ZAGREB - Osnivač, umjetnički direktor i producent Cro-a-Portera Viktor Drago (33), samozatajna je osoba. Kad je prije šest godina pokretao ovu danas respektabilnu modnu manifestaciju, malo tko je vjerovao da će od čistog entuzijazma i jedne vizije uspjeti stvoriti događaj koji je, slagali se drugi ili ne, postao najjači hrvatski modni proizvod.
Danas Viktor slovi za jednog od najutjecajnih ljudi u domaćem modnom biznisu. Kažu da je pravi autokrat, čak se time voli i sam pohvaliti, no on ističe kako ima jasan cilj i da se bavi ozbiljnim poslom koji zahtijeva ozbiljne poteze.
Iako su njegovi projekti u centru medijske pažnje, Viktor osobno rijetko istupa u medijima. Kad smo razgovarali u četvrtak, Viktor je odgovarao i na nekoliko pitanja o odrastanju u Koprivnici, o počecima svoje karijere, ljetovanju s dizajnerom Valentinom na njegovoj jahti, no u noći s petka na subotu, kad je autorizirao intervju, ipak se odlučio potpuno izbaciti te odgovore, smatrajući kako ga time ne bismo dobro predstavili jer ne razumijemo kompleksnost njegova života i karijere. U intervjuu koji donosimo Viktor Drago govori o Cro-a-Porteru, hrvatskim dizajnerima i stilistima, te o svome neobičnom imenu.
• Što danas predstavlja Cro-a-Porter?
- To je prije svega definirana hrvatska modna scena. Jednoj zemlji izgradili smo modni iden
Dev edesetih maneken
Viktor Drago na press-konferenciji uoči Cro-a-portera 2004. godine. Devedesetih godina radio je kao maneken u zagrebačkoj modnoj agenciji Casper. Nije radio samo u Zagrebu, nego i u Milanu i Londonu. Prije šest godina radio je u dizajnerskoj kući Dsquared
titet. Smatram i da nacija koja nema vlastitu modu, nema ni svoj identitet. Iako se mi Hrvati vežinom predstavljamo putem sporta¹a i sportskih uspjeha, ne vidim za¹to ne bismo mogli i dobrim kulturnim ili modnim projektima. U šest godina uspjeli smo stvoriti nešto modno što je prepoznatljivo, možda čak i uspješnije od stranih brendova kojima nas stalno marketinški bombardiraju.
• Što smatrate da ste konkretno napravili za hrvatsku modu?
- U prvoj godini cilj nam je bio stvaranje kolektivne svijesti što to doista jest hrvatska moda. Druge godine stvorili smo modna imena na koja možemo računati. Tijekom treće i četvrte godine bavili smo se unaprjeđenjem proizvodnje kako bi jednog dana ta naša moda prerasla u konfekciju. Iako je konfekcija riječ koje se ljudi plaše, to jedino može zadovoljiti potrebe tržišta, unikati nikako.
• No u Hrvatskoj ima mnogo konfekcijskih proizvođača koji se nikad nisu pojavili na Cro-a-Porteru. Zašto?
- Konfekcija je riječ koju ljudi ponekad krivo shvaćaju. Primjerice, Dolce & Gabbana jest konfekcijska kuća, tj. tvornica koja proizvodi robu. To nije nikakva uzvišena moda ili nešto što je namijenjeno samo bogovima. Ako neki brend ima svoj dućan, onda ima serijsku proizvodnju, a serijska proizvodnja je upravo ta konfekcija. Prvog dana ovosezonskog Cro-a-Portera predstavili smo Estare Culto, hrvatski dizajn i Dalibora Betija koji su postali prava moderna konfekcija. Hippy Garden, Amarie ili Elfs također postaju konfekcija jer nitko više ne radi unikatne komade odjeće, već serijsku proizvodnju.
• Smatrate li da ste dovoljno kompetentni da sami procijenite tko je koliko nadaren?
- Prije svega, kompetencija je posao. Ja iza sebe imam rezultate koji su vrlo opipljivi i jasni. Moda je zanimanje u kojem, kao i u novinarstvu, nije dovoljno jedanput se samo pojaviti pred kamerom ili otići na jednu novinsku konferenciju i onda reći “ja sam novinar” ili nastupiti na jednoj reviji i reći kako je netko dizajner. Iza svakog pravog zanimanja i uspjeha u poslu stoji veliki rad, a ja smatram da imam žicu prepoznati upravo takve ljude. Kad se meni netko prvi put javi, odmah prepoznam radi li se o pravom dizajneru ili osobi željnoj samo eksponiranja. Vjerujte mi, radnici se jako lako prepoznaju.
