Prvi izmjenjivi jezici za tenisice na svijetu hrvatski su izum za koji vjerojatno mnogi Hrvati još nisu čuli. No zato velika svjetska imena jesu. I oduševljeni su.
Ovo je priča o potencijalnoj revoluciji u svijetu tenisica koja je tek na početku, a ideja se krenula razvijati 90-ih u umu šestogodišnjeg dječaka Željka iz Zagreba koji nije volio jednostavnost.
Maleni Željko nije odmah na umu imao tenisice. Odjeća mu je bila dosadna. Htio se njome istaknuti.
- Odrastao sam u okruženju mame i bake te sam upravo zahvaljujući majci vrlo brzo razvio osjećaj za estetiku. Bio sam zadivljen odjećom, pogotovo tenisicama, stalno pokušavajući pronaći način kako ih učiniti jedinstvenima i manje dosadnim. Kad ste klinac, obični par traperica može vam biti vrlo ograničavajući. Srećom, imao sam mamu koja mi je dopustila da na svoje nacrtam Ninja kornjače. Sutradan sam ih nosio u školu i ništa više nije bilo isto. Tada se cijeli jedan novi svijet mogućnosti otvorio pred mojim očima.
Loša strategija
Ubrzo sam shvatio da svatko može promijeniti svijet mode pa sam odlučio dizajnirati svoju liniju majica, no moja strategija je zakazala kada ih je trebalo prodati pa sam završio s kutijom majica ispod kreveta - prisjeća se 32-godišnji Željko Hudoletnjak, koji danas stoji iza obećavajućeg startupa Original Licks, čija je osnovna zamisao omogućiti promjenu izgleda svake tenisice te ih tako personalizirati i osvježiti, bez kupnje novog para tenisica.
No, jezici još nisu proizvedeni pa je prije nekoliko dana pokrenuta crowdfunding kampanja na Indiegogo platformi kojoj je cilj prikupiti 25.000 dolara koji bi bili dovoljni za pokretanje proizvodnje u Hrvatskoj, a na taj način ujedno i testira tržište. Sama ideja počela se materijalizirati prije sedam godina. Prvih nekoliko pokušaja bilo je frustrirajuće iako je ideja iz dana u dan dobivala svoj oblik. Željko nije znao sam napraviti ono što je zamislio. Tu je uskočila baka Danica.
- Ona nije znala razlikovati Nike od Adidasa, ali je zato znala šivati bolje od ikoga. Još sada se sjećam uzbuđenja kada sam prvi put vidio svoju ideju materijaliziranu. Tada sam znao da su se isplatile sve noći koje sam proveo u sobi skalpelom izrezujući čvrste materijale - ističe Željko, koji je nakon klasične gimnazije paralelno upisao ekonomiju i arhitekturu. Naučio je puno o marketingu.
- S Licksima imamo najteži zadatak na svijetu, stvoriti naviku na najzahtjevnijem tržištu na svijetu, u Americi - ističe Željko, o kojem je Jutarnji pisao i 2010. godine, kada je pokrenuo stranicu na kojoj je moguće kroz simulaciju državne mature procijeniti svoje sposobnosti. Stranicu je prepustio Institutu za razvoj obrazovanja, a uz brojna znanja i funkcije, Željko je ujedno i autor za Aquarius Records, a prije se aktivno bavio produkcijom surađujući s britanskim duom The Chemical Brothers, ali i s domaćim miljenikom publike, Nenom Belanom.
Budući da sa svojim Licks zamjenjivim jezicima, koji su ručno izrađeni od eko kože, danas, pak, cilja na veliko američko tržište, u kontaktu je s velikim zvijezdama koje podržavaju njegov brend, poput repera Snoop Dogga, DJ-a Tonyja Toucha koji surađuje s Eminemom, jednog od pionira hip hop kulture Grandmastera Flasha te DJ-a Statika Selektaha koji trenutačno radi za Jay Z-jevu produkcijsku kuću.
Snoop i ja
- Snoop Dogga sam upoznao prije dvije godine na Fresh Island Festivalu i poklonio sam mu jedan Licks, a on se oduševio. Na kraju smo pola sata pričali o mojem brendu i zaključio je da je izum genijalan. Ja nisam mogao vjerovati da mu se sviđa i mislio sam da je samo pristojan, a on mi je na to odgovorio pitanjem mislim li stvarno da on ima problem nekome reći kada mu se nešto sviđa ili ne - prepričava Željko, ili Zack, što je njegov alias za potrebe komunikacije s Amerikancima, koji ne mogu izgovoriti njegovo pravo ime. Cilj mu je učiniti brend viralnim, a to se najbolje postiže kada proizvod promoviraju velike zvijezde.
Stoga je baš završio dopisivanje s menadžerima Kim Kardashian koji za promociju traže 100.000 dolara, koje Željko trenutačno nema, ali kaže, kad skupi, uložit će. No, jednako koliko on ulaže u oglašavanje, toliko i drugi žele uložiti u njegov patent, koji je danas dostupan tek u reklamnim primjercima dostupnima u 100 različitih dezena. Jedan od njih je i Mark Cuban, vlasnik NBA kluba Dallas Mavericks, a Željko je u kontaktu i s velikim tvrtkama kao što su Supra i Nike. Interes za zamjenjive jezike visine 14,1 cm i širine 10,2 cm koji odgovaraju gotovo svim tenisicama i jednostavno se umeću iznad već postojećeg jezika u tenisici čini se velik, no nije lako iz Zagreba poslovati s Amerikom.
- Startup smo osnovali ove godine, kao i prvi ured u Zagrebu, no lokacija nas je ograničavala u poslovanju pa smo otvorili i ured u Londonu gdje je dio našeg tima koji ukupno broji 10 mladih entuzijasta, no uskoro je u planu i otvaranje ureda u Americi - objašnjava Željko, koji bi zamjenjivi uložak u budućnosti rado oplemenio ugradnjom pedometra, a nada se i dječjoj kolekciji. Međutim, na hrvatskom tržištu ne vidi budućnost.
Statusni simbol
- Inspiraciju za zamjenjive uloške dobio sam uočivši da veliki brendovi naglašavaju jezike koji su sve veći i veći, a traperice sve uže i uže. Shvatio sam da je to dobar moment da ljudi izraze svoj identitet. Nama u Hrvatskoj nije toliko važno kakve tenisice tko nosi, a u Americi su one statusni simbol, kao kod nas, primjerice, satovi. Bijele tenisice su simbol ulične mode i hip-hopa te dio jedne posebne kulture. Zato mi je drago da sam naišao na odobravanje sudionika te kulture - rekao je inovator.
Smatra da startup ulagači kod nas nemaju iskustva i baziraju se samo na prihode, premalo se angažirajući u projekt. Zato je on to sve zaobišao i usmjerio se na američko tržište. Željko ili Zack trenutačno piše i knjigu svojih iskustava, za koju se nada da će pomoći mladima da se ne pogube u startupovima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....