Stjepan Vrban vlasnik je Garden Hilla, modernog smještajnog objekta s 45 soba u okolici Zagreba koja se znatno razvila nakon otvaranja nove zračne luke
Neki se snovi ostvare preko noći. Čitali smo svi o poduzetnicima, klincima koji su pokrenuli startupe i direktorima kojima je pala na pamet ideja i za godinu-dvije su bili na čelu kompanije koja vrijedi milijune. Divne su to priče. A onda, s druge strane, imamo i one snove kojima trebaju godine, ako ne i desetljeća, da postanu stvarnost. Takva je, otprilike, i priča Stjepana Vrbana. Danas, 25 godina nakon što je otvorio malenu turističku agenciju, ostvario je velik dio svog sna i otvorio vlastiti hotel, Garden Hill, u Velikoj Gorici.
"Znao sam da će moj život biti turizam. Oduvijek sam imao grif za tu industriju i tu sam se uvijek osjećao najbolje", kaže nam Vrban, niti pet minuta nakon što smo se upoznali. Vidi se da živi i diše taj posao. S mobitelom u ruci, blago opuštene kravate iza koje je morao otkopčati zadnji gumb košulje nakon cjelodnevnog posla, bez problema dirigira zadatke i rješava probleme zaposlenika. Vrban, osim što je vlasnik Garden Hilla, vodi i hotel. Ne zato što ne želi zaposliti nekoga da to radi umjesto njega, nego zato što je cijeli hotel njegova vizija - od najmanjih soba, preko konferencijskih sala, do wellness centra - i on je najbolje može provesti u djelo.
Nova Velika Gorica
Garden Hill nije hotel koji bi očekivali da ćete naći u Velikoj Gorici, mjestu koji mnogi sasvim pogrešno nazivaju "zagrebačka spavaonica". Garden Hill je moderan, lijepo dizajniran hotel s 45 soba, koji ne bi bilo čudno pronaći u okolici nekih puno većih europskih gradova. U zadnjih nekoliko godina, objašnjava Vrban, pogotovo otkad je sagrađena i nova zračna luka, Gorica se promijenila i počela je kreirati svoj sadržaj - od raznih izleta koje organiziraju u gradu i okolici, preko raznog interaktivnog i digitalnog sadržaja kojim prezentiraju povijest i tradiciju cijelog kraja, pa sve do novih hotela i apartmana za turiste koji žele obići cijelu Hrvatsku, a ne samo posjetiti Zagreb.
U trenutku kada se Velika Gorica počela razvijati, Vrban je shvatio da se tu pojavljuje i njegova prilika. S obzirom na to da je rođen nekoliko kilometara od mjesta gdje je otvorio hotel, a tu je i odrastao, prvi pravi posao počeo je upravo u Velikoj Gorici. Otvorio je turističku agenciju Crv i krenuo kako i sve male agencije krenu - organizirajući putovanja. Ubrzo je shvatio da može, i mora, nešto više. Zato je u najam uzeo hotel na obali, u Crikvenici. Marljivo je radio na tom hotelu, vodio već uhodani biznis i s vremenom ulagao u njega. Uskoro se posao stabilizirao i tako dobro uhodao da u najam uzeo još jedan hotel u obližnjem Dramlju. Ulagao je i u taj hotel. U ta dva hotela Vrban raspolaže s 500 kreveta u kojima ostvaruje respektabilnih 50.000 noćenja svake godine. Iako je novac koji je zarađivao od hotela bio sasvim dovoljan, vođenje tih hotela dalo mu je nešto puno vrednije - iskustvo.
Gradnja umjesto obnove
S iskustvom koje je prikupio kao voditelj, praktički i vlasnik, hotela na Jadranu Vrban je odlučio da je vrijeme za novi korak. Vrijeme je da otvori svoj hotel. Nekoliko godina prije te odluke, kaže, kupio je u sjevernom dijelu Velike Gorice jednu staru pivnicu. "Bilo je to divno mjesto, baš onako kako zamišljate pivnicu - rustikalno, ugodno mjesto za druženje. Od trenutka kada smo je kupili, plan je bio jednog dana proširiti je i pretvoriti u hotel", objašnjava Vrban. No problemi su krenuli kada su počeli prvi pravi planovi za renoviranje i proširenje. Pokazalo se da stara struktura pivnice ne samo da nije bila pogodna za preuređenje i pretvaranje u hotel, nego da nije sigurno koliko će moći opstati sama za sebe bez nekih velikih investicija. Zato je Vrban morao donijeti dosta tešku odluku. Pivnica je srušena, a na tom će zemljištu nekoliko godina kasnije niknuti Garden Hill hotel.
