EDINBURGH - Mueckova izložba skulptura, otvorena proteklog vikenda - koja traje do 1. listopada - jedan je od najvećih umjetničkih događaja u Europi.
Mueck od prve pojave na likovnoj sceni izaziva šok, užas i - divljenje. A dio takvog učinka leži u činjenici što je u svojim djelima taj kipar njemačkog podrijetla, australske domovnice i britanskog domicila svojim djelima vratio u život hiperrealizam, fotorealizam ili kako god hoćete. Mueck je šokirao likovnjake davne 1997. kada je izložio "Mrtvog tatu", kiparski fotoportret svoga oca u umanjenoj veličini.
Potom je publika zanijemila u škotskoj Nacionalnoj galeriji 2003. pred skulpturom "Majka i dijete", kojom je pokazao odmor obnažene majke netom nakon rađanja, s bebom na trbuhu - još povezane pupčanom vrpcom. Njegovi su standardni materijali akrilik, fiberglas i silikoni, pa su mu skulpture onako žive ('ko žive') kao što su to bili radovi Duane Hansona, pokojnog prvaka američkog hiperrealističkog pokreta, koji se razvio na Johnsovoj i Segalovoj tradiciji pop-arta.
Ako je Hansonova "Žena s kolicima u supermarketu" iz 1969. bila jednom od ikona 70-ih, onda su to danas Mueckove skulpture. Međutim, kipar danas u Kraljevskoj škotskoj akademiji u Edinburghu ne izlaže kultnog "Mrtvog tatu" već samo 10 svojih novijih skulptura.
U skuplturi "Duh" prikazuje adolescenciju tinejdžerke; u skulpturi "Par spava" pokazuje dvoje u krevetu, koji su istovremenu na dohvat dlana i beskrajno daleko jedno od drugog. Skulptura "Djevojčica" pak visoka je pet metara a prikazuje netom rođenu bebu koja žmiri, dok je još povezana pupčanom vrpcom s nevidljivom majkom. Kritičari pišu da su te skulpture djela "umjetničkog preuveličavanja, koja nekako uspijevaju biti intimna, uznemirujuća i duboko ljudska". Isto tako, govore o Mueckovu osjećaju za veličinu, za, može se dodati, manipuliranje veličinom skulpture u ime umjetničkog doživljaja.
Ron Mueck je inače likovni samouk, koji je radio u TV lutkarskoj industriji, uz bok legendarnom tvorcu "Muppet Showa" Jimu Hansonu. Za kiparstvo, pa i za hiperrealizam odlučio se s punih 37 godina, takoreći iz obiteljskih razloga, odnosno zahvaljujući svojoj punici. Ona je američka umjetnica Paula Rego. (Mueckova supruga i njezina kći zove se Caroline Willing, a piše scenarije.) Za jednu svoju izložbu crteža u Galeriji Hayward u Londonu Rego je tražila od zeta da joj napravi figuru Pinokija od 85 centimetara. On ga je napravio, a ostalo je - povijest.
Tko god je u sretnoj prilici, trebao bi pogledati Mueckova djela. A dok neki njegov rad ne stigne i do Hrvatske, možda bi se dalo porazmisliti o izložbi hrvatskog hiperrealizma. (Ž. I.)
Mueck od prve pojave na likovnoj sceni izaziva šok, užas i - divljenje. A dio takvog učinka leži u činjenici što je u svojim djelima taj kipar njemačkog podrijetla, australske domovnice i britanskog domicila svojim djelima vratio u život hiperrealizam, fotorealizam ili kako god hoćete. Mueck je šokirao likovnjake davne 1997. kada je izložio "Mrtvog tatu", kiparski fotoportret svoga oca u umanjenoj veličini.
Potom je publika zanijemila u škotskoj Nacionalnoj galeriji 2003. pred skulpturom "Majka i dijete", kojom je pokazao odmor obnažene majke netom nakon rađanja, s bebom na trbuhu - još povezane pupčanom vrpcom. Njegovi su standardni materijali akrilik, fiberglas i silikoni, pa su mu skulpture onako žive ('ko žive') kao što su to bili radovi Duane Hansona, pokojnog prvaka američkog hiperrealističkog pokreta, koji se razvio na Johnsovoj i Segalovoj tradiciji pop-arta.
Ako je Hansonova "Žena s kolicima u supermarketu" iz 1969. bila jednom od ikona 70-ih, onda su to danas Mueckove skulpture. Međutim, kipar danas u Kraljevskoj škotskoj akademiji u Edinburghu ne izlaže kultnog "Mrtvog tatu" već samo 10 svojih novijih skulptura.
U skuplturi "Duh" prikazuje adolescenciju tinejdžerke; u skulpturi "Par spava" pokazuje dvoje u krevetu, koji su istovremenu na dohvat dlana i beskrajno daleko jedno od drugog. Skulptura "Djevojčica" pak visoka je pet metara a prikazuje netom rođenu bebu koja žmiri, dok je još povezana pupčanom vrpcom s nevidljivom majkom. Kritičari pišu da su te skulpture djela "umjetničkog preuveličavanja, koja nekako uspijevaju biti intimna, uznemirujuća i duboko ljudska". Isto tako, govore o Mueckovu osjećaju za veličinu, za, može se dodati, manipuliranje veličinom skulpture u ime umjetničkog doživljaja.
Ron Mueck je inače likovni samouk, koji je radio u TV lutkarskoj industriji, uz bok legendarnom tvorcu "Muppet Showa" Jimu Hansonu. Za kiparstvo, pa i za hiperrealizam odlučio se s punih 37 godina, takoreći iz obiteljskih razloga, odnosno zahvaljujući svojoj punici. Ona je američka umjetnica Paula Rego. (Mueckova supruga i njezina kći zove se Caroline Willing, a piše scenarije.) Za jednu svoju izložbu crteža u Galeriji Hayward u Londonu Rego je tražila od zeta da joj napravi figuru Pinokija od 85 centimetara. On ga je napravio, a ostalo je - povijest.
Tko god je u sretnoj prilici, trebao bi pogledati Mueckova djela. A dok neki njegov rad ne stigne i do Hrvatske, možda bi se dalo porazmisliti o izložbi hrvatskog hiperrealizma. (Ž. I.)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....