Dvadeset godina putovanja od Gajnica do Jaruna

Mislim da niti jedan bend i ljudi u njemu ne bi trebali zaboraviti otkud su krenuli. To je, uz prijateljstvo, upornost i kvalitetne pjesme, jedna od ključnih stvari našeg uspjeha. Nadam se da će ovaj koncert zatvoriti jednu, a otvoriti novu fazu benda, s entuzijazmom, a bez pritiska. Malo je bendova u nas koji su svirali s Ramonesima i bili s njima u backstageu, to je jedna crtica koju bih izdvojio, a za XXLive koncert mogu napisati da je to osveta bubnjaru iz grupe Kontra koji nam prije dvadesetak godina nije želio posuditi bubnjeve da odsviramo dogovoreni koncert na Jarunu. Eto ti sad, škrtico - kaže Zoki, gitarist Hladnog piva, u povodu koncerta na Jarunu, kojim će proslaviti 20. obljetnicu.



Događaj kojega se Zoki prisjetio zbio sena nekadašnji Dan mladosti 1989., godinu dana
Koncert na Jarunu je osveta bubnjaru

koji nam nije htio posuditi bubnjeve
nakon prvog koncerta u Kumrovcu na kojemu su svirali obrade, uključivši i “Ramonu” Psihomodo Popa. 



- Vukli smo pojačala i gitare po tramvaju da odemo na neku svirku na Jarun gdje nam neka p.... nije htjela posuditi bubnjeve. Mislim da se grupa zvala Kontra. Mi smo, normalno, drugim bendovima posudili pojačala, ali kad je došao red na nas nije nam htjio posuditi bubnjeve. I onda klipši natrag s pojačalima i gitarama, tramvajem i busom od Jaruna na brdo iznad Gajnica - priča bubnjar Suba.







Bend je dvije godine ranije osnovala grupica školskih i kvartovskih prijatelja iz Gajnica i Stenjevca, a na probama su uglavnom svirali “obrade Ramonesa, Sex Pistolsa, Dead Kennedysa, AC/DC, Motorheada, Stonesa, Beatlesa, Azre, Judas Priesta, Zabranjenog pušenja, Električnog orgazma i drugih bendova, dokazujući da i najbolja pjesma može zvučati grozno”.





Krajem 2002. singl ‘Šamar’ bio je dio velike međunarodne kampanje za borbu protiv nasilja u obitelji, za što je bend 2003. dobio i nagradu HHO-a  za promicanje ljudskih prava



Iza Hladnog piva je više od 700 koncerata . Bend je prvi put   pred publikom svirao 1988. u Kumrovcu



- Nama je 21 godina jer Hladno pivo postoji od 1987. Međutim, prva svirka bila je tek 1988. u Kumrovcu, a rock bend postoji tek onda kad svira pred ljudima. Dotad smo samo mi znali da postojimo. Nakon 20 godina, eto, dogurali smo do koncerta na kojem će nas vidjeti 20.000 ljudi, a mi ćemo i dalje svirati za svoj gušt. Uostalom, još se dobro slažemo i volimo putovati, svirati i pisati nove pjesme, sve po onoj staroj poslovici tko radi ono što voli, taj ne radi ni jedan dan - zaključuje Mile.



Mile, Zoki, Tedi i Suba usporedno su odrastali na punku, heavy metalu i hard rocku, što je

Mile Kekin na snimanju spota na Savi

 
dotad u Gajnicama bila blasfemija. Dok su mojoj generaciji gajničkih pankera uzori krajem 70-ih i početkom 80-ih bili Sex Pistols, The Clash, Ramones, Buzzcocks, Stiff Little Fingers, The Ruts, The Stranglers, Joy Division, Gang Of Four, Specials, Madness i drugi punk, novovalni i ska bendovi, dotle su haškići  drmali Black Sabbath, Doorse, Zeppeline, Judas Priest, Deep Purple i slične bendove, a svako pleme imalo je svoju muziku, kodeks ponašanja, odijevanja..  



