Problemi s adaptacijom

Arhitekt pronašao ključne greške u renovaciji stana našeg novinara: ‘Usmena preporuka je najbolja!‘

Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi – u radove se ne ulazi bez detaljnog i opsežnog plana

Vladimir Mikić, vlasnik salona namještaja Intera

 Boris Kovačev/Cropix

Adaptacija stana je jedan mukotrpan i iscrpljujuć proces ako se u njega uđe bez adekvatne pripreme.

Ovu rečenicu je moguće pročitati na brojnim portalima o uređenju prostora, ali i čuti od brojnih majstora, dizajnera i arhitekata. Iako će mnogi reći kako se radi o izlizanoj paroli, iz osobnog iskustva mogu potvrditi kako u njoj stvarno ima istina.

Prošle sam godine krenuo u kompletnu renovaciju vlastitog stana od 50 kvadrata. Samostalno sam pronašao majstore i izgled stana sam predvidio po vlastitom nahođenju, bez ranijeg savjetovanja sa stručnim ljudima koji bi mogli znati više od mene. Nisam definirao neki okviran budžet, niti računao ukupnu cijenu, već sve računa „od oka“. I tako sam jednog vrućeg dana u kolovozu krenuo s radovima, računajući da ću u novouređeni stan ući za dva, maksimalno tri mjeseca. Na kraju su radovi trajali pola godine, višestruko sam probio budžet i iz svega sam izašao s puno manje kose na glavi.

Istina, sve je uspješno završeno i jako sam zadovoljan stanom, no, svejedno priznajem, bio sam blesav što sam tako pristupio renovaciji. Stoga, iz vlastitog iskustva mogu potvrditi – u radove se ne ulazi bez detaljnog i opsežnog plana. Kako drugi ne bi morali proći kroz jednaki inferno kao i autor ovih redaka, u nastavku donosimo nekoliko pripremnih savjeta za sve koji razmišljaju o adaptaciji stana ili kuće.

Salon Intera

U tome će nam pomoći Vladimir Mikić, inženjer arhitekture i vlasnik Intere, kultnog zagrebačkog izložbenog prostora namještaja. Radi se o čovjeku koji je još sredinom devedesetih prepoznao važnost dizajna interijera i to u vrijeme kada je ponuda na tržištu bila relativno skromna, a potreba i potražnja postajala sve veća. O samog početka je njegova Intera orijentirana na ponudu namještaja i popratne opreme s naglaskom na dizajn koji vuče korijene iz razdoblja Bauhausa, te sredine dvadesetog stoljeća. Od osnutka do danas su opremili velik broj javnih, uredskih, ugostiteljskih i hotelskih objekata, ali najveća snaga i prednost Intere je u opremanju i uređenju stambenih prostora. Stoga je i njihov izložbeno-prodajni prostor koncipiran kao veliki loft, u kojem korisnik lako može naći inspiraciju za uređenje vlastitog doma.

image

Salon namještaja Intera u Ulici kralja Držislava

Neja Markicevic/Cropix/Cropix

Čovjek s takvim pedigreom nam je odmah objasnio zašto je važno prije početka renovacija angažirati stručnjaka.

- Posao arhitekta ili dizajnera interijera se često pogrešno veže samo uz definiranje rasporeda i odabira unutarnje opreme, prijedloga boja i vizuala. Dizajn interijera obuhvaća puno širi spektar radova, od prepoznavanja potreba budućeg korisnika, izrade funkcionalnog rješenja, budžetiranja projekta, koordinacije i nadzora izvedbe, što investitori često shvate tek kad misle da dio poslova mogu odraditi i sami, pa nažalost zapnu u nekoj od faza realizacije – ističe vlasnik Intere te dodaje da se radovi mogu uvelike oduljiti ako se u njih uđe bez definiranog plana realizacije i vizije budućeg izgleda stana.

image
Boris Kovačev/Cropix

Štoviše, navodi da ukoliko se radi o temeljitoj i sveobuhvatnoj renovaciji koja uključuje mijenjanje rasporeda prostorija, izmjenu instalacija, stolarije, podova, preuređenja kupaone i sl., vremenski plan radova se lako može poremetiti, što potom može izazvati velike probleme u koordinaciji radova, pogotovo ako renovaciju izvode različiti timovi izvođača.

