Banane unosan biznis

ZAGREB - Zagrebačka tvrtka Vrni, najveći uvoznik voća i povrća u Hrvatsku, pokrenula je vlastiti brend banana Derby s kojim je u ovom dijelu Europe počela konkurirati poznatim svjetskim brendovima Bonita i Chicita.



Ante Vrcan, jedan od vlasnika obiteljske tvrtke Vrni, objasnio nam je kako je s partnerima iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Albanije u Ekvadoru kupio prije dvije godine tvrtku koja za njih direktno otkupljuje banane i pakira ih pod zajedničkim brendom te brodom šalje u Europu, odakle se od prošle godine plasira u gotovo svim zemljama jugoistočne Europe i sjeverne Afrike.


Konzum bolji za 200 šlepera

- Mi već danas imamo promet od oko 240 milijuna eura godišnje, od čega malen dio, oko 15 milijuna eura, iznosi promet u Hrvatskoj - kaže Vrcan. Svaki mjesec promet bananama u Hrvatskoj raste nam oko 30 posto. Krenuli smo sa 3000 kartona, a sad smo već došli do nekih 15.000 kartona ili oko 300.000 kilograma, a godinu ćemo završiti s oko 450.000 kartona ili 450 šlepera, ističe Vrcan. Dodaje kako je po uvozu od njih jači samo Konzum koji uvozi oko 200 šlepera više.



Vrcan dodaje kako je poznato da je banana najprodavaniji pojedinačni artikli u svim trgovinama svijeta, a ta nam je informacija potvrđena i u Konzumu. Banana se proizvodi cijele godine, jeftina je i hranjiva i zbog toga je tražen proizvod, dodaje Vrcan. Samo Ekvador tjedno izvozi pet brodova po 200.000 kartona ili oko 100.000 tona. Usporedbe radi, najveća proizvodnja mandarina u Hrvatskoj u tri mjeseca iznosi 40.000 tona, kaže Vrcan.



- Cijena banana u Ekvadoru je zaštićena na 4,25 dolara cijele godine, a upravo je okončan i dugogodišnji rat zemalja izvoznika s EU koji je najavio  snižavanje uvozne carine jer je sa sadašnjom carinom od 178 eura po toni ili oko 3,5 eura po kartonu prevelika i utječe na pad potrošnje banana - upozorava Vrcan. Hrvatska carina relativno je niska i iznosi deset posto, odnosno na karton banana plaća se od pola do jednog eura, ovisno o cijeni banane.


Rast zbog nafte

S ulaskom u EU Hrvatska će morati uskladiti carine, što bi moglo povećati cijenu banana. Sadašnja prosječena cijena je oko četiri kune, a cijena je ove godine rasla zbog cijena nafte i velikih troškova brodskog prijevoza, kaže Vrcan, koji nekoliko puta godišnje odlazi u Ekvador na plantaže.



Dodaje da je Ekvador opasna zemlja po kojoj se ne može putovati bez policijske zaštite, a svaki vlasnik plantaže banana ima vlastiti mali avion s kojim se dolazi do plantaže.



- Banane za Vrni brodom stižu svaki tjedan, a problem nekada nastane u Panamskom kanalu ako je velika gužva. Samo prolazak broda kroz kanal košta 140.000 dolara, a najveća je gužva u veljači i ožujku - navodi Vrcan. Banana se u Hrvatskoj najviše troši u tim mjesecima jer se do tada više jede domaća mandarina, a već od travnja stižu jagode, kaže Vrcan. Prosječno se u Hrvatskoj potroši oko 250.000 kartona banana mjesečno, što u konačnici daje potrošnju od oko 13 kilograma po stanovniku. Tvrtka Vrni bavi se uvozom voća i povrća već 20 godina, a upravo su krenuli i u gradnju najvećeg nasada trešanja na 50 hektara.



- Okrećemo se proizvodnji, a za četiri godine imat ćemo proizvodnju 1000 tona trešanja, uglavnom za izvoz. Hrvatska ima šansu u izvozu voća - ističe Vrcan.




Miroslav Kuskunović
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 04:07