PETROV PUT DO USPJEHA

Otišao u Kanadu s 5000 kuna u džepu, a danas radi za najveće tvrtke: ‘Završio sam za autolimara‘

Petar Vukašinović
 Paun Paunović/CROPIX
Završio sam srednju školu za autolimara, počeo programirati u dobi od 17 godina - samouk sam, kaže Petar Vukašinović

Petar Vukašinović otišao je s 19 godina u Kanadu, sa sobom je imao tek 5000 kuna, u početku je radio kao konobar, živio po hostelima i istovremeno tražio put do ostvarenja svog cilja. Želja mu je bila baviti se programiranjem, za što je još od svoje 17. godine bio veoma zainteresiran. I u tome je uspio.

U Kanadi je programirao za velike brendove (Superbowl, 76ers, Patriots, Nuggets), pa krenuo u vlastiti posao, vratio se s 23 godine u Hrvatsku i otad je zaposlio 17 programera, projekt menadžera, prodajnih predstavnika i marketinških stručnjaka na području Splita, SAD-a i Kanade. Tu nije stao, njegova tvrtka “Agilno” zapošljava i dalje. U ovoj godini planira narasti na 20 zaposlenih, a u iduće dvije na njih 50, piše Slobodna Dalmacija.

Borba za preživljavanje

Dočekao nas je u svom novom prostranom uredu, u Ulici Ruđera Boškovića. Za svakim stolom mladi ljudi zadubljeni u posao, na zidu veliki natpis "Agilno". Prostor je dovoljno velik i za nove zaposlenike kojima se nadaju u idućim mjesecima. Ne dolaze svi svaki dan, po želji mogu posao obavljati i od kuće, ali petkom svi zajedno idu na ručak.

- Bavimo se izradom aplikacija na području telemedicine i zdravstva (Health Tech), isto tako obradom podataka, analitikom i research aplikacijama za kanabis i ostale supstancije koje se trenutno istražuju na fakultetima i u istraživačkim centrima. Radimo 100 posto za izvoz i to za Singapurce, Dance, Amerikance i Kanađane - govori Petar Vukašinović.

Uvodeći nas u priču o svom poslovnom putu i tvrtki koju razvija zadnje četiri godine, otkriva da je počeo programirati u dobi od 17 godina i da je samouk. Nije se školovao za zvanje kojim se bavi već 10 godina.

- Kad sam sa 17 počeo programirati, u Splitu nije bilo puno ni programera ni firmi koje su se time bavile. Inače, završio sam srednju školu za autolimara, a od svoje 13. do 14. godine promijenio sam 15-ak poslova, od dostave novina do rada u skladištu u jednoj trgovini, bio sam i konobar, dostavljač, a jedno vrijeme i varioc kod oca u firmi.

U to vrijeme prijatelji su počeli pričati o programiranju i fakultetima, pa se u meni javila želja da probam nešto isprogramirati. Nakon prve linije koda to je bila ljubav na prvi pogled, ali budući da ovdje nije bilo mogućnosti pronaći firmu koja bi ulagala u znanje nekoga bez fakulteta, odlučio sam s 19 godina otići u Kanadu. Nisam nikoga tamo znao, otišao sam s 5000 kuna u džepu - prisjeća se.

- Nisam odmah tražio posao programera jer sam znao da je to dugotrajan proces... Počeo sam raditi bilo koji posao da mogu živjeti. Uz to sam sa strane posjećivao lokalne meetupe i druge događaje gdje sam upoznavao ljude i socijalizirao se. Već na prvom meetupu, nakon dva-tri mjeseca, došla je prilika za programerski posao kroz internship u firmi 'ScienceScape', koja se bavila izradom alata za istraživače - kaže Petar.

S 5000 kuna koje je imao mogao je preživjeti taj prvi mjesec dana, ali ističe da je u Kanadi dobro što se plaća isplaćuje svaka dva tjedna. Tako je dva tjedna nakon dolaska dobio posao, a nakon sljedeća dva i prvu plaću. Otišao je iz hostela, našao stan. Prva plaća u Kanadi bila mu je 11 kanadskih dolara po satu, a nakon dvije godine rada kao programer zarađivao je 10.000 kanadskih dolara mjesečno.

Na čelu projekta

Nakon što je tri mjeseca učio i radio u firmi “ScienceScape”, prešao je u “Channel 1 Media”, inovativnu digitalnu agenciju.

