Sokrat je smatrao da neistražen život nije vrijedan življenja. Možda je zato lutao atenskim ulicama zaustavljao ljude, ispitivao ih što misle ili u što vjeruju. No, koliko bi se ljudi danas suglasilo sa Sokratom da je raspravljanje o idejama oznaka civiliziranog društva? Čini se da filozofska i etička pitanja nerijetko izblijede kad za sobom ostavimo mladenački običaj cjelonoćnog raspravljanja s prijateljima o svim temama ovog svijeta.
Nekoć sam to voljela. I još volim. Dok sam sa sinom Dannyjem raspravljala o životu, pala mi je na um zamisao o ovoj knjizi. Učinilo mi se da bi bilo divno različitim ljudima iz različitih područja javnoga života postaviti nekoliko temeljnih pitanja. Prije gotovo pet godina počela sam razgovarati s ljudima za ovu knjigu.
Bilo je to dugotrajno i posebno iskustvo. Sjećam se jednog čudesnog razgovora koji se odvijao na drvenoj klupi ispod stabla, u podnožju Pireneja, dok je zrak bio ispunjen ptičjim cvrkutom. Drugi sam vodila u prekrasnom stanu u Parizu.
Treći u muzeju u Izraelu gdje smo bili okruženi kipovima, dok su se valovi razbijali o stijene ispod nas; jedan se odvijao u duhovnom centru, zatim u londonskoj džamiji, u veličanstvenoj staroj vili na Kubi, u domovima na hollywoodskim brežuljcima, u umjetničkim studijima i na vjetrom šibanom pijesku plaže Venice u Los Angelesu, a nikad neću zaboraviti vožnju do Cape Towna kako bih razgovarala s Nelsonom Mandelom.
Iz daljine se vidio njegov zatvor, Robben Island. Ljude ponekad uznemiruju pitanja o njihovim najdubljim uvjerenjima. Divim se i zahvalna sam što je tako mnogo ljudi pristalo prihvatiti izazov i što su me ohrabrivali kad bih ih posjetila. Mislim da bi većina ljudi željela saznati odgovore na pitanje - kako zamišljate Boga?
Na Istoku ljudi nerijetko kažu da nam je Bog bliži nego vlastiti dah. Je li osjećaj prirodne bliskosti s Višom silom daleko od onoga što nam znanost počinje govoriti: da su ljudska bića možda programirana da vjeruju u Boga te da bi mozak sposoban za vjeru u Boga mogao predstavljati evolucijsku prednost?
Može li takvo uvjerenje biti stvarnost, a ne samo ideja?
PAULO COELHO: Mojsije je upitao Boga: "Tko si ti?", a Bog je odgovorio: "Ja jesam". Nije dovršio rečenicu. Stoga je Bog glagol, biće koje sjedinjuje subjekt i objekt. Boga nije moguće opisati, jer svaki put kad to pokušate, gubi se Njegova/Njezina složenost, a istodobno i jednostavnost. Vjerujem u Boga, ali ne iz nekih logičkih razloga, nego po vlastitom izboru.
JACK NICHOLSON: Nemam ideju o Bogu, iako puno razmišljam o njemu. Ima mnogo toga što ne znam, ali posjedujem i posve ljudsku, praznovjernu vjeru u mudrost prirode. Zavidim ljudima koji vjeruju. Nisam osobito zaokupljen vjerom i sve što ona obuhvaća, čini se nekako izvan mog razumijevanja. Molim se. Nerijetko se zateknem kako govorim o onome što mi je u glavi - za svaki slučaj, ako me netko sluša.
FARAH PAHLAVI: Za mene je Bog vodič, učitelj, prijatelj i zaštitnik. Usmjerava me prema lijepim i dobrim stvarima. Uvijek je nazočan, milostiv je i uvijek je spreman pomoći u teškim životnim razdobljima. On je jedini koji posve razumije sve ono što je u vama.
SEYYED HOSSEIN NASR: Bog je apsolutan u metafizičkom smislu, isključuje sve ono što nije On sam. On je posve On Sam, apsolutna Stvarnost, ono jedino što jest. Bog je i beskonačan, u smislu da u svojoj beskonačnoj prirodi obuhvaća sve mogućnosti. U čitavom svemiru nema ničega što nije bilo, što ne postoji ili neće postojati u sveukupnosti svemira, u sveukupnosti stvorenoga, što nema svoje podrijetlo u Božanskoj Stvarnosti. Bog je također izvor sveukupne dobrote i, budući da je u naravi dobra davanje, iz te Božanske Dobrote istječe sve što postoji - odnosno, svemir u svom najobuhvatnijem smislu. Primjerice, "mislim" da Bog nije samo transcendentan, niti da je samo imanentan. Bog je istodobno i transcendentan i imanentan. On nadilazi sve ono što možemo zamisliti o Njemu, a ipak je u središtu našega srca i u središtu svega što je stvorio.
