Tko ima volje slobodno može učiti detalje nekoliko stotina svjetskih zastava, no svi oni drugi kojima šteka fotografska memorija i nemaju vremena, uskoro će se moći poslužiti posebnom aplikacijom za njihovo prepoznavanje.
Hodaš cestom, ugledaš neki nepoznati amblem, uslikaš ga, a aplikacija FlagAFlag izbaci ti ime zemlje kojoj pripada.
Riječ je o domaćem proizvodu 24 - godišnjeg studenta Ivana Zatezala koji je šest mjeseci radio na razvoju nove aplikacije. Zasad ona može raspoznati 48 primjeraka zastava, no ta će se brojka u budućnosti povećati, posebno kada Ivan uspije doskočiti najvećem problemu, a to je kako umjetnu inteligenciju usmjeriti da ona uspješno raspoznaje naizgled vrlo slične zastave kod kojih razlika nerijetko bude samo u tonu neke boje.
"I meni se znalo dogoditi da hodam okolo, naletim na zastavu i isprva ju ne prepoznajem. Aplikacijom sam želio pomoći i sebi i drugima koji su si postavili isti pitanje – najavljuje Ivan koji se u procesu programiranja svoje aplikacije najviše namučio kod razlikovanja luksemburške i nizozemske zastave.
Izgledaju gotovo pa identično, koriste se iste boje u istom razmještaju, a jedina razlika je to što su boje na zastavi Luksemburga nešto svjetlije.
"Ako sunce više malo udari u nizozemsku zastavu, aplikacija bi mogla reći da je riječ o luksemburškoj. Trebam dobro razmisliti kako riješiti ovaj izazov kako bi korisnici s velikom sigurnošću dobiti podatke koji su točni – objašnjava autor ove edukativne aplikacije koji je vrlo emotivno doživio trenutak kad je prvi put u ubacio fotografiju, a ona mu je pokazala da je riječ o hrvatskoj zastavi.
- Baš sam se lijepo osjećao kad sam vidio da se šest mjeseci rada doista isplatilo. Toliko truda nije bilo uzalud – govori.
Izrada aplikacije bila je tema njegova završnog rada na Odsjeku za informacijske i komunikacijske znanosti zagrebačkog Filozofskog fakulteta. Od ideje do realizacije trebao je proći kroz nekoliko koraka – proces izgradnje, prikupljanje podataka, treniranje umjerne inteligencije i tek na kraju razvijanje aplikacije za koje kaže da je bio najjednostavniji dio. Prikupljanje podataka mu je pak oduzelo najviše vremena.
- Bio je to najizazovniji, ali i najzabavniji dio posla jer su podaci trebali biti što sličniji stvarnom svijetu. Primjerice, zastava na A4 papiru nije dobar primjer jer su zastave zapravo pod stalnim utjecajem vanjskih faktora kao što su vjetar i svjetlo pa sam takve fotografije koristio – objašnjava Ivan koji u razvoj aplikacije nije uložio ništa osim svog vremena i truda. Potrebno mu je bilo jače računalo na kojem se umjetna inteligencija može vježbati i dobro bi došlo još nekoliko ljudi koji će ubacivati podatke, ali za sada je sve odrađeno bez troškova.
Ovaj mladi entuzijast će nastaviti ubacivati podatke jer sve što ih je više, to će i aplikacija biti bolja u prepoznavanju zastava. Baš kao što funkcionira i ljudski mozak – što više iskustva imamo s određenim zadacima i što imamo više podataka koji su nam pri ome potrebni, to ćemo biti bolji u njihovu rješavanju.
Za sada je aplikacija FlagAFlag spremna za eksperimentalnu upotrebu u stvarnom svijetu. Prvi će ju isprobati njegovi prijatelji i članovi obitelji. Tako će prikupiti još fotografija zastava, ali i dobiti povratne informacije o tome što još treba popraviti prije nego aplikacija bude dostupna svima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....