Tuča - popraviti ili ne dirati

Tuča je noćna mora vlasnika novih automobila, posebice onih koji nemaju garažu. No, rizicima velikog i nepotrebnog oštećenja karoserije izloženi su svi vlasnici automobila jer nevera praćena bombardiranjem automobila komadima leda može zahvatiti svakoga i u vožnji.



To se najčešće događa u sjevernim dijelovima Hrvatske i na sjevernom Jadranu, ali može zadesiti bilo koji dio Hrvatske. Tada pomaže sklanjanje ispod podvožnjaka, balkona i krošnje drveća ili, pak, stavljanje prekrivača na lim. No, to nije jednostavno i mnogi se ne snađu, odnosno nemaju mogućnosti za to. Tuča počinje iznenada i traje intenzivno nekoliko minuta, što je dovoljno da se automobil ozbiljno ošteti, a većina vozača ne snađe se i ne stigne zaštititi automobil.



Automobili su nekada imali lim debeo gotovo milimetar, koji je bio otporan na takva oštećenja. No, suvremene koncepcije automobila imaju potpuno drugu filozofiju gradnje. Čvrstoću karoserije preuzima noseći okvir, a prednji i stražnji dio moraju biti deformabilni kako bi što bolje amortizirali udarac. Sve je važnija zaštita pješaka, a zbog toga lim mora biti mekan kako bi amortizirao udarac tijela, ekstremiteta i posebice glave o haubu. Zbog toga se debljina lima smanjuje na nekoliko desetinki milimetra. Time se povećava izloženost oštećenjima karoserije od grudica leda, posebice na haubi i krovu.



Kad se dogodi takvo oštećenje, mnogi se pitaju što napraviti. U najgoroj su situaciji vlasnici novih i skupocjenih automobila, iako je i to relativno, jer vlasnici skupljih automobila imaju i bolje financijske mogućnosti. Postoje tri opcije. Prva je - ništa ne popravljati i tako voziti dalje, posebice ako su oštećenja manja. Izudarani lim ne utječe na funkcionalnost, vozna svojstva i sigurnost automobila.



Radi se o estetskom dojmu koji je važan većini vozača, a šteta se može usporediti s grebanjem lima, što je također neugodno i skupo. Ako se možete pomiriti da vam automobil ima nekoliko neželjenih “ukrasa”, ta je opcija i najbolja. No, mnogi žele u potpunosti sanirati lim karoserije, a najpouzdanija i najučinkovitija metoda za to je limarsko ravnanje lima sa (po mogućnošću) što manje kita te bojenje.



Klasična limarija najskuplja je opcija, a nerijetko treba obojiti cijeli automobil, posebice kad su oštećenja razasuta po cijeloj karoseriji. Ako su oštećenja krova i hauba velika, najisplativije ih je izmijeniti. Kod skupocjenih automobila samo izmjena krova s bojenjem stoji 10.000 kuna te ukupni trošak popravka, na klasičan limarski način, s bojenjem može iznositi i više od 40.000 kuna. To je i jedan od razloga zbog kojega je novi automobil preporučljivo kasko osigurati. Treća su metoda alternativni popravci koji se sve više promoviraju, a postižu različite efekte.  






Spe cijalni alat i svjetiljka

U Europi se sve više koriste alternativne metode popravaka ravnanjem udubina, s unutarnje strane lima, pomoću specijalnog alata (poluga). S vanjske se strane postavi specijalno neonsko osvjetljenje u boji, koje služi da se po lomu svjetla prepoznaju udubine, odnosno prati postupak ravnanja. Prema riječima Igora Königshofera, vlasnika tvrtke Tuča d.o.o., tom se metodom, uz triput nižu cijenu, može popraviti 95 posto oštećenja. Trošak ovisi o broju udubina i ploha zahvaćenih oštećenjem, cijena iznosi 290 kuna za prvu udubinu po plohi, a s povećanjem broja udubina cijena pada. Trošak popravka iznosi, ovisno o stupnju oštećenja, od 1500 do 15.000 kuna. Pritom se lim toplinski ne tretira, ne stavlja se kit i ne boja se karoserija. Zbog toga se vrijednost automobila vraća na razinu kakva je bila prije tuče.



VAKUUM I SUHI LED



Upitno i za sitnija oštećenja

U posljednje se vrijeme sve više spominju tehnologije izravnavanja pomoću vakuuma i suhog leda, odnosno ugljičnog dioksida u krutom stanju na temperaturi od -79 °C. Vakuumska tehnologija koristi se u klasičnoj limariji za izvlačenje udubina kako ne bi trebalo izravnavati s unutarnje strane. Time prestaje potreba za skidanjem armature i obloga s unutarnje strane lima. Za izvlačenje udubina od tuče učinci nisu najbolji jer je teško potpuno izvući udubine i idealno ih poravnati. To vrijedi i za tehnologije suhog leda koji koristi efekt skupljanja lima prilikom pothlađivanja, čime se lim izravnava. Tu tehnologiju odnedavno uvode Talijani, no učinci su ograničeni te ne preporučujemo eksperimentiranje s takvim upitnim zahvatima.