• Kako vi to prepoznajete prave dizajnere od onih koji se samo žele slikati po novinama?
- Pravi radnik mi uvijek dođe s gotovim proizvodom, dok netko tko se samo želi eksponirati ima želju, no ne zna realizirati ni prvi korak, tj. napraviti barem skice modela. Primjerice, ako dođete k meni i pitate mogu li ja nastupiti na Cro-a-Porteru, a ne donesete ni skice ni torbu punu izrađenih modela, onda ja znam da ste tu zbog jednog razloga - prvenstveno prezentirati sebe, a ne svoj rad. Ljudi koji rade dobro prezentiraju se kroz svoj rad.
• Koliko se novaca danas vrti oko Cro-a-Portera?
- Naša medijska produkcija procjenjuje se na oko 15-20 milijuna kuna medijskih objava po sezoni, mnogo više od nekih velikih televizijskih projekata. Mi smo mali tim koji radi projekt komercijalne prirode, ali nismo komercijalizirani do te mjere da ćemo predstavljati na stotine različitih osoba. Fokusiramo se na bitno i mislim da smo baš zbog toga uspješni. Sponzori nas financiraju najvećim dijelom, a produkcija samih revija stoji nas do 2 milijuna kuna, ovisi o sezoni.
• Možete li istaknuti neko dizajnersko ime za koje smatrate da ste ih baš vi stvorili na Cro-a-Porteru?
- Bez ikakve lažne skromnosti, mogu reći da su to Amarie, Budoir, Boris Pavlin, Hippy Garden, Elfs, Ivica Klarić… Masa dizajnera koji danas nešto znače. Ne mogu tu svrstati, recimo, Ivanu Popović i neke druge koji su postojali i ranije. No, činjenica je da ljudi koji danas tvore neku našu modnu scenu jesu djeca Cro-a-Portera.
• Kako komentirate konkurenciju? U Hrvatskoj ima nekoliko tjedana mode i svi pokušaju raditi na sličan način.
St ilist u ženskom magazinu Gloria
Na slici s Borisom Banovićem, koji sebe naziva “Fashion Guru”. Viktor Dragoposljednjih godinu dana radi i kao fotograf i stilist u najprestižnijem ženskom magazinu Gloria. U magazinu za muškarce Playboy bio je modni urednik 2003. i 2004. godine
- Nemam nikakav problem s tim ljudima niti ih smatram konkurencijom. Kao ¹to postoje medijske kuže koje mogu izdavati desetak sliènih èasopisa, tako i modni dizajneri mogu plasirati svoje proizvode kako njima najbolje odgovara. Ne vidim za¹to bi moj ili neèiji uspjeh ili neuspjeh na mene ostavio bilo kakav dojam. Mislim da se ta prièa o konkurenciji stvara iskljuèivo kroz medije, no dobra strana prièe je da sam ja uvijek taj s kojim se netko usporeðuje. To znaèi da nisam netko tko mora doseži neèiju razinu jer sam uvijek ja na neki naèin standard.
• Smatrate li sebe čovjekom koji je hrvatsku modnu scenu postavio na noge? Činjenica je da se prije desetak godina uopće nije moglo govoriti o našoj modi kao danas.
- Mislim da smo mi dosta dobro odradili dosljednost u predstavljanju sezona. Naša najveća kvaliteta je upornost zbog koje svake godine radimo sve više i sve bolje.
• Mnogi Vam zamjeraju da ste previše samovoljni, tj. da praktički diktatorski odlučujete koga ćete pozvati na Cro-a-Porter?!
- Mnogi organizatori pozivaju ljude kao uzvanike samo zato što su po nečemu poznati. Ja u tome doista ne vidim nikakvog smisla. Ako nekoga pozivamo na naše revije, onda su to ljudi koji su i potencijalni kupci robe koju predstavljamo. Ljudi koji pune novinske stupce svojim besmislom i pune minutaže TV emisija jer su lakrdijaši nisu dobrodošli i za njih kod nas nema mjesta. Nažalost, mnogi se od njih sami pozivaju, zahtijevaju mjesto u prvom redu i to im uopće ne predstavlja problem. No, ja ću uvijek tvrditi da su najveće zvijezde Cro-a-Portera naši dizajneri.
• Kako vi komentirate takozvanu inflaciju stilista na našoj modnoj sceni?
