U slučaju da danas kupite novi automobil s dodatnom opremom velika je šansa da ćete na isporuku istoga čekati najmanje tri mjeseca, a u nekim slučajevima i po godinu dana. Ovakva praksa je trenutno normalna u cijeloj državi te traje još od početka izbijanja pandemije kada je na globalnoj razini došlo do nestašice čipova te je ujedno uzurpiran kompletni transportni lanac. No, kupci sve češće postavljaju pitanje – je li čekanje postalo dio novog normalnog ili će se stanje popraviti?
Do odgovora smo pokušali doći kontaktirajući Udruženje trgovine motornim vozilima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) te respektabilne stručnjake koji jako dobro poznaju domaću i globalnu auto scenu. Iz Udruženja su nam odmah istaknuli kako su se rokovi isporuke produžili uslijed poremećaja dobavnih lanaca, uzrokovanih koronom, kao i ratom u Ukrajini, no napominju da je određeni broj vozila isporučiv i u kraćem roku, odnosno odmah ili do kraja 2022 godine, čak i po akcijskim cijenama. No, kod atraktivnih modela, a posebice kod narudžbe personaliziranog auta, moguće je čekanje i do godinu dana.
Sukladno s dužom isporukom vozila rasla je i sama cijena proizvoda. Naime, usporedbom cijena vozila od 2019. godine, a pod utjecajem svih prethodno navedenih negativnih faktora pa i inflatornih učinaka, cijene vozila su značajno rasle. Prema podacima koje su prikupili od članica, povećanje cijena najveće je u B segmentu vozila te iznosi 31 posto. U tu kategoriju spadaju, primjerice, Hyundai Accent, Ford Fiesta, Opel Corsa ili Suzuki Swift. Za 25 posto cijene su više kod C segmenta vozila koji se odnosi na male obiteljske automobile kao što su Ford Focus, Toyota Corolla, Opel Astra ili, pak, VW Golf. U D segmentu vozila, odnosno skupini većih obiteljskih automobila među kojima su, primjerice, Audi A4, BMW 3 Series te Mercedes C-Class, došlo je do povećanja za 19 posto.
Porezno opterećenje
- Povećanjem cijena povećavaju se i porezni prihodi, no smanjuju se prodajni rezultati. Stoga, padom prodaje vozila svi su na gubitku, i Državni proračun i trgovci motornim vozilima, a posljedično se povećava i prosječna starost voznog parka u Hrvatskoj koja već sada, za osobna vozila, premašuje 13 godina, a još gore zvuči činjenica da su dvije trećine voznog parka starije od 10 godina – objašnjavaju u HGK napominjući kako se porezno opterećenje osobnih vozila Posebnim porezom na motorna vozila (tzv. trošarina) nije mijenjalo.
Kako će, stoga, izgledati budućnost? Hoće li se i dalje čekati dulje od šest mjeseci na novi auto ili će se situacija ubrzati? Iz Udruženja ističu kako je teško predvidjeti u kojem trenutku će se stabilizirati potražnja i ponuda vozila.
- Gledajući lokalno, jer jedino na to možemo utjecati, tržištu motornim vozilima u Hrvatskoj bitna je podrška izvršne vlasti. Zajedničkim radom i razumijevanjem možemo doprinijeti boljem stanju, kao što je to već jednom Udruženje trgovine motornim vozilima HGK i dokazalo. Naime, 2018. godine implementacijom mjere odbitka pretporeza od 50 posto pri kupnji osobnog vozila za potrebe pravne osobe povećana je prodaja osobnih vozila te smanjena starost voznog parka. Nadamo se da će i ovaj puta Ministarstvo financija prihvatiti prijedloge Udruženja, koji idu u prilog svim dionicima na tržištu motornih vozila, kao i krajnjim kupcima – poručuju iz HGK.
Ako se, pak, pita Gorana Vinovrškog, direktora marke Ford u Hrvatskoj, nema sumnje da će se situacija popraviti nabolje, ali pitanje je kada jer situacija s proizvodnjom, po najavama, neće biti idealna niti kroz 2023. Kako kaže, oni u Fordu imaju nekoliko modela u većim količinama koji su odmah na raspolaganju. Primjerice, ako danas naručite Ford Ecosport, Focus, Fiestu ili Kugu, kao i dobar dio lakog komercijalnog programa, možete je preuzeti već za dva, tri dana. No, ako kupac bira što želi na autu, recimo posebnu dodatnu opremu ili nešto drugo, sve to utječe na period čekanja. U slučaju personaliziranog odabira automobila koji nije na raspolaganju, čeka se ponekad i od šest mjeseci do godine dana.
Vozila s lagera
No, na pitanje zašto se zapravo čeka toliko dugo, nema jednostavnog odgovora. Vinovrški navodi kako oni zapravo ne znaju pravu istinu već da znanje o tom problemu imaju jedino ljudi s direktnim uvidom u tvorničku proizvodnju.
- Traje li zbilja još uvijek nestašica čipova ili postoji još i neki drugi razlog, zbilja vam ne znam reći sa sigurnošću. Činjenica je da su novi auti puni moderne tehnologije i sasvim je moguće da zbog trenutne situacije u svijetu nema dovoljno čipova, ali teško se nabavljaju i sjedala, aluminijske felge i mnogi drugi elementi – kaže Vinovrški.
