Od nekih je partnerstva teško pobjeći, a često to budu ona koja potrošača privuku najnižom cijenom.
Na to me posljednjih dana upozorilo nekoliko bivših i sadašnjih članova teretane GYMS4YOU koji su se, umjesto uz stisak ruke i smiješak, s trenerima razišli uz puno ljutnje i bijesa te uz službeni dokument koji su primili od javnog bilježnika.
Ukratko, GYMS4YOU ih je ovršio nakon što tri mjeseca za redom nisu plaćali mjesečnu naknadu koju su ugovorili, a koji će se za potrošače pokazati strožim nego što su to famozni ugovori s operaterima.
"Ovršili su me bez ikakvog upozorenja, za iznos koji sam prethodno djelomično bio podmirio, i to kao dugogodišnjeg člana koji u tu teretanu kontinuirano dolazi sedam godina. I uvijek sam sve redovito plaćao do te zadnje situacije koja je predstavljala grešku. Mislim da se cijela ta trakavica mogla izbjeći samo da me netko prethodno upozorio da imam neki dug umjesto da odmah pokreću ovrhu", ispričao mi je jedan član.
Drugi se pak upisao i potpisao ugovornu obvezu na 12 mjeseci, a da potom uopće nije dolazio na treninge.
"Budala sam, a na kraju su me ovršili po automatizmu nakon što sam prestao plaćati tri mjeseca za redom. Nažalost, mislim da oni više zarađuju ovrhama nego treniranjem", kaže naš sugovornik.
Malo je ironičan, ali pregled podataka na portalu Poslovna Hrvatska ukazuje da GYMS4YOU doista ozbiljno shvaća odredbe iz ugovora koje potpisuje s korisnicima te protiv neplatiša redovito pokreće ovršne postupke. Konkretno, na Poslovnoj Hrvatskoj je vidljivo kako u rubrici "sudski oglasi" postoji 578 objava koje se većinom odnose na ovršne postupke. To naravno ne znači da je u pitanju 578 ovršenika, ali ukazuje kako je takvih postupaka pozamašan broj te da kompanija teško oprašta činjenicu da klijenti "nisu pročitali ugovor".
Dapače, zlobnici bi rekli da je ugovor sastavljen baš kao da na to računaju iako mi operativni menadžer Goran Kliškić tvrdi kako pravila postoje kako bi zaštitili poslovanje brenda koji se trenutno može pohvaliti s peteroznamenkastim brojem članova.
Rado mi daje jedan primjerak ugovora kako bih provjerila da u njemu nema sitnih slova te da su neke obveze čak i naglašene podebljalim slovima, kako korisnici kasnije ne bi mogli reći da o njima nisu bili informirani.
Nećemo ovdje sad prenositi cijeli ugovor i opće uvjete već one dijelove zbog kojih u praksi najčešće nastaju nesporazumi. Recimo, poput automatskog obnavljanja po isteku šest odnosno 12 mjeseci čime korisnik stječe pravo na tržišno doista jeftinu članarinu, od 199 kuna za mjesec za neograničen broj dolazaka. No, većina njih, jednom kad potpiše ugovor, zaboravi da će on biti automatski obnovljen pa s istekom od godine dana i prestankom korištenja dvorane najčešće budu u šoku kad im na naplatu stigne račun za mjesec u kojemu teretanu uopće nisu koristili.
Potom dolazi novi šok - kad odluče raskinuti ugovor, shvate da je otkazni rok čak 30 dana te da on počinje teći od 1. dana mjeseca koji slijedi nakon mjeseca u kojemu je ugovor otkazan, što za većinu znači barem još jedan mjesec plaćanja članarine od dana raskida.
Tu je potom i obavezni osobni dolazak na recepciju teretane u slučaju raskida ugovora jer tvrtka raskid ugovora na daljinu omogućava samo u iznimnim slučajevima (recimo, invaliditeta, bolesti ili boravka izvan države), a posebno u oči upada i činjenica da članovi za ulazak u teretanu i njeno korištenje 24 sata dnevno moraju dati otisak prsta.
Zbog ovog posljednjeg nadzor nad GYMS4YOU trenutno obavlja i Agencija za zaštitu osobnih podataka u kojoj su nam potvrdili da su zaprimili dva prigovora, ali da detalje ne mogu otkrivati jer je postupak u tijeku.
Ukratko, dojam je kako ta mjesečna članarina od dvjestotinjak kuna dolazi uz cijeli niz za potrošače nezgodnih obveza, nerijetko teško objašnjivih, iako Kliškić tvrdi da je cijela stvar u potpunosti u skladu sa zakonskim odredbama te da je upravo takav model poslovanja garancija jedne od najnižih cijena na tržištu.
