Piše Dina Hrastović
Kod plaćanja kreditnim karticama obavezno morate provjeriti vjerodostojnost stranice na kojoj ostavljate podatke, a debitne su općenito manje podložne krađama zbog limitiranog iznosa potrošnje
Jedan klik na link dućana, drugi na proizvod, treći na finaliziranje kupovine – kupovina nikad nije bila jednostavnija. Nema fizičkog gubljenja vremena niti čekanja u redovima. Samo šest posto korisnika interneta u Hrvatskoj nikada nije kupovalo preko interneta, a svaki peti domaći poduzetnik ostvaruje prihode online prodajom, pokazala su prošlogodišnja istraživanja Shopper’s Minda.
Istražili smo koliko su sigurne online transakcije, koje su sve mogućnosti online plaćanja i zašto mnogi odabiru upravo ovaj tip kupovine.
Sigurnost online plaćanja
Mnogima su nepoznati zakoni i prava koja uživaju kao građani Europske Unije. Prije dvije godine donesena je Direktiva o potrošačkim pravima koja se primjenjuju na online kupovinu jednako kao i na fizičke trgovine. Jedna od bitnijih odredbi je ona o pravu na povrat robe naručene online – uvijek imate 14 dana za predomišljanje. Osim toga, imate pravo na jasne i precizne informacije te zamjenu oštećene robe.
Dodatnu sigurnost unutar Europske Unije donijela je i prošlogodišnja GDPR regulativa. Osim vrlo preciznog informiranja o namjerama trgovca pri skupljanju vaših podataka, pristanak koji ste jednom dali, bilo kada kasnije možete povući. Na primjer, kartični podaci koje ste prilikom neke transakcije spremili, neće zauvijek ostati u cloudu tog trgovca ako izjasnite da povlačite svoj pristanak.
Opcije online plaćanja
Polovica hrvatskih korisnika interneta kupuje online, pokazalo je prošlogodišnje istraživanje HUB-a. Prema analizi DPD E-Shopper barometra, među najvećim prednostima online shoppinga u Hrvata upravo je raznolikost opcija plaćanja među kojima su najbitnije kreditne i debitne kartice, digitalni novčanici, a još uvijek i plaćanje gotovinom prilikom preuzimanja robe. Na primjer, u Slovačkoj se 72 posto svih transakcija izvršava pouzećem.
1. Digitalni novčanik
Aplikacije koje nazivamo digitalnim novčanici obuhvaćaju sve sustave koji nude digitalno plaćanje prislanjanjem mobitela uz POS uređaj, plaćanje i prijenos novca preko same mobilne aplikacije te pregled transakcija i računa.
Najveća je prednost digitalnih novčanika, očito, to što mijenjaju one fizičke. Dokle god imate pristup internetu, mobitel vam je dovoljan za sva plaćanja, a niti jedna transakcije ne traži više od par klikova. Ono što pokojeg korisnika zna zasmetati su provizije koje ove aplikacije znaju uzeti na ove transakcije.
Digitalni novčanici nerijetko su proizvod digital(izira)nih banaka, no među najpoznatijim su aplikacijama one fintech igrača poput Apple Paya, Google Paya, Pay Pala i Alipaya.
2. Kreditne kartice
Kreditne kartice su među najkorištenijim sredstvima online plaćanja jer nam omogućuju brze i jednostavne transakcije. No, nedavni incidentni masovnih prevara kreditnim karticama ostavili su mnoge skeptičnima.
Bitno je naglasiti da izdavačima kartica i bankama ovakvi incidenti nisu nimalo u interesu, a pravim prodavačima još manje. Provjera vjerodostojnosti stranice na kojoj obavljamo kupovinu jedan je od temeljnih koraka online shoppinga, a poštene online trgovine taj će korak uvijek olakšati.
Znatnu prednost kreditnih kartica u online shoppingu čini upravo njihova rasprostranjenost kao mogućnost plaćanja. Rijetko kada ćete naići na internetsku trgovinu koja ih ne prima. Dapače, često su i jedina opcija.
3. Debitne kartice
Korištenje debitnih kartica u online transakcijama jednako je onome s kreditnima, osim manje šanse za krađom podataka. Limitirani iznos na raspolaganju debitne kartice čini manje poželjnom metom, a često je isto razlog i rjeđeg korištenja pri kupovini.
S debitnim karticama ne možemo koristiti novac koji nemamo. Iako je na globalnom tržištu ta karakteristika manje poželjna, u nekim je zemljama upravo suprotno. Nizozemska se prije desetak godina sasvim posvetila transakcijama s garantiranim sredstvima. Širom zemlje teško je pronaći trgovinu ili ugostiteljski objekt koji prima kreditne kartice, a online trgovine su se gotovo sasvim povjerile centraliziranom sustavu plaćanja isključivo debitnim karticama – iDeal.
4. Društvene mreže
Aplikacije koje nude financijske usluge u ovoj kategoriji imaju jedan od dva začetka - neke su započele kao društvene mreže pa dodale usluge plaćanje, druge su započele s tim uslugama pa se pretvorile u društvenu mrežu. Bit je ove kategorije da maksimalno olakšava transakcije među poznanicima – u nekoliko klikova vraćamo prijateljima pozajmljeno. Facebook i WeChat među najpoznatijim su predstavnicima.
Aplikacije koje smo naveli među digitalnim novčanicima imaju sličnu karakteristiku – npr. Apple Pay omogućava transfer novca tijekom razgovora preko iMessagesa.
Želite li saznati više o budućnosti digitalnog plaćanja kliknite OVDJE.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i HUB-a, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....