Zbog svega navedenog auto industrija pati, baš kao i sami klijenti. Ipak, Vinovrški smatra da situacija nije još uvijek značajno utjecala na ukupnu potražnju za vozilima.
- Nova vozila značajno poskupljuju i ljudi se, jasno, sve teže odlučuju na kupovinu. No, znamo i da, okvirno gledano, godišnje 250 do 300 tisuća vozila promijeni vlasnika unutar Hrvatske, s time da se tu primarno radi o rabljenim vozilima, uveze se još 65-80 tisuća rabljenih vozila, a proda se novih osobnih oko 40 tisuća, uz 10-ak tisuća lakih komercijalnih. Stoga, kada uzmete ove brojke u obzir, ne može se pričati o manjku potražnje nego o novonastalim velikim izazovima u određenim cjenovnim razredima. A ako govorimo o poticanju kupnje novi(ji)h i čišćih vozila s poreznog aspekta - daleko su najdiskriminiraniji privatni kupci. Primjerice, nema nikakvog smisla da se silno, s 25 posto PDV-a i još PPMV-om oporezuju potpuno nova vozila, da je godišnji porez na cestovna motorna vozila najviši u prve dvije godine, a da se uopće ne oporezuju vozila starija od 10 godina koja najviše zagađuju okoliš, te da se takvim vozačima poreznim politikama ne omogući da lakše i povoljnije dođu makar do mlađeg rabljenog vozila jer jasno je kakva je ekonomska slika u hrvatskoj gdje si ljudi teško mogu nabaviti nova ili novija vozila, pa bi baš zato trebalo maksimalno rasteretiti nova ili mlađa rabljena vozila – rekao je direktor marke Ford u Hrvatskoj.
Golema kašnjenja
S obzirom na navedenu situaciju u industriji, ali i globalnu inflaciju, naši sugovornici predviđaju kako će zasigurno doći do rasta cijena novih automobila. Čini se da su sada, kada globalna proizvodnja novih automobila ima golema kašnjenja u isporuci, a cijene su vrtoglave, fleksibilne usluge najma automobila postale mnogima privlačnija i jednostavnija opcija.
- Interes javnosti za našim uslugama je značajno porastao, a upravo nas je to potaknulo na razvoj novih fleksibilnih usluga najma automobila na dulji period, odnosno dulji od uobičajenih mjesec dana. Tako je nastala usluga Hertz Flex Drive – kaže Krunoslav Bodružić, direktor Hertza, tvrtke koja u Hrvatskoj i diljem svijeta pruža usluge iznajmljivanja vozila i upravljanja voznim parkom.
Riječ je usluzi takozvanog mjesečnog odnosno višemjesečnog najma vozila. Hertz Flex Drive omogućuje da dobijete automobil s fiksnom mjesečnom cijenom i zadržite onoliko dugo koliko vam je stvarno potreban. Radi se o najmu na „otvoreni datum“ - minimalni period trajanja je mjesec dana, a ugovori se automatski obnavljaju svakih 30 dana. Budući da ne postoji unaprijed definirani datum završetka najma, on traje dok kupac ne obavijesti Hertz da želi prekinuti uslugu. Ono što je ovdje u kontekstu svega ranije napisanog važno istaknuti je da su automobili iz usluge Hertz Flex Drive dostupni odmah.
Hertz Flex Drive
Hertz Flex Drive može koristiti svatko, ali namijenjen je prvenstveno pojedincima i malim tvrtkama. U ponudi su moderni i uščuvani automobili SEAT Ibiza 1.0U Reference, Hyundai i20, FIAT Tipo 1.4U, SEAT Arona, Suzuki Vitara 4x2 te Suzuki Vitara 4x2 Automatic. Vozila nisu starija od tri godine i prošla su tehnički pregled. Ne samo da sami određujete duljinu trajanja najma, već ga možete jednostavno ugovoriti s mogućnošću brze realizacije, bez birokratskih procedura, provjera kreditne sposobnosti i drugih dugotrajnih procedura, a auto možete preuzeti odmah, u roku od 24 sata. K tome, u bilo kojem trenu najma možete promijeniti vozilo i iskušati neki drugi automobil iz flote.
Flex Drive je usluga koja se temelji na mjesečnoj pretplati. Prije preuzimanja vozila plaća se početna pretplata koja je jednaka iznosu dvije mjesečne najamnine, a ako je auto u vašem najmu 18 mjeseci bez prekida, naknada za pretplatu se u cijelosti vraća. Mjesečna cijena najma cijelo vrijeme ostaje ista, ona je fiksna bez obzira na sezonu, što je velika prednost u odnosu na klasični mjesečni najam.
Cijena uključuje gratis 3.000 kilometara mjesečno, besplatnog dodatnog vozača, otkup odgovornosti za štetu na vozilu, održavanje i popravak automobila, zaštitu od krađe, pomoć na cesti te zamjenski automobil u slučaju štete. Dakle, korisnik ne mora brinuti ni o čemu, osim o sljedećoj destinaciji na koju će se uputiti u svom novom automobilu.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hertza.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....