Pet stoljeća prošlo je od najstarijeg dramskog komada koji se natječe u finalu kazališne nagrade Zlatni Studio i nastao je 1593. godine, do onog najmlađeg napisanog prije 15 godina.
Rikardov odgovorU međuvremenu, od Shakespeareova “Rikarda III.”, historijske drame o kraljevstvu zla, Henrik Ibsen napisao je “Peer Gynta”, bajkovitu dramu o pustolovu i sanjaru čija duša, kaže njegov životni sudac Ljevač pucadi, nije ispunila svrhu te je zaslužila da je se otopi, dok 2004. Uglješa Šajtinac piše u “Huddersfieldu” o poslijeratnoj generaciji, pogubljenoj između djetinjstva, rata, mladosti i teško dosezive zrelosti.
Gavellin “Rikard III.” u režiji Aleksandra Popovskog imao je premijeru u prosincu 2017. (žiri Zlatnog Studija bira glumce i naslove koji su premijerno izvedeni od 1. prosinca do 1. prosinca), kao moderni Shakespeare s Ozrenom Grabarićem u glavnoj ulozi, gdje je zlikovac duhovit, simpatičan, zavodljiv, infantilan, sve u duhu suvremene koncepcije zla, u kojoj iza promućurne PR službe nerijetko stoje gnjusne namjere.
- Danas, kao da je svijet završio s hamletovskim pitanjem biti ili ne biti i počeo opasno koketirati s Rikardovim odgovorom na to pitanje. A Rikardov odgovor glasi: ‘Biti, ali po svaku cijenu, na vlasti’ - rekao je nedavno Ozren Grabarić, finalist Zlatnog Studija za najboljega kazališnog glumca, o predstavi koju prate veliki atraktivni volumeni na sceni, sjajna glazba Marjana Nećaka i novi prijevod Andyja Jelčića i u kojoj Grabarić igra naslovnu ulogu
Norveški redatelj Erik Ulfsby kod nas je proljetos režirao prvi put, i to svog nacionalnog klasika Ibsena, u zagrebačkom HNK. Predstava je to što donosi novu tehnologiju na sceni: HNK-ovi glumci na ruci imaju senzore kojima pokreću zvuk.
- Nisam vidio ništa slično u svijetu, a ovu tehnološku inovaciju primijenio sam samo za ‘Peer Gynta’ u Zagrebu. Naravno, većina predstave leži u čovjeku - rekao je norveški redatelj koji je više puta u karijeri radio “Peer Gynta” i u čijoj je predstavi i nekoliko stotina oznaka za svjetlosne i videoprojekcije na sceni. Za ulogu Ljevača pucadi u “Peer Gyntu” 21. stoljeća Alma Prica natječe se za najbolju glumicu za Zlatni Studio, a ulogu Peer Gynta tumači nekoliko glumaca. Najstariji Peer je Siniša Popović i HNK-ov prvak Drame reći će da ne poznaje drugo lice u povijesti drame i književnosti koje bi bilo usporedivo s Ibsenovim.
Mladi u Hrvatskoj - Problem Peera Gynta kojem na koncu sudi Ljevač pucadi je problem života. Život smo u stanju živjeti unaprijed i razumjeti unatrag - rezonira Popović.
“Huddersfield” Uglješe Šajtinca, kojeg je ZeKaeM premijerno izveo jesenas, u režiji Renea Medvešeka, gostovao je dvijetisućitih u istom kazalištu kao produkcija Jugoslavenskog dramskog pozorišta u kojoj je igrao i pokojni Nebojša Glogovac. U hrvatskoj adaptaciji Šajtinčeva nagrađivanog teksta Kragujevac je postao Karlovac. Deset godina poslije ili dvadeset godina poslije rata postratna izgubljena generacija - premlada za pušku, a prestara da se ne sjeća ili da ne razumije - životari, kod kuće ili u “Huddersfieldu”. Mateo Videk, finalist nagrade Zlatni Studio u kategoriji Novo lice u kazalištu, koji igra ulogu Ivana u “Huddersfieldu”, podcrtat će da komad završava ipak s nekom nadom.
- ‘Huddersfield’ nudi rješenje u faktoru ljudskosti u teškim vremenima, trebamo se pokrenuti u mikroplanu kao ljudi i djelovati na svoju okolinu. Skulptura ‘Lijepa naša’ opominje iz razloga što okolina ne sluša, a rješenje kreće od pojedinaca - kaže Mateo Videk. Zajedničko je svim predstavama finalistima da su njihovi glavni protagonisti antijunaci, ne uspijevaju ostvariti svrhe i ciljeve za koje su napisani, reći će Videk.
- Peer Gynt i Ratko iz ‘Huddersfielda’ imaju tu sreću da ih spašava netko bližnji, onaj tko vjeruje u njih. Peerova Solveig i Ivan Ratku pružaju slamku spasa, ljubav i prijateljstvo, a Shakespeareov Rikard je krajnost, nešto što svi ovi likovi mogu postati zbog ljubomore, bijesa ili želje za nečim što ne mogu imati - zaključuje finalist Zlatnog Studija za Novo lice u kazalištu.
William Shakespeare: “Rikard III.”
Dramsko kazalište Gavella
režija: Aleksandar Popovski
34 izvedbe
9972 gledatelja
U svakoj izvedbi Gavellina ‘Rikarda III.’ na sceni se prolije oko pet litara “krvi”, zapravo vodene tempere
Uglješa Šajtinac: “Huddersfield”
ZeKaeM
režija Rene Medvešek
12 izvedbi
2704 gledatelja
Hrvoje Novaković izradio je skulpturu za predstavu “Lijepa naša”. Na sceni su retro boce Ožujskog piva. ZKM je dao izraditi i retro naljepnice čiji je autor dizajner Antonio Dolić
Henrik Ibsen: Peer Gynt,
režija Erik Ulfsby,
HNK Zagreb
5 izvedbi
2774 gledatelja
Prvi put u Hrvatskoj glumci su pomoću senzora na ruci mogli pokrenuti zvuk. Inovativna tehnologija razvijena je za predstavu “Peer Gynt” te je razvoj projekta financirao EU
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....