NJEGOVA SVETOST DALAJ LAMA: Budizam je ateistička religija u smislu da ne prihvaća Boga kao stvoritelja; prije bi se moglo reći da budizam iznosi stav o samostvaranju, vjerujući da čovjekova vlastita djela stvaraju njegove životne situacije. U tom smislu je rečeno da budizam nije religija, nego znanost uma.
ANJELICA HUSTON: Boga smatram bićem nazočnim u svemu. Mislim da je sve na Zemlji Božji odraz. Upravo kao što tijelo sadržava sve elemente, svi smo mi elementi koji čine Boga. Rekla bih da sve ‡ instinkt, osjećaj, emocija, ljubav ‡ korespondira s Bogom upravo kao i materijalne stvari, kao zrak, tlo, lišće i snježne pahuljice.
BOB GELDOF: Nemam zamisao o Bogu te zbog toga i ne vjerujem u njega. Ideju o Bogu smatram čudnom; ne pokušavam se praviti pametnim kad kažem da je to sve pomalo kao u "Zvjezdanim stazama", znate već, priča o vrhovnom biću, o inteligenciji u velikom svemiru, o zraci svjetlosti, o momku s bradom ili o ženi. Ne shvaćam. Čudno mi je. Zašto bi Bog morao postojati?
STEVE VAI: Vjerujem da Bog nadilazi našu sposobnost spoznavanja njegove potpunosti našim, ljudskim osjetilima. No, u životu svakoga od nas doći će trenutak kad ćemo biti u stanju iskusiti Boga. Naš je odnos s Njim individualan, osoban i neprestano se razvija. Kažem "On", ali to je samo zbog jednostavnosti. Mislim da Bog nije ni On ni Ona, kao ni bilo što drugo što možemo identificirati. Rado vjerujem da je Bog čista ljubav u svom najuzvišenijem obliku
ILANA GOOR: Nisam osobita vjernica. Vjerujem u sebe, jer sam zapazila da nitko ne pomaže ljudima koji si sami ne pomognu. Očito postoji nekakva moć, ali ne znam kako bih je opisala, ne poznajem nikoga tko ju je vidio. Mislim da je najvažnije vjerovati u ono čemu težiš. Pretpostavljam da je to moj Bog, vjera u ono što pokušavam ostvariti.
CHARLES LE GAI EATON: Bog nadilazi sve ideje. Ako ga moram definirati, to bi ovako izgledalo - "lice" ili oblik koji jednu i jedinu Stvarnost okreće čovječanstvu, tako da nedostupno postaje dostupnim. Muhamed je nadahnuto rekao (to Bog progovara na njegova usta): "Bijah Blago Skriveno i poželjeh da me upoznaju, i zato stvorih svjetove".
P. COELHO:
Kad pokušate opisati Boga, gubi se Njegova/Njezina složenost ili jednostavnost
Boga smatram bićem nazočnim u svemu. Sve na Zemlji je Božji odraz
DALAJ LAMA:
Budizam ne prihvaća Boga. Čovjekova djela stvaraju njegove životne situacije
Bruno Šimleša
Na Istoku ljudi kažu da nam je Bog bliži nego vlastiti dah. Je li osjećaj bliskosti s Višom silom daleko od onoga što nam znanost počinje govoriti: da su ljudska bića možda programirana da vjeruju u Boga? |
Bilo je to dugotrajno i posebno iskustvo. Sjećam se jednog čudesnog razgovora koji se odvijao na drvenoj klupi ispod stabla, u podnožju Pireneja, dok je zrak bio ispunjen ptičjim cvrkutom. Drugi sam vodila u prekrasnom stanu u Parizu.
Treći u muzeju u Izraelu gdje smo bili okruženi kipovima, dok su se valovi razbijali o stijene ispod nas; jedan se odvijao u duhovnom centru, zatim u londonskoj džamiji, u veličanstvenoj staroj vili na Kubi, u domovima na hollywoodskim brežuljcima, u umjetničkim studijima i na vjetrom šibanom pijesku plaže Venice u Los Angelesu, a nikad neću zaboraviti vožnju do Cape Towna kako bih razgovarala s Nelsonom Mandelom.
Ljude ponekad uznemiruju pitanja o njihovim najdubljim uvjerenjima. No neki su otvoreno pričali o Bogu kao vodiču, učitelju, Stvarnosti, kao licu ili pak moći koju ne mogu opisati |
Na Istoku ljudi nerijetko kažu da nam je Bog bliži nego vlastiti dah. Je li osjećaj prirodne bliskosti s Višom silom daleko od onoga što nam znanost počinje govoriti: da su ljudska bića možda programirana da vjeruju u Boga te da bi mozak sposoban za vjeru u Boga mogao predstavljati evolucijsku prednost?
Može li takvo uvjerenje biti stvarnost, a ne samo ideja?
PAULO COELHO: Mojsije je upitao Boga: "Tko si ti?", a Bog je odgovorio: "Ja jesam". Nije dovršio rečenicu. Stoga je Bog glagol, biće koje sjedinjuje subjekt i objekt. Boga nije moguće opisati, jer svaki put kad to pokušate, gubi se Njegova/Njezina složenost, a istodobno i jednostavnost. Vjerujem u Boga, ali ne iz nekih logičkih razloga, nego po vlastitom izboru.
