EKONOSFERA

Hoće li zakapareni Tesla postati mjehur od sapunice

 REUTERS

Čitanje informacija o tome kako ovih dana prvi od oko 400 tisuća nestrpljivih radoznalaca očekuju isporuku Teslina modela 3 natjerala nas je na razmišljanje o iracionalnosti ljudske prirode. Tih 400 tisuća kaparilo je električne "trice" oko tisuću dolara, a da ne znaju nekoliko ključnih stvari koje je uobičajeno znati prije nego što kupujete automobil. Postoji barem pet ključnih nepoznanica kad kaparite novi Teslin elektromobil: nemate pojma koliko ćete u konačnici potrošiti - početna cijena je 35.000 dolara, a s različitim dodacima (veće ubrzanje i konačna brzina, oprema auta…) u konačnici bi mogla iznositi oko 70 tisuća dolara; ne znate točno kako će vam izgledati auto izvana; u potpunom ste mraku kad je riječ o izgledu interijera; nemate informacije o ukupnim troškovima vezanim uz održavanje; ništa ne znate općenito o stvarnoj kvaliteti auta koji ste odlučili kupiti.

Sve u svemu, zvuči poprilično apsurdno kupiti Teslinu "tricu", idete zapravo na čisto povjerenje u vizionarske i organizacijske sposobnosti Elona Muska. Kompanija nije ponudila nikakvu empiriju na temelju koje biste trebali donijeti odluku o kupnji relativno skupog vozila. No, čini se da su ljudi zaista potpuno iracionalna bića kad je riječ o optimističnim očekivanjima od budućnosti.

Ako je nekome tko je konzervativan i oprezan potrošač čudno da se netko odlučuje za Teslu 3, bit će mu još čudnija priča o Teslinim dionicama. Iako je ta kompanija lani isporučila samo 72 tisuće automobila, te iste godine prema svojoj tržišnoj vrijednosti pretekla je veliki Ford koji je proizveo 6,6 milijuna auta i imao 22 puta više prihode i milijarde profita. Tesla je, dodajmo, kompanija koja nikad ništa nije zaradila do čistih gubitaka, a uz to su po svim uobičajenim financijskim kriterijima prezaduženi. Ali na "racionalnom" planetu zvanom Zemlja, iako je potpuno očito da je dionica Tesle dramatično precijenjena kad govorimo o poslovnim performansama, ipak su po tržišnoj kapitalizaciji 2010. - 2017. uspjeli prerasti ne samo Ford, nego i Nissan, Hyundai, Fiat Chrysler, Suzuki, Renault, Peugeot i GM.

Ma znate što, neću se libiti i reći ću što zapravo mislim o toj zanosnoj tvrtki nazvanoj po velikom izumitelju rođenom u Hrvatskoj: ta velika priča mogla bi se lako pokazati najvećim mjehurom od sapunice u suvremenoj korporativnoj povijesti, možda čak i svojevrsnom Ponzi shemom.

Mora se primijetiti da čak i veliki Elon Musk priznaje kako je trenutačno tržišna vrijednost Tesle ridikulozno velika i ne može je opravdati poslovnim rezultatima. No, on ustraje da sadašnja vrijednost tvrtke zapravo reprezentira "budući cash flow prilagođen rizicima". Drugim riječima, poprilično lakovjernim investitorima rekao je da s pravom vjeruju u budućnost Tesle. Tu su analitičari uglednog Quartza primijetili da je Musk "pošteno" priznavao precijenjenost dionice jednom u listopadu 2013., dva puta u rujnu i listopadu 2014., jednom u veljači 2015., te dva puta u travnju 2017. Hoće li tako Musk priznavati, kako je sam rekao "apsurdnu precijenjenost" do 2018. ili do 2028., ili 2058.? Ili će Musk kao biološka činjenica skončati prije nego što Teslina dionica dobije realniju valuaciju?

Kakve su zapravo šanse da ulagači koji su kupovali Teslu po današnjim cijenama vide svoj novac 2028.? Što vi mislite? Podsjetimo kako Tesla s valuacijom od 50 milijardi dolara vrijedi više od GM-a, a njegova proizvodnja auta ne čini 1 posto GM-ove.

Nije Tesla usamljeni primjer strastvenog vjerovanja u jako ružičastu poslovnu budućnost. Amazon je trenutačno puno ozbiljnija kompanija kad su u pitanju prihodi nego Tesla, ali je i njegova valuacija vrlo ekstravagantna. Poprilično sam se dobro zabavljao čitajući analizu na stranicama CEPR-a koja je pomalo ironično istaknula da je odnos cijene i zarade po dionici (tzv. PE - price-to-earnings ratio) u slučaju Amazona 184 prema 1. S obzirom na to da je riječ o već pomalo matoroj kompaniji, a ne nekom startupu, bilo bi puno realnije očekivati da je taj PE oko 20 prema 1.

Što je potrebno da bi se to dogodilo? Sa sadašnjom kapitalizacijom od 480 milijardi i sićušnim profitima od 2,6 milijardi, ulagači u Amazon imali bi pravo očekivati višegodišnje prosječne povrate po stopi od 7 posto, pri čemu bi Amazon do 2027. nekako trebao doći do prihoda od 49 milijardi, tj. spomenutog realnog PE-a od 20 prema 1. Pri tome valja upozoriti da je ured za projekcije američkog Kongresa procijenio kako bi 2027. ukupni profiti američkih kompanija nakon oporezivanja (u današnjim dolarima) mogli iznositi 1400 milijardi. Je li zaista realno očekivati da Amazon može dosegnuti 3,5 posto svih američkih korporativnih profita? Uh, kakva bi to kompanjetina bila.

Kako bi to Amazon mogao dosegnuti 20:1? Pa, recimo, godišnjim rastom od 2 posto ili znatnim podizanjem profitnih margina ili nekom kombinacijom. Po prvom scenariju, duhovito su primijetili analitičari, njegova bi prodaja do 2027. trebala narasti na 2,44 tisuće milijardi ili oko 10 posto američkog BDP-a.Drugim riječima, Amazon bi trebao postati puno veći nego niz američkih država. A kad bi išao na rast profitabilnosti, sa sadašnjih 2 posto zarade na ukupnu prodaju, trebali bi doći na oko 30 posto. I uz to realizirati nekoliko potpuno nerealnih pretpostavki. Da, potrošači i ulagači su zaista jako "realna" bića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 04:22