KRISTJAN STANIČIĆ:

"Vjerujemo da će Hrvatska biti među prvim zemljama koje će se vratiti na brojke iz 2019."

 Boris Kovacev/Cropix/Cropix
Direktor HTZ-a ne vjeruje da će na sezonu utjecati rat u Ukrajini jer dolasci s ruskog i ukrajinskog tržišta iznose oko dva posto

Tek što se smirila pandemija koronavirusa, svijet se našao pred novim izazovom: ratom u Ukrajini. O tome kako će taj sukob utjecati na turističku sezonu u Hrvatskoj, kakve se brojke očekuju te kakvu ulogu u svemu tome ima nautički turizam kao jedan od najprepoznatljivijih turističkih proizvoda u našoj zemlji, razgovarali smo s direktorom Hrvatske turističke zajednice Kristjanom Staničićem.

* Pred nama je turistička sezona koju će, nakon što se smirila pandemija koronavirusa, obilježiti rat u Ukrajini. Kakve brojke očekujete i kako bi se taj sukob mogao odraziti na nas?

- Nakon što je Hrvatska tijekom posljednje dvije godine, obilježene pandemijom i restrikcijama u putovanjima, ostvarila najbolji turistički rezultat na Mediteranu, u ovoj smo godini za cilj postavili ostvarenje oko 90 posto rezultata iz rekordne 2019. godine. U ovom se trenutku nalazimo na oko 85 posto rezultata, no kako su glavni ljetni mjeseci tek pred nama, kada u hrvatskim destinacijama boravi najviše turista, očekujemo da ćemo se do kraja godine značajno približiti trendovima iz pretpandemijskog razdoblja. Kad je riječ o tržištima Rusije i Ukrajine, prije eskalacije sukoba prognoze i najave s tih tržišta bile su iznimno pozitivne i vrlo dobre te se očekivao daljnji rast turističkog prometa. Međutim, iako rezultati s ta dva tržišta neće biti na razini očekivanih, njihov udio u ukupno realiziranim noćenjima u Hrvatskoj inače iznosi oko dva posto, što ćemo, vjerujem, uspješno nadoknaditi rezultatima s ostalih emitivnih tržišta.

* Ruski gosti ovog ljeta neće putovati, a zbog blokada u zračnom prometu ne možemo računati ni na velik dio azijskog tržišta. Možemo li te rupe nadoknaditi većom posjetom s drugih tržišta?

- U Hrvatskoj se i inače većina turističkog prometa realizira s europskih tržišta. Primjera radi, naše najvažnije tržište je Njemačka koja u ukupnim rezultatima ostvaruje udio od oko 20 posto, a zatim slijede tržišta kao što su Slovenija, Austrija, Češka, Poljska, Italija, Slovačka, Nizozemska... Na jači intenzitet prometa s dalekih tržišta, posebice azijskih, morat ćemo pričekati još neko vrijeme, ali smo zato vrlo aktivni na našem najvažnijem dalekom tržištu - u SAD-u s kojim nas i ove godine povezuje direktna aviolinija na relaciji New York - Dubrovnik. Kada, pak, generalno govorimo o aviolinijama, uočavamo oporavak i povećanje broja letova pa će tako naša zemlja tijekom ljetnog rasporeda letenja biti povezana s više od 460 jedinstvenih aviolinija, što je više od 34 tisuće rotacija. Time smo se gotovo izjednačili s brojem letova i rotacija iz rekordne 2019. godine.

* Proljetni i uskrsni praznici donijeli su dobre rezultate. Kakav je zasad booking za lipanj, a kakav za špicu sezone?

- Prema dostupnim informacijama od hrvatskih turističkih subjekata, rezervacije se odvijaju odličnom dinamikom, a to potvrđuju i inozemni partneri, turoperatori i agencije. S mnogima od njih smo se susreli na događanjima i prezentacijama koje organiziramo na našim najvažnijim tržištima, a zasigurno će dodatni booking potaknuti i naša glavna pozivna kampanja "Your Life, Your Time, Your Experience" koju trenutačno provodimo na 14 emitivnih tržišta.

