NEMA VIŠE SVAĐA

U sve više aviona sjedala se ne mogu spustiti. Razloga je više, ali jedan je najzanimljiviji

Mehanizam za spuštanje treba održavati i servisirati, zbog njihove težine zrakoplov troši više goriva, pa izbacivanje donosi uštedu
 Viktorcap/Getty Images/istockphoto

Poluga za spuštanje sjedala u zrakoplovu maleni je, ali kontroverzni mehanizam koji je uzrokovao nebrojeno svađa, rasprava, a zabilježeni su čak i fizički sukobi među putnicima. Rasprava smije li se, kada i pod kojim uvjetima spustiti sjedalo prilikom putovanja avionom postoji koliko i zrakoplovni promet, a sada bi mogla, nerazriješena, postati dio prošlosti.

Naime, CNN piše kako sve više zrakoplova više nema ovaj mehanizam, i predviđa se da će mogućnost spuštanja sjedala potpuno iščeznuti iz letova ekonomske klase i ostati rezervirana samo za poslovnu klasu i prvi razred.

image

Sjedala će se i dalje moći spuštati u poslovnoj klasi i na dugim letovima

Wanganqi/Getty Images/istockphoto

Kako funkcionira spuštanje sjedala? Laički objašnjeno, riječ je o mehanizmu skrivenom pod tapecirungom sjedala koji reagira na pritisak gumba ili potezanje poluge. Za zrakoplovne kompanije to predstavlja trošak. Prvenstveno zbog održavanja, jer kao i svaki mehanizam i ovaj je podložan kvarenju i treba redovite preglede i popravke.

Drugi je razlog njegova težina. Većina današnjih sjedala teži oko 10 kilograma i jedan mehanizam ne čini velik dio te težine, ali zbroj svih u avionu čini ipak primjetnu masu. A što je zrakoplov teži, on troši više goriva. Naravno, treba uzeti u obzir i činjenicu da su stjuardese često morale intervenirati i smirivati putnike koji bi se posvađali jer je netko "legao" onom iza sebe u krilo bez da je pristojno pitao i tražio dopuštenje.

Ne čudi da se netko u jednom trenutku zapitao mora li se uopće sjedalo moći spuštati.

Krajem dvijetisućitih počela je proizvodnja superlaganih sjedala koja nisu imala mogućnost spuštanja, a kupci na koje je proizvođač računao bile su, dakako, niskotarifne kompanije. One voze na letovima od tek nekoliko sati i cilj im je srezati sve nepotrebne troškove. Prvi ih je 2009. naručio britanski Jet2, ubrzo su ga slijedili i drugi.

image

Niskotarifni prijevoznici prvi su prihvatili ove novitete zbog uštede

William87/Getty Images

Proizvodnja sjedala dalje je napredovala, a izbacivanje mehanizma za spuštanje bio je tek prvi korak. Izrađen je novi, konkavni oblik sjedala zbog kojeg je putnik dobio malo više mjesta za noge, bez da je prednje sjedalo spušteno.

U prosječnom je zrakoplovu prostor svakog putnika, od kraja prednjeg sjedala do kraja njegovog, dug oko 76 centimetara, minus debljina samog sjedala. S tridesetak redova u ekonomskoj klasi, nekoliko dodatnih centimetara ušteđenih na svakom redu značilo je cijeli dodatni red sjedala u zrakoplovu.

Ove prednosti su polako počele uviđati i redovne aviokompanije, pa ovaj tip sjedala više ne nalazimo isključivo na jeftinim letovima. Sigurno je jedino da će ta opcija ostati na dugim i prekooceanskim letovima, kao i da će biti jedan od benefita koji plaćamo u skupljoj poslovnoj klasi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 20:52