- Ja sam im prije 20 godina, kad su počeli u skloništu u mojoj zgradi, lijepo rekao ‘vježbajte dečki i od vas bu veliki bend’. Čak sam im sredio i dva koncerta u vrijeme kad su bili takvi da ih ni roditelji nisu voljeli - danas kaže klavirist Milko, zbog godina od milja zvan Deda.



Bend je 1991. u Sopotu kod Denisa Mujadžića Denykena snimio prvi demo, a Tomo Šunjić Vaso i ja tamo smo došli provjeriti demo-snimke  bendova za posljednji festival demo bendova YURM u Kulušiću i Lapidariju, a čiji smo selektori bili te godine. Hladno pivo nije prošlo, ali smo zato sljedeće godine bend pozvali u KSET. Alter-rock DJ-večer “Motor City Babies”, koju smo Vaso i ja vodili, tada je ugostila Overflow i Don’t, a u travnju 1992. i Hladno
‘Politiku’ je  Mile posvetio  frustriranoj generaciji
pivo koje je prodalo 400 ulaznica.



Pivo se pokazalo kao britak, silovit i brz punk bend, premda su dečki izgledali poput nakupine članova hard rock, punk i new primitives bendova, spoja KUD-a Idijoti, Zabranjenog pušenja, Ramonesa, Die Toten Hosen i AC/DC. Toliko sam bio oduševljen njihovom energijom i duhovitim stihovima da sam odlučio objaviti im ploču. U jesen smo Vaso i ja  uložili sve do zadnje njemačke marke u snimanje albuma Hladnog piva, Overflowa i Majki u studiju BeST u kojem je radio Denyken, a sa Škaricom smo dogovorili da naša fantomska etiketa T.R.I.P. postane podetiketa Croatia Records. U  mom starom Golfu vozili smo se na nikako ili slabo plaćene koncerte, a u ožujku se pojavio  i debi-album “Džinovski”.



Buncekiz Robijeva Tattoo Shopa na Trešnjevci nacrtao je izvanredan omot, a pjesme poput “Zakaj se tak’ oblačiš?”, “Marginalci”, “Dobro veče” i “Pjevajte nešto ljubavno” rezonirale su poput sočnih kvartovskih priča punk-marginalaca iz predgrađa. Tisuću LP-ja planulo je na tržištu, za njima i kasete, a zatim i CD . Sljedeće je godine bend osvojio Porin za najbolji alternativni rock album na prvoj dodjeli te nagrade, a u mamurno opatijski jutro Bare je stalno zezao dečke iz Piva pitanjem “ej, gdje vam je totem?” Krajem 1993. prijatelji iz kluba Jabuka, Tomislav Petrović i Pavle Podolski, organizirali su prvi Fiju Briju u Domu sportova na kojemu se okupilo oko 6000  ljudi željnih novog rocka, a okosnica su bili bendovi s etikete T.R.I.P. i Let 3, nalik koncertu “Rock’n’Roll Highschool” koji smo Vaso i ja organizirali na terasi Jabuke  u srpnju 1992. godine.





Dečki iz Hladnog piva slove za najbolji rock bend na domaćoj sceni



U to je vrijeme bend počeo pisati pjesme za album “G.A.D.” kojim je 1995. potvrđena reputacija Piva kao talentiranih komentatora svakodnevice iz perspektive lijevo orijentiranih pankera predgrađa koji su, uz rad u bendu i fakultet, na raskrižju u Vrapču prodavali Feral Tribune da bi preživjeli. “Tamburaši”, “Moralne dileme vlasnika BMW-a”, Od buđenja do dnevnika”, “Sedma noć”, “Šank” i druge pjesme s tog albuma bolno su precizno, ironično i cinično odražavale tranziciju u čijem smo se vrtlogu, ne svojom voljom, našli.



U proljeće 1997.(tada više nisam radio s Hladnim pivom koje je otišlo na novoosnovanu diskografsku etiketu Jabukaton) bend je objavio svoj najbrži, najbučniji, ali ne i najbolji album “Desetka” čijim je izlaskom obilježena i deseta godišnjica Piva. Fiju Briju i Zagreb gori rasturali su Zagreb uoči Nove godine i ljeta, osjećala se pozitivna energija, a Hladno pivo je žestokim koncertima, jezičavim pjesmama i duhovitim spotovima nastavilo bildati reputaciju oštrih komentatora. Akustična “Roštilj” i brza “Nema više...” najveći su hitovi s tog albuma, Hadžo koji je na basu još prije  “G.A.D.”-a zamijenio Tedija otišao je iz benda, a Pivo se počelo pripremati za novi album.