* Koji su strateški ciljevi hrvatskog turizma nakon dvije teške pandemijske godine?

- Naša je želja da budemo među prvim zemljama koje su se vratile na pretpandemijske razine i rezultate. Pritom želimo strateški razvoj temeljen na održivosti, kvaliteti i digitalizaciji, a u fokusu će nam biti i daljnje jačanje snage hrvatskog turističkog brenda, odnosno njegove prepoznatljivosti na globalnoj razini. Dosad smo puno toga učinili u tom smjeru, a u tijeku je izrada novog Strateškog marketinškog i operativnog plana hrvatskog turizma koji će definirati naše dugoročne ciljeve, odnosno aktivnosti koje će nas dovesti do pozicije koju želimo imati kao turistička destinacija. Svakako, daljnji razvoj hrvatskog turizma vidimo u smjeru kvalitetne, održive i cjelogodišnje destinacije. Vjetar u leđa daju nam posljednji pokazatelji Bloom Consultinga, koji procjenjuje snagu turističkih brendova zemalja na globalnoj razini, a prema kojem Hrvatska ima 16. najsnažniji turistički brend na svijetu te deveti u Europi. To znači da smo na svjetskoj razini napredovali za četiri mjesta, a na europskoj razini za jedno mjesto, što je odličan rezultat, posebice ako znamo da se napredak dogodio u vrijeme pandemije.

* Kako možemo produljiti sezonu na proljetne i jesenske mjesece?

- Ključ je bogata i atraktivna ponuda, kvaliteta usluge i daljnji razvoj proizvoda koji su najčešći motiv putovanja izvan glavnih ljetnih mjeseci, kao što su eno-gastronomija, city break turizam, poslovna putovanja, nautika i ruralni turizam. Naravno, ključna je i kvalitetna promocija jer ono što nudimo, moramo i prezentirati potencijalnim gostima, kako našim domaćim tako i inozemnim. Značajnije produljenje sezone predstavlja dugoročni proces, ali uočavamo neke nove trendove koji nas vesele, poput sve većeg broja inozemnih gostiju koji otkrivaju hrvatski kontinent i zaleđe na obali, a tu su i domaći gosti koji se sve češće odlučuju na kraća putovanja unutar zemlje izvan same špice sezone.

* Kakvu sezonu očekujete u nautičkom turizmu? Kakve su vijesti s terena, kako je krenuo booking?

- Nautika je jedan od naših najvažnijih imidž proizvoda po kojem je naša zemlja itekako dobro prepoznata u svjetskim okvirima. Također, riječ je o proizvodu za kojim je potražnja bila vrlo izražena i u okolnostima pandemije, odnosno koji značajno doprinosi ukupnim turističkim rezultatima naše zemlje. To očekujemo i ove godine, a optimizam daje dosad realizirani promet u nautičkom čarteru koji se trenutačno nalazi na razini od oko 85 posto rezultata ostvarenog u istom razdoblju 2019. godine. Iako najveći broj nautičara očekujemo tijekom ljeta, riječ je o gostima koji su vrlo aktivni cijele godine, a najviše ih očekujemo s tržišta kao što su Njemačka, Austrija, Češka i Poljska.

* Koji bi dijelovi obale ove godine mogli ostvariti najbolje rezultate?

- Naša turistička regija u kojoj se tradicionalno ostvaruje najveći turistički promet je Istra, a zatim slijede Kvarner, Splitsko-dalmatinska i Zadarska županija. Naravno da razina ostvarenog turističkog prometa, između ostalog, ovisi i o broju smještajnih kapaciteta, koji su najbrojniji upravo u te četiri regije, ali vrlo dobre rezultate očekujemo i u ostalim regijama na obali, kao i u unutrašnjosti zemlje koja je sve prepoznatljivija u turističkom smislu, posebno Međimurje, Krapinsko-zagorska županija, ali i Slavonija i Baranja.

