometara.

image

Hyundai Ioniq 5 uz brod Libretto Nautičkog jedra 2022.

Tomislav Krišto/Cropix

Regularno punjenje pritom ne traje predugo. Zahvaljujući novoj platformi koja radi na 800 volta, može se puniti i na ultrabrzim istosmjernim punjačima od 350 kW, na kojima se obje baterije - kapaciteta 58 ili 72,6 kWh - s početnih 10 na 80 posto napune za svega 18 minuta. Kako su izračunali novinari Auto Kluba, za svakih 5 minuta punjenja doseg raste za 100 kilometara. Nažalost, kod nas ultrabrzih punjača još nema, ali zato na češćim brzim punjačima od 50 kW punjenje traje još uvijek prihvatljive 44, odnosno 57 minuta, što je dovoljno vremena za ručak i maleni odmor od vožnje. Uz to, može isporučivati struju do 3,6 kW, pri čemu služi kao veliki powerbank za punjenje mobitela, laptopa pa i električnog bicikla.

Naravno, dolaskom na destinaciju poželjno je da ona ima e-punionicu. ACI marine su još 2018. godine prepoznale važnost zelene tranzicije te su u svim svojim marinama ugradile priključke za električne automobile, što smo mogli potvrditi i u ACI marini Umag. Upravo zato je Hyundai IONIQ 5 odličan izbor za nautičare koji žele istraživati morem, ali i kopnom. Kako bismo im to olakšali, donosimo četiri lokacije u Istri i Kvarneru koje mogu posjetiti s jednim punim „tankom“ IONIQ 5. Kao početnu točku uzeli smo ACI marinu Umag s time da smo računali da se iz svakog odredišta mogu vratiti natrag do marine bez potrebe za zaustavljanjem na punionici.

image

Hyundai Ioniq 5 uz brod Libretto Nautičkog jedra 2022.

Tomislav Krišto/Cropix

KOTLI

Udaljenost u jednom smjeru: 60 km

Trajanje putovanja: 1 h i 6 min

Opis: Kotli su nekada bili gospodarski najjače selo na Humštini s nadaleko poznatim mlinarima i krojačima. Danas su Kotli zaštićena ruralna sredina sa sačuvanim kortama, baladurima, voltama i slikovitim dimnjacima, a tamošnji mlin još uvijek odolijeva vremenu. Kroz selo protječe rijeka Mirna, padajući u slapovima preko stijena, dubeći u kamenu kotlaste udubine po kojima je selo dobilo ime.

image

Kotli kod Huma

Goran Šebelić/Cropix

RT KAMENJAK

Udaljenost u jednom smjeru: 99,7 km

Trajanje putovanja: 1 h i 35 min

Opis: Rt Kamenjak je najjužnija točka istarskog poluotoka, a nalazi se 20-ak minuta vožnje od Premanture. Kristalno čisto more, brojne uvale i predivne plaže čine Kamenjak idealnim mjestom za ljetno cjelodnevno kupanje i sportske aktivnosti poput skokova u vodu. Koliko je poseban, govori i činjenica da ga je poznati svjetski turistički vodič Lonely Planet jednom prilikom uvrstio na listu najpoželjnijih lokacija za skroviti odmor na Mediteranu.

image

Rt Kamenjak

Goran Šebelić/Cropix

ŠPILJA VRELO

Udaljenost u jednom smjeru: 166 km

Trajanje putovanja: 2 h i 8 min

Opis: Špilju Vrelo zbog svojih ljepota često nazivaju i “Postojna u malom”. Otkrivena je sasvim slučajno pedesetih godina prošloga stoljeća kod izgradnje jezera Bajer. Iako je dugačka samo 300 metara, izuzetno je lijepa i bogata špiljskim ukrasima. Osobitu vrijednost špilji daje joj voda – na samo pedesetak metara nalazi se prekrasan gorski izvor, jezero i ponor koji je čine posebno atraktivnom.

image

Špilja Vrelo

Boris Kovačev/Cropix

Vražji prolaz

Udaljenost u jednom smjeru: 195 km

Trajanje putovanja: 2 h i 36 min

Opis: Vražji prolaz jedan od najljepših kanjona Gorskog kotara, dužine oko 800 metara, na pojedinim dionicama širine svega 2 metra, a posljedica je djelovanja vode koja je tisućama godina izjedala kamen i napravila sebi neobičan put. Kroz kanjon prolazi potok Jasle što je i ime cijelog obližnjeg šumskog kompleksa. Na kraju Vražjeg prolaza, 14 metara iznad potoka Jasle otvor je u stijenu, ulaz u špilju Muževa hiža. Dužine je dvjestotinjak metara, a na njezinom kraju nalazi se dvorana s jezercem. U špilji prezimljava strogo zaštićene vrste šišmiša potkovnjaka koji se ne smiju uznemiravati prilikom posjeta špilji.

image

Vražji prolaz

Matija Djanješić/Cropix

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hyundaija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 03:20