Da su počeci izazovni zna Ana Volk, poduzetnica i osnivačica dermatološke poliklinike Estera, ujedno i suosnivačica Liane, aplikacije za umrežavanje putnika diljem svijeta. Svoj samostalni poslovni put započela je s prijateljicom iz djetinjstva, a njihovo se prijateljstvo i povjerenje danas odražava u zajedničkom biznisu. Baš kao i mnogi drugi poduzetnici, ni Ana nije bila pošteđena početničkih grešaka kojih se danas uvijek rado prisjeća.
- U početku mi je nedostajalo povjerenja u sebe i zadanu strategiju pa sam slušala savjete drugih i slijepo ih prihvaćala. I danas se puno savjetujem, ali dobro razmislim i prespavam pa tek onda donesem konačnu odluku - kaže uspješna poduzetnica Ana Volk.
Njezina poslovna ideja nastala je iz entuzijazma i želje da realizira ponudu usluge koja je na tržištu nedostajala. Ipak, u praksi se pokazalo da se danas malo pothvata zasniva na autentičnim idejama kojih se baš nitko prije nije dosjetio, a puno se poduzetnika radije odluči na sigurnost s već provjerenim i iskušanim šprancama. Ispostavilo se da nije važno je li ideja stara ili potpuno nova, već je li kvalitetno i kreativno iskorištena.
Pouzdani suradnici
- Ako su proizvod ili usluga namijenjeni domaćem tržištu nikako ne mislim da nužno trebaju biti autentični i potpuno novi. Bolje je ako možete vidjeti kako se usluga ponaša na stranim tržištima i razmisliti kako bi se to odigralo u Hrvatskoj. Valja se orijentirati na tržišni segment u industriji koja na globalnoj razini raste i naposljetku imati ekipiran i pouzdan tim stručnjaka s kojima dijelite viziju. Razmislite i o odabiru banke jer sigurno ne želite gubiti vrijeme čekajući u redu, već želite ažurnu i pouzdanu banku kao što je KentBank - savjetuje poduzetnica.
Međutim, osim kvalitetne vizije, i drugi čimbenici utječu na ostvarenje poslovnog uspjeha. Budući pokretači poslova trebaju obratiti pažnju na puno detalja i mogućih prepreka u početnim fazama zbog čega su skloni krivim procjenama i početničkim greškama. Da bi izbjegli krive odluke, u nastavku članka donosimo korisne poslovne savjete uspješne hrvatske poduzetnice i stručnjaka za bankarstvo i poduzetništvo s kojima ćete lakše otvoriti vlastiti posao.
Vjera u proizvod
Poznata je uzrečica da dobra ideja čini jedan posto vrijednosti cijelog projekta, dok preostalih devedeset i devet posto čini ustrajnost u realizaciji njezine vizije. Ipak, kvalitetno definirana ideja može biti ključ pronalaska potencijalnih ulagača, a sukladno tome i osnivačkog uloga.
- Kada imate ideju koja je jedinstvena i koja zbog originalnosti 'iskače' u odnosu na postojeću ponudu na tržištu, činite veliku razliku jer se povećava mogućnost da vas prepoznaju potencijalni investitori i da lakše dođete do početnog kapitala - kaže Damir Brkić, član uprave KentBank-e i autor knjige "Kako (ne) razgovarati s bankarima"?
Nastavlja i kako je važno da prilikom ulaska na zasićeno tržište poduzetnik prepozna i jasno komunicira po čemu su njegov proizvod ili usluga jedinstveni u odnosu na konkurenciju te kakvu dodatnu vrijednost daju potrošačima. Jednako tako bitna je i poduzetnikova vjera u vlastiti proizvod jer ona može biti preduvjet za stjecanje vjernosti kod klijenata.
- Na početku poduzetničkog pothvata ključno je da sam poduzetnik bude na neki način 'zaljubljen' ne samo u svoj proizvod, nego i u vjernost koju njegov proizvod donosi kupcu te da ima snagu i znanja realizirati projekt do kraja. Naime, puno toga ovisi o ustrajnosti poduzetnika i dostupnosti resursa potrebnih za realizaciju ideje - dodaje Brkić.
Odabir kvalitetnog tima može također utjecati na poslovni uspjeh, ističe poduzetnica s početka priče.
