‘NE VJERUJTE REKLAMI‘

Iznimno zabrinjavajući rezultati velikog istraživanja: Većina prehrambenih proizvoda koje kupujete nije zdrava

Ilustracija

 Frederic J. Brown/Afp
Analizirano je 30 najvećih kompanija za hranu i piće kao ‘dobar pokazatelj onoga što se događa s ostatkom tržišta‘

Većina proizvoda - njih čak dvije trećine - koje prodaje 30 najvećih svjetskih prehrambenih kompanija je nezdravo, stoji izvješću Zaklade Inicijativa za pristup hrani (Access to Nutrition Foundation - ATNi), piše Newsweek.

‘Bez obzira na ono što piše na etiketi i što kaže reklama, čak 70 posto proizvoda iz supermarketa je nezdravo‘, kaže Philip Eisenhart, voditelj odnosa s javnošću ATNi-a.

Izvršni direktor organizacije, Greg Garrett, ipak kaže da je došlo do određenih poboljšanja jer se danas 34 posto prodaje odnosi na zdravu hranu, dok je 2021. godine to bilo tek 27 posto.

‘No nismo još ni na polovici. Ako želimo doći do 50 posto do 2030., stvari se moraju odvijati mnogo brže‘, kaže Garrett dok Eisenhart dodaje i kako je problem u tome što ‘nijedna od ovih kompanija nije voljna prestati reklamirati te nezdrave proizvode djeci.‘

ATNi je promatrao 30 najvećih kompanija za hranu i piće kao ‘dobar pokazatelj onoga što se događa s ostatkom tržišta‘. Te tvrtke predstavljaju gotovo četvrtinu cjelokupne proizvodnje hrane i pića u svijetu, a devet ih ima sjedište u SAD-u.

Pomoću modela profila hranjivih tvari, analizirali su koliko su proizvodi zdravi ili nezdravi te su tako oko 400 mogućih načina za mjerenje zdravstvene ispravnosti hrane sveli na tri: australski, britanski i europski nacionalni modeli prehrane.

Oni izračunavaju cjelokupno zdravlje mjerenjem makronutrijenata (masti, ugljikohidrati i proteini), mikronutrijenata (vitamini i minerali), soli i šećera.

Prema toj metrici, samo je devet od 30 tvrtki ostvarilo 50 posto svoje prodaje od ‘zdravijih‘ proizvoda, pokazalo je istraživanje ATNi-ja.

‘Proizvođači hrane bi trebali imati obvezu osigurati da je barem polovica njihove ponude zdrava‘, rekao je Garrett. ‘Ako proizvodite slastice, ne biste tu hranu trebali oglašavati i prodavati djeci, već je označiti na odgovarajući način.‘

ATNi-jevo izvješće pokazalo je da niti jedna od 30 najvećih prehrambenih kompanija nije slijedila preporuke Svjetske zdravstvene organizacije za odgovoran marketing.

‘Mislimo da nije pravedno očekivati ​​od potrošača da donose informirane odluke ako ne dobivaju uravnotežene informacije‘, rekao je Eisenhart.

Objasnio je da njihovo izvješće poziva tvrtke da se ‘ponašaju odgovorno prema djeci‘ kako zbog njihovog marketinga ne bi bila pod ‘užasnim utjecajem od malih nogu‘ i postala žrtva bolesti povezanih s načinom života i lošom prehranom - poput pretilosti ili dijabetesa tipa 2.

Dodao je i da u saznanju koliko je hrana zdrava ili nezdrava, leži velika snaga.

‘Informirani potrošač je vjerojatno osoba s najviše moći. Oni mogu promijeniti ponašanje tvrtke načinom svoje potrošnje‘, rekao je Eisenhart.

Reakcija prehrambenih tvrtki

Reakcija prozvanih tvrtki, očekivano, nije baš bila sjajna.

Glasnogovornik Nestléa rekao je da su ‘razočarani što ATNi nije prepoznao značajan napredak koji je Nestlé postigao.‘

Dodali su da Nestlé dijeli ‘zajednički cilj podržavanja zdrave i uravnotežene prehrane‘, ali da ATNi-jeva metodologija Globalnog indeksa ‘tvrtke s raznolikijom ponudom stavlja u nepovoljan položaj‘.

Glasnogovornik Flora Food Group rekao je ta kompanija ‘predana kontinuiranom poboljšanju kroz sveobuhvatni program usporedbe prehrane, koji nadilazi standardne modele profiliranja prehrane kako bi osigurao da proizvodi sadrže bitne hranjive tvari, uključujući omega-3 i omega-6 te vitamine A i D.‘

Naglasili su i da ATNi-jeva metodologija nedovoljno predstavlja nutritivne prednosti proizvoda poput namaza, koji se konzumiraju u malim porcijama.

Glasnogovornik FrieslandCampine rekao je da su ‘ponosni‘ na napredak tvrtke budući da su među tvrtkama koje su ostvarile barem polovicu svoje prodaje zdravijim proizvodima.

Dodali su da je FrieslandCampina slijedila ‘sveobuhvatan‘ marketinški okvir i nedavno je podigla dobnu granicu za marketing djeci s 12 na 16 godina.

Glasnogovornik Barille rekao je da ‘nabavljaju visokokvalitetne, sigurne i hranjive sastojke iz odgovornih opskrbnih lanaca, koji ispunjavaju stroge kriterije kako bi osigurali da su proizvodi ne samo ukusni i zdravi, već i sigurni i doprinose uravnoteženoj prehrani.‘

Glasnogovornik Danonea rekao je da su ‘ponosni‘ što su zauzeli prvo mjesto u Globalnom indeksu Inicijative za pristup prehrani (ATNi) za 2024. godinu.

‘Prehrambene tvrtke imaju važnu ulogu u suočavanju s globalnim zdravstvenim izazovima čineći prehranu pristupačnom i prilagođenom potrebama ljudi diljem svijeta, u svakoj fazi njihova života‘, poručili su iz Danonea.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 22:29