ZAVIDAN USPJEH

Albert Gajšak (21) usred korone pokrenuo Netflix za robotičare: ‘Prodajemo gadgete u 30 zemalja‘

Albert Gajšak
 Darko Tomas/CROPIX
‘Hit su robot koji govori, autonomni autić i sat koji uči ljudske kretnje‘, kaže vlasnik tvrtke

Alberta Gajšaka strašno nervira kukanje. Mladi CEO (21 mu je godina tek) tvrtke CircuitMess, koja se konačno iz njegove garaže u Karlovcu preselila u nove urede u Lučkom, kaže da ljudi oko njega previše cendraju da se u 2020. ništa ne može napraviti.

- Jednostavno se moramo prilagoditi situaciji. Puno ljudi me nagovaralo da sve zamrznem, da se ne bacam u nove projekte ove godine, no iznimno mi je drago da ih nisam slušao. Ljudi nisu prestali kupovati ni živjeti. Brojni su izgubili posao, novca doista jest manje, dogodila se disrupcija, no nije sve stalo. Dapače, koronavirus nas je motivirao da naučimo nešto novo - priča mi.

image
gadeti Alberta Gajšaka
Tomislav Novak

Karlovački DIY genijalac, kako ga zovu u medijima, u tri je godine prodao preko 15 tisuća igraćih konzola MAKERbuino i mobitela MAKERphone, svojih već prepoznatljivih proizvoda koji funkcioniraju na “uradi sam” principu te spajaju STEM edukaciju i zabavu. Unatoč koronakrizi, njegova tvrtka CircuitMess konstantno raste, a kad je riječ o produktivnosti, taj je rast eksponencijalan. Prije nešto više od tjedan dana su tako predstavili čak šest novih proizvoda, objedinjenih pod imenom STEMbox, za koje se u trenutku pisanja teksta na Kickstarter kampanji predbilježilo već 558 ljudi, iz preko 30 zemalja, koji su skupili nešto više od 106 tisuća dolara.

Videonaočale

- Nadamo se da ćemo u ovoj kampanji oboriti rekord koji smo postigli s MAKERphoneom, za koji smo skupili 324 tisuće dolara. Tada je to bila najveća Kickstarter kampanja iz Hrvatske. U međuvremenu su dečki iz Orqe skupili 360 tisuća dolara za svoje videonaočale, ali planiramo prijeći i tu cifru. Optimistično smo krenuli te u duplo manje vremena skupili duplo više novca nego u posljednjoj kampanji - priča nam Gajšak dok sjedimo u novom sjedištu tvrtke u Lučkom, koja danas broji 15 zaposlenih u 270 metara kvadratnih, u kojima je nekoliko odjela: administracija, marketing, prodaja i financije, razvojni dio te dio za proizvodnju i strojeve. Tu su i dvije sobe za sastanke, kao i prostrana kuhinja, po čijim su zidovima izvješena brojna priznanja, ali uokvirene i prve skice MAKERbuina i MAKERphonea koje je Albert ne tako davno crtao po srednjoškolskim bilježnicama.

image
informatička tvrtka u vlasništvu Alberta Gajšaka iz Karlovca se preselila u Zagreb
Darko Tomas/CROPIX

Našao se među tim skicama i jedan boom box, koji doduše nije zaživio kao takav, ali je iz te ideje nastao DJ pult koji su nazvali Jay-D. Jedan je to od spomenutih šest novih proizvoda koji, iako u različitim formama, imaju jednu zajedničku značajku koja je postala Gajšakov zaštitni znak - korisnik kompletan proces hardverske izrade prolazi sam, a proizvoljno se može igrati i sa softwareom.

- U posljednje tri godine imali smo dva proizvoda, a sada smo ih u nešto više od pola godine razvili šest, a imamo i hrpu drugih ideja - kaže Albert, pa nabraja što su još sve osmislili: - Imamo Wheelsona, autonomni autić. U posljednje su vrijeme Tesle i ostala autonomna vozila iznimno popularni, pa smo napravili taj set u kojem se uči kako funkcioniraju. Automobil ima kameru pa može pratiti cestu, to je takozvani computer vision - priča.

Tu je i Spencer, robot koji govori, svojevrsna verzija popularnog savjetnika Alexe.

- On dolazi s velikom crvenom ‘gljivom’, gumbom koji stisneš pa možeš pričati s robotom. Daje ti neke odgovore, a možeš ga programirati po volji, da na određeni način reagira na neke riječi ili rečenice. Tu je ideja bila nakačiti se na hype oko smart asistenata te pokazati djeci i mladima kako to funkcionira - priča Albert.

ByteBoi je, pak, ažurirana verzija MAKERbuina.

- Iz moje današnje perspektive, MAKERbuino je prilično loš, pa smo ga zamijenili novom verzijom koja košta gotovo isto, ali ima ekran u boji i može se programirati u jednom internetskom sučelju. Više nema programiranja u kojem kucaš kod, nego imaš svojevrsne blokiće. A ByteBoi ima i Wi-Fi mrežu, zbog čega ga je moguće upariti s Wheelsonom i koristiti ga kao kontroler - kaže, dodajući da su on i njegov tim ciljano išli na to da novi proizvodi imaju određenu međusobnu povezanost.