- Tu sam radio softverske alate za profesionalne sportske klubove i brendove. Radio sam za Superbowl, 76ers, Patriots, Nuggets. Tako je krenula moja karijera u programiranju, došao sam do toga da mi je bila ponuđena pozicija CTO, dakle voditelja tehnoloških operacija. Ali nakon četiri godine odlučio sam se vratiti doma, pokrenuti svoj posao i 'Channel 1 Media' uzeti za svog prvog klijenta - kaže poduzetnik za Slobodnu Dalmaciju.

image
'Agilno' na okupu
Paun Paunović/CROPIX

Jedno vrijeme u Kanadi je imao i tvrtku u suvlasništvu s jednim Kanađaninom.

Nakon povratka u Hrvatsku, prvi ured mu je bio u njegovom dnevnom boravku u Kaštelima. Nakon toga firma je narasla na četiri čovjeka, a dobili su i novi posao za kanadsku tvrtku "Strainprint", koja je osnovana te 2016. godine, kad je i "Agilno" pokrenuto. Trebali su razviti mobilnu aplikaciju za prikupljanje medicinskih podataka o kanabisu.

- Ja sam vodio taj projekt. Napravili smo tu aplikaciju i od kraja 2016. do veljače ove godine dobili smo više od 10 milijuna kanadskih dolara investicija. Vodio sam tim od 15 ljudi, a 'Strainprint' je u četiri godine narastao na 50 ljudi. U drugom mjesecu ove godine, kako je kanabis industrija počela ići dolje, nisu bile dobre prilike za taj sektor, pa sam odlučio 'Agilno' dignuti na novu razinu i uzeti druge projekte. S obzirom na to da smo imali najviše iskustva u medicinskom sektoru, krenuli smo prihvaćati klijente iz tog sektora - govori Petar.

Na tom tragu su razvili telemedicinsku aplikaciju Vetster za kućne ljubimce. Preko te aplikacije možete kontaktirati veterinara bilo gdje i u roku od 30 minuta dobiti informaciju što je vašem ljubimcu i kako ga liječiti.

-To funkcionira na način da unesete lokaciju gdje se nalazite i odakle želite primiti uslugu, izaberete termin kad je veterinar slobodan, platite uslugu i u roku od 30 minuta ili kad ste dogovorili termin, dobijete notifikaciju za videopoziv s veterinarom. Spajate se preko platforme koju smo razvili, koja je kao Zoom, samo s više specijaliziranih funkcija za veterinu. Nakon što veterinar pregleda vašeg ljubimca, kaže što mu je i pošalje vam nalaz. Nakon toga vi idete u ljekarnu i podignete taj lijek - pojašnjava kako Vetster radi.

Korona i IT sektor

Počeli su raditi i s jednom velikom farmaceutskom tvrtkom - "Shoppers Drug Mart", manjim klinikama te tvrtkom “H1 Insighths” na big data rješenjima.

- Specijalizirali smo se u medicinskom sektoru, ali imamo i klijente iz još nekih industrija. Imamo sad desetak klijenata, a svi su iz Kanade, SAD-a, Danske i Singapura. Trenutno zapošljavamo 17 ljudi od kojih su tri prodajna predstavnika u inozemstvu. Cilj nam je pokrenuti podružnicu u Kanadi, baš fizički otvoriti ured, zaposliti tamo pet ljudi, na taj način bili bismo direktno na tržištu bez posrednika, a time dignuli 'Agilno' na 50 ljudi. To sam mislio otvoriti u trećem mjesecu, ali nisam mogao zbog korona-krize - govori Petar.

Inače, otkako je korona, osjetan je rast IT sektora, pa i "Agilnog". Njegov osnivač kaže da su znatno narasli jer se svijet okrenuo digitalnom poslovanju, usluge idu online i sad su dobro pozicionirani za daljnji rast. Reći će i da za razliku od nekih drugih lokalnih agencija, "Agilno" ne radi na pojedinačnim projektima, već na razvoju proizvoda kao dugoročni partner.

Od projekata kojima se bave izdvojio je i suradnju sa Sveučilištem Imperial iz Londona u proučavanju kako magične gljive i LSD utječu na mozak i ponašanje čovjeka.

- Magične gljive će postati legalne na tržištu Sjeverne Amerike i Kanade, kao što je Kanada legalizirala kanabis. To tržište će biti u porastu i mi jašemo na tom valu, kao što smo jahali kad je startao 'Strainprint' s kanabisom - kaže Petar.

