JEDINSTVENI SERVIS

Čovjek iza hrvatskog startupa vrijednog 5 milijuna eura: ‘Istu su ideju imali mnogi, ali samo sam je ja pretvorio u biznis‘

Treblle je sada dio Infobip Startup Tribea, globalnog programa koji ojačava poziciju Hrvatske pred stranim investitorima, posebice onima iz SAD-a i UK-a, koji su čuli za Modrića i Dubrovnik, ali ne znaju puno o hrvatskoj IT sceni

Suosnivač i CEO tvrtke Treblle, Vedran Cindrić

 Matija Djanješić/Cropix

U očima svoje obitelji – on je profesionalni tipkač. Radi nešto s računalima. Baka Elizabeta nikada mu nije oprostila što nije išao za liječnika. Vidjela je u njemu veliki potencijal.

Vedran Cindrić, 34-godišnjak iz Rešetara, malog sela u Brodsko-posavskoj županiji, četiri kilometra udaljenom od Nove Gradiške, uistinu je ostvario svoj golemi potencijal, samo ne u području medicine, kako je to zamislila njegova baka.

S 18 godina preselio se u Zagreb i tamo upisao Tehničko veleučilište. Bio je potez pro forme, kako bi imao diplomu koja će zadovoljiti želje roditelja. Njegova ljubav bila je i ostala – programiranje, koje, kako kaže, i nema baš previše veze s faksom koji je završio.

Vedran je danas fullstack developer te suosnivač uspješnog i obećavajućeg startupa Treblle, koji u ovom trenutku vrijedi pet milijuna eura. Treblle je servis koji developerima omogućava da lako i jednostavno razumiju i prate što se događa na njihovu API-ju ili aplikacijama koje se njime koriste. Većini ovo zvuči jako komplicirano i stručno.

Rendgen za developere

- Kada bih objašnjavao svojoj baki, rekao bih joj da Treblle možeš zamisliti kao rendgen za programere. U ovom slučaju, umjesto čovjeka ‘skeniramo‘ API i na vrlo jednostavan način ti omogućavamo da kroz neku, recimo to tako, rendgensku sliku vidiš što se događa na tom tvom API-ju – pojednostavio je Vedran definiciju, ali, čini se, ne dovoljno.

A što je API?

- API je kratica za Application programming interface. Zamislite neku tvrtku koja ima digitalni proizvod i sad, umjesto da sami razvijaju aplikaciju za Android, web, iOS, RSS feedove, ta tvrtka sebi napravi API i svi developeri u svijetu znat će o čemu se radi. Najjednostavnije rečeno, to je sustav za razmjenu podataka. Tvrtka razvije API i zada pravila, a bilo koji developer ga može graditi. Može, recimo, napraviti aplikaciju koristeći isti API i informacije, ali na svom sučelju – objašnjava Cindrić.

Za API su posebno važan element tzv. API pozivi.

- Kad kliknete like na Instagramu to je API poziv, kada provučeš karticu u dućanu to je API poziv, kada se ulogiraš u mail, to je isto API poziv... Većina stvari koje radimo u svakodnevici su API pozivi, odnosno sve ‘pametne‘ interakcije. Prvo su developeri napravili API, a onda je netko napravio sučelje kojim mi upravljamo, primjerice, svojim smartphoneom – kaže Cindrić.

image
Matija Djanješić/Cropix

Tu na scenu dolazi Treblle kao sustav koji omogućuje uvid u sve te API pozive, tako da developeri mogu znati postoji li negdje problem, gdje, kada i koji je.

Štede vrijeme i novac

- Recimo, stisnete like na Instagramu, to je API poziv, i ništa se ne dogodi, on se ‘ne primi‘. I nitko zapravo ne zna zašto se to dogodilo, može biti da je vama nestalo interneta ili je njihov server pao. Naš alat omogućuje da svima koji rade na tome sve vrlo jednostavno vidiš u real timeu. Dođeš na Treblle.com, napraviš račun, mi ti damo komad koda, ti ga staviš na svoj API i sve imaš pod kontrolom. Bilo kakve greške koje se dogode developer bi morao sam tražiti, a ovako mu mi pošaljemo push notifikaciju u kojoj odmah stoji što se i gdje dogodilo. Cijeli proces od otprilike tjedan dana smo automatizirali, olakšali posao te pritom uštedjeli vrijeme i novac – ističe Cindrić.