- Prije svega želim reći da ne smatram da se radi o inflaciji. Pravi stilisti su uvijek zauzeti u poslu i ja nekad imam teškoća kad ih želim angažirati za Cro-a-Porter. Zato bih mogao reći da ih još nema dovoljno. Ako mislite na ljude koji se samoinicijativno nazivaju stilisti, to je drugačiji problem. Mediji uvijek posežu za ljudima koji su dostupni pa će i objaviti ljude koji ne prežu ni pred čime da dobiju malo medijske pozornosti, a usput se nazivaju stilistima. Oni će skakati padobranom i pokazivati se goli na naslovnici ženskih magazina ili govoriti o tome koliko su zgodni.
• Mislite li sad na Marka Grubnića?
- Nebitno. Kad je meni potrebno angažirati pravog stilista, uvijek ću se obratiti ljudima koji su u svom poslu doista profesionalci; primjerice, Romano Decker, Petar Trbović, Martina Franić… To su ljudi koji se ne eksponiraju u medijima jer imaju previše posla, koji izvrsno oba
Seve rinin ‘svećenik’ na vjenčanju
Na “Severininom vjenčanju”, promociju njezina novog albuma, Viktor Drago bio je odjeven kao svećenik. Prije deset godina Viktor Drago je pozirao i s ženskim make-upom na licu, ali o tome u ovom intervjuu nije želio govoriti
vljaju.
• Kada ste shvatili da se želite baviti modom i poslovima vezanim uz nju te na koji način ste se educirali?
- Ne mislim da se bavim isključivo modom jer je ona samo jedan od aspekata moga posla. Vrlo sam rano shvatio što želim raditi u životu, težio sam nekim neformalnim načinima edukacije, čitao sam literaturu i informirao se o svemu što će mi jednog dana pomoći u poslu koji sam priželjkivao. Kad sam sa 18 godina prvi put otišao iz Hrvatske i upoznao ljude iz poslovnog svijeta, bili su začuđeni koliko imam informacija o svemu.
• Vidite li se jednog dana u obiteljskom okružju?
- Nemam hrabrosti niti volje ulagati u nešto što bi bio moj novi život niti razmišljam o potomstvu. Svoje projekte smatram svojom djecom i možda se na taj način odričem neke odgovornosti prema drugoj osobi ili obitelji. Ja sebe volim okružiti s prijateljima koji mi predstavljaju obitelj i to mi je emocionalna satisfakcija.
• Ima li istine u glasinama da ste po odlasku iz Koprivnice promijenili ime i prezime iz Siniša Dragojlović u Viktor Drago?
- Ljudi guraju nos u teme kojima se ne bi trebali baviti. Jesam li ja toliko javan da bih trebao odgovarati na pitanja koja sam krvna grupa ili gdje držim novac? Gdje je granica javnog interesa? Možda se ovdje radi o nečemu što je jako duboko i intimno i nikoga se ne bi trebalo ticati, a možda je riječ o običnom traču ljudi koji žele pronaći neko oružje protiv mene.
• Niste mi odgovorili.
- Ako me pitate zovem li se ja Viktor Drago, odgovorit ću potvrdno. Ako treba donijet ću vam i rodni list u kojem piše Viktor Drago. Nikad nisam promijenio ime i prezime, niti bilo kakva promjena imena može promijeniti osobu koja jesam.
Vedran Strukar
Danas Viktor slovi za jednog od najutjecajnih ljudi u domaćem modnom biznisu. Kažu da je pravi autokrat, čak se time voli i sam pohvaliti, no on ističe kako ima jasan cilj i da se bavi ozbiljnim poslom koji zahtijeva ozbiljne poteze.
Iako su njegovi projekti u centru medijske pažnje, Viktor osobno rijetko istupa u medijima. Kad smo razgovarali u četvrtak, Viktor je odgovarao i na nekoliko pitanja o odrastanju u Koprivnici, o počecima svoje karijere, ljetovanju s dizajnerom Valentinom na njegovoj jahti, no u noći s petka na subotu, kad je autorizirao intervju, ipak se odlučio potpuno izbaciti te odgovore, smatrajući kako ga time ne bismo dobro predstavili jer ne razumijemo kompleksnost njegova života i karijere. U intervjuu koji donosimo Viktor Drago govori o Cro-a-Porteru, hrvatskim dizajnerima i stilistima, te o svome neobičnom imenu.
• Što danas predstavlja Cro-a-Porter?
- To je prije svega definirana hrvatska modna scena. Jednoj zemlji izgradili smo modni iden
Dev edesetih maneken
Viktor Drago na press-konferenciji uoči Cro-a-portera 2004. godine. Devedesetih godina radio je kao maneken u zagrebačkoj modnoj agenciji Casper. Nije radio samo u Zagrebu, nego i u Milanu i Londonu. Prije šest godina radio je u dizajnerskoj kući Dsquared
• Što smatrate da ste konkretno napravili za hrvatsku modu?
