SPOTIFY U HRVATSKOJ

Severina i Vojko V. neće se usrećiti, a dio kolača mogli bi im pojesti diskografi i nameti

 Davor Zunic/Cropix
Na ovom glazbenom servisu već se nalazi cjelokupan digitalizirani katalog hrvatske glazbe, koji uključuje oko 150 tisuća snimaka

Od četiri milijarde playlista na Spotifyu, najpopularnije su “Feel Good”, “Lit” i “Relax”, dok kategoriju “Cosmic” najčešće klikaju osobe koje su u horoskopu Škorpion. Takve detaljne analize korisničkog ponašanja na ovoj platformi definitivno ne bi trebale čuditi, s obzirom na to da se radi o servisu na koji se u samo jednome danu u prosjeku uploada 40 tisuća novih pjesama, pa nije kuriozitet da brojni glazbenici i izdavači u svijetu često upravo ovdje odlučuju premijerno pustiti svoje nove pjesme i albume.

Na ovom na globalnoj razini najpopularnijem glazbenom servisu već se nalazi cjelokupan digitalizirani katalog hrvatske glazbe, koji uključuje oko 150 tisuća snimaka.

- Sve nove snimke koje se objavljuju hrvatski diskografi odmah distribuiraju i na sve digitalne servise diljem svijeta, pa tako i na Spotify, koji je od jučer dostupan i za hrvatske korisnike - kaže nam Maja Vidmar Klarić iz Hrvatske diskografske udruge. Još im, objašnjava, zbog kratkog roka u kojem je platforma, od jučer, dostupna kod nas, nisu stigli podaci o tome koji su izvođači najslušaniji.


Već se afirmirali

- Međutim, ako je suditi po podacima koje naši izvođači ostvaruju u svijetu, onda su to svakako Oliver, Dino Merlin, Severina, Vojko V., Parni Valjak, Prljavo Kazalište i slični glazbenici. No, ne mora se nužno dogoditi da oni koji su najslušaniji u svijetu budu na vrhu i kada se gleda samo Hrvatska - objašnjava Vidmar Klarić.

Dakle, većina hrvatskih glazbenika je još i prije dolaska Spotifya u Hrvatsku na toj platformi imala svoju glazbu te su se bilježili prihodi koje će od nje dobiti. No, kako aplikacija nije bila dostupna na našem području (barem ne legalno), bilo je logično da lokalnim glazbenicima ta platforma i neće biti toliko važna, jer na njoj nije bilo njihove publike. To je za njih glavna promjena koja se događa službenim dolaskom Spotifya.


- Za glazbene autore to znači još 13 zemalja (od kojih je najveće rusko tržište), s čijih će teritorija ubuduće preko HDS ZAMP-a stizati honorari za korištenje njihove glazbe. Drago nam je najaviti da će članovi Hrvatskog društva skladatelja već u sljedećem obračunu digitalnih prava, u rujnu 2020., primiti i prve autorske honorare od korištenja njihove glazbe na Spotifyu za prvi dio razdoblja reguliranog ugovorom iz 2018. godine. To su honorari iz 40-ak zemalja, uglavnom EU i Europe, na kojima je dosad bio prisutan taj servis i nudio naš repertoar - kaže nam Milan Majerović Stilinović iz ZAMP-a.

Inače, prema okvirnim izračunima Spotify za tisuću preslušavanja neke pjesme plati 4,37 dolara, što je oko 28 kuna, pa po tome ispada da domaće zvijezde po jednom preslušavanju njihove pjesme odnosno kliku zarade oko 3 lipe. Međutim, sa Spotifyem, kako doznajemo, ugovore sklapaju diskografske kuće, a dosad nije javno komunicirano koliki dio kolača uzmu diskografi, neki drugi posrednici ili nameti.

Stilinović objašnjava i zašto će ti honorari stići s povelikom odgodom od čak dvije godine.


Redovite isplate

- Trebalo je dugo da se pokrene cijeli taj proces: usklađivanje programa reportinga, obrada podataka, provjere, raspodjela, isplata itd. To je uobičajeno sa svakim novim velikim korisnikom, posebno digitalnim servisima koji šalju ogromne količine podataka, pa sustav obrade na strani ZAMP-a treba prilagodbe, proširenja i slično. Ali, sad kada jednom krene ide pouzdano, i uskoro ćemo uloviti redoviti ritam, što naravno ovisi o njima, redovitosti i preciznosti reportinga... No očekujemo da će biti točni i pouzdani, kao i mi - zaključuje po tome pitanju.

Iako pojedine web stranice nude okvirne procjene o tome koliko će glazbenici ovisno o broju streamova dobiti novca za preslušavanje svoje glazbe, Majerović Stilinović nam objašnjava da su takve računice ipak puno kompleksnije te da u većini slučajeva svota ne odlazi u cijelosti samo glazbenicima.