Još jedan bitan korak prije renovacija jest svakako izrada troškovnika. To je tekstualni opis radova, količine materijala i načina izvedbe, razložen na pojedinačne stavke. Radi se o vrlo važnom dijelu projektne dokumentacije koji u konačnici može uštedjeti vrijeme i novac, a izrađuje ga ovlašteni arhitekt. Troškovnik ujedno služi i kao procjenitelj vrijednosti radova firme ili majstora, stoga ga je dobro poslati na više adresa kako biste mogli usporediti cijene. Spomenuti dokument je također obavezan prilog prilikom prijave za adaptacijski kredit u banci jer bez njega ne možete dobiti tražena sredstva.

Prva dilema

Osim materijala, na papir je dobro staviti i cijenu namještaja kako bi dobili bolji prikaz ukupnog budžeta. Ovdje ne govorimo o grubom izračunu „nekoliko tisuća ovdje, nekoliko tisuća ondje“ već o detaljnom popisu svih potrebnih elemenata za renovaciju jer kada radovi krenu teško je odjednom stvoriti desetak ili više tisuća kuna na koje niste računali. Vjerujte mi na riječ.

E sad, tu dolazimo do jedne od prvih dilema – je li bolje prvo kupiti namještaj i po njemu raditi renovaciju sobe ili prvo napraviti renovaciju pa tek onda kupiti namještaj? Mikić ističe da se u principu radi o međusobno povezanom procesu.

- Što se tiče same kupovine namještaja, to je stvar dobrog planiranja i bilo bi poželjno prije renovacije unaprijed definirati vrstu i tip namještaja kojeg se nabavlja. Sama kupovina se naravno može obaviti i nakon renovacije, ali treba imati na umu da namještaj kojeg se naručuje ima određen rok isporuke, koji u današnje vrijeme sve prisutnijeg nedostatka sirovina, te otežane logistike, može trajati duže od planiranog – pojašnjava.

Ključni moment prije početka radova jest svakako odabir majstora. Na tržištu ima stvarno svega, od stručnih profesionalaca do vrhunskih fušera, no često se razlika ne može vidjeti sve dok posao nije gotov, a u tom trenutku je već debelo kasno za promjenu izvođača. Jedini način da izbjegnete neugodni scenarij jest pregled referenci. Usmene, pismene, na forumu, od prijatelja, susjeda, kolege, stvarno nije važno sve dok se radi o izvoru od povjerenja. S time se slaže i Mikić.

- Rekao bih da su tu najvažnije dosadašnje reference i primjeri izvedenih radova i objekata. Usmena preporuka je najbolja reklama, pogotovo ako je od neke bliske i pouzdane osobe. Treba pritom imati na umu da su kriteriji kvalitete jako relativni i različiti kod raznih osoba. Zato je uvijek najbolje sam se uvjeriti i pogledati prijašnje radove određenog majstora – govori Mikić.

image

Stan tijekom renovacija

/Privatna Arhiva

Druga dilema vezana uz majstore jest što odabrati - firmu koja će obaviti sve radove ili samostalno organizirati više različitih izvođača? Mikić ističe da je jednostavnije angažirati jednu tvrtku jer je u tom slučaju izvođač sam odgovoran za organizaciju i koordinaciju svih radova. Nedostatak je što je ta solucija nerijetko cjenovno viša u odnosu na pojedinačne majstore. S druge strane, ako vlasnik sam koordinira različite grupe majstora može proći povoljnije, ali je povećan rizik od mimoilaženja u terminima, što može izazvati određena kašnjenja u rokovima. Pritom valja izbjegavati "5-u-1" majstore, jer teško da jedan čovjek može biti jednako dobar baš u svim disciplinama.

Sklapanje ugovora

Primjerice, tijekom vlastitih renovacija sam morao paralelno žonglirati sa šest majstora – zidarom, stolarom, keramičarom, električarom, vodoinstalaterom koji je ujedno bio zadužen i za grijanje te čovjekom za glazuru. Ne jednom se dogodila situacija da jedan majstor mora odgoditi zbog bolesti ili drugog nedovršenog posla, što je automatski utjecalo na rad drugih, zbog čega je odgoda od samo jednog dana lako postala pauza od tjedan ili više dana. Kako bi se moguća kašnjenja smanjila na minimum, Mikić predlaže sklapanje ugovora s izvođačem u kojem, između ostalog, vlasnik može odrediti rokove izvedbe i datum završetka radova. U slučaju neopravdanog kašnjenja od strane izvođača, moguće je onda aktivirati ugovorene penale.

