Najbolje u HDZ-ovu gospodarskom programu je njegov naziv. Čista petica za naslov “Gospodarski rast, održivi razvoj i zapošljavanje: 5+ Hrvatska”. Naziv je odličan jer je pozitivan, optimističan, kratak i time lako pamtljiv zajedno s pet poruka koje sadrži. Stručnjaci za marketing HDZ-u su napravili i više nego dobar posao. Jednako kao naziv 5+, uhu je prijemčivo i sve ono što će HDZ napraviti za pet ako dobije vlast. To će biti rast BDP-a za pet posto godišnje, rast mirovina za pet posto, na pet posto će se smanjiti PDV na dječju hranu i potrepštine, dok će se nezaposlenost smanjiti za pet posto. Zdravstvena zaštita koja je jedan od pet HDZ-ovih glavnih poglavlja u gospodarskom programu, nema poruku s pet, ali bit će bolja i kvalitetnija nego što je sada.
Pitanje je, međutim, što je iza svih tih petica? Kontinuirani godišnji rast BDP-a od pet posto do 2019. godine. Sjajno zvuči, ali kako? Dovoljno je pogledati malo u podatke o kretanju BDP-a u drugim europskim zemljama i odmah će se vidjeti da nitko ne ostvaruje ovakav rast. Za pohvalu je to što je HDZ ambiciozan, što postavlja visoke ciljeve, no jesu li realni? Da bi se zacrtani rast BDP-a ostvario barem upola, potrebna su snažna ulaganja i dobra investicijska klima koja podrazumijeva uređenu državu te sposobnu i ažurnu administraciju. Tko će ulagati i u što? I tko će te ulagače dočekati i biti im servis? Isto pitanje vrijedi i za pad nezaposlenosti od pet posto.
A tek rast mirovina od pet posto! Ni to ne zvuči loše! No, mirovinski sustav već dugo puca po šavovima i teško se isplaćuju mirovine koje sada dolaze na naplatu. Godišnje se za mirovine isplaćuje oko 36 milijardi kuna, a znatan dio te sume krpa se iz proračuna. Ostalo je otvoreno pitanje gdje bi HDZ uzeo novac za dodatno linearno povećanje mirovina od 5 posto. Vjerojatno iz proračuna, koji je ionako u prekomjernom deficitu. Ako bi zagrabio u proračun da bi dao umirovljenicima, HDZ bi nekome morao nešto uzeti. A što i kome? Na to u svojem gospodarskom programu efektno nazvanom 5+ ne odgovara. HDZ pokazuje i brigu za natalitet i obećaje 1000 eura po rođenom djetetu. Ni to nije loše, ali je jako daleko od sustavne i promišljene demografske politike za kakvom Hrvatska vapi.
Podulji je niz pitanja na koja HDZ ne daje odgovor u svojem gospodarskom programu - platformi na kojoj traži podršku birača za preuzimanje vlasti od iduće godine. Program koji smo čekali godinu dana doista se svodi na listu želja, jednako kao što se na prošlim izborima na to sveo Plan 21 koji nam je ponudila vladajuća koalicija. U trenutku kada nam je obećao “dolinu suza”, predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko ulijevao je više povjerenja. Program 5+ je nerealan, dok je dolina suza realna i bila bi prihvatljiva ako bi u sebi sadržavala niz nužnih poteza i rezova nakon kojih bi se stvari u državi dovele u red. Dakle, dok je govorio da ćemo proći kroz trnje, Karamarko je još ulijevao nadu da će okupiti tim ozbiljnih i odgovornih ljudi koji su snimili stanje u državi, isplanirali nužne reforme i napravili projekcije kretanja u društvu i gospodarstvu koje bi trebao zauzeti pozitivan trend.
Umjesto toga, na repertoaru imamo dvije kampanje koje će obilovati efektnim sloganima i porukama čiji je jedini cilj da budu dovoljno maštovite kako bi ih birači registrirali i zapamtili. S jedne strane “Hrvatska raste”, a s druge je”5+”. Vladajuća garnitura, koja je u zadnjem kvartalu ove godine postigla zaustavljanje negativnih trendova i minimalni rast, pokušava nam te brojke prikazati kao blagostanje. Dali su koricu kruha i tvrde da je to neviđena gozba. Ako im produljimo povjerenje, gostit ćemo se s još četiri godine sa suhim kruhom. S druge strane, Domoljubna koalicija koju je okupio HDZ ne nudi ništa više, niti bolje. Svih pet obećanja koja su okosnica programa 5+ skupina su poruka koje dobro zvuče, a u biti neodoljivo podsjećaju na svojedobnu HNS-ovu kampanju kada su nam obećali 200.000 novih radnih mjesta.
S obzirom na sve to, sasvim je logično da će glavne teme u kampanji opet biti one koje s realnim životom, standardom i dostojanstvom građana nemaju nikakve veze. Onako kako je počela kampanja, sa SDP-ovim motivacijskim skupom na kojem se euforično mahalo zastavama i političkim protivnicima oduzelo 20-godišnje privatiziranje domoljublja, tako će se i nastaviti. Dva bloka ratovat će oko ideoloških tema, borit će se oko toga tko bolje razumije i slijedi pokojnog dr. Franju Tuđmana (zaobilazeći, dakako, njegovu politiku 200 bogatih obitelji, politiku prema BiH, shvaćanje medijskih sloboda....) te uvesti izbjegličku krizu u sam fokus predizborne kampanje.
Molim, stoga, predsjednicu Kolindu Grabar Kitarović da što prije raspiše izbore.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....