IZVANREDNI UVJETI



Elementarna nepogoda

Elementarnom nepogodom (sukladno Zakonu o zaštiti od elementarnih nepogoda) smatra se iznenadna velika nesreća koja prekida normalno odvijanje života, uzrokuje žrtve, štetu većeg opsega na imovini i/ili njen gubitak te štetu na infrastrukturi i/ili okolišu, u mjeri koja prelazi normalnu sposobnost zajednice da ih sama otkloni bez pomoći. Elementarnu nepogodu uzrokuju prirodni, tehnički, tehnološki ili biološki događaji. Elementarnom nepogodom smatraju se osobito potresi od 7 i više stupnjeva po Mercalli-Cancani-Siebergovoj skali te olujni i orkanski vjetrovi od 8 i više bofora. Elementarnom nepogodom smatraju se i požari, poplave, suše, tuča, jaki mrazovi, izvanredno velika visina snijega, snježni nanosi i lavine, nagomilavanje leda na vodotocima, odroni zemljišta i druge pojave takva opsega koje, ovisno o mjesnim prilikama, uzrokuju bitne poremećaje u životu ljudi na određenom području. Tuča, kao vrsta elementarne nepogode, razvrstana je u tablici 1. Metodologije za procjenu štete od elementarnih nepogoda, i to pod brojem 6.
    (Z. J.)

IZRAVNAVANJE UDUBINA





Elementarna nepogoda poput tuče, koja je zahvatila manji dio Zagreba u kolovozu, oštetila je velik broj automobila nakon čega su uslijedila pitanja tko ima pravo na naknadu štete, obilasci osiguravajućih kuća u potrazi za informacijama i slično. Prema riječima splitskog odvjetnika Željka Ćapina, u slučaju da je šteta nastala na vozilu zbog elementarne nepogode, u ovom slučaju tuče, vlasnik ima pravo na naknadu štete isključivo i jedino ako je kasko osiguranjem automobil “pokriven” osiguranjem od elementarne nepogode. Ugovorom o kasko osiguranju osiguravatelj se obvezuje nadoknaditi materijalnu štetu na osiguranom vozilu, pod uvjetom da je šteta nastala zbog ostvarenja osiguranog rizika, dakle tuče.



U praksi, kod kasko osiguranja vozila imamo slučaj djelomičnog kasko osiguranja koje se može ugovoriti ako je puni kasko preskup, ili ako je osiguranik zainteresiran za pokriće određene grupe rizika uz isključenje rizika prometne nesreće, uz napomenu da se može ugovoriti uz nižu premiju tako da osiguranjem budu obuhvaćene kombinacije određene grupe rizika, ovisno o željama. Kod punog kasko osiguranja - gdje osiguranje uključuje rizik od krađe te se pokriva šteta nastala zbog prometne nesreće, požara, sudara, udara groma, loma, tuče, oluje, eksplozije, pada snijega ili leda, pada ili udarca nekog predmeta, poplave, bujice ili visoke vode, prosvjeda, zlonamjernih postupaka trećih osoba - osiguranje pokriva i nadoknađuje štetu nastalu od elementarne nepogode, dakle tuče, ističe Željko Ćapin.



Međutim, u slučaju elementarne nepogode (ako je službeno proglašena) vlasnici nad čijom je imovinom počinjena šteta, imaju pravo na pomoć za ublažavanje i uklanjanje posljedica elementarnih nepogoda, ali ne i pravo na naknadu štete. Isto tako, napominje splitski odvjetnik, treba naglasiti da se pomoć za ublažavanje i uklanjanje posljedica elementarnih nepogoda ne daje za štetu na osiguranoj imovini i osiguranim osobama kod osiguravateljskih društava ako se imovina i osobe mogu osigurati od rizika kod osiguravajućih kuća.



To se odnosi i na štete koje nastanu od elementarnih nepogoda zato što nisu bile poduzete propisane mjere zaštite, ili zbog krajnjeg nemara ili zato što je šteta na vlastitoj imovini izazvana namjerno, te ako šteta nije prijavljena po postupku i u roku predviđenim zakonom. Dakle, odvjetnik Ćapin zaključuje da vlasnici vozila koja su osigurana punim kasko osiguranjem imaju pravu na naknadu štete nastale elementarnom nepogodom, u ovom slučaju tučom ili gradom. Ostali mogu automobil popraviti jedino na vlastiti trošak.  ( Zdravko Juričko)

Sa mo puni kasko pokriva štetu od tuče na automobilu





Željko Marušić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. ožujak 2024 07:15