Walkie talkieji

Peti Albertov box nazvan je Chatter, a sastoji se od dva “walkie talkieja za moderne generacije” koji rade preko svoje mreže, ali se preko njih ne razgovara, nego se šalju emojiji (koje je izradio CircuitMess tim), memeovi te poruke. Posljednji box sadrži rock zvijezdu među satovima Clockstar, pametni sat koji se može isprogramirati da prima notifikacije s mobitela. Uz to, on u sebi ima žiroskop pomoću kojeg prati kretnje. Za njega su napravili posebni software za strojno učenje pa sat uz pomoć algoritma može naučiti prepoznati određene radnje.

Ovdje je poanta približiti klincima strojno učenje.

image
gadeti Alberta Gajšaka
Luka Travas

Osim što su proizvodi inovativni sami po sebi, nov je i način na koji su ih Gajšak i tim odlučili prodavati.

- Napravili smo svojevrsni Netflix za učenje STEM-a - kaže. To znači da kupnja STEMboxova funkcionira na principu pretplate. Zapravo se ne nude samo proizvodi, nego i usluga. Kupac može kupiti jedan, dva, pet ili svih šest proizvoda, a novi će mu stići na adresu svaka tri mjeseca.

- Ovakvo što ne postoji na tržištu. Subscription boxovi su jako popularni na zapadu, u toj se formi prodaju proizvodi za ljepotu, šminka, hrana, odjeća, pa i britvice. No, po pitanju našeg sektora nemamo konkurencije.

Doduše, postoji nekoliko boxova, no oni se većinom kupuju naveliko ili uzmu tuđe proizvode koje jednostavno prepakiraju - objašnjava nam Albert, dodajući da kasnije planiraju neke od tih proizvoda prodavati i zasebno, no tek nakon što ih isporuče svim pretplatnicima. Prvi će proizvod, Spencera, poslati na adrese u studenome, taman prije Božića.

Motiv za kupnju

- Veća ponuda s naše strane povećava razinu toga koliko nas kupac cijeni. Pokazalo se da su brojni kupili MAKERphone i MAKERbuino, koji su međusobno prilično slični. No, to nije dovoljno, želimo konstantno raditi na nečem novom. Tako hranimo znatiželju ljudi, ali i povećavamo njihovu motivaciju za kupnju- govori Albert. Vjeruje da su na tržištu sada već čvrsto brendirani i da njihov udio na cjelokupnom tržištu, iako još nije iznimno velik, ima veliki potencijal za rast. Tome svjedoče i recenzije kupaca.

- Jako sam ponosan na činjenicu da na Trust Pilotu, nezavisnoj stranici s recenzijama, imamo ocjenu 4,7. Uvijek pozivamo sve kupce da nam ostave iskrenu recenziju. Za sada nas je na Trust Pilotu ocijenilo njih 114 iz cijeloga svijeta - priča, pokazujući nam komentare među kojima se, recimo, našao i jedan oduševljeni profesor iz Australije.

image
gadeti Alberta Gajšaka
Luka Travas

U obilasku novih prostora CircuitMessa upoznajemo djevojke Mateu Tepić, Nikolinu Dobricu, Doris Bralu i Doroteu Ladiku te momke Erika Rudeca i Bornu Bedića. Iako dio zaposlenih radi od doma, po ljudima koje smo sreli u uredu da se zaključiti da im prosjek godina sigurno ne prelazi 25.

- Nije da namjerno zapošljavamo isključivo mlade ljude, nego se takav profil ljudi najčešće javlja na naše oglase za posao. A, s obzirom na to da nismo velika korporacija koja može ponuditi gigantske plaće ljudima koji već imaju puno iskustva, logično je da ćemo okupljati mlade ljude koji tek počinju karijere - priča nam Albert, dodajući da su ove godine već zaposlili nekoliko ljudi, a planiraju se i dodatno širiti zbog šest novih projekata.

Imali su i probleme s nabavkom svih dijelova.

- Prvih nekoliko mjeseci je cijeli globalni sustav opskrbe bio stao. Recimo, bilo nam je nestalo primjeraka kapice za tipku jednog od proizvoda i nikako nismo mogli doći do nje. Imali smo narudžbe vrijedne 300 kuna koje nismo mogli isporučiti radi kapica koje koštaju možda deset centi po komadu.

Na kraju smo morali skinuti kapicu s već postojećeg telefona i poslati ju u Kinu da nam ju iskopiraju i pošalju.

Platili smo dodatnih 600 dolara za kalup, no snašli smo se - prisjeća se nedavnih poteškoća, dodajući da je komplikacija bilo i zbog prestanka rada nekih nacionalnih pošti, zbog čega su se morali okrenuti skupljim kurirskim službama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 18:45