Jedan od najpoznatijih automobila u novijoj povijesti automobilske industrije, barem ako je suditi po prepoznatljivom izgledu, ultrasportski je automobil Viper koji je izašao iz pogona američkog Chryslera. Vjerojatno znate urbanu legendu o tome kako je Viper rođen, kad je tadašnji predsjednik tvrtke Bob Lutz predložio da Chrysler treba proizvoditi modernu kobru. Pa tako je i automobil koji je namjerno konstruiran da podsjeća na najpoznatiju otrovnu zmiju dobio svoju fatalnu privlačnost, zbog čega je redovni gost u poznatim videoigrama, filmovima i spotovima.
Prvi put se pojavio 1992. godine, a sada se već proizvodi peta generacija ovog kultnog automobila iako su od nje skoro odustali zbog financijskih poteškoća u kojima se našla automobilska kuća. Najnovija generacija “otrovnice” nikada nije bila privlačnija, kaže nam s ponosom Makedonac Tome Jovanoski (31), mladi dizajner koji je radio na izgledu tog novog Vipera i time stigao na sam vrh svjetskog dizajna automobila.
Prema njegovim dizajnerskim rješenjima konstruirani su krov i unutrašnjost novog modela tog sportskog automobila čija je početna cijena u najjeftinijoj verziji nešto više od 100.000 dolara. Jovanoski, koji je rođen u Tetovu, a s roditeljima se 1996. godine preselio u Detroit, kaže nam da mu je san u djetinjstvu bio da kreira automobile.
Dok je studirao na Fakultetu za kreativne studije u Detroitu, prvi kontakt s čarobnim svijetom autoindustrije mu je bio u Francuskoj, gdje je proveo četiri mjeseca prakse u tvornici Renaulta u Parizu.
Nakon što je diplomirao, zaposlio se u odjelu dizajna u Chrysleru. Radio je dizajne za nekoliko modela prije nego što je dobio dosad najveći izazov - Viper, automobil od 8500 kubika i 650 konjskih snaga.
- Bio sam jako uzbuđen kad sam dobio priliku da radim na takvom automobilu jer sam svoju profesiju izabrao upravo zbog vozila tog kalibra. To je bio moj prvi cjeloviti dizajn koji je izašao u serijskoj proizvodnji. Ipak, moram priznati da sam bio nervozan i imao sam tremu. Radi o jednom od najlegendarnijih vozila u automobilskoj industriji, pa je trebalo očuvati tradiciju koju nosi Viper, ali smo ga trebali obnoviti s modernim i inovativnim dizajnom - kaže za Jutarnji mladi Makedonac.
Na interijeru i vanjskom izgledu 5. generacije ovog vozila radilo je nekoliko dizajnera, a Jovanoski je imao najveće zasluge u oblikovanju unutrašnjosti. Cijeli je proces trajao nekoliko godina, a novi Viper pušten je u prodaju 2013. godine.
- Ovaj automobil ima ogroman broj fanova koji prema njemu osjećaju veliku strast pa smo se konzultirali i s tim ljudima kada smo radili na novom dizajnu. Mislim da smo upravo zbog te suradnje stvorili vrlo uspješan dizajn, a pozitivno su ga prihvatili sadašnji vlasnici, novinari, ali i novi potencijalni kupci. I to je bila čitava poanta, htjeli smo model koji nastavlja tradiciju Viper modela, ali s novim revolucionarnim dizajnom i s iskorištavanjem novih luksuznih materijala kvalitete i tehnologije -dodaje Jovanoski.
Imao je priliku testirati prototip “otrovnice” prije nego što je službeno novi automobil izašao u prodaju, a kaže da je to bilo nezaboravno iskustvo i da se čitav dan nije mogao odvojiti od vozila.
Danas je njegova želja da radi dizajne za automobile koje proizvode Alfa Romeo i Ferrari. Ta bi njegova želja uskoro mogla postati stvarnost jer su ti poznati proizvođači sportskih automobila sada dio grupacije Fiat Chrysler Automobiles, zajedno s Chryslerom u vlasništvu talijanskog proizvođača automobila Fiata.
- U svakom trenutku radim na nekoliko projekata. Mogu vam reći da sada radim u dizajnerskom studiju za Dodge eksterijere, ali nažalost ne mogu razgovarati detaljnije o svojim projektima jer je riječ o automobilima za blisku budućnost - završava mladi dizajner.
Američki auto 75 posto
U 2014., Chrysler Group LLC, u kojemu radi Makedonac, postao je sedmi najveći proizvođač automobila u svijetu po proizvodnji. Iste je godine Viper smješten na popis top 10 najameričkih automobila. To znači da je 75 posto ili više njegovih dijelova proizvedeno u SAD-u.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....