PROMETNE INFORMACIJE

Kako doći do Istre?

Istra je danas, barem tijekom ljeta, dobro povezana s ostatkom Hrvatske, kao i dobrim dijelom i Europom. Pitoreskni mediteranski poluotok okruženog kristalnobistrim morem još je uvijek najdostupniji vlastitim automobilom, no s obzirom na činjenicu da su hrvatske ceste ljeti često zakrčene do nepodnošljivosti, nikako ne valja zanemariti ni ostale načine prijevoza.

Zrakoplovom

Najveći hrvatski poluotok ima tek jednu međunarodnu zračnu luku, onu u Puli. Nacionalna zrakoplovna kompanija Croatia Airlines u Hrvatskoj svakodnevno prometuje iz Pule jedino do Zagreba, a jednom tjedno i do Zadra (do oba ta grada trenutna se najpovoljnija cijena leta u jednom smjeru kreće oko 300 kuna), a povezuju Pulu i s desetak većih europskih zračnih luka. Dubrovnik Airlines održava ljetnu čarter vezu Pule sa Splitom i Dubrovnikom. Uz međunarodni aerodrom u Puli Istra ima i dva manja, sportska aerodroma: Sportski aerodrom Vrsar i Turistički aerodrom Medulin.

+ Info plus

Iz Zračne Luke Pula od kraja travnja do sredine listopada lete i brojne inozemne kompanije, među kojim su i SAS, JAT, KMW, Belavia i Rossija, kao i niskobudžetni Ryanair, Germanwings i Norwegian Air Shuttle. U isto doba godine tamo slijeću i brojni čarteri pa je tako Istra preko Pule tijekom ljeta zračnom linijom odlično povezana s Velikom Britanijom i Njemačkom, ali čak i s nekim udaljenijim destinacijama kao što su Kopenhagen, Oslo, Moskva i Kijev.

Brodom

Morski putnički promet između Istre i ostatka hrvatske obale zapravo gotovo da i ne postoji. Morem je Istra trenutno bolje povezana s Italijom, i to od travnja do listopada, kad brzi talijanski putnički katamarani i trajekti povezuju Veneciju i neke druge sjevernotalijanske luke s Porečom, Rovinjem, Pulom i Rapcem, iako valja znati kako na nekima od tih ruta i oni plove samo u doba najjače turističke sezone. Uz te međunarodne veze postoji još i trajektna linija koja povezuje Pulu s Unijama, Malim Lošinjem, Ilovikom i Zadrom, koja prometuje od početka srpnja do kraja rujna.

+ Info plus

Trajektna linija od Pule do Zadra uvedena je tek prije tri godine, vozi dva puta tjedno izvan sezone i pet puta tjedno u najvišoj turističkoj sezoni (od 3. lipnja do 4. kolovoza). Liniju održava brodarska tvrtka Linijska nacionalna plovidba (LNP) iz Splita, brzim trajektnim katamaranom Biševo koji prima do 325 putnika. Put od Pule do Zadra njime traje 4 sata i 45 minuta, a stoji 100 kuna.

Vlakom

Glavne željezničke postaje u Istri one su u Puli i Pazinu. Povezane su s ostatkom Hrvatske, i to preko Rijeke, ali tračnica nije cjelovita jer se putnike dio trase od Lupoglava do Rijeke prebacuje autobusima. Bez pomoći autobusa funkcionira veza sa Slovenijom, koja od Pule preko Pazina, Lupoglava i Buzeta svakodnevno prometuje od kasnog lipnja do kraja kolovoza (vožnja od Ljubljane do Pule traje četiri i pol sata, a stoji 19 eura).

+ Info plus

Za razliku od puta automobilom, alternativni put do Istre preko Slovenije vlakom nije jeftiniji. Put od Zagreba do Pule kroz Hrvatsku preko Rijeke bez presjedanja (ako ne računamo dio koji se prelazi autobusom!) stoji 139 kuna u drugom razredu i traje približno sedam sati, dok je put istim prijevoznim sredstvom preko Ljubljane (u opciji sa samo jednim presjedanjem u Ljubljani) skuplja najmanje 60 kuna i traje najmanje 11 sati.

Autobusom

Sva veća istarska mjesta (Umag, Novigrad, Pula, Poreč, Rovinj i Pazin) odlično su povezana brojnim direktnim autobusnim linijama s ostatkom Hrvatske, ali i sa susjednom Slovenijom i Italijom. Talijanski gradovi Venecija i Trst povezani su redovnim linijama sa Pulom, a slovenski Piran, Kopar i Portorož s Pulom, Porečom i Rovinjom. Direktne linije iz brojnih hrvatskih kontinentalnih gradova (kao i iz Dalmacije, ali s presjedanjem u Rijeci), za razliku od onih zračnih i pomorskih, svakodnevne su i funkcioniraju cijelu godinu, a ne samo u doba najudarnije turističke sezone.

