Platinasta plavuša u kreaciji boje fuksije, neuobičajenog i upečatljivog kroja u kojem je haljina zapravo produžetak naušnica. Tako je izgledala kampanja cijenjene francuske modne kuće Schiaparelli, koja je u siječnju predstavila liniju dizajnera Daniela Roseberryja. Jučer navečer na profilima Zagreb Fashion Destinationa, jednog od rijetkih hrvatskih modnih događanja, a kasnije i u brojnim medijima, osvanula je gotovo identična replika te kampanje.
Zagreb Fashion Destination, iza kojeg kao producent stoji Tonči Šundov, predstavio je kampanju kao vlastitu. Originalnu ideju. No nije trebalo dugo da modni znalci spoje dva i dva te istaknu kako je riječ o - plagijatu.
Modni je svijet ostao u šoku.
Iako nam se Šundov danas nije javljao na telefon, zamijetili smo kako je u Instagram objavu naknadno dodano "campaign inspired by Schiaparelli", dakle pokušali su se opravdati tvrdnjama da im je Schiaparelli inspiriranija. No javnost je ostala jednoglasna – ne radi se o inspiraciji, nego kopiji.
Na kraju, produkcija Zagreb Fashion Destinationa odlučila je u potpunosti povući svoju spornu kampanju.
- Dragi prijatelji, kolege i suradnici, kako je ZFD kampanja 'The Pink Issue' u dijelu javnosti ocijenjena kopiranjem inozemne kampanje brenda Schiaparelli, produkcija projekta je odlučila povući kampanju te se iskreno ispričavamo zbog nastale situacije poslovnim partnerima, suradnicima, javnosti, a posebno kreativnom timu brenda Schiaparelli.
Naša 'Think Pink Issue' kampanja se u sadašnjem vizualnom obliku dalje neće koristiti, ni sad ni ubuduće, te vas želimo informirati da će se pripremiti nova kampanja koja će posebno voditi računa da ne ugrožava tuđa autorska prava.
Jedina iskrena namjera ZFD-a je promoviranje modnog rada, te biti podrška modnim dizajnerima koje je proteklih godinu i pol dana izuzetno pogodila pandemija koronavirusa. ZFD je nastao kao inicijativa koja promovira kreativne timove, talentirane dizajnere, make-up i hair artiste, fotografe i stiliste, i to mu je od početka bio i zauvijek će biti projektni zadatak i jedini cilj.
Kreativni tim ZFD projekta odmah će krenuti u izradu novih vizualnih rješenja, a na tragu izuzetno uspješnih kampanja iz naših prethodnih sezona i godina.
Još jednom upućujemo iskrenu ispriku zbog nastale situacije - stoji u priopćenju koje su objavili na svom Instagram profilu.
Ranije danas modni znalci ustrajali su na očuvanju dostojanstva hrvatske modne scene naglašavajući kako je ovakvo plagiranje nedopustivo.
- Ovo je evidentna kopija: od kreacije, preko poze modela, svjetla, frizure, make upa... I napravio ju je jedini preživjeli modni događaj tog tipa, jedini koji će se, po tome kako stvari trenutno stoje, ove godine održati – rekla je stilistica Ivana Pavić, dodajući da je ovakav model rada i obezvređivanje dizajnera, kojem je netko došao s predloškom i rekao: „Sašij ovakvu haljinu!”
Ova je situacija, govori stilistica Pavić, potaknula raspravu o tome što je kopija, a što inspiracija.
- Naravno da je legitimno istraživati nečiji rad, inspirirati se, pratiti uzore, ali nije u redu napraviti doslovno istu stvar – ističe.
Ona osobno poznaje više ljudi koji su radili na kampanji.
- S brojnima i surađujem i jako mi je žao što su na krivi način uvučeni u cijelu priču. Organizator ti kaže kako da nešto odradiš, fotografiraš. Ti, naravno, slušaš svojega klijenta, pa si, ako ne pratiš modu, upao u zamku u kojoj nesvjesno plagiraš tuđi rad. Po meni je onaj tko kreativno stoji iza cijele priče ugrozio cijeli tim ljudi – priča Ivana. Možda bi, govori, sve bilo drugačije da su u opisu kampanje odmah napisali da je to hommage ili da su se inspirirali Schiaparelli coutureom iz siječnja. No i tada bi i dalje to bio kompletni plagijat.
- Među prvima sam koji su na profilu Zagreb Fashion Destinationa komentirali, htjeli ukazati da nešto ovdje nije dobro. Blokirali su me nakon samo nekoliko minuta, što je prilično diktatorski pristup razmjeni mišljenja koja bi trebala biti normalna – rekla je Ivana Pavić, dodajući da je stvar time skandaloznija jer događaj sponzoriraju, među ostalima, i Grad Zagreb te TZ Grada Zagreba.
Da se radi o apsolutno nedopustivoj situaciji s njom se slaže i dizajnerica Ogi Antunac.
- Moda je ozbiljan posao od kojeg ljudi žive. Tako ju treba i shvaćati, bez obzira na to što je ona za naše konzumente – igra – počinje dizajnerica koja stoji iza brenda Link.
- Ovo je uvreda modnoj struci jer ispada da nikada nitko od nas nije gledao kampanje koje se odvijaju u inozemstvu. Pa, normalno je da ih svi pratimo – rekla je.
Govori da uopće nema dvojbe o tome je li ovo doslovna kopija ili inspiracija.
- Radi se o krađi tuđeg rada. Imamo događaj koji predstavlja hrvatski modni dizajn i, umjesto da potakne ljude da u pandemiji kupuju kreacije lokalnih dizajnera, on se predstavi kopijom. Ovo je pljuska cijeloj struci – smatra.
Tržište njezinog brenda pretežno se nalazi u inozemstvu.
- Stojimo uz bok svjetskim dizajnerima. Modna je scena povezana i nikome ne bi trebalo pasti na pamet prezentirati se tuđim radom – govori dizajnerica Antunac.
S njom se slaže i dizajner Ivan Alduk. Svi akteri hrvatske modne scene s pravom su, govori, ljuti.
- Event se predstavlja kao jedini i relevantni i to s očiglednom kopijom nečijeg rada, što inače nije prvi put. Hrvatsku modnu scenu, tj. ono što je preostalo od nje, čini tek desetak respektabilnih brendova s uspješnim višegodišnjim poslovanjem na domaćem i stranom tržištu, koji ne žele da ih javnost percipira kroz ovakvu prizmu. Riječ je o školovanim i vrijednim ljudima koji mukotrpno rade i prehranjuju mnoge obitelji svojih zaposlenika. Jasno smo protiv ovoga jer sramoti cijelu našu struku! - oštar je Alduk.
Žao mu je što se ovaj projekt uopće spominje u medijima na temelju diskusije o plagijatu.
- Medijski prostor nisu uspjeli osvojiti zahvaljujući svom radu i kvalitetnim imenima dizajnera koji predstavljaju projekte na tom eventu, nego očigledno utuživom kopijom rada poznatog svjetskog brenda. Nažalost, ovo im nije prvi put jer "dizajner" koji se krije iza ovog je istu stvar napravio i meni osobno pa je nakon opomene pred tužbu uklonio kopirani model haljine i fotografiju jer je prekršio nekoliko autorskih prava. Vrijeme je da se počne pričati o intelektualnom vlasništvu i autorskim pravima - zaključuje Alduk.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....