* Koje su glavne prednosti jedrenja u odnosu na klasični odmor na kopnu?

- Definitivno bi to bila mobilnost i sloboda kretanja po prekrasnom Jadranskom moru. Avanture i mogućnosti su nebrojene, imamo više od tisuću otoka, brojne uvale, plaže, a tu su i mnoge luke i marine u kojima se možemo nakratko zaustaviti te razgledati određenu destinaciju i na neki drugi način.

* Od prošle godine je plaćanje nautičke pristojbe moguće isključivo putem interneta. Jesu li u planu još neke inovacije i novi projekti u sferi nautičkog turizma?

- Da, od 2021. godine plaćanje nautičke pristojbe moguće je jedino preko portala nautika.evisitor.hr koji je dostupan na hrvatskom i deset stranih jezika. U ovoj je godini portal dodatno nadograđen čime je korisničko iskustvo unaprijeđeno novim funkcionalnostima, kao što je korisnički račun u sklopu kojega će nautičar imati pregled svih dosadašnjih aktivnosti, a za potrebe dodatnog informiranja turista kreirani su i posebni promotivni materijali koji sadrže upute za korištenje portala te QR kod koji korisnika preusmjerava na portal. Od ostalih aktivnosti ističemo promociju nautike u sklopu Nautical Channela, koji prati više od 300 milijuna gledatelja u više od 120 zemalja diljem svijeta. Tu su i aktivnosti sustava turističkih zajednica te ostalih turističkih subjekata, koje se odnose na redovna ulaganja u promociju, razvoj sadržaja i infrastrukturu, kao što su javne luke i lučka područja, pomlađivanje flota i slično. Podsjećam da je Hrvatska vodeća destinacija u svijetu kada govorimo o manjim čarter- plovilima, a sve to u kombinaciji s prekrasnom prirodom, bogatom kulturnom baštinom i sve kvalitetnijom eno-gastronomijom našu zemlju čini posebnom destinacijom.

* Kad je riječ o ruralnom turizmu, kakvi su rezultati kampanje "Doživi domaće", povećava li se broj posjeta u kontinentalnoj Hrvatskoj?

- Kampanja "Doživi domaće. Istraži ruralnu Hrvatsku!" pokrenuta je početkom svibnja prošle godine, a u samo dva mjeseca postigla je odlične promotivne rezultate ostvarivši gotovo 33 milijuna impresija putem online kanala, društvenih mreža i digitalnog vanjskog oglašavanja, dok je sedam tematskih videa u cijelosti pregledano gotovo četiri milijuna puta. Potražnja za odmorom u ruralnim destinacijama kontinuirano raste. To potvrđuju i određeni trendovi iz 2021. godine tijekom koje je na kontinentu, ne računajući grad Zagreb, ostvareno više od 1,7 milijuna noćenja, a još bolje rezultate očekujemo u ovoj godini u čijem je dosadašnjem dijelu već ostvaren rast u noćenjima veći od 60 posto.

* Koje su još kampanje u planu na domaćem, a koje na stranim tržištima uoči vršnog dijela sezone?

- Upravo je u tijeku provedba već spomenute glavne pozivne kampanje "Your Life, Your Time, Your Experience" koja obuhvaća svibanj, lipanj i srpanj. Nastavili smo s aktivnostima promocije u sklopu kampanje "Doživi domaće. Istraži ruralnu Hrvatsku!", a na jesen ponovno planiramo provedbu akcije "Mjesec hrvatskog turizma" kada u suradnji s pružateljima usluga u turizmu svim našim gostima nudimo brojne turističke usluge po atraktivnim cijenama. Pripremamo i zasebne kampanje za posezonu, pojedine turističke proizvode, a naglasak će pritom biti na digitalnim kanalima komunikacija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 22:38