NOVO LICE BMW-A ČETVORKE

OVO JE MEĐIMURAC KOJI JE NACRTAO NOVO LICE BMW-a ČETVORKE 'Ovo nije auto za svakoga, ali to nije pitanje ljepote ili ružnoće...'

BMW 4 i Domagoj Đukec
 Tomislav Krišto / Hanza Media / BMW
 

BMW je u utorak navečer i službeno predstavio svoju najnoviju seriju 4. Radi se o najvećem dizajnerskom zaokretu ove kompanije u posljednjih 15-ak godina, a najveća promjena vidljiva je na ekspresivnom i karakterističnom prednjem kraju.

Velika, vertikalno naglašena kutna rešetka hladnjaka, tzv. “bubreg”, proteže se gotovo do donjeg ruba prednjeg branika. Novi dizajn BMW-a izazvao je priličnu kontroverzu, a iza njega stoji Hrvat Domagoj Đukec, koji je na čelu dizajnerskog odjela ove kompanije, a time i vjerojatno najviše pozicionirani Hrvat u automobilskoj industriji.

Uhvatili smo ga na odmoru upravo u Hrvatskoj. Skupa s roditeljima i suprugom, koja je inače iz Zagreba, dovezao se na jadransku obalu prije nekoliko dana i priznaje da uživa u situaciji u kojoj nema previše turista.

Što se tiče polarizirajućih reakcija na novu “četvorku”, posebice kada su u pitanju kultni BMW-ovi “bubrezi”, Đukeca ne samo da nisu iznenadile, nego kaže da su bile očekivane, pa čak i dobrodošle.

Munchen, 230519.
BMW Welt.
Sef dizajna BMWa Domagoj Djukec.
Na fotografiji: Domagoj Djukec.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX
Domagoj Đukec

Nije iznenađen

- Reakcije me nimalo nisu iznenadile, sigurno da je jaka reakcija. Već ranije smo izrazili da je to identitet koji želimo. Znali smo da će dio ljudi smetati, ali dobar dizajn mora polarizirati. Ako 100 posto ljudi kaže za proizvod da je dobar, odmah ćeš ga zaboraviti. Kao i naš X6, 50 posto ljudi ga mrze, a 50 posto obažavaju, ali to znači da smo napravili nešto karakterno. I oni koji mrze razgovaraju o tome. Ako hoćeš formirati imidž brenda, moraš raditi tako, govori Đukec.

Na autu je, kaže, sve jako atraktivno, ali zapravo jedina stvar koja se dramatično promijenila su bubrezi i to je nešto na što će se ljudi prilagoditi. - Važno je imati statement na cesti, jer je tržište tako zasićeno, ne samo s velikim proizvođačima, nego dolaze i Kinezi, Tesla raste. Željeli smo nešto distinktivno, mi to crtamo već 10 godina, ali smo morali nagovoriti i našu Upravu, govori i dodaje da su ljude željeli provocirati, na revoluciju umjesto evolucije.

- O autu se priča i to je najvažnije. A pritom nitko još nije ni vidio auto uživo, samo nekoliko njemačkih novinara, jer strani novinari nisu mogli doći zbog korone. Svi koji su ga vidjeli su se oduševili, smatraju da je auto savršen kao cjelina.

Ovaj je dizajner svjestan da je nova “četvorka” podijelila javnost. - Nije za svakoga - rekao je, pa nastavio: - Ali to nije pitanje ljepote ili ružnoće... Uspješnim dizajnom smatram onaj koji je nepogrešiv - ispričao je prekjučer za jedan strani portal dodajući da će se “svi koji vole BMW s vremenom naviknuti”.

Ljubiteljima BMW-a najviše je za oko zapela prednja rešetka, tzv. bubreg koji je veći nego ikad, ali promjene u dizajnu puno su šire od samo tog detalja

Inače, ovaj je 42-godišnjak, dijete hrvatskih roditelja rođeno u Frankfurtu, nakon nekoliko godina na čelu odjela dizajna eksterijera BMW-a prošle godine postao šef dizajna za odjele “i” te “M”. “I” je BMW-ov odjel električnih automobila, a “M” je kratica za Motorsport, ikonički odjel BMW-ovih supersportaša koji je iznjedrio neke od najbriljantnijih sportskih automobila ikada viđenih. - Od 1. studenoga imamo novu organizaciju unutar kompanije, prije je bilo dosta komplicirano držati pod kontrolom sve brojne divizije unutar BMW-a pa smo podijelili odgovornosti. Sada imamo dvije grupe u BMW-u - sržni brend s regularnim automobilima te grupu s podbrendovima ‘i’ te ‘M’, za koje sam dizajnerski zadužen ja. Svi vidimo u svijetu što se događa s dizelskim motorima i sve agresivnijim smanjivanjem razina CO2, tako da je elektrifikacija sve važnija i naša ‘i’ divizija je vrlo značajna. Bili smo prvi od premium proizvođača koji smo izašli s takvim električnim autima i za taj podbrend nam je trebao bolji fokus. Ne možemo spavati na lovorikama, jer je dovoljno pogledati što rade Tesla i ostali. U dizajnu se stvari rade barem pet godina unaprijed i planiramo velike napretke - rekao je u intervjuu za Jutarnji list prošle godine.

