PIŠE ŽELJKO IVANKOVIĆ

PROPADA LI TWITTER? Negativne vijesti sustižu jedna drugu, direktori odlaze, cijena dionice pada, no svi nekako zaključuju da je problem negdje drugdje

 Getty

Američki mediji svih vrsta raspisali su se o 'kraju Twittera'. Povod su dvije, tri negativne vijesti koje su zaredale u posljednje vrijeme.

Prva je poznata 'glasina' da Twitter mijenja politiku, da će omogućiti upise duže od 140 znakova, čak 10.000 znakova.

Druga, puno ozbiljnija nekoliko dana stara vijest koju je na Twitteru (a gdje drugdje) objavio njegov osnivač i trenutačni čelnik Jack Dorsey, da četiri vodeća direktora odlaze. Riječ je o kadrovima koji imaju prođu. Kevin Weil, direktor odjela inženjera već je našao poziciju u – Instagramu!

Treća dosta važna vijest je strmoglavi pad cijena dionica Twittera. Danas se prodaju ispod cijene s kojom su izišle na burzu, a otkad je Dorsey polovicom prošle godine ponovo preuzeo mjesto glavnog izvršnog direktora pale su 50 posto.

Sve je to dovoljno da se iziđe s apokaliptičnim naslovima. Među posljednjima, članke o kraju Twittera objavili su čak i tako različiti mediji kao što je kulturnjački New Yorker i tehnološki MIT Technology Review, koji ide i korak dalje i imenuje ubojicu – Facebook, postavljajući u naslovu pitanje 'Hoće li Facebook ubiti Twitter?'

Što se tiče treće vijesti, o padu cijene dionica, ona u stvari još nije toliko zabrinjavajuća. Više je posljedica negativnog sentimenta nego poslovnih rezultata. Prema dnevniku USA Today, zahvaljujući rezervama likvidnosti (gotovine) Twitter tekući gubitak može pokrivati sljedećih 420 godina.

Kad je pak riječ o kadrovskim promjenama, u visokotehnološkom i uopće u visokom biznisu to je skoro kao u sportu: koliko god zvijezda ode, toliko ih se još može naći na tržištu. Dorsey je već objavio da u Twitter dolazi bivša direktorica marketinga kartičarske kuće American Express Leslie Berand. Investitori i javnost vijest su dočekali kao žalosnu utjehu.

U čemu je problem?

Svi nekako zaključuju da je Twitterov problem drugdje. Jedni to nazivaju nedostatkom identiteta, imidža, svježine... Sve neki nejasni opisi kakve marketinški 'stručnjaci' i komunikacijski mistifikatori često upotrebljavaju kad onako nemilo muljaju da ne znaju o čemu je riječ.

Drugi su konkretni: Twitter je bolno nepraktičan za upotrebu! Želi li se od Twittera zaista dobiti neku, to jest punu korist, čak i njegovi entuzijasti priznaju da je za to potreban napor. Veteran tehnološkog novinarstva Walt Mossberg opisuje u detalje teškoće s korištenjem Twittera , no svaki njegov korisnik naravno ima svoje iskustvo.

Osobno, sveo sam se na posjet Twitteru tek kad u moj e-mail inbox sjedne poruka da sam možda propustio ovo ili ono, pa neki put nešto kliknem. Ironično, jedan od najstarijih servisa, elektronska pošta, ulaz je na koji sam sveo kontakt s Twitterom i ne vidim da gubim, iako sam na Twitteru želio slijediti cijelu seriju novina i sajtova koji mi se čine važni. Ipak to radim sam.

Moje osobno iskustvo je naravno samo moje, podaci međutim govore da je Snapchat u broju korisnika zamalo dostigao Twitter (300 milijuna).

Nedostatak prilagodbe

I tu sad dolazimo do nove mogućnosti, novog razloga zašto se Twitter našao u problemima (osim činjenice da se Dorsey dovoljno obogatio da je jedno vrijeme napustio kompaniju ne bi li se relaksirao, pa se možda ni sad nije vratio s velikim biznis nabojem). Prije otprilike dva tjedna Joanna Strern, tehnološka novinarka Wall Street Journala objavila je izuzetno čitan članak o Snapchatu. Ona ima trideset godina, tehnološka je novinarka, a svejedno ima teškoća s njegovim korištenjem. Dapače, mora tražiti pomoć tinejdžera.

Drugim riječima, rukovanje Twitterom možda nije glavni problem zbog kojeg ga je Snapchat stigao u broju korisnika, a svakako nije jedini.

Glavni je problem u modi. U tome što društvene mreže kao i drugi proizvodi, kao uostalom e-mail servisi, prolaze faze, rođenje, privlačnost, ozbiljnost i trajanje. Tako su prošli Hotmail, Yahoo, Gmail, SMS, koje sustižu WhatsApp (koji je – usput – također premašio broj korisnika Twittera) i sl.

Kako Stern piše, upravo najmlađi korisnici ne koriste jednako svaku društvenu mrežu, nego ih razvrstavaju po karakteru. Facebook njima služi za objavu i razgovore o stvarima koje su nešto značajnije, kako u javnom tako i u privatnom životu. Twitter je za vijesti, Instagramom žele izazvati nečiju zavist! Oni, koji u stvari diktiraju karakter servisa, odlučili su da Snapchat bude za stvari kojima se druge želi začuditi ( awesome). U to ime oni svladavaju teškoće s korištenjem, dok jednom ne ostave i tu mrežu i nađu novu zabavu.

Ležerni Dorsey i fanatik Zuckerberg

I upravo na tom je mjestu Facebook, prema analitičarima, zaskočio Twitter. U prilagođavanju. Umjesto da svoju kompaniju prilagođava, Dorsey ju je napustio ne bi li vodio ležeran život. Fanatik Zuckerberg svoju nije.

Kad je na Twitteru nastupilo zagušenje, Moments, proizvod koji je trebao selekcionirati najbolje od Twittera, jer je riječ ipak o servisu vijesti, nije ispunio očekivanja. Facebook se prilagođavao, ako nikako drukčije, kupujući druge i zasad uspijevajući zadržati i starije, a povezujući se s ostalim servisima privući i nove. Utoliko, moda na njega manje utječe.

Napokon, ima još nešto osobno, što u mom korištenju Twittera presuđuje. Svijet dnevno proizvede vrlo ograničenu količinu vrijednih i važnih vijesti. Twitter uvjerava da je drukčije i naporan je u tome, a zamislite da tek uvede mogućnost pisanja eseja. Nikad sve pročitati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 22:57