- Obračun autorskih honorara koji temeljem podataka od Spotifya s raznih teritorija izrađuje HDS ZAMP ne dozvoljava površne procjene ‘cijene streama’ poput ovih koje izrađuju različite web stranice. Za njih nije jasno na koje se teritorije odnose, a radi se o važnoj činjenici jer se na svakom teritoriju razlikuju cijene različitih paketa usluge - govori Majerović Stilinović.

Algoritam po kojemu se izračunava autorska naknada mnogo je složeniji, kaže, pa se zato ni u specifikacijama iznosa prihoda od glazbenih servisa koji se šalju autorima za druge servise koji su već neko vrijeme dostupni kod nas, poput Deezera, ne navode podaci koji bi u korelaciju doveli broj streamova i iznos. - Šaljemo im iznos zarade pojedinačne pjesme po svakoj pojedinačnoj zemlji u kojoj se ona na pojedinom servisu ostvarila, kako će biti slučaj i sa Spotifyem - tumači.


Domaći podcast

Inače, osim po glazbi, Spotify se kao platforma profilirao kao mjesto koje nudi i pregršt podcasta. - Na platformi je, između ostalih, dostupan i podcast Hrvatske diskografske udruge Inkubator dobre glazbe, koji je nastao s ciljem promocije domaće glazbe. U svakoj epizodi, uz najnovije vijesti, slušateljima se predstavlja aktualna lista HR Top 40 te album tjedna prema izboru urednika.

Za cjelokupnu produkciju, uz HDU zaslužni su RTL-ova televizijska urednica i voditeljica Ana Radišić, radijski i glazbeni urednik, voditelj i producent Kornelije Hećimović te radijski urednik Goran Komerički - kaže nam Vidmar Klariš iz HDU.

Kako koristiti Spotify i koju je verziju najbolje odabrati?

U Hrvatskoj dugoiščekivani Spotify ne drži poziciju kralja među streaming servisima bez razloga; kad se usporedi s ostalim konkurentima, njegove vrline prilično nadmašuju mane, iznimno je jednostavan i može se sasvim pristojno koristiti i za nula kuna.

Unatoč tome, od približno 286 milijuna korisnika, koliko je ta švedska tvrtka imala krajem 2019., njih oko 130 milijuna odlučilo je platiti za premium uslugu.

PREDNOSTI

Besplatna opcija

Spotify se može koristiti potpuno besplatno, premda takav pristup donosi određene limitacije i smetnje (koje se povremenu modificiraju) jednostavnost i kompatibilnost Ulaz u svijet Spotifya nenadmašno je jednostavan.

Najbrži je način jednostavno skinuti aplikaciju, odabrati registraciju preko Facebooka i nakon samo nekoliko klikova ste gotovi (i dali ste još nešto svojih informacija Facebooku, ali zato prijatelji s Fejsa mogu vidjeti što slušate, možete dijeliti preporuke i slično).

Naravno, za prelazak na premium plan potrebno je dodati podatke za plaćanje. Osim za Android i iOS mobilne uređaje, postoje Spotify aplikacije za Windows i Mac, kao i mogućnost korištenja preko bilo kojeg internetskog preglednika.

Račun se automatski sinkronizira na svim platformama pa se pjesme ili podcasti koje dodate na jednoj platformi odmah pokazuju i na ostalima, a aplikacija će, recimo, čak proaktivno detektirati i Bluetooth ili Wi-Fi zvučnike koje imate instalirane u kući.

Podcasti i radio

Spotify je jedini servis ovog tipa koji u svom katalogu nudi i oko milijun podcasta, koji se također mogu slušati besplatno.

Štoviše, to je područje u koje sve više ulažu pa su nedavno platili čak 100 milijuna dolara kako bi imali ekskluzivno pravo na jedan od najpopularnijih podcasta na svijetu, Joe Rogan Experience.

Na platformi je i nešto softverski generiranih radiopostaja (za premium korisnike). solidna kvaliteta zvuka Premium korisnici, osim što ne moraju trpjeti oglase i mogu skinuti do 10.000 pjesama na pet različitih uređaja, mogu slušati glazbu u maksimalnoj kvaliteti od 320 kbps.

NEDOSTACI

Ograničenja besplatne verzije

Iako je relativno neukusno tražiti mane u nečemu što se dobije besplatno, Spotify je trenutačno postavljen tako da korisnici besplatne usluge imaju povremene oglase između pjesama, zatim mogućnost za samo šest preskakanja pjesama u jednom satu, slabiju kvalitetu zvuka od maksimalnih 160 kbps, na mobilnim uređajima mogu slušati muziku samo u “shuffle” načinu, a pjesme se ne mogu skidati na uređaj.

Nema “stvarnog” skidanja pjesama na uređaj

Iako korisnici premium verzije mogu na svoje uređaje skinuti pjesme za kasnije slušanje bez trošenja podatkovnog prometa, ne mogu te pjesme izvući van iz Spotifyeve aplikacije kao MP3 datoteku. Preciznije, i to je moguće učiniti uz pomoć softvera treće strane, koji opet treba platiti. (Ilija Matanović)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 00:29