JACK NICHOLSON: Nemam ideju o Bogu, iako puno razmišljam o njemu. Ima mnogo toga što ne znam, ali posjedujem i posve ljudsku, praznovjernu vjeru u mudrost prirode. Zavidim ljudima koji vjeruju. Nisam osobito zaokupljen vjerom i sve što ona obuhvaća, čini se nekako izvan mog razumijevanja. Molim se. Nerijetko se zateknem kako govorim o onome što mi je u glavi - za svaki slučaj, ako me netko sluša.
FARAH PAHLAVI: Za mene je Bog vodič, učitelj, prijatelj i zaštitnik. Usmjerava me prema lijepim i dobrim stvarima. Uvijek je nazočan, milostiv je i uvijek je spreman pomoći u teškim životnim razdobljima. On je jedini koji posve razumije sve ono što je u vama.
SEYYED HOSSEIN NASR: Bog je apsolutan u metafizičkom smislu, isključuje sve ono što nije On sam. On je posve On Sam, apsolutna Stvarnost, ono jedino što jest. Bog je i beskonačan, u smislu da u svojoj beskonačnoj prirodi obuhvaća sve mogućnosti. U čitavom svemiru nema ničega što nije bilo, što ne postoji ili neće postojati u sveukupnosti svemira, u sveukupnosti stvorenoga, što nema svoje podrijetlo u Božanskoj Stvarnosti. Bog je također izvor sveukupne dobrote i, budući da je u naravi dobra davanje, iz te Božanske Dobrote istječe sve što postoji - odnosno, svemir u svom najobuhvatnijem smislu. Primjerice, "mislim" da Bog nije samo transcendentan, niti da je samo imanentan. Bog je istodobno i transcendentan i imanentan. On nadilazi sve ono što možemo zamisliti o Njemu, a ipak je u središtu našega srca i u središtu svega što je stvorio.
NJEGOVA SVETOST DALAJ LAMA: Budizam je ateistička religija u smislu da ne prihvaća Boga kao stvoritelja; prije bi se moglo reći da budizam iznosi stav o samostvaranju, vjerujući da čovjekova vlastita djela stvaraju njegove životne situacije. U tom smislu je rečeno da budizam nije religija, nego znanost uma.
ANJELICA HUSTON: Boga smatram bićem nazočnim u svemu. Mislim da je sve na Zemlji Božji odraz. Upravo kao što tijelo sadržava sve elemente, svi smo mi elementi koji čine Boga. Rekla bih da sve ‡ instinkt, osjećaj, emocija, ljubav ‡ korespondira s Bogom upravo kao i materijalne stvari, kao zrak, tlo, lišće i snježne pahuljice.
BOB GELDOF: Nemam zamisao o Bogu te zbog toga i ne vjerujem u njega. Ideju o Bogu smatram čudnom; ne pokušavam se praviti pametnim kad kažem da je to sve pomalo kao u "Zvjezdanim stazama", znate već, priča o vrhovnom biću, o inteligenciji u velikom svemiru, o zraci svjetlosti, o momku s bradom ili o ženi. Ne shvaćam. Čudno mi je. Zašto bi Bog morao postojati?
STEVE VAI: Vjerujem da Bog nadilazi našu sposobnost spoznavanja njegove potpunosti našim, ljudskim osjetilima. No, u životu svakoga od nas doći će trenutak kad ćemo biti u stanju iskusiti Boga. Naš je odnos s Njim individualan, osoban i neprestano se razvija. Kažem "On", ali to je samo zbog jednostavnosti. Mislim da Bog nije ni On ni Ona, kao ni bilo što drugo što možemo identificirati. Rado vjerujem da je Bog čista ljubav u svom najuzvišenijem obliku
ILANA GOOR: Nisam osobita vjernica. Vjerujem u sebe, jer sam zapazila da nitko ne pomaže ljudima koji si sami ne pomognu. Očito postoji nekakva moć, ali ne znam kako bih je opisala, ne poznajem nikoga tko ju je vidio. Mislim da je najvažnije vjerovati u ono čemu težiš. Pretpostavljam da je to moj Bog, vjera u ono što pokušavam ostvariti.
CHARLES LE GAI EATON: Bog nadilazi sve ideje. Ako ga moram definirati, to bi ovako izgledalo - "lice" ili oblik koji jednu i jedinu Stvarnost okreće čovječanstvu, tako da nedostupno postaje dostupnim. Muhamed je nadahnuto rekao (to Bog progovara na njegova usta): "Bijah Blago Skriveno i poželjeh da me upoznaju, i zato stvorih svjetove".
P. COELHO:
Kad pokušate opisati Boga, gubi se Njegova/Njezina složenost ili jednostavnost
Boga smatram bićem nazočnim u svemu. Sve na Zemlji je Božji odraz
DALAJ LAMA:
Budizam ne prihvaća Boga. Čovjekova djela stvaraju njegove životne situacije
|
A. HUSTON:
|
|
Bruno Šimleša
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....