VELIKA ŠKRTICA

A REKLAMIRAJU IH KAO JEFTINE AVIOKARTE Znate li koji se još dodatni troškovi kriju iza vašeg low-budget leta?

Aviokompanije u posljednje vrijeme  cijene letova sve češće izražavaju “ogoljeno”, ne računajući naknade - kao što su prtljaga ili kartično plaćanje za koje su dodatni troškovi prilično visoki
 Vlado Kos / CROPIX

Svašta me nasmijava, ali najviše odvalim na spomen jeftinih avio-karata.

Evo, pronalazim na Skyscanneru: povratna Zagreb - Berlin - samo 137 eura u svibnju.

Divotica.

Sve dok ne započne proces bookinga. Možda je to do moje komotnosti, ali kad se odlučim za putovanje, stvari obično potrpam u kakav kofer, a njega pak na check-inu predam da ga ne nanašam po aerodromima.

15 eura do Berlina.

15 eura natrag.

Rezervacija sjedala stajat će još po 20 eura po smjeru, za drugi kofer moraš nadoplatiti još 150 eura (75 do Berlina i 75 natrag), a ne dao ti Bog da zbog bolesti na kraju moraš otkazati let.

Povrata novca nema, eventualno zamjena datuma leta, ali i to uz naknadu praktično u visini nove karte.

Eto ti ga na: samo uz jedan kofer, cijena leta do Berlina već porasla na minimalno 167 eura, a to je već daleko od low-budget varijanti na koje smo donedavno bili navikli.

Potvrdilo je to i istraživanje Hoppera, kompanije koja prikuplja “big data” o aviokompanijama te analizira i predviđa najbolje opcije letenja.

Aviokompanije, zamijetili su u Hopperu, cijene letova sve češće izražavaju “ogoljeno”, ne računajući naknade bez kojih se praktično teško možete odlučiti na putovanje - kao što su prtljaga ili kartično plaćanje za koje su dodatni troškovi prilično visoki - pa se s pravom čovjek zapita koliko doista iznosi puna cijena njegova low-budget putovanja.

Evo primjer iz moje nedavne putničke prošlosti.

Povratnu aviokartu za London platila sam 50-ak eura i do britanske se metropole na tri dana zaputila samo s ručnom prtljagom, kako bih uštedjela.

Nakon što sam u Londonu poharala nekoliko trgovina, pri povratku sam ipak morala učekirati kofer, ali mi ga je aviokompanija, ne sjećam se više o kojoj je bila riječ, naplatila u oba smjera, kao da sam njim stigla iz Zagreba.

O uštedi, dakle, ni govora, da ne spominjem torbu koju sam vlastitom krivnjom morala tražiti po britansko-pakistanskim trgovinama. U jednom drugom slučaju, na letu jednog skandinavskog avioprijevoznika putnicima su naplaćivali čak i vodu.

Aviokompanije se, pojašnjavaju iz Hoppera, vode pokušajem da kupcima ponude najnižu moguću cijenu leta, a potom im omoguće da si dodatne usluge prilagođavaju svojim osobnim potrebama, onako kako im najviše pojedinačno odgovara.

Problem, međutim, nastaje zbog toga što većina aviokompanija unaprijed ne specificira koji se sve još potencijalni, dodatni troškovi kriju iza tih početnih niskih cijena letova, nego se korisnik s njima prvi put susretne u trenutku kad se već namjerio platiti kartu.

Izračuni Hoppera pokazuju kako kompanije u prosjeku na svaku kartu naplate još dodatnih 25 dolara po koferu, odnosno 60 za dva komada prtljage.

Vodeći američki low-budget avioprijevoznik Spirit Airlines već je počeo naplaćivati ručnu prtljagu (35 dolara po komadu), a procjene su kako na različite dodatke putnici u pravilu plaćaju minimalno još 10 posto ukupne cijene leta.

Međutim, dok prikaz bazične cijene karte putnicima možda i dopušta da ne plaćaju usluge koje neće koristiti, mnogi od njih na kraju budu zbunjeni što jest, a što nije uključeno u prikazanu cijenu leta.

Za njih je to zato napravio Hopper - doduše isključivo na letovima iz SAD-a - ali oni daju dobar uvid u ono što će sasvim sigurno vrlo brzo stići i do Europe.

Kod domaćih letova otkazivanje nije dopušteno u 99 posto slučajeva, ali je karte zato u 98,8 posto slučajeva moguće zamijeniti, i to uz prosječnu naknadu od čak 200 dolara.

Situacija je nešto bolja na internacionalnim letovima - ovdje je otkazivanje leta moguće u prosječno 10 posto slučajeva - ali uz naknadu od 300-tinjak dolara ili 250 dolara za promjenu datuma putovanja.

Na internacionalnim putovanjima, pokazalo se, uglavnom je moguće bez naknade učekirati jedan komad prtljage, ali to će varirati od kompanije do kompanije. Da bi došao do ovih podataka Hopper je pretražio više od četiri tisuće letova i za svaki od njih pregledao po 180 dostupnih itinerera, a našlo se među njima i nešto avioprijevoznika koji lete i iz hrvatskih destinacija.

Lufthansa tako za dodatni kofer naplaćuje u prosjeku 86 dolara, Air France 80, a cijena kod najvećeg turskog nacionalnog avioprijevoznika iznosit će osam dolara za drugi komad prtljage.

Prosječan iznos naknade u slučaju promjene datuma leta za ove tri aviokompanije iznosit će od 133 do 300 eura, a mogućnost otkazivanja postojat će u maksimalno deset posto slučajeva.

Nema besplatnog ručka, ali bogami više nema ni low-budget letova.

Imate prijedlog za škrticu? Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 12:42