Planovi su se u tom trenutku drastično promijenili. Više nije bilo dovoljno samo preurediti staru zgradu, nego je trebalo graditi nešto sasvim drukčije. To je otvorilo potpuno nove mogućnosti: na obodu Velike Gorice, relativno blizu zračne luke, gradit će se moderni i relativno luksuzni hotel. S tim ambicioznim planom stigao je i novi problem. Troškovi će biti drastično viši, a već od prvih izračuna bilo je jasno da se radi o nekih 30-ak milijuna kuna. A vratiti takvu investiciju nije nimalo lako.
Kako do poticaja?
"Znate, teško je biti profitabilan s hotelom. Vjerujte mi, znam to", govori Vrban dok hodamo bijelim hodnicima Garden Hilla, i objašnjava da su hoteli obično smatrani dugoročnim investicijama s niskom stopom profitabilnosti. Početna investicija kod gradnje hotela, objašnjava, često je ogromna, a na povrat investicije čeka se godinama. Osim toga, malo tko ima keš kojim može sam financirati hotel, pa takvi projekti sa sobom nose i visoka zaduženja kod banaka i kamatne stope koje se često otplaćuju desetljećima. A svih tih godina hotel treba održavati, voditi, zapošljavati ljude... Zato, kaže Vrban, ne bi ni mogao sagraditi Garden Hill bez poticaja koje je njegova firma dobila iz fondova Europske unije. Kada su podvukli crtu na cijelom projektu, shvatili su da će ukupna vrijednost projekta prelaziti 30 milijuna kuna, odnosno bit će točno 31 milijun i 867 tisuća kuna.
Trebalo im je financiranje. Vrban je znao da će dio moći pokriti svojim novcem, ali nikako cijeli iznos. Znao je, isto tako, da će ih banke pratiti u financiranju projekta, no onda je shvatio i da postoji natječaj koji pruža podršku turističkom sektoru. U početku nije bio siguran mogu li se kvalificirati, no kako su sve više pripremali prijavu, u čemu mu je pomagala vanjska konzultantska kompanija, bio je sve optimističniji. Prošao je na natječaju i odobren mu je bespovratni iznos od 9,988.707 kuna. Dakle, gotovo trećina ukupne investicije. Pitamo ga koliko je, zapravo, teško dobiti takve poticaje, a on sa smiješkom odgovara: "Ma nimalo". Naravno, dodaje, nije baš sve to tako lako. Iako je sam proces bio relativno jednostavan i nije trajao predugo (hotel je sagrađen za manje od dvije godine otkako je predana aplikacija za fondove), Vrban napominje da se kao i u svakom projektu pojave i neki sitni problemi. No ništa što se nije moglo riješiti.
Turizam daleko od obale
Dok razgovaramo, Vrban dosta ozbiljno promišlja hrvatski turizam. Jasno mu je da ne može počivati samo na suncu i moru, pa je Garden Hill i logični nastavak tog promišljanja. Iako su hoteli koje ima u najmu već sasvim uspješni, kaže da je s hotelom u Velikoj Gorici imao ideju pokazati da se kvalitetni turizam može raditi i dalje od obale, izvan glavnog grada i da se ljudima može ponuditi nešto malo drugačije. "Velika Gorica je sada dobila gradski hotel i mjesto za opuštanje u jednom. Imamo wellness, restoran, ovdje održavamo kongrese, svaki dan se kod nas odvijaju poslovni sastanci", objašnjava Vrban. Želi ponuditi neke nove turističke sadržaje. Dovući što više ljudi u Veliku Goricu. Razviti turizam. Vjeruje da su idealna lokacija za grupe koje iz baze u blizini zračne luke mogu obići cijelu Hrvatsku. I to pokazuje u praksi, s obzirom na to da su u hotelu stalno prisutne velike grupe stranih turista koje rade upravo to - iz Garden Hilla autobusima i kombijima odlaze u posjete Zagrebu, Plitvicama, Kvarneru, Splitu...
Na kraju, kada smo već bili na vratima hotela, pitamo Vrbana koji je plan za budućnost. Okrene se, pokaže rukom i kaže: "Ovo je plan. Ovaj hotel koji smo sagradili je moja budućnost. Već sam ostvario san kada smo ga uspjeli otvoriti. Sada mi ostaje samo brinuti se za Garden Hill".
Piše: Vuk Radić
Za više o ostvarenim snovima u Hrvatskoj klikni OVDJE.
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta otvorilo je prijave za Europsku nagradu za promicanje poduzetništva 2019 (European Enterprise Promotion Awards – EEPA 2019) . Radi se o priznanju kojim Europska komisija svake godine nagrađuje projekte/inicijative koje s ciljem poticanja poduzetništva i razvoja malog gospodarstva provode javna tijela samostalno ili u javno-privatnom partnerstvu s poduzetnicima. Natječaj je otvoren do 24. svibnja, a više o uvjetima i načinima prijave pogledajte ovdje.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista
SADRŽAJ JE ISKLJUČIVA ODGOVORNOST MINISTARSTVA GOSPODARSTVA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....