Naravno, ako želite da radovi prođu što lakše i bezbolnije, red je da i sami odradite svoj dio priprema.

- Kao prvo prostor treba očistiti i osloboditi svih stvari koje bi mogle ometati tijek renovacije. Savjetovao bih da to, ako je moguće, investitor sam organizira, jer najbolje zna vrijednost i važnost stvari u prostoru. Ukoliko investitor sam nabavlja materijal i opremu potrebnu za renovaciju, to je potrebno osigurati na vrijeme, kako eventualni nedostatak materijala ne bi stvorio nepotrebne pauze u izvedbi. Vlasnik sa svoje strane naravno mora osigurati slobodan pristup objektu, osigurati uvjete za neometano izvođenje radova, te ukoliko je potrebno, osigurati instalacije struje i vode – napominje Mikić.

image

Tloct stanja nakon renovacija

/Privatna Arhiva

Ostaje još i pitanje odabira stila uređenja. Tu nema previše korisnih savjeta jer svaka osoba ima drugačiji ukus, tako da je teško odrediti što je bolje ili lošije u tom pogledu. Mikić jedino ističe da se stvarni doživljaj prostora ne može doživjeti na papiru već jedino uživo.

- Na papiru ili internetu možete riješiti raspored, funkcionalnost, usmjeriti stil i prezentirati boje, ali atmosferu prostora teško možete osjetiti ako niste fizički u njemu. Jer atmosferu stvara svijetlo, materijali, teksture, a često puta i miris. Da ne spominjem kvalitetu izrade i završnu obradu, što nažalost preko papira ili ekrana nije moguće uvijek prepoznati – kaže.

A1 Hrvatska

Upravo u tom je segmentu snaga Intere jer kupcu nudi mogućnost da pronađe nadahnuće za kreiranje vlastitog životnog prostora. Ona, naime, nije koncipirana kao saloni namještaja u koje kupac dođe po određeni proizvod već kao oaza stila gdje je moguće na tren iskusiti život u jednom takvom ambijentu.

Kod njih se također može pronaći namještaj brendova USM, HAY, Bolia, Norr11, ali i njihov vlastiti Element. Svi oni se snažno oslanjaju na skandinavsku tradiciju dizajna, a cjenovno su pristupačniji širem krugu kupaca. Kako bi lakše mogli organizirati rad s dobavljačima važno im je da imaju jako dobru pokrivenost internetom. Upravo zato su odabrali A1 Hrvatsku kao svog partnera.

- Razvojem interneta i digitalizacijom podataka te informacija poslovanje se u odnosu na naše početke promijenilo neslućenom brzinom. Mi smo danas sa svojim glavnim dobavljačima internetom putem ERP sustava povezani u jednu zajedničku mrežu koju čine proizvodnja, skladište, logistika i prodaja. To nam omogućuje da u svakom trenutku pratimo određenu narudžbu i imamo informaciju u kojoj se fazi naručeni proizvod nalazi. Bez dobrog i stabilnog interneta kojeg nam omogućuje A1, taj sustav ne bi bio cjelovit – objašnjava Mikić.

image

Salon namještaja Intera u Ulici kralja Držislava

Neja Markičević/Cropix

Za kraj, ostaje još razlog iza svake renovacije, a to je povećanje vrijednosti nekretnine, kao i kvalitete života u istoj. Iako sam prilikom vlastite adaptacije prošao kroz „sito i rešeto“ na kraju sam dobio stan koji je puno ugodniji za stanovanje, ali i vrjedniji na tržištu. Prema osobnoj procjeni, mogao bih za njega dobiti dvostruko više nego što sam ga prvotno platio. Čak i adaptacija jedne sobe može drastično povećati vrijednost nekretnine, a stručnjaci tvrde da lijepo i funkcionalno opremljena kupaonica podiže cijenu stana ili kuće za čak 10 do 15 posto.

- Svako ulaganje u nekretninu podiže njenu vrijednost. Još ako to ulaganje podiže kvalitetu prostora, daje mu određen identitet i atraktivan izgled, takva će se nekretnina izdvojiti u velikoj ponudu sličnih na tržištu, te sigurno lakše naći put k potencijalnom kupcu ili najmoprimcu – zaključuje Mikić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. listopad 2024 09:03