No nisu samo pojednostavili posao pojedinačnim developerima, već i velikim tvrtkama koje koriste Treblle kako bi smanjili pritisak na svoju korisničku podršku.

- Slikovito opisano, bez Trebllea su u mraku, a mi im upalimo svjetlo – dodaje Cindrić.

Kako? Vratimo se na primjer Instagrama. Uvijek će se naći ljudi koji će, primjerice, zaboraviti svoj password i javit će se Instagram supportu tvrdeći da ne radi aplikacija. Instagramov programer neće dobiti nikakvu dodatnu informaciju osim toga da ne radi aplikacija, a to mu baš i ne znači puno. Mora sjesti i sam pokušati rekreirati problem. Njemu će vjerojatno sve super raditi, a druga će strana tvrditi da ništa ne radi. U toj su pat poziciji sve dok ti netko ne da podatke na temelju kojih možeš vidjeti što je pošlo po krivu, točne korake. Upravo to čini Treblle.

- Mi ti dajemo hrpu podataka o svakom tom API pozivu. Vidimo točno lokaciju, uređaj, vrijeme, poslane i dobivene podatke... Pritom, dajemo ti mogućnost da sam odabereš kako želiš implementirati Treblle, a najvažnije je da možeš maskirati podatke. Primjerice, možeš napraviti da mi i dalje dobivamo informaciju o API pozivu, ali da nemamo pojma o njegovoj vrijednosti. Mi vidimo da je netko ukucao svoj password, ali ne vidimo koji je – objašnjava Cindrić naglašavajući kako im je element sigurnosti podataka iznimno važan.

Valja dodati kako u Instagramu još ne koriste Treblle, ali prema ovim slikovitim primjerima možemo zaključiti da bi im svakako dobro došao.

Ekipa s faksa

Upravo je tako i nastao – iz sušte potrebe koju je Vedran, zajedno s ostatkom tima, prepoznao radeći u svojoj development agenciji Flip.

- Na faksu sam upoznao Darka Blaževića. Često se šalimo da je upravo on zaslužan za to da sam uopće završio faks jer se brinuo da idemo na predavanja i obavljamo sve zadatke – smije se Vedran.

image
Matija Djanješić/Cropix

On je dotad već radio u EPH i Institutu za hrvatski jezik i jezikoslovlje, a onda su 2011. odlučili da žele raditi nešto skroz drugačije pa su pokrenuli svoju agenciju sa sedmero ljudi. Tako su radili 10 godina. Imali bi četiri projekta godišnje, a većinom bi se radilo o nekim ogromnim platformama.

- Zadnjih pet godina u Flipu smo primijetili da puno radimo API-jeve. I prije su bili popularni, ali sada je eksplodirala potreba za njima. Ljudi su shvatili da je to vrlo jeftin način za brzi napredak. Imali smo klijente iz New Yorka i San Francisca i ja bih kao backend developer napravio API, napisao dokumentaciju i sutradan bi oni trebali krenuti, ali bi javili da im nešto ne radi. Onda bi satima preko telefona pokušavali ispraviti stvar, a ispostavilo bi se da je neki developer u procesu zaboravio nešto poslati. No to ne možeš odmah i brzo znati. Kada radiš neku minimalnu aplikaciju imaš tim od pet ljudi, ali većina naših klijenata ima timove od 500 ljudi. K tome, veliki je problem što se API-jevi konstantno razvijaju i svi stalno moraju biti u toku. Pa umjesto da svi stalno pišu jedni drugima dokumentaciju s uputama, jednostavnije im je implementirati Treblle da svi istovremeno mogu biti u toku – objašnjava.

Kako bi prvenstveno sam sebi olakšao posao, Cindrić je sredinom 2019. krenuo stvarati Treblle, ali bilo je tu dosta tehničkih izazva, a i nije imao puno vremena jer je to sve radio uz agencijski posao.

- Vjerujem da je puno developera napravilo neku svoju malu verziju Trebllea, ali ja sam valjda jedini bio dovoljno lud da to pretvorim u biznis – smije se.

FIinancijska injekcija

Vedran i Darko, koji je dizajner, razvijali Treblle sve do 2020., a važna članica tima je i Tea Šakić, developerica za iOS koja je kreirala sve potrebne aplikacije.