- U prvoj godini cilj nam je bio stvaranje kolektivne svijesti što to doista jest hrvatska moda. Druge godine stvorili smo modna imena na koja možemo računati. Tijekom treće i četvrte godine bavili smo se unaprjeđenjem proizvodnje kako bi jednog dana ta naša moda prerasla u konfekciju. Iako je konfekcija riječ koje se ljudi plaše, to jedino može zadovoljiti potrebe tržišta, unikati nikako.
• No u Hrvatskoj ima mnogo konfekcijskih proizvođača koji se nikad nisu pojavili na Cro-a-Porteru. Zašto?
- Konfekcija je riječ koju ljudi ponekad krivo shvaćaju. Primjerice, Dolce & Gabbana jest konfekcijska kuća, tj. tvornica koja proizvodi robu. To nije nikakva uzvišena moda ili nešto što je namijenjeno samo bogovima. Ako neki brend ima svoj dućan, onda ima serijsku proizvodnju, a serijska proizvodnja je upravo ta konfekcija. Prvog dana ovosezonskog Cro-a-Portera predstavili smo Estare Culto, hrvatski dizajn i Dalibora Betija koji su postali prava moderna konfekcija. Hippy Garden, Amarie ili Elfs također postaju konfekcija jer nitko više ne radi unikatne komade odjeće, već serijsku proizvodnju.
• Smatrate li da ste dovoljno kompetentni da sami procijenite tko je koliko nadaren?
- Prije svega, kompetencija je posao. Ja iza sebe imam rezultate koji su vrlo opipljivi i jasni. Moda je zanimanje u kojem, kao i u novinarstvu, nije dovoljno jedanput se samo pojaviti pred kamerom ili otići na jednu novinsku konferenciju i onda reći “ja sam novinar” ili nastupiti na jednoj reviji i reći kako je netko dizajner. Iza svakog pravog zanimanja i uspjeha u poslu stoji veliki rad, a ja smatram da imam žicu prepoznati upravo takve ljude. Kad se meni netko prvi put javi, odmah prepoznam radi li se o pravom dizajneru ili osobi željnoj samo eksponiranja. Vjerujte mi, radnici se jako lako prepoznaju.
• Kako vi to prepoznajete prave dizajnere od onih koji se samo žele slikati po novinama?
- Pravi radnik mi uvijek dođe s gotovim proizvodom, dok netko tko se samo želi eksponirati ima želju, no ne zna realizirati ni prvi korak, tj. napraviti barem skice modela. Primjerice, ako dođete k meni i pitate mogu li ja nastupiti na Cro-a-Porteru, a ne donesete ni skice ni torbu punu izrađenih modela, onda ja znam da ste tu zbog jednog razloga - prvenstveno prezentirati sebe, a ne svoj rad. Ljudi koji rade dobro prezentiraju se kroz svoj rad.
• Koliko se novaca danas vrti oko Cro-a-Portera?
- Naša medijska produkcija procjenjuje se na oko 15-20 milijuna kuna medijskih objava po sezoni, mnogo više od nekih velikih televizijskih projekata. Mi smo mali tim koji radi projekt komercijalne prirode, ali nismo komercijalizirani do te mjere da ćemo predstavljati na stotine različitih osoba. Fokusiramo se na bitno i mislim da smo baš zbog toga uspješni. Sponzori nas financiraju najvećim dijelom, a produkcija samih revija stoji nas do 2 milijuna kuna, ovisi o sezoni.
• Možete li istaknuti neko dizajnersko ime za koje smatrate da ste ih baš vi stvorili na Cro-a-Porteru?
- Bez ikakve lažne skromnosti, mogu reći da su to Amarie, Budoir, Boris Pavlin, Hippy Garden, Elfs, Ivica Klarić… Masa dizajnera koji danas nešto znače. Ne mogu tu svrstati, recimo, Ivanu Popović i neke druge koji su postojali i ranije. No, činjenica je da ljudi koji danas tvore neku našu modnu scenu jesu djeca Cro-a-Portera.
• Kako komentirate konkurenciju? U Hrvatskoj ima nekoliko tjedana mode i svi pokušaju raditi na sličan način.
St ilist u ženskom magazinu Gloria
Na slici s Borisom Banovićem, koji sebe naziva “Fashion Guru”. Viktor Dragoposljednjih godinu dana radi i kao fotograf i stilist u najprestižnijem ženskom magazinu Gloria. U magazinu za muškarce Playboy bio je modni urednik 2003. i 2004. godine
• Smatrate li sebe čovjekom koji je hrvatsku modnu scenu postavio na noge? Činjenica je da se prije desetak godina uopće nije moglo govoriti o našoj modi kao danas.