“Pobjeda” - snimana u studiju kod Troolog, s novim basistom Šokijem, trubačem Stipom, klaviristom Milkom te producentom Gustafa Edijem Cukerićem- trebala je biti album prekretnice za bend koji je po snazi svojih pjesama odavno morao biti, ali zbog medija nije postao dio mainstreama. Imao sam osjećaj da ljudi, kad god bi se poveo razgovor o domaćim rock bendovima 90-ih, uvijek spominju Majke, Pipse, Laufer i Let 3 kao ozbiljne, a u Hladnom pivu vide samo neozbiljan pop-punk band sa šaljivim pjesmama, što je bilo daleko od istine jer su pjesme Piva najbolje ocrtale mračnu i mučnu hrvatsku svakodnevicu 90-ih, prebrodivu tek s dozom humora, cinizma i ironije.



- Mi smo se, koliko god to našim punk fanovima bilo  nepojmljivo, uvijek ježili od toga da postanemo klasičan punk bend koji bi svirao jedno te isto i ostao na tri akorda. Nikada to nismo htjeli i već smo na ‘G.A.D.-u’ ufurali bendžo i klavir. Kad smo počeli svirati, nije nam
Hladno pivo je najbolje ocrtalo mučnu i mračnu stranu 90-ih.
bila namjera postojati tako dugo i logično je da se na tom putu mijenjaš  - navodi Zoki.



Hrvatska je te jeseni 1999. bila na prekretnici,  ali je rat uspješno i dugotrajno ušutkao potencijalne Dylane i Springsteene. Tako je, primjerice, “Vrijeme je da se krene”, kojom je Bare samoga sebe tjerao da se okrene od heroinske ovisnosti, slučajno postala jedan od glazbenih simbola očekivane i priželjkivane smjene vlasti. Čak su se i inače apolitični Gibonnii Parni valjak uključili u predizbornu groznicu koncertima za koaliciju SDP - HSLS po kazalištima, no Hladno pivo bilo je to koje je odnijelo izbornu pobjedu jer otkad se pojavila u eteru, “Politika” je postala najtraženija domaća pjesma. Niti jedna pjesma nije bolje oslikala tu predizbornu atmosferu, zahvaljujući i  duhovitom spotu Gorana Kulenovićas likovima partizana, ustaša i prodavača privatizacijske magle, niti tako točno sročila što nam je sve politika 90-ih napravila od života.



- Singl ‘Politika’ trebala je biti moja generacijska pjesma,   za ljude  kojima su najbolje godine života bile sje.. ratom, promjenom sustava, privatizacijom, poraćem. Bili smo premladi da doživimo dobre strane socijalističkog sustava ili Markovićeva vremena kad su svi imali love, a ja gubio dane u JNA. S druge strane, bili smo prestari da bismo dočekali blagodati novog sustava koje će uživati oni koji su se rodili početkom 90-ih. Htio sam tom pjesmom izraziti svu frustraciju moje generacije koju je potpuno sje... politika - objašnjava Mile pozadinu  “Politike” i albuma “Pobjeda”.





Dobitnici su Hrvatske diskografske nagrade Porin i novinarske rock nagrade Crni mačak



Hladno pivo je na koncertu u Tvornici 1999., eksplicitno pozvalo publiku, ali i narod da glasuje za koaliciju, a “Pobjeda” je s još nekim hitovima, postala albumom prekretnice.



Live album “Istočno od Gajnica”, snimljen tijekom dvije večeri u listopadu 2000. u zagrebačkoj Tvornici, potvrdio je reputaciju Piva kao koncertne atrakcije, a nakon dvije godine, Zokijeve svadbe i solističkog Miletova albuma “U dva oka”, slijedile su pripreme za novi studijski album “Šamar” čije su pjesme katapultirale bend u dotad neslućenu medijsku i tržišnu orbitu. “Teško je ful biti kul”, “Samo za taj osjećaj”, “Zimmer frei”, “Ljetni hit” i “Mlohava ćuna” napokon su Pivo učinile hitmejkerima i potencijalno najvećim domaćim rock bendom, što je ubrzo potvrđeno rasprodanom Malom, a potom i Velikom dvoranom Doma sportova.