- Sjećam se kada smo Darko i ja sjedili na balkonu našega malog ureda na Jarunu i smišljali nazive za startup. Veliki problem nam je što trebate slobodnu domenu, mail, social accounte, trademark, ime... Dugo smo mozgali, imali smo dvadesetak ideja, i htjeli smo da ima API u nazivu, a Treblle je bio zadnji. Bilo nam je bitno da je ime smisleno povezano s proizvodom. A kako ima namjenu da ti ukaže na problem i skrene pozornost, došli smo na ideju da ga nazovemo Treble jer je to naziv za ton visoke frekvencije, koji je suprotan basu i lako se primijeti. Ali, naravno, Treble s jednim ‘L‘ je bilo zauzeto, pa smo samo dodali još jedno ‘L‘ kako bismo riješili problem – smije se Cindrić.

Kada su se prije dvije godine prijavili na Web Summit Vedran, Darko i Tea još nisu bili sigurni hoće li im ideja zaživjeti. No sve se promijenio kada su dobili feedback potencijalnih investitora. Imali su tri ozbiljne ponude, a kao partnera su odabrali Nuta Capital, investicijski venture capital fond iz Ujedinjenog Kraljevstva, koji je uložio 1.2 milijuna eura kako bi se u potpunosti posvetili novom startupu i zaposlili koga žele te u godini dana dokazali da za Treblleom postoji potreba.

image
Matija Djanješić/Cropix

- U srpnju 2021. službeno smo osnovali tvrtku u Ujedinjenom Kraljevstvu, koja je potom osnovala podružnicu u Hrvatskoj, nas troje bili smo prvi zaposlenici, a ured nam je bio u jednom stanu na Jarunu. Bilo je nužno otvoriti tvrtku u UK-u jer je bilo značajno jednostavnije tamo primiti investiciju nego u Hrvatskoj. U očima investitora, ovdje je puno nepoznanica oko dokumentacije i veliko je nepovjerenje u pravni sustav i transparentnost, investitori ne znaju što mogu očekivati i zato više preferiraju neke uređenije sustave, a i nama će kasnije kada se budemo širili na druga tržišta to biti lakše isposlovati iz UK-a – kaže Cindrić otkrivajući da trenutačno rade na osnivanju podružnice u SAD-u jer su u godinu dana jako narasli.

Golemi rast

Treblle trenutačno ima preko 11.000 registriranih korisnika, a prije godinu dana imali su 50. Od toga je bilo 10 tvrtki, a sada ih je preko 1.500. Prije su mjesečno procesirali 200.000 API poziva, a sada se ta brojka popela na golemih 50 milijuna.

Iz Hrvatske i regije imaju nekoliko klijenata, ali daleko najveća tržišta su im SAD, UK, Njemačka i Indija. Sada su u drugoj fazi, više su usmjereni na prodaju i B2B poslovanje.

Trenutačno Treblle ima ukupno 12 zaposlenika, a u planu su i nova zapošljavanja nakon što se iz ureda u Zadarskoj ulici, početkom rujna presele u veći ured na Vrbanima.

Uspjeli su završiti na pozitivnoj strani temeljnoga američkog postulata inovacija – „Fail faster, succeed sooner“, što bi u slobodnoj interpretaciji značilo, kako objašnjava Cindrić, ili ćeš u godini dana narasti ili ćeš propasti. Nema druge.

- Taj cijeli svijet startupa bih ja ovako ukratko objasnio: dobiješ novce da na brzinu naučiš stvari koje bi inače učio 10 godina. Jer ako ovisiš samo o svojim novcima, kojih nema uvijek, jako si oprezan i ne riskiraš, ideš polako. Mi sada u tri dana riješimo problem za koji bi nam u bivšoj tvrtki trebalo tri mjeseca – priznaje.

U vođenju startupa ponajviše ga je iznenadila količina sastanaka. Sada, kao CEO Trebllea, više ni nema vremena programirati, ali zato sada ima ljude koji to rade umjesto njega i kojima vjeruje.

image
Matija Djanješić/Cropix

- Kada sam imao agenciju mislio sam da puno sastančim, ali to je ništa spram vođenja startupa. Dnevno, u prosjeku, imam 5 - 10 sastanaka s klijentima. To je, naravno, dobra stvar jer ljude zanima naš posao i bitno je graditi odnose, ali taj me obujam uistinu iznenadio – otkriva Cindrić, koji kaže da Treblle više uopće ne doživljava kao posao, nego kao dio svakodnevice kojem posvećuje puno vremena. Tome svakako svjedoči i činjenica da tjedan dana uoči svog vjenčanja i dalje sjedi u uredu i održava sastanke, među kojima je i ovaj intervju.

