Crkva poništila brak Thompsona i Danijele

ZAGREB - Crkva je poništila brak pjevača Marka Perkovića Thompsona i pjevačice Danijele Martinović. Točnije, Međubiskupijski crkveni sud u Splitu proglasio je nevaljnost njihova braka nakon trogodišnjeg procesa.


Danijela i Thompson vjenčali su se 1995. godine u crkvi Sv. Dominika, kod Pazara u Splitu, a nakon toga su tri godine živjeli u tajnome braku.


- Presretan sam što je Crkva moj brak s Danijelom proglasila nevaljanim. Supruga Sandra i ja konačno možemo živjeti kako Bog zapovijeda - zadovoljno je zvučao Marko Perković Thompson koji je, prema riječima njegovih bliskih prijatelja i članova obitelji, kopao nogama i rukama kako bi dobio priliku za drugi bračni zavjet pred Bogom.


- Bog je uslišio naše molitve. Sandra i ja sada možemo planirati crkveno vječanje - dodao je pjevač, ne mogavši precizno potvrditi kada će zakazati drugi odlazak pred oltar, niti hoće li to biti u njegovim Čavoglavama.


Zahtjev odbijen u prvom pokušaju


 Samo ročište izgledalo je kao obična brakorazvodna parnica, s tom razlikom da se nije održavalo u sudnici nego u crkvi.
- Ovo mi je najljepši božićni poklon. Naime, nekoliko dana uoči Božića dobila sam crkveno razrješenje braka s Markom Perkovićem Thompsonom, pa ću jednog dana svečano 'da' ponovno moći reći pred Bogom - veselo je rekla Danijela Martinović (34).


Nakon razlaza Thompson se u međuvremenu oženio pred matičarom i dobio dvoje djece, a najveća mu je želja, kao vjerniku, bila svoj brak ozakoniti i u crkvi. Stoga je i podnio zahtjev za crkveni razvod braka s Danijelom, koji ljetos ipak, u prvom pokušaju, nije odobren.


- Samo ročište izgledalo je kao obična brakorazvodna parnica, s tom razlikom da se nije održavalo u sudnici nego u crkvi. I Marko i ja došli smo sa svojim svjedocima, koji su svjedočili u korist, odnosno na štetu mene kao žene. Ispostavilo se da svog supruga nisam tukla, da nije istina da svjesno nisam željela djecu, kao i da nisam imala nikakvu tešku bolest koju sam zatajila pri stupanju u brak. Ljudi su na osnovi svega toga zaključili da nema razloga za poništenje našeg braka, ostavljajući nam pravo na žalbu - kaže Danijela, dodajući da u novi brak, sada kad je stari poništen, ipak neće žuriti.


- Nije tajna da volim Petra Grašu. Cijelim svojim bićem stojim iza te ljubavi. Smatram da je to najvažnije. Za sve drugo bit će vremena - kaže pjevačica. 


Ni Marko Perković ne krije da ga je obradovala vijest o pozitivnom rješenju, ali ne želi iznositi razloge na koje se pozivao u svomu zahtjevu upućenom Crkvi.


Sudovi u Zagrebu, Splitu i Rijeci


- Riječ je o nečemu što je previše osobne prirode. No, znao sam da će mediji reagirati na ovu vijest, pa sam se nedavno konzultirao s istražiteljem don Jozom Delićem koji je vodio proces. Rekao mi je da ništa ne brinem jer će vam on sve objasniti - mirno nas je, ali odlučno uputio Thompson.


Don Jozo Delić, sudski vikar Splitsko-makarske nadbiskupije i predsjednik njezina Međubiskupijskog suda, potvrdio je tu informaciju, ali ni on nije mogao ulaziti u detalje trogodišnjeg procesa.


- I prvi i drugi stupanj potvrdili su ništavnost braka i trenutačno se ništa više o tome ne može reći, jer je obveza da sudski spis 10 godina mora biti u tajnosti - rekao je jučer don Jozo Delić.


U Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj djeluju tri međubiskupijska suda, već spomenuti u Splitu te u Zagrebu i Rijeci.