Hladno pivo je gotovo sve oko “Šamara” i koncerata u Domu sportova učinilo u vlastitoj režiji, uz pomoć prijatelja poput Pište i Tajsona.  Svima je postalo jasno kako nisu mali punk-bend iz Gajnica, nego veliki rock sastav koji je uspio, iako se nije odrekao kritičkih stavova i žestokih gitara. Prvo je postalo zanimljivo sponzorima koji su omogućili da bend uđe u najveće dvorane, a drugo HHO-u koji je grupi dodijelio nagradu zbog ukazivanja na nasilje prema ženama. Tek od “Šamara” članovi Piva mogli su si priuštiti da žive samo od rada u grupi, a ne i od poslova sa strane.



Pauza između “Šamara” i “Knjige žalbe, hit-albuma 2007. godine, obilježena je  promjenom diskografske kuće, ulaskom Mileta u glumačke i bračne vode. Još jedan upečatljiv album s nekoliko hitova potvrdio je Hladno pivo kao najveći domaći rock bend koji će u subotu na jarunskom Otoku mladosti održati jedan od najmasovnijih  koncerata (s plaćenom ulaznicom) na ovim prostorima. Očekuje se oko 20.000 ljudi, pa nije blesavo primijetiti da bi Otok mladosti Hladnog piva mogao biti nešto poput Hajdučke česme Bijelog dugmeta. Za sljedećih 20 godina - živjeli!



Hladno pivo osnovano je 1987.  u Gajnicama, probe su održavali u atomskom skloništu u Stenjevcu, a okupljali se u obližnjem parkiću u ulici Karažnik



• 1988.

Prvi koncert u Kumrovcu na nekadašnji Dan mladosti, u sklopu izviđačkog višeboja. Svirali su isključivo obrade, uključujući pjesme Psihomodo popa i Zabranjenog pušenja.

1991. 1

Snimili demo-snimke u Sopotu, u kućnom studiju Denisa Mujadžića Denykena, ali se nisu probili na posljednji YURM (festival demo-bendova).

1992.

Snimili videospot ‘Bubašvabe’ koji postiže velik uspjeh na top-listi HTV-ove kultne emisije Hit-depo.

1993.

Objavili prvi album “Džinovski” za T.R.I.P./ Croatia Records i nastupili na prvom Fiju Briju festivalu.

1994.

U Opa­tiji osvojili Porina u kategoriji naj­bolji album alternativne rock-glazbe na prvoj dodjeli te diskografske nagrade.

1995.

Objavili idrugi album “G.A.D.” na kojemu, uz kvartovske priče, donose i oštru kritiku tranzicije hrvatskog društva.

1997.

Desetljeće po­s­tojanja obi­lježavaju albumom “Desetka” i izvrsnim nastupom na Šalati u sklopu festivala Zagreb gori.

1999.

Singl i videospot “Politika” s albuma “Pobjeda” postaje simbol nadolazećih izbora i demokrat­skih promjena.

2000.

Snimaju live album “Istočno od Gajnica” tijekom dvije večeri u rasprodanom klubu Tvornica.

2003.

Objavljuju album “Šamar” za koji dobivaju nagradu HHO-a zbog upozoravanja na problem nasilja nad ženama.

2004.

Rasprodana Mala, a zatim i Velika dvorana Doma sportova, objava live DVD-a “Pun(k)ondom spo(r)tova”.

2007.

Objava albuma “Knjiga žalbe”, jednog od najprodavanijih albuma godine u Hrvatskoj.

2008.

Koncertom na Jarunu, na kojemu očekuju oko 20.000 ljudi, Hladno pivo obilježava 20. obljetnicu svoga prvog koncerta.


Važne godine



Aleksandar Dragaš
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2024 13:53