Uvertira u Shift

Investitor u startupe poručuje: ‘Prednost će imati svi koji se koriste jednom vrstom tehnologije‘

Startupi bit će jedna od glavnih tema na nadolazećoj konferenciji Shift u Zadru

Infobip Shift

 Ustupljena Fotografija

Hrvatska je kao mala zemlja poznata ponajviše po turizmu, odnosno Jadranskoj obali. No, u digitalnoj eri, u kojoj se granice između lokalnog i globalnog sve više brišu, u poslovnom svijetu svjedočili smo iznimnom rastu i širenju domaće startup zajednice. Hrvatska postaje sve vidljivija na međunarodnoj razini, ponajviše zbog startupa koji niču u područjima koja se tradicionalno nisu vezala za nas – tehnologije, financija i zdravstva.

O tome kakav je zapravo ugled Hrvatske u startup svijetu, kako se tamo probila i još bitnije, kako se tamo može zadržati, razgovarali smo s Davidom Clarkom, venture partnerom u Tera Ventures. Clark je podrijetlom iz Ujedinjenog Kraljevstva, no više od deset godina bavi se startup ekosustavom u Estoniji, otkuda i je Tera Ventures. Prvenstveno ulažu u nordijskoj regiji, no sve više i češće ulažu i u istočnoj Europi. U procesu su prikupljanja svoga trećeg fonda, kojim planiraju još više ulagati u istočnu Europu, pa time i u Hrvatsku. Fokus Tera Venturesa je, kaže Clark, na digitalne startupe koji imaju snažnu softversku komponentu, no s druge strane, ne boje se ulagati u hardver ili u deep tech.

image

David Clark, venture partner u Tera Ventures

Ustupljena Fotografija

Prvi startup otkrivao curenja nafte

Tera Ventures je uložio u nekoliko startupa, među kojima su VitalFields i GrabCAD, iz kojih su u međuvremenu napravili i exit, odnosno, prodali svoj udio u tvrtki. Trenutačno u portfelju imaju neke druge uzbudljive tvrtke, poput Mirosa, koji gradi vizualni preglednik pokretan umjetnom inteligencijom, te Clevon, koji radi autonomne sustave za dostavu paketa. Tera Ventures je vodila i najveći pitch natječaj u regiji, gdje su nudili milijun eura investicije tijekom prošlogodišnje konferencije u Estoniji.

Što se tiče samog Clarka, priča nam da se njegov prvi startup bavio otkrivanjem curenja nafte pomoću neuronskih mreža i lasera. Potom je izgradio biznise u raznim sektorima, među kojima je i telekomunikacijski sektor, gdje je rano uvidio rast A2P SMS-a i drugih platformi za poruke dok je radio u British Telecomu.

Prijelomna točka dogodila se oko 2018. godine

Za hrvatsku startup scenu, prema Clarkovom mišljenju, prijelomna točka dogodila se oko 2018. ili 2019. godine. Tada je radio u odjelu za investicije British Telecoma, gdje je uvidio da je SMS i dalje rastući biznis, premda je s potrošačkog stajališta bio smatran zastarjelim. Tada je otkrio i nekoliko pružatelja cloud komunikacija, među kojima se istaknuo Infobip.

- Kroz promatranje rasta Infobipa, Hrvatska mi je postala sve zanimljiva, a onda se na scenu probio Rimac. Nedavno se probio i Memgraph, koji je već privukao značajne investicije. Vidjeti ovakav inženjerski talent u Hrvatskoj, koji stvara proizvode svjetske klase, stvarno je uzbudljivo – kaže nam Clark.

Hrvatska je, kaže Clark, govoreći iz perspektive investitora, i dalje zadržala svoju atraktivnost, te da je zapravo na početku svog puta. Povlači i paralelu s Estonijom, gdje je u tijeku treći ili četvrti val nastajanja startupa u režiji bivših zaposlenika Skypea.

- Hrvatska je danas u sličnoj poziciji kao što je Estonija bila prije deset godina. Ovo je uzbudljivo vrijeme, s ekosustavom koji tek počinje stvarati jednoroge i privlačiti međunarodnu pozornost – dodaje Clark.

Hrvatskoj je konkurencija globalna, a ne lokalna

Clark smatra da po pitanju talenata Hrvatska radi „dobar posao“, no da je važno nastaviti ulagati u njega i zadržati ga. Problematičnim smatra odljev mozgova, budući da talentirani pojedinci streme otići u SAD ili UK, ali i kod drugih, većih poslodavaca. No, gledajući dugoročno, oni koji odu raditi u inozemstvo možda će se vratiti s vrijednim iskustvom i mrežom kontakata.