Spominje i projekt koji rade s “H1 Insights”, riječ je o big data sustavu koji ima čak 250 terabajta podataka. Prikupljaju sve podatke o nečemu što se zove "Key Opinion Leader" (KOL), zapravo prikupljaju podatke o tome koja su istraživanja pojedini KOL-ovi radili, u kojim bolnicama ili institucijama rade, tko ih financira i slično. Te podatke otkupljuju farmaceutske kompanije koje ih dalje analiziraju prema svojim potrebama, primjerice gledaju može li netko od tih istraživača raditi na istraživanju nekog lijeka, npr. protiv COVID-a.

Manjak programera

Što se tiče "Strainprinta" i prikupljanja podataka o kanabisu, korisnik unosi podatke o tome kako koristi kanabis, nakon čega algoritmi analiziraju te podatke i daju analitiku efikasnosti. Korisnik može vidjeti kako je određena vrsta kanabisa utjecala na zdravlje, a istovremeno ti podaci se prodaju proizvođačima kako bi unaprijedili lijekove od pojedinih kanabis substancija.

Rade i za klinike na sustavima za upravljanje. Također rade i na platformi Cannalogic, koja je svojevrsni market place za nabavu i dostavu kanabisa na veliko, piše Slobodna Dalmacija.

- Važno nam je biti na jednom tako velikom vanjskom tržištu, stoga trebamo imati ljude na tom području. Trenutno, ja kao vlasnik trebam ići u Kanadu kako bismo održavali kontakte i bili što bliže klijentu. Njima je naše tržište u Hrvatskoj i središnjoj i istočnoj Europi zanimljivo jer smo povoljni, a talentom se ne gubi na kvaliteti i engleski nam je svima fenomenalan. Uz to, u Splitu baš i nema konkurencije. Mi smo mala sredina da bi bilo konkurencije u ovom poslu.

Radimo s indijskim tvrtkama koje imaju po 500-600 ljudi. Nekoliko takvih firmi i to vam je cijeli Split. Indijci godišnje izbace dva milijuna programera, a mi premalo. Kad dođe rast, kad treba zapošljavati, problem je, nema ljudi - kaže Petar. Na zadnji natječaj javilo im se 50 ljudi, jednoga su primili.

image
Paun Paunović/CROPIX

Dodaje da kadar trebaju sami obučiti, što zahtijeva vrijeme. Stoga su odlučili tijekom studenoga pokrenuti radionice HealthTech Month, kao i Hackathon od 27. do 29. studenoga, sve kako bi lokalnu zajednicu potaknuli na razmišljanje o healthcare industriji, da vide da je to industrija koja dolazi, koja jako brzo raste, a koje ovdje još nema. To planiraju organizirati svakih šest mjeseci kako bi što više mladih privukli u ovu industriju.

- Budući da sam živio u Torontu, meni je taj dio svijeta uvid u budućnost. Najmanje pet godina su ispred nas. Tako je i s ovom industrijom, jako brzo se razvija u Sjevernoj Americi, Aziji, Kini... - naglašava Petar.

Knjige I MBA online

Splitska ekipa u "Agilnom" radi u našoj vremenskoj zoni. S klijentima su definirali određene procese tako da vremenska zona nije problem. U nekim slučajevima oni rade dok klijenti koji su u drugoj zoni spavaju, a kad se klijenti probude, već imaju neka rješenja koja dalje njihovi developeri nastavljaju razvijati. Na taj način se puno više posla pokrije.

- Bitni su dobri procesi i komunikacija s klijentom. Dosad smo rasli oko 300 posto godišnje u prihodima - ističe Petar i prisjeća se kako su u četiri godine promijenili četiri ureda, od prvog u njegovom dnevnom boravku do novog na Splitu 3 površine od 150 kvadrata.

Petar nam kaže i da puno čita, otprilike 40 knjiga godišnje. Upisao je i MBA online.

- Važno je stalno ulagati u znanje. Svaki naš radnik treba 10 posto svog vremena ulagati u znanje, plaćamo im tečajeve, oni polažu certifikate, ulažemo u sve što njima i firmi može donijeti boljitak - ističe Petar. Većina njegovih zaposlenika je s FESB-a, Sveučilišnog odjela za stručne studije u Kopilici i s Ekonomije.

"Agilno" i njegov vlasnik uključili su se i u Split Tech City. Kaže da je i prije odlaska u Kanadu dolazio na događaje OpenCoffe, koje je organizirao Toni Trivković, predsjednik tog udruženja splitske tehnološke zajednice. Bitno im je doprinijeti razvoju lokalne zajednice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 12:30