Auti koji sami voze već neko vrijeme nisu tek stvar budućnosti. Štoviše, već su dugo i stvar naše prošlosti. Još od 20-tih godina 20. stoljeća proizvođači su pokušali napraviti "autonomno" vozilo, dakle automobil koji može voziti sam u određenim situacijama. U 2015. mnoge kompanije, nipošto ograničene na proizvođače automobila, pokušavaju proizvesti autonomna vozila, a s vremenom i automobile koji sami voze (oni su potpuno neovisni i nema potrebe za uplitanjem vozača) - u utrku za novim tehnološkim čudom ušli su Tesla, Google, a postoje naznake da će i Apple baciti rukavicu...
No, inteligentna vozila, koja bi po svim parametrima trebala biti mnogo puta sigurnija od automobila s ljudskim vozačima, sa sobom nose i nemali broj etičkih dilemi, o čemu je istraživanje napravio tim s Fakulteta ekonomije u Toulouseu , predvođen Jean-Francois Bonnefonom. Kao primjer su uzeli hipotetsku situaciju u kojoj automobilu koji sam vozi prijeti neminovni sudar s deset pješaka - da li vozilo u tom slučaju treba programirati tako da naglo skrene s ceste, riskirajući ozbiljnu povredu ili čak smrt svojeg putnika, a da bi spasilo deset pješaka? Ili prvo treba misliti na svojeg putnika i kočiti pa makar pri velikoj brzini udario u deset pješaka?
"Biti će veliki izazov napisati algoritme koji će voditi autonomna vozila. Proizvođači i zakonodavci trebat će pomoć iskusnih psihologa prilikom minimiziranja potencijalne štete" - zaključili su istraživači. Oni su ispisali nekoliko stotina ljudi preko Amazonovog programa Mechanical Turk i došli do rezultata koji pokazuju da ljudi u osnovi razmišljaju utilitarno - dakle, s naglaskom na konačnu posljedicu određenog čina ili akcije. Većina ljudi žrtvovala bi život putnika u autu ako bi se time spasili deset života pješaka, ali su manje skloni toj opciji ako bi bi oni bili taj putnik u autu. Na ljestvici na kojoj bi -50 predstavljalo odabir u kojem se štiti vozača pod svaku cijenu, a +50 predstavljalo odabir u kojem se štiti pješake pod svaku cijenu, srednji skor anketiranih iznosio je +24.
Mnogi se nadaju da će ovakve situacije biti izuzetno rijetke jer bi autonomna vozila u konačnici trebala biti puno sigurnija od onih kojima upravljaju ljudi. No, ako će ipak odabrati život više pješaka naspram putnika, možda ih ljudi neće toliko kupovati pa opet završiti s nesigurnijom opcijom u kojoj sami voze automobile...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....