- Druga je prepreka nepoznatost hrvatskog zakona među stranim investitorima. Mnogi radije ulažu u jurisdikcije koje im je poznate, poput Delawarea u SAD-u ili UK-a. To se može riješiti strukturiranjem tvrtki s glavnom entitetom u poznatoj jurisdikciji, dok se razvoj zadrži u Hrvatskoj – dodaje Clark.

Na nastavno pitanje da nam usporedi Hrvatsku s ostalim zemljama u regiji, Clark nam kaže da mu je to težak zadatak, s obzirom na to da je najbolje upoznat s Hrvatskom, upravo zbog tvrtki poput Infobipa.

- To samo po sebi možda govori nešto o snazi vidljivosti Hrvatske. Mislim da konkurencija Hrvatske nije samo unutar regije već i globalna – ističe Clark.

image

Infobip Shift

Ustupljena Fotografija

Oni koji upotrebljavaju AI imat će značajnu prednost

Prema podacima Financial Timesa, tijekom pandemije koronavirusa zabilježen je veliki rast ulaganja u digitalni sektor, a istovremeno se dogodio pravi boom na startup sceni. Ipak, pandemija je mnoge prisilila da ostanu kod kuće, pa su neki od njih prelomili i zaključili da je savršen trenutak za ispunjavanje svojih biznis snova.

Izvješća iz SAD-a ukazuju na to da su se prijave za registraciju poduzeća povećale za 82 posto od siječnja do rujna 2020. godine. Francuska je u listopadu 2020. zabilježila 84.000 novih registracija, što je nevjerojatnih 20 posto više u odnosu na listopad 2019. godine i najveći zabilježeni porast za tu zemlju. Njemačka je u tom periodu također izvijestila o porastu nakon što je pretrpjela pad tijekom prvog vala COVID-19.

- Nakon pandemije, naviknutost društva na rad na daljinu koristio je Hrvatskoj. Više nije nužno sastajati se osobno za svaki VC sastanak, što pomaže distribuiranim timovima poput onih u Hrvatskoj. S druge strane, osobni sastanci i dalje imaju svoju vrijednost. AI je bio značajan trend, iako smo prošli fazu medenog mjeseca. U Tera Ventures ulažemo u AI već više od 13 godina, i iako na tržištu ima puno buke, i dalje postoje uzbudljivi razvojni događaji. Startupi koji učinkovito upotrebljavaju AI imat će konkurentsku prednost, čak i ako nisu nužno AI tvrtke – priča Clark.

Ključno je raditi na nečemu što nas zanima

Premda je razdoblje pandemije kada se dogodio boom u startup svijetu daleko iza nas, Clarka smo pitali je li sada i dalje trenutak upustiti se u svoj biznis te koji savjet bi dao onima koji se ohrabre u taj pothvat. Clark je odmah istaknuo da je biti osnivač istovremeno blagoslov i prokletstvo.

- Ključno je raditi na nečemu što vas istinski zanima, nečemu što osjećate da treba biti izgrađeno u svijetu. Ako tek počinjete bez jasne ideje, postoje programi poput Entrepreneur First, koji pomažu potencijalnim osnivačima u testiranju ideja i izgradnji timova. Rad u uspješnoj tvrtki poput Infobipa također može biti odličan način za stjecanje iskustva prije pokretanja vlastitog poduzeća. Osnivanje startupa je dugoročna obveza, pa morate biti spremni na izazove koji dolaze s tim – upozorava Clark.

Clark: Na kraju dana, mi ulažemo u timove

Clark po prvi puta ove godine dolazi na konferenciju Shift u Zadar, kojoj se, priznaje, zaista raduje i od nje ima visoka očekivanja. Pretpostavlja da će većinu vremena, kao i na drugim konferencija, provesti u networkingu, no prisustvovat će nekim programerskim sesijama i učiti od stručnjaka. Clark također priznaje da nije stručnjak za kodiranje, premda je na svoju ruku naučio neke osnove. Ipak, interes za developerskim temama ima i bez duboke tehničke orijentacije i znanja.

Na Shiftu očekuje izgraditi mrežu kontakata i još se bolje povezati s Hrvatskom scenom, a ne isključuje i mogućnost pronalaska nekih novih investicijskih prilika. Konferencije poput Shifta smatra iznimno važnima, a otkrio nam je i tri glavna razloga.

- Prvo, ovakve konferencije usmjeravaju međunarodnu pozornost na lokalni ekosustav, što je važno za privlačenje investicija. Drugo, one nude sjajnu priliku za ubrzavanje učenja dovođenjem vrhunskih govornika i stručnjaka. Treće, pomažu u izgradnji veza koje su ključne za poslovanje, čak i u doba umjetne inteligencije. Na kraju dana, mi ulažemo u timove, a ove konferencije su izvrstan način za upoznavanje ljudi koji stoje iza startupa – nabraja Clark.