- Najvažniji su ljudi, zato ih pažljivo birajte. Ako odaberete dobar tim, vas će odabrati dobri kupci. Oko ovog segmenta sam posebno strastvena. Poslovna partnerstva s osobama koje se dobro poznaju i imaju podjednaka poslovna očekivanja, a donose različite vrijednosti i znanja u projektu su ključna za uspjeh - kaže Volk.
Kako izgleda financijski plan?
Hrvatskim poduzetnicima početnicima savjetuje da nakon kvalitetnog odabira tima pažnju posvete i financijama, domaćoj i stranoj konkurenciji te prodajnim ciljevima.
Nakon definiranja ideje, slijedi izrada financijskog plana, mnogima najizazovnija faza poslovanja jer zahtijeva procjenu rizika, troškova i neto dobiti. Poduzetnici tijekom njegove izrade trebaju imati realne pretpostavke na kojima grade poslovni plan da bi ga u konačnici mogli i realizirati, a uz to trebaju obratiti pažnju i na neto dobit koja im ostaje nakon oporezivanja.
- Financijski plan osim prihoda i varijabilnih troškova (npr. troškovi nabave robe i usluga potrebnih za realizaciju) treba sadržavati i ostale troškove. Nerijetko su poduzetnici fokusirani na visinu prihoda umjesto na neto dobit, a dobit je osnovica za daljnja ulaganja, povrat dugoročnih kredita i slično - iznosi Brkić.
U praksi se pokazalo da čak jedan od tri poslovna plana tvrtki nisu održivi jer nisu realno postavljeni. Stručnjak za bankarstvo savjetuje da bi poduzetnici trebali promisliti i o promjenama cijena njihovih dobavljača tako da uvijek budu spremni na moguće korekcije, ali i na potencijalni poslovni neuspjeh. Hrvatskim poduzetnicima početnicima preporučuje da u poduzetništvo zakorače spremni na moguće padove.
Što kada trebate kapital?
- Važno je da budući poduzetnici prihvate da su neuspjeh i loše poslovne odluke dio poslovnog života te da su usponi i padovi sastavni dio poduzetništva. Budite ustrajni u realizaciji svoje vizije s integritetom i znanjem koje posjedujete jer vam to nitko ne može oduzeti. Ne bojte se neuspjeha jer je on sastavni dio uspjeha - savjetuje Brkić.
Nedostatak poduzetničkog kapitala je univerzalni problem i nije tipičan samo za Hrvatsku.
Rizik od gubitka najčešći je razlog zbog kojeg građani s dobrom poslovnom idejom ipak ne pristanu na njezinu realizaciju. U počecima sredstva prikupljaju od roditelja, privatnih ušteđevina, rodbine ili prijatelja, a neki poduzetnici biraju i alternativne izvore financiranja kao što su poslovni anđeli i fondovi rizičnog kapitala.
Javljanje bankama je još jedan način financiranja, no poduzetnici početnici ih najradije zaobilaze zbog nestabilnog poslovanja.
Dobra vijest je i da se poduzetnici za kredite mogu obratiti i banci koja će kreirati kredit prema njihovom novčanom toku poslovanja. Riječ je o banci KentBank, jedinoj u Hrvatskoj čiji član uprave i direktor rizika imaju poduzetničkog iskustva, a kojoj je misija stvaranje dodatne vrijednosti za privatne građane i poduzeća. Malim i srednjim poduzetnicima nude usluge otvaranja transakcijskog računa, uplate temeljnog kapitala i dokapitalizacije, usluge bezgotovinskog i gotovinskog platnog prometa, internetsko bankarstvo te različite pakete za poduzetnike ovisno o njihovoj potrebi. Procese davanja usluga su potpuno digitalizirali, zbog čega su vrijeme od odobrenja do puštanja kredita sveli na minimum.
- Najprije pokušavamo klijentu dati drugačiju perspektivu njihove ideje pa zatim komentiramo pretpostavke i novčani tok prema kojemu se kreira kredit. Našim klijentima nastojimo omogućiti kontakt s iskusnim bankarima u svih dvanaest gradova u kojima se banka nalazi, a sve kako bi mogli dobiti brz i kvalitetan odgovor. Cijenimo vrijeme naših klijenata tako da čak i kada je odgovor 'ne' odgovaramo u najkraćem roku - ističe Brkić.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i KentBank-e.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....