+ Info plus

Do istarskih gradova voze brojne hrvatske autoprijevozničke kompanije, a orijentacije radi, ovdje navodimo tek da karta za direktnu liniju od Vukovara do Umaga stoji oko 300 kuna (vozi nešto više od 9 sati), za petosatni put od Zagreba do Pule oko 200, a do Dubrovnika oko 550 kuna (za 15 sati). Na većini linija prosječni popust na povratnu kartu je 20 posto, što znači da za njezin izračun cijenu jednosmjerne karte treba pomnožiti sa 1,6.

Automobilom

Do Istre je iz većeg dijela Hrvatske ipak najpraktičnije doći osobnim automobilom, i to prvo do Rijeke Autocestom Rijeka Zagreb pa potom kroz tunel Učka ući na poluotok gdje je glavna prometnica 140 kilometara duga cesta Istarski ipsilon, nazvana tako zbog svog oblika na karti. Još nesagrađen u svom punom profilu, ipsilon se na kontra stranu od Rijeke proteže do Novigrada, a donjim dijelom slova Y od Kanfanara seže sve do Pule. Automobilom se do najvećeg istarskog grada Pule, primjerice iz Varaždina (udaljenog 350 km), najbrže stiže rutom Varaždin - Zagreb - Karlovac - Rijeka - Pazin - Kanfanar - Pula. Ta vožnja u jednom smjeru traje približno četiri sata, uz trošak od 240 kuna za benzin i 111 kune za cestarine, mostarine i tunelarine.

+ Info plus

Alternativni pravci

• S obzirom na recesijsko doba, na putu automobilom do Istre treba najozbiljnije razmisliti o korištenju ne onog najkraćeg, nego nekog alternativnog pravca. Izbjegavanjem cesta s naplatom po Hrvatskoj gore navedeni put od Varaždina do Pule kilometražom je duži tek 27 km, ali utroškom vremena gotovo duplo jeftiniji. Gorivo je neznatno skuplje, a od cestarina je moguće izbjeći sve osim one za Tunel Učku, odnosno u ovoj opciji u jednom se smjeru može uštedjeti približno 80 kuna!

• Za vožnju je puno ugodnija jedna druga opcija, ona preko Slovenije, gdje se Puli ne prilazi preko Karlovca i Rijeke, već preko Ljubljane i Umaga. Taj put je duži tek 28 km, a prelazi se za tek malo više od pet sati.

Planiranje puta

Sva putovanja na dva ili četiri kotača te njihov trošak najbolje je planirati uz pomoć internet servisa ViaMichelin ( www.viamichelin.com ), a njihov hrvatski dio još je lakše napraviti pomoću odlične interaktivne karte na web stranici HAK-a ( map.hak.hr ).

Važni telefonski brojevi za putnike

(01) 464 08 00 - HAK-ove servisne informacije o uvjetima na cestama (koje uz stanje na prometnicama uključuju i vremensku prognozu, informacije o cijenama goriva, cestarina i trajektnim linijama na Jadranu

1987 HAK-ova pomoć na cesti; Za pomoć u slučaju kvara vozila, njegov popravak na licu mjesta ili uklanjanje s mjesta nesreće (u krugu od 200 km). Radi se o novom broju, koji je u funkciji odnedavno (17. svibnja), no do kraja godine u upotrebi je i stari broj 987, koji se posve ukida tek 1. siječnja 2011.

0800 0111 Info telefon Autoceste Rijeka Zagreb

Cestarine u Istri (za osobne automobile)

Tunel Učka

28 kn za 5,06 km

Kanfanar - Pula

12 kn za 30 km

Most na Mirni 14 kn za 1,35 km

Kako se kretati po regiji

Istarske destinacije nisu međusobno povezane pomorskim putem, slabe su među njima i željezničke veze, pa je najbolji način za kretanje po regiji (a često i jedini!) onaj na četiri kotača. Lokalne autobusne linije razvedene su uistinu po cijeloj unutrašnjosti Istre, česte su i pouzdane. Turistima će možda problem predstavljati jedino činjenica da su autobusne postaje nekad izvan samog mjesta do kojeg se putuje, odnosno da se do njih od većine sela smještenih na brdima treba pješačiti nekoliko stotina metara, pa i koji kilometar... Zato mnogi i biraju vlastiti automobil ili rent a car jer je obilazak Istre tako uistinu najkomotniji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. rujan 2024 02:44