Uživo na Infobip Shiftu

Developerska zajednica Cindrića i njegovu priču moći će uživo upoznati na Infobip Shift konferenciji koja se održava 19. i 20. rujna u Zadru. Riječ je o najvećoj developerskoj konferenciji u Jugoistočnoj Europi koja će u svom jedanaestom izdanju ugostiti više od 60 govornika iz nekih od najuspješnijih IT kompanija na svijetu kao što su Microsoft, Google i Amazon.

- Oduševio me popis govornika. Moj favorit je Vitto Rivabella koji je zadužen za developer relations u Alchemyju i veselim se upoznati ga, ali i čuti nove kreativne ideje Vitalyja Friedmana iz Smashing Magazinea – otkrio nam je Cindrić, koji je i lani bio na Infobip Shiftu, ali ova je godina ipak posebna.

Sada je Treblle dio Infobip Startup Tribea. Riječ je o globalnom programu koji podržava startupe i pruža im alate i resurse za pomoć njihovu rastu i to uglavnom protuvrijednošću korištenja njegovih usluga.

- Treblle je jedan od startupa koji su dosta rano ušli u naš program te su već tada prepoznali ne samo mogućnosti koje im nudi naša tehnologija već su uvidjeli i dugoročnu suradnju u našem okretanju prema developerskoj populaciji – objašnjava Lucija Reić, voditeljica startup partnerstva u Infobipu.

image
Joško Ponoš/Cropix

Infobip Startup Tribe se za sada sastoji od preko 170 startupa iz preko 50 zemalja, iz svih industrija i stadija poslovanja. Osim Infobipovih proizvoda, startupi imaju na raspolaganju kontakte s investitorima, ulaznice za Infobip Shift, a mnogi od njih dobiju i booth ili mjesto na pitchu na konferenciji.

- Cilj nam je privući što više startupa koji će se koristiti našim proizvodima, te time pozitivno utjecati na njihov rast i razvoj, a biti i u izravnom kontaktu s novim idejama i proizvodima. U Infobip Startup Tribe mogu se prijaviti startupi koji su dobili investicije do 5 milijuna eura ili imaju maksimalno 100 zaposlenih, no još uvijek smo poprilično fleksibilni po tom pitanju ako startup pokaže veliki potencijal rasta – zaključuje Lucija Reić.

Iako je Infobip Startup Tribe globalni program, Vedran Cindrić ima samo riječi hvale jer stvara zajednicu uspješnih startupa koja će i pomoći ojačati poziciju Hrvatske pred stranim investitorima, posebice onima iz SAD-a i UK-a, koji su, kako kaže Cindrić poučen vlastitim iskustvom, čuli za Modrića i Dubrovnik, ali ne znaju puno o hrvatskoj IT sceni.

Malo iznenađenje

Nikolu Pavešića, voditelja Infobip Startup Tribea, Cindrić je upoznao još prošle godine.

image
Nikola Vilić/Cropix

- Pozvao nas je tada na konferenciju, dao nam je prostor i glas, što je omogućilo da se istaknemo i da se za nas čuje među developerima. Ove godine imamo i svoj startup štand i dublju integraciju kroz dio konferencije koji je baš temeljen na Treblle tehnologiji, a postali smo i dio mentorship programa Scale|Croatia s ljudima iz Googlea i Goldman Sachsa što je nevjerojatno vrijedno iskustvo. Iskreno, nama bi već bila dovoljna i sama činjenica da smo dobili na korištenje Infobipove komunikacijske tehnologije jer nam pomaže da korisnicima šaljemo SMS poruke koje inače ne bismo mogli – rekao nam je Vedran Cindrić, koji se ove godine na konferenciji planira fokusirati na feedback i predstavljanje developerima, koji su istovremeno i budući korisnici Trebllea, ali i novi potencijalni zaposlenici.

Osim toga Treblle i Infobip pripremaju malo iznenađenje za posjetitelje ovogodišnjeg izdanja Infobip Shifta.

- Zajedno sa Tribeom i još jednim Nikolom, ovaj put Radišićem iz Infobip Shifta, dizajnirali smo novi način interakcije posjetitelja na tehnološkoj konferenciji, ali za doznati više morate doći na Infobip Shift! - zaključio je Cindrić.


Hanza Media medijski je pokrovitelj konferencije Infobip Shift 2022.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 20:19