ISTRAŽIVANJE

TREBA LI VAŠ AUTO BITI PROGRAMIRAN DA VAS UBIJE? Moralna dilema koja će vrlo brzo čekati automobile koji sami voze

 AFP

Auti koji sami voze već neko vrijeme nisu tek stvar budućnosti. Štoviše, već su dugo i stvar naše prošlosti. Još od 20-tih godina 20. stoljeća proizvođači su pokušali napraviti "autonomno" vozilo, dakle automobil koji može voziti sam u određenim situacijama. U 2015. mnoge kompanije, nipošto ograničene na proizvođače automobila, pokušavaju proizvesti autonomna vozila, a s vremenom i automobile koji sami voze (oni su potpuno neovisni i nema potrebe za uplitanjem vozača) - u utrku za novim tehnološkim čudom ušli su Tesla, Google, a postoje naznake da će i Apple baciti rukavicu...

No, inteligentna vozila, koja bi po svim parametrima trebala biti mnogo puta sigurnija od automobila s ljudskim vozačima, sa sobom nose i nemali broj etičkih dilemi, o čemu je istraživanje napravio tim s Fakulteta ekonomije u Toulouseu , predvođen Jean-Francois Bonnefonom. Kao primjer su uzeli hipotetsku situaciju u kojoj automobilu koji sam vozi prijeti neminovni sudar s deset pješaka - da li vozilo u tom slučaju treba programirati tako da naglo skrene s ceste, riskirajući ozbiljnu povredu ili čak smrt svojeg putnika, a da bi spasilo deset pješaka? Ili prvo treba misliti na svojeg putnika i kočiti pa makar pri velikoj brzini udario u deset pješaka?

"Biti će veliki izazov napisati algoritme koji će voditi autonomna vozila. Proizvođači i zakonodavci trebat će pomoć iskusnih psihologa prilikom minimiziranja potencijalne štete" - zaključili su istraživači. Oni su ispisali nekoliko stotina ljudi preko Amazonovog programa Mechanical Turk i došli do rezultata koji pokazuju da ljudi u osnovi razmišljaju utilitarno - dakle, s naglaskom na konačnu posljedicu određenog čina ili akcije. Većina ljudi žrtvovala bi život putnika u autu ako bi se time spasili deset života pješaka, ali su manje skloni toj opciji ako bi bi oni bili taj putnik u autu. Na ljestvici na kojoj bi -50 predstavljalo odabir u kojem se štiti vozača pod svaku cijenu, a +50 predstavljalo odabir u kojem se štiti pješake pod svaku cijenu, srednji skor anketiranih iznosio je +24.

Mnogi se nadaju da će ovakve situacije biti izuzetno rijetke jer bi autonomna vozila u konačnici trebala biti puno sigurnija od onih kojima upravljaju ljudi. No, ako će ipak odabrati život više pješaka naspram putnika, možda ih ljudi neće toliko kupovati pa opet završiti s nesigurnijom opcijom u kojoj sami voze automobile...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 11:57