Velika podrška startupima

Razgovarali smo i Lucijom Reić iz Infobipa, koja nosi titulu Startup Ecosystem Leada. Kao što se implicira, Reić vodi Startup Ecosystem, što je naziv za Infobipov Startup Tribe team. Vodi računa na to da se odgovara na sve upite koji stižu od startupova, te da se oni, po potrebi, eskaliraju do drugih timova u tvrtki. Vodi računa o prometu koji startupi šalju, te postoji li mogućnost za dodavanjem još kredita na njihov račun, koje mogu zamijeniti za Infobipova rješenja. Između ostalog prati komunikacijske kanale i proizvode kojima se oni koriste, a startupe povezuje i s drugim timovima.

Reić je zadužena i za dogovaranje partnerstva s drugim tvrtkama, koje nude svoje proizvode po povoljnijim cijenama. Pomaže i oko novih partnerstva sa drugim startup perks programima te pomaže s organizacijom startup dijela Shift konferencije kao i nekim drugim događajima.

- Naravno, pratim da svi članovi tima izvršavaju svoje zadatke te uskačem kada je potrebno. Uz to, kao svi ostali u mom timu, uvijek tražimo nove pogodnosti i prilike koje bi mogle koristiti našim startupima – bilo da su u pitanju radionice, webinari, novi sadržaji i slično – priča nam Reić.

image

Lucija Reić, Startup Ecosystem Lead u Infobipu

Ustupljena Fotografija

Inspirirajuće je raditi sa startupima

Dakle, Reić je duboko povezana sa svim aspektima i vezama koje startupi imaju s Infobipom. U posljednje tri godine, iskustva koja ima su većinom bila vrlo pozitivna.

- Startupi uglavnom cijene kada im pružite što više podrške moguće, bilo da je ona tehničke prirode, financijske ili je vezana za ostale koristi koje nudimo (od povezivanja s fondovima rizičnog kapitala, do događanja koje organiziramo, sadržaja koji pišemo za njih i slično). Startupi su uzbudljivi te je s njima uvijek zadovoljstvo surađivati. Susrećemo se s novim pristupima, izazovima, ali i problemima koji na kraju i nama pomažu da unaprijedimo proizvode. Svakako je vrlo inspirirajuće raditi s ljudima koji su toliko strastveni oko svojih poduzetničkih pothvata – priča Reić.

Reić smo zamolili da nam otkrije Infobipovu tajnu otkrivanja perspektivnih startupa. Kaže nam da perspektivne startupe otkrivaju na konferencijama, preko svojih VC partnera, izravnim povezivanjem te samostalnim istraživanjem.

- S obzirom na to da je Infobip Startup Tribe tzv. “perks program”, a ne inkubator ili accelerator, tražimo startupe koji će imati izravnu korist od naših proizvoda za čije korištenje dobivaju od nas besplatan novac na svome Infobip računu. Sweetspot su nam startupi u području fintecha, logistike, health techa, marketing techa, i sl., naravno većinom B2C ili B2B2C startupi, pogotovo oni koji su se odlučili prošiti i na druga tržišta – otkriva Reić.

I ove godine organiziran Startup stage

Na ovogodišnjem Infobip Shiftu, po četvrti puta, nalazit će se Startup stage gdje će odabrani startupi imati svoj štand. Također su organizirani startup paneli i predavanja za razne startup teme, te VC kutak s izravnim rezerviranjem sastanaka s investitorima.

- Ove godine naše pitch natjecanje prebacujemo na glavni stage kako bi naši startupi dobili što veći exposure, te nadamo se i neke nove klijente, partnere ili investitore. Trudimo se prikazati startupe iz što više različitih industrija i regija, kako ne bi samo oni već i sami sudionici konferencije našli nešto što bi im moglo biti zanimljivo ili korisno – ističe Reić.

Među startupima koji će se pridružiti ove godine su CxReports, softversko rješenje za automatizirano stvaranje PDF dokumenata, poput računa, raznih financijskih izvještaja i sličnog, te B2B menadžment platforma Spona i platforma za rezerviranje sastanaka Lime Booking. Infobip, priča Reić, koristi Lime Booking i za rezerviranje sastanaka između startupa i investitora na Shiftu.

image

Infobip Shift

Ustupljena Fotografija

Vrijedna šansa za upoznavanje investitora

Na Infobip Shiftu, najvećoj developerskoj konferenciji u regiji, koja privlači IT stručnjake iz cijelog svijeta, startupi nisu samