BORBA PREDSTAVA ZA ZLATNI STUDIO

“Huddersfield”, “Peer Gynt” i “Rikard III.” Tko će pobijediti?

Predstave finalisti donijele su nove tehnologije, litre ‘krvi’ odnosno tempere i bistu ‘Lijepa naša’

Pet stoljeća prošlo je od najstarijeg dramskog komada koji se natječe u finalu kazališne nagrade Zlatni Studio i nastao je 1593. godine, do onog najmlađeg napisanog prije 15 godina.

Rikardov odgovorU međuvremenu, od Shakespeareova “Rikarda III.”, historijske drame o kraljevstvu zla, Henrik Ibsen napisao je “Peer Gynta”, bajkovitu dramu o pustolovu i sanjaru čija duša, kaže njegov životni sudac Ljevač pucadi, nije ispunila svrhu te je zaslužila da je se otopi, dok 2004. Uglješa Šajtinac piše u “Huddersfieldu” o poslijeratnoj generaciji, pogubljenoj između djetinjstva, rata, mladosti i teško dosezive zrelosti.

Gavellin “Rikard III.” u režiji Aleksandra Popovskog imao je premijeru u prosincu 2017. (žiri Zlatnog Studija bira glumce i naslove koji su premijerno izvedeni od 1. prosinca do 1. prosinca), kao moderni Shakespeare s Ozrenom Grabarićem u glavnoj ulozi, gdje je zlikovac duhovit, simpatičan, zavodljiv, infantilan, sve u duhu suvremene koncepcije zla, u kojoj iza promućurne PR službe nerijetko stoje gnjusne namjere.

- Danas, kao da je svijet završio s hamletovskim pitanjem biti ili ne biti i počeo opasno koketirati s Rikardovim odgovorom na to pitanje. A Rikardov odgovor glasi: ‘Biti, ali po svaku cijenu, na vlasti’ - rekao je nedavno Ozren Grabarić, finalist Zlatnog Studija za najboljega kazališnog glumca, o predstavi koju prate veliki atraktivni volumeni na sceni, sjajna glazba Marjana Nećaka i novi prijevod Andyja Jelčića i u kojoj Grabarić igra naslovnu ulogu

Norveški redatelj Erik Ulfsby kod nas je proljetos režirao prvi put, i to svog nacionalnog klasika Ibsena, u zagrebačkom HNK. Predstava je to što donosi novu tehnologiju na sceni: HNK-ovi glumci na ruci imaju senzore kojima pokreću zvuk.

- Nisam vidio ništa slično u svijetu, a ovu tehnološku inovaciju primijenio sam samo za ‘Peer Gynta’ u Zagrebu. Naravno, većina predstave leži u čovjeku - rekao je norveški redatelj koji je više puta u karijeri radio “Peer Gynta” i u čijoj je predstavi i nekoliko stotina oznaka za svjetlosne i videoprojekcije na sceni. Za ulogu Ljevača pucadi u “Peer Gyntu” 21. stoljeća Alma Prica natječe se za najbolju glumicu za Zlatni Studio, a ulogu Peer Gynta tumači nekoliko glumaca. Najstariji Peer je Siniša Popović i HNK-ov prvak Drame reći će da ne poznaje drugo lice u povijesti drame i književnosti koje bi bilo usporedivo s Ibsenovim.

Mladi u Hrvatskoj - Problem Peera Gynta kojem na koncu sudi Ljevač pucadi je problem života. Život smo u stanju živjeti unaprijed i razumjeti unatrag - rezonira Popović.

“Huddersfield” Uglješe Šajtinca, kojeg je ZeKaeM premijerno izveo jesenas, u režiji Renea Medvešeka, gostovao je dvijetisućitih u istom kazalištu kao produkcija Jugoslavenskog dramskog pozorišta u kojoj je igrao i pokojni Nebojša Glogovac. U hrvatskoj adaptaciji Šajtinčeva nagrađivanog teksta Kragujevac je postao Karlovac. Deset godina poslije ili dvadeset godina poslije rata postratna izgubljena generacija - premlada za pušku, a prestara da se ne sjeća ili da ne razumije - životari, kod kuće ili u “Huddersfieldu”. Mateo Videk, finalist nagrade Zlatni Studio u kategoriji Novo lice u kazalištu, koji igra ulogu Ivana u “Huddersfieldu”, podcrtat će da komad završava ipak s nekom nadom.

- ‘Huddersfield’ nudi rješenje u faktoru ljudskosti u teškim vremenima, trebamo se pokrenuti u mikroplanu kao ljudi i djelovati na svoju okolinu. Skulptura ‘Lijepa naša’ opominje iz razloga što okolina ne sluša, a rješenje kreće od pojedinaca - kaže Mateo Videk. Zajedničko je svim predstavama finalistima da su njihovi glavni protagonisti antijunaci, ne uspijevaju ostvariti svrhe i ciljeve za koje su napisani, reći će Videk.

- Peer Gynt i Ratko iz ‘Huddersfielda’ imaju tu sreću da ih spašava netko bližnji, onaj tko vjeruje u njih. Peerova Solveig i Ivan Ratku pružaju slamku spasa, ljubav i prijateljstvo, a Shakespeareov Rikard je krajnost, nešto što svi ovi likovi mogu postati zbog ljubomore, bijesa ili želje za nečim što ne mogu imati - zaključuje finalist Zlatnog Studija za Novo lice u kazalištu.

William Shakespeare: “Rikard III.”

Dramsko kazalište Gavella

režija: Aleksandar Popovski

34 izvedbe

9972 gledatelja

U svakoj izvedbi Gavellina ‘Rikarda III.’ na sceni se prolije oko pet litara “krvi”, zapravo vodene tempere

Uglješa Šajtinac: “Huddersfield”

ZeKaeM

režija Rene Medvešek

12 izvedbi

2704 gledatelja

Hrvoje Novaković izradio je skulpturu za predstavu “Lijepa naša”. Na sceni su retro boce Ožujskog piva. ZKM je dao izraditi i retro naljepnice čiji je autor dizajner Antonio Dolić

Henrik Ibsen: Peer Gynt,

režija Erik Ulfsby,

HNK Zagreb

5 izvedbi

2774 gledatelja

Prvi put u Hrvatskoj glumci su pomoću senzora na ruci mogli pokrenuti zvuk. Inovativna tehnologija razvijena je za predstavu “Peer Gynt” te je razvoj projekta financirao EU

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 17:43