ZAGREB - Ovo će biti najvažnija stvar koju sam ikad napravio - izjavio je šef Applea i veliki inovator, otac iPoda i iPhonea Steve Jobs uoči prezentacije dugoočekivanog multimedijskog tableta. Taj bi uređaj trebao revolucionarizirati način na koji konzumiramo medije, prvenstveno novine i časopise, ali i promijeniti naš odnos prema gledanju televizije, videa, čitanju knjiga i surfanju. Jobsove riječi samo su rasplamsale nagađanja o tabletu koji će u srijedu biti predstavljen u San Franciscu.
Virtualna tipkovnica
Malo se zna, a puno spekulira o tom uređaju, jer tajnoviti Apple nije otkrio nijednu informaciju, ali je preko prijateljskih medijskih kanala pustio niz detalja, često kontradiktornih. Pojavilo se mnogo fotografija, montaža, a možda i testnih modela.
U osnovi, riječ je o malom kompjutoru sa samo jednom radnom plohom - monitorom osjetljivim na dodir. Uređaj, za koji se spekulira da će se zvati iPad ili iSlate, imat će vir-tualnu tipkovnicu. Više se vjeruje detaljima koje je objavio Wall Street Journal, čiji je vlasnik, News Corp. Ruperta Murdocha, među Appleovim partnerima za posredovanje medijskog sadržaja.
Monitor od 10 inča
Novi gadget bi mogao imati monitor od 10 ili 11 inča, dakle sličan formatu tiskanog ilustriranog magazina. Trebao bi koštati oko 1000 dolara i pojaviti se u prodaji u travnju. Cijena s pretplatom na internet vjerojatno će biti manja, kao i kod iPhonea, koji je jeftiniji s pretplatom operatera.
Tablet je složeniji uređaj od e-readera, ali je podesniji za čitanje i gledanje sadržaja, nego zahtjevniji rad.
Barem je tako bilo s dosadašnjim tabletima. Novi uređaj nazivaju “iPhoneom na steroidima”, iako to ne znači da će on biti i mobitel. Bit će, po svemu sudeći, svašta drugo - i kompjutor, i televizor, i videoteka, i platforma za čitanje novina, časopisa, knjiga i igraća konzola.Taj revolucionarni proizvod u idealnoj bi situaciji trebala koristiti cijela obitelj - ugrađena kamera će po izgledu lica prepoznavati korisnike.
Kraj krize medija?
Jobs se nada da će ponoviti uspjeh iPoda, koji je revolucionarizirao glazbenu industriju i način na koji se glazba kupuje i sluša.
Tablet bi trebao isto napraviti s medijskim sadržajem. Jobs želi zaraditi na “starim” medijima - novinama, časopisima, televiziji - tako što je, po svemu sudeći, osmislio oblik distribucije, naplate i konzumacije njihova sadržaja. To bi moglo izazvati velike promjene, pa možda čak i okončati krizu medija, koja traje godinama.
Uspjeh novog uređaja ovisit će o cijeni, a i o tome hoće li Apple uvjeriti kupce da im - uz iPhone i laptop - treba i tablet.
Ne treba zaboraviti i glavnu Appleovu vrlinu - oni znaju kako od obične, već poznate ideje napraviti praktičan i elegantan proizvod koji postaje predmet žudnje.
Tablet prenosi sadržaje New York Timesa i TV kuće CBS
Apple načelno ima drukčiji pristup medijima od drugih tehnoloških kompanija, prvenstveno drukčiji od Googleove filozofije da sve treba biti besplatno i neselektivno dostupno. Steve Jobs je želio osmisliti novu, dugoročnu strategiju naplaćivanog pristupa tzv. quality contentu (vrsnom sadržaju), a onda i efektan način njegove naplate.
Posredovanje sadržaja Apple je, primjerice, već dogovorio s New York Timesom i s TV kućom CBS i korporacijom Walt Disney, koja je vlasnik ABC-ja, a i s proizvođačima kompjutorskih igrica poput Electronic Artsa.
Malo se zna o načinu na koji će Apple naplaćivati sadržaj na svom novom tabletu, osim što se iz krugova bliskih Appleu saznaje da se mogu očekivati “znatne inovacije konvencionalnog načina plaćanja sadržaja”. Kakve, znat će se u srijedu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....