Čovjek danas pažnju može zadržati u prosjeku 8 sekundi. Sekundu kraće od zlatne ribice. Zato je pažnja, tvrde stručnjaci, postala najvrjedniji ljudski resurs.
Aplikacije, poput TikToka, posebno su dizajnirane da nam ukradu pažnju, zalijepe nas za ekrane i ne puštaju. Na uređajima danas provodimo čak 6 sati i 58 minuta dnevno. Na mobitel pogledamo u prosjeku 200 puta, ponekad ne znamo ni zašto, društvene mreže provjeravamo svake dvije minute.
Na pitanja - kako funkcionira naša pažnja, čime se bavi takozvana ekonomija pažnje, jesmo li mi, ljudi, glavni krivci za to što nam je pozornost pala s 15 sekundi otprije deset godina na osam sekundi sada, ili je za to kriva tehnologija, zašto je gledanje mobitela isto što i kockanje - odgovara profesor FER-a Jan Šnajder u novoj epizodi podcasta Jutarnjeg lista ‘Na aparatima‘ s novinarom Filipom Pavićem.
- Mobitel i kockanje? To je mehanizam takozvane varijabilne nagrade, isti mehanizam koji koriste slot-aparati u kockarnicama. Sve je to jako dobro dokumentirano u psihologiji... - objašnjava Šnajder.
Cijelu izjavu pogledajte ispod:
Činjenica je da nekoliko velikih tehnoloških korporacija danas može malim intervencijama u algoritmu doslovno promijeniti svijet.
Na primjer, kako je nekoliko američkih medija pisalo, algoritam TikToka u Kini, gdje je aplikacija napravljena, i onaj u SAD-u nisu isti. Točnije, kineski algoritam za svoje najmlađe korisnike "gura" pozitivni sadržaj, sportske i akademske uspjehe njihovih vršnjaka, pomaganje u zajednici i obitelji, a američki promovira čistu zabavu i zatupljujući sadržaj.
- To je jedan huxleyjevski svijet. Korisnik je postao proizvod tehnoloških kompanija... - govori Šnajder.
Sve o tome kako svijet tehnologije zapravo funkcionira pogledajte u cijelom videu ispod - "Kako nam žele ukrasti pažnju".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....