Recimo, zašto se inzistira na automatskom obnavljanju ugovora i ne bi li za potrošače prijateljskiji pristup bio da se ugovor nakon ugovorne obveze raskine, a potrošač potom, ako to želi, potpiše novi?
Kliškić tvrdi da bi u tom slučaju potrošač bio u nepovoljnijem položaju - naime, pristankom na automatsko obnavljanje, teretana korisniku nudi obnavljanje ugovora pod istim uvjetima pod kojima je prvi ugovor sklopljen, dakle s istom cijenom, a to se u slučaju promjene cijene i novog potpisivanja ugovora bez automatizma ne bi potrošaču moglo ponuditi ukoliko bi cijena mjesečne članarine u međuvremenu bila povećana.
Pitamo potom i čemu otkazni rok od 30 dana što je valjda dulje i od rokova predviđenih ugovorom o radu?
"Gledajte, mi danas imamo peteroznamenkasti broj članova i moramo zaštititi poslovanje u slučaju da veći broj članova odjednom odluči raskinuti ugovore", pojašnjava nam operativni menadžer.
Zanima nas potom i čemu u slučaju raskida ugovora obavezni fizički dolazak u teretanu - ima li to neku formalno-pravnu svrhu ili je samo metoda kako da se korisniku oteža rastanak s GYMS4YOU?
"Ne, naravno da nije, u slučaju raskida ugovora mi korisniku želimo ponuditi i neke druge mogućnosti. Pitamo ga zašto želi otići, nudimo mu da zamrzne članstvo ili ga prebaci na neku drugu osobu, a ako mu baš ništa ne odgovara, tada se odlučujemo na raskid. E-mail korespondencijom teško bismo korisnicima mogli dovoljno dobro predočiti sve benefite koje mu nudimo", kaže Kliškić te napominje da kompanija ima ozbiljno razrađen sustav u slučaju ovršivanja članova što je, tvrdi, posljednja instanca.
Naime, protokol je takav da član bude automatski blokiran nakon tri neplaćene članarine kada se šalje i opomena, a opomene se šalju i prethodno za svaki mjesec u kojemu članarina nije bila podmirena do devetog u mjesecu. Ako niti tada ne bude podmirena članarina, korisnik dobiva prvo nepreporučeno pismo na adresu koju je ostavio kao kontakt u kojem ga se upozorava na dugovanje, a ako niti tada ne podmiri dug, slijedi novo pismo, ovaj put preporučeno. U ovoj fazi, kaže Kliškić, u priču se uključuje i tvrtka ProCollect koja zastupa GYMS4YOU i poziva korisnike kako bi ih zamolila da podmire dugovanje, a ovrha ide nakon što su sve ove opcije iscrpljene.
Kliškić priznaje kako postoji određeni broj korisnika koji tvrdi da nije dobio nikakve opomene, a pojašnjenje za to najčešće bude da je korisnik u međuvremenu promijenio adresu stanovanja i adresu elektroničke pošte, a da o tome nije obavijestio teretanu koja mu je, logično, informacije o dugu slala na stare adrese.
Na kraju dolazi i taj famozni otisak prsta. Zašto jedna teretana od svojih korisnika uzima biometrijske podatke?
Kliškić tumači da postoji mogućnost da to članovi izbjegnu, ali u tom slučaju ne mogu koristiti teretanu 24 sata dnevno odnosno u trenucima kad na recepciji izvan redovnog radnog vremena nema osoblja.
"Želimo spriječiti da članovi iskaznice daju drugim osobama koje onda neovlašteno ulaze u naše prostorije. Otisak prsta se nalazi isključivo na kartici korisnika te ga mi ne pohranjujemo u našem sustavu. Dakle, kad ulazi u dvoranu, korisnik prisloni karticu i svoj prst na poseban čitač, a kad se on uvjeri da prst s kartice odgovara prstu fizičke osobe, vrata se otvaraju, a podaci brišu", uvjerava nas te dodaje kako se razmišlja da se otisak prsta zamijeni skeniranjem lica korisnika. Što će o svemu ovome reći Agencija za zaštitu osobnih podataka, nije poznato, ali iz načelnog odgovora koji smo od njih dobili ispada da je uzimanje otisaka prstiju OK ako su korisnici za to potpisali privolu.
Kliškić pojašnjava da je privola u tom slučaju obavezna i da ih teretana prikuplja od svih svojih članova.
Za korisnike ostaje tek savjet da svoj primjerak ugovora prije potpisivanja pročitaju nekoliko puta kako se i njihovo ime uskoro ne bi našlo među sudskim oglasima. Te dobro razmisle nije li najniža cijena alarm da ih ovdje moguće čekaju neprilike?