Djeca roditelja koji previše brinu o svojim potomcima dok su maleni manje su sposobna kontrolirati svoje osjećaje i impulse tijekom odrastanja, što vodi problemima u školi. Tako barem daje zaključiti novo američko istraživanje.
Prema radu objavljenom u znanstvenom časopisu Developmental Psychology, istraživači su promatrali u kojem stupnju majke male djece (do 36 mjeseci) dominiraju u igri i pokazuju svojoj djeci što da rade, a zatim su proučavali kako su se ta djeca ponašala sljedećih osam godina, te su zaključili da je roditeljstvo koje naginje kontroliranju povezano s nizom problema djece u odrastanju.
"Roditelji koji naginju prevelikoj kontroli najčešće imaju jako dobre namjere i trude se biti podrška svojoj djeci. Međutim, za pospješenje emocionalnih vještina i ponašanja roditelji bi trebali dozvoliti djeci da iskuse spektar emocija i dati im prostora da isprobavaju i pokušaju upravljati tim emocijama neovisno, a tek tada voditi i pomagati djeci kada ili ako zadatak postane pretežak", kazala je za Guardian koautorica studije dr. Nicole Perry sa Sveučilišta u Minnesoti.
Američki i švicarski znanstvenici u okviru ove studije istraživali su ponašanje 422 djeteta u dobi od dvije godine, tako što su pozvali majke s djecom u laboratorij, gdje su im dali da se igraju četiri minute s nizom igračaka, a zatim su trebali maknuti igračke tijekom sljedeće dvije minute. Istraživači su pritom ocjenjivali u kojoj mjeri su majke pokušavale preuzeti zadatke.
Nadalje, promatrali su reakcije djece u dobi od pet godina na nepravednu podjelu slatkiša te njihovu sposobnost da pomno promisle o rješavanju zadatka pod vremenskim pritiskom.
Na koncu, istraživači su pitali učitelje djece u dobi od 5 i 10 godina da ocijene prisutnost depresije, anksioznosti ili usamljenosti kod djece, zatim uspjeh u školi i društvene vještine. Desetogodišnja djeca bila su ispitana o svojim stavovima prema školi i učiteljima, kao i o emocionalnim problemima.
Istraživači su zaključili da je ponašanje majki koje naginju većoj kontroli povezano s time da njihova djeca imaju manje kontrole nad svojim vlastitim osjećajima i manje kontrole nad svojim impulsima u dobi od pet godina.
Štoviše, zaključili su da postoji veza petogodišnjaka sa slabijom kontrolom osjećaja i slabijih društvenih vještina u dobi od 10 godina te sa slabijim uspjehom u školovanju.
No, dr. Janet Goodall sa Sveučilišta u Bathu komentirala je za Guardian da tu treba biti oprezan jer je teško reći koliko je roditeljske kontrole "previše", te da treba uzimati u obzir i kulturalne faktore, kao što je pitanje koliko je opasna okolina u kojoj dijete odrasta.
"Studija pokazuje vezu između roditelja za koje oni smatraju da previše kontroliraju svoju djecu i kasnijih problema te djece, ali studija ne govori da je to uzrok kasnijih problema, već govori da to ide jedno s drugim - a pritom su promatrali roditelje tek šest minuta", kazala je dr. Goodall.
Ona dodaje da se roditelji ne bi trebali osjećati krivima. "Važno je da roditelji brinu o svojoj djeci, o onome što rade i što uče", zaključila je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....