Znao je što želi

Izjavio je i da je već sa 13 godina znao kakvu karijeru želi. Otac ga je redovno vozio iz njihova Frankfurta u Pforzheim, gdje je prezentirao svoje skice na Sveučilištu, na Školi za dizajn. Kao mladi gostujući student upoznao se s prvim postulatima automobilskog dizajna. I ostao je “zakačen”. Nakon završetka srednje škole i prijemnog na fakultetu cijelo je ljeto proveo kao pripravnik kod raznih proizvođača automobila. To ga je, kaže, naučilo važnoj lekciji - kao dizajner nije zadužen samo za estetiku i funkcionalnu izvedbu projekta, nego i za njegov komercijalni uspjeh. Imao je 33 godine kada je postao svjetski slavan redizajnom Citroëna C5, za što je ovjenčan brojnim nagradama. Kaže da je volio i život u Parizu i posao u Citroënu, ali nakon devet godina u Francuskoj - i prije toga četiri u Barceloni te Sao Paulu - bilo je vrijeme da produži dalje. U kolovozu 2013. preuzeo je BMW-ov odjel dizajna eksterijera, kao i konceptne studije kao što su BMW Vision Future Luxury i BMW Hommage 3.0 CSL.

Otkrio je i da je vrlo povezan sa svojom obitelji. Njegova starija sestra Zvjezdana sa suprugom i djecom i on često dolaze roditeljima Katarini i Anđelku u Frankfurt, a zajednički odmori u Hrvatskoj prava su tradicija. 2019. se Đukec i oženio u Hrvatskoj, stupivši u brak s arhitekticom Antonijom Čegec. U ranijim intervjuima rekao je da su i njegovi roditelji prije razmišljali o povratku u Hrvatsku, ali su od toga odustali.

- Teško je to kad ste cijeli život u inozemstvu. Ja ne razmišljam o tome - rekao je.

Ili vam je predivan, ili najružniji ikad, ali cilj je postignut: BMW je opet u središtu pažnje

Novi BMW već danima je najkomentiraniji automobil. Kako i ne bi bio: potpuno nova Serija 4 Coupe, naime, u serijsku proizvodnju kreće s neobično velikom, rekli bismo čak i predimenzioniranom maskom hladnjaka ili “bubrega” koji su najveći do sada kod bilo kojeg novog BMW modela. Sve je započelo unazad nekoliko godina, prvo pomalo sramežljivo kod aktualnih SAV modela X1 i X3 pa preko velikog X5, da bi velik i moćan “kromirani grill” na koncu dobili najveći BMW modeli Serije 7 posljednje generacije te veliki SAV X7.

Odmah su na razini globalne automobilističke zajednice započeli i prijepori je li takav novi stil BMW-a privlačan i malotko je ostao ravnodušan. Zapravo, teško se prisjetiti kada je jedan novi automobil podigao toliko prašine. S jedne strane tradicionalisti kojima je prednji kraj Četvorke očajno ružan, s druge slobodoumniji ljubitelji marke kojima je ovo “najljepši BMW u posljednje vrijeme”. Ostaje činjenica kako je BMW uspješno skrenuo pozornost na svoj brend.

Prije 20-ak godina kontroverzni šef dizajna Chris Bangle je baš svim modelima u gami dao svoj specifičan pečat, koji se danas smatra genijalnim, ali u početku nije bilo tako. Pa ipak, BMW je u to doba prestigao neprikosnoveni Mercedes po prodaji među premium markama na globalnoj razini! Na koncu, je li Đukec novi Bangle i je li BMW na pravom putu ovaj će put odlučivati kupci iz Kine, Indije i Rusije, rastućih tržišta, jer se danas ukusima vozača iz stare “trule” Europe gotovo više nitko ni ne prilagođava. Možda je baš zato naš šok pri pogledu na goleme “bubrega” utoliko i veći... (Zvonimir Jurčić)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 23:50