- Mislim da smo mi dosta dobro odradili dosljednost u predstavljanju sezona. Naša najveća kvaliteta je upornost zbog koje svake godine radimo sve više i sve bolje.
• Mnogi Vam zamjeraju da ste previše samovoljni, tj. da praktički diktatorski odlučujete koga ćete pozvati na Cro-a-Porter?!
- Mnogi organizatori pozivaju ljude kao uzvanike samo zato što su po nečemu poznati. Ja u tome doista ne vidim nikakvog smisla. Ako nekoga pozivamo na naše revije, onda su to ljudi koji su i potencijalni kupci robe koju predstavljamo. Ljudi koji pune novinske stupce svojim besmislom i pune minutaže TV emisija jer su lakrdijaši nisu dobrodošli i za njih kod nas nema mjesta. Nažalost, mnogi se od njih sami pozivaju, zahtijevaju mjesto u prvom redu i to im uopće ne predstavlja problem. No, ja ću uvijek tvrditi da su najveće zvijezde Cro-a-Portera naši dizajneri.
• Kako vi komentirate takozvanu inflaciju stilista na našoj modnoj sceni?
- Prije svega želim reći da ne smatram da se radi o inflaciji. Pravi stilisti su uvijek zauzeti u poslu i ja nekad imam teškoća kad ih želim angažirati za Cro-a-Porter. Zato bih mogao reći da ih još nema dovoljno. Ako mislite na ljude koji se samoinicijativno nazivaju stilisti, to je drugačiji problem. Mediji uvijek posežu za ljudima koji su dostupni pa će i objaviti ljude koji ne prežu ni pred čime da dobiju malo medijske pozornosti, a usput se nazivaju stilistima. Oni će skakati padobranom i pokazivati se goli na naslovnici ženskih magazina ili govoriti o tome koliko su zgodni.
• Mislite li sad na Marka Grubnića?
- Nebitno. Kad je meni potrebno angažirati pravog stilista, uvijek ću se obratiti ljudima koji su u svom poslu doista profesionalci; primjerice, Romano Decker, Petar Trbović, Martina Franić… To su ljudi koji se ne eksponiraju u medijima jer imaju previše posla, koji izvrsno oba
Seve rinin ‘svećenik’ na vjenčanju
Na “Severininom vjenčanju”, promociju njezina novog albuma, Viktor Drago bio je odjeven kao svećenik. Prije deset godina Viktor Drago je pozirao i s ženskim make-upom na licu, ali o tome u ovom intervjuu nije želio govoriti
• Kada ste shvatili da se želite baviti modom i poslovima vezanim uz nju te na koji način ste se educirali?
- Ne mislim da se bavim isključivo modom jer je ona samo jedan od aspekata moga posla. Vrlo sam rano shvatio što želim raditi u životu, težio sam nekim neformalnim načinima edukacije, čitao sam literaturu i informirao se o svemu što će mi jednog dana pomoći u poslu koji sam priželjkivao. Kad sam sa 18 godina prvi put otišao iz Hrvatske i upoznao ljude iz poslovnog svijeta, bili su začuđeni koliko imam informacija o svemu.
• Vidite li se jednog dana u obiteljskom okružju?
- Nemam hrabrosti niti volje ulagati u nešto što bi bio moj novi život niti razmišljam o potomstvu. Svoje projekte smatram svojom djecom i možda se na taj način odričem neke odgovornosti prema drugoj osobi ili obitelji. Ja sebe volim okružiti s prijateljima koji mi predstavljaju obitelj i to mi je emocionalna satisfakcija.
• Ima li istine u glasinama da ste po odlasku iz Koprivnice promijenili ime i prezime iz Siniša Dragojlović u Viktor Drago?
- Ljudi guraju nos u teme kojima se ne bi trebali baviti. Jesam li ja toliko javan da bih trebao odgovarati na pitanja koja sam krvna grupa ili gdje držim novac? Gdje je granica javnog interesa? Možda se ovdje radi o nečemu što je jako duboko i intimno i nikoga se ne bi trebalo ticati, a možda je riječ o običnom traču ljudi koji žele pronaći neko oružje protiv mene.
• Niste mi odgovorili.
- Ako me pitate zovem li se ja Viktor Drago, odgovorit ću potvrdno. Ako treba donijet ću vam i rodni list u kojem piše Viktor Drago. Nikad nisam promijenio ime i prezime, niti bilo kakva promjena imena može promijeniti osobu koja jesam.
Vedran Strukar
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....