Splitski obuhvaća Splitsku metropoliju, odnosno područje od granice s Kotorskom biskupijom do kraja Šibenske biskupije, Rijeka je zadužena za Istru, Kvarner i Liku, a Zagreb za sjevernu i kontinentalnu Hrvatsku. Jedna od ključnih osoba za poboljšanje rada crkvenoga sudstva u Hrvatskoj bio je prijašnji apostolski nuncij u Hrvatskoj msgr. Giulio Einaudi, koji je pomogao da se crkveni sudovi kvalitetno ustroje i počnu s radom.
U prosjeku, svaki od tih sudova godišnje obradi stotinjak slučajeva, a u Zagrebu je, primjerice, lani pozitivno riješeno 28 posto zahtjeva.
Stroga pravila za razvrgnuće


Crkvena pravila za razvrgnuće sakramenta vjenčanja vrlo su stroga, a prvi korak u susretu s vjernicima koji su se odlučili crkveno razvesti, s crkvene strane, jest da ih pokuša izmiriti, tj. spasiti brak. Čak i kada je sklopljen novi građanski brak.


- Dokle god postoji imalo nade da je moguće oživjeti prvi brak, pastoralni se djelatnik jednostavno ne smije pomiriti s postojanjem drugoga braka. Sav pastoral usmjerava se na spašavanje braka. Iskustvo pastoralnih djelatnika govori da u tome spašavanju braka može biti kontraproduktivno pred same partnere postavljati cilj kamo moraju dospjeti. Oni moraju, prvenstveno, osjetiti da svećenik ili pastoralni djelatnik zajedno s njima ponajprije traži ono što je Božja volja za njih u tome trenutku. Postavljati u tome trenutku pitanje eventualne ništavnosti prvog braka očito nije uputno. Radi se o tome da propast braka bude doživljena kao ozbiljna stvar. Propast svakog braka valja 'oplakati' - tumači moralni teolog iz Rijeke prof. dr. Josip Grbac.


 Dokle god postoji imalo nade da je moguće oživjeti prvi brak, pastoralni se djelatnik jednostavno ne smije pomiriti s postojanjem drugoga braka
Crkva u tome postupku pažljivo i višekratno saslušava obje strane, imajući stalno na umu da se oni u svome praktičnom vjerskom životu susreću s velikim problemom da se ne mogu pričestiti na euharistiji, a bilo je i slučajeva da svećenici nisu htjeli voditi sprovodne obrede za osobe koje su se razvele i zasnovale nove obitelji. 


No, to je bila samo samovolja tih svećenika, jer sukladno Deklaraciji za nauk vjere od 29. svibnja 1973. crkveni sprovod takvim kršćanima nije zabranjen ako su oni, premda prije smrti nisu mogli živjeti "puninu crkvenog života", ostali do kraja privrženi Crkvi, izrazili spremnost kajanja te ako ne postoji opasnost od sablazni za ostale vjernike.

Detalji za deset godina


Kako se ne bi pogriješilo u odluci poništenja sakramentalno sklopljenoga braka, Crkva je uvela tri stupnja na svojim sudovima. No, ako se na prvom stupnju presudi pozitivno (ili obrnuto), a na drugom stupnju suprotno, konačnu odluku donosi Sveta Stolica, koja, eventualno, može tzv. rotu prepustiti nekom od crkvenih sudova u istoj mjesnoj crkvi, ali drugome gradu. Cijeli brakorazvodni proces zajamčene je tajnosti, pa se vrlo teško mogu doznati "čvrsti razlozi" zbog kojih je brak i crkveno razvrgnut. 


Tako je i u Thompsonovu i Danijelinu slučaju teško izvana odrediti što je prevagnulo u odluci crkvenoga suda. Je li to bila činjenica da se brak tajio i tako nije bio konzumiran, da je potomstvo žrtvovano zbog estradnih karijera ili nešto drugo, teško je nagađati. Detalji će biti dostupni tek za deset godina, kada spis izađe iz "bunkera" crkvenoga suda, a hoće li to tada zanimati javnost, ovisit će samo o tome koliko će Danijela i Thompson biti popularni.


Klara Rožman;Mirela Goreta;Darko Pavičić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. rujan 2024 20:46