Još dok je rijetko tko razdvajao otpad, dok su iza koncerata ostajale gomile nabacanih i prljavih plastičnih čaša i dok zagrebački advent još nije bio spektakularan i razvikan koliko je danas, u Šibeniku su počele pripreme za - prvi plastic-free Advent u Hrvatskoj.
Bilo je to prije pet godina, a na čelu inicijative bila je i ostala Morana Periša (31), voditeljica programske produkcije Tvrđava kulture Šibenik.
- Imali smo mnogo bojazni jer je tada bilo teško bilo nabaviti kartonsku ambalažu koja nije plastična, a jednokratna je. Trebalo je senzibilizirati ugostitelje koji su, srećom, brzo reagirali, i ono najvažnije, trebalo je osvijestiti građane - prisjeća se M. Periša.
Već sljedeće, 2015. godine postali su Adventura prvi plastic-free adventski sajam u Hrvata. Koncept koji je blizak Beču, Strasbourgu i drugim europskim središtima prilagodili su mediteranskom gradu, što se pokazalo vrlo uspješnim.
- Pitali smo se, ako je eko održivost temelj budućnosti, što ostavljamo za budućnost? Zato smo se bacili na edukaciju najmlađih. Tako je nastala Adventurica, kreativni poligon koji sa svojih 50-ak radionica na temu ekološke održivosti i recikliranja u 25 dana privuče više od 2000 mališana koji uče o ekologiji - objašnjava Periša, inače, diplomirana kroatistica i komparatistica.
Šibenik je, kaže, postao glazbena prijestolnica Dalmacije i perspektivnije mjesto za rad i život, a advent svake godine bilježi sve više turista i sve veći promet.
I ono najvažnije, svake godine šibenska Adventura spriječi da više od 100.000 plastičnih čaša završi na otpadu, a sve što se koristi u prodaji i ugostiteljstvu je bio razgradivo. Koristi se kartonska ambalaža i drveni pribor za jelo. Bilo je u početku primjedbi da kartonske čaše nekad propuste tekućinu, ali s vremenom je i građanima postalo normalno da nema plastike pa i oni mijenjaju svoje prosinačke navike.
“Problematične su bile kante koje iziskuju od građana reciklažu, a oni nisu znali koja boja kante označava što, da ne ide sve u isti koš. Na adventu se ljudi žele opustiti i zabaviti pa smo i tom problemu pokušali doskočiti u šaljivom tonu. Napravili smo plakate s natpisom ‘Poljubi zemlju po kojoj hodaš’ sa slikom Mate Miše Kovača, što je bilo posebno djelotvorno, a imali smo natpis ‘Come to the green side’ sa slikom Dartha Vadera”, objašnjava.
Imali su ideju, ali u početku je bilo zaista teško uopće nabaviti biorazgradivu ambalažu.
“Hrvatskim je dobavljačima to bilo problematično jer tada još toga uopće nije bilo u ponudi. Kartonsku jednokratnu ambalažu u početku smo plaćali i četiri puta skuplje od plastične, a sada se ta razlika smanjila. Promijenila se potražnja pa se tako brzo izmijenila i ponuda”, ističe Periša. Tijekom godina su je često zvali kolege iz drugih gradova za savjet i pomoć oko ekospektra.
Sada ima novi plan - “Šibenik zero waste”.
“Krajnji cilj je potpuno izbacivanje jednokratne ambalaže s adventa. Želimo zatvoriti krug sa što manje otpada. Dobili smo sredstva fondacije Coca-Cola i sljedeća Adventura imat će stanicu gdje će se preuzimati višekratna periva ambalaža uz kauciju. Još je sve u razradi, nabava ambalaže i logistike, ali do prosinca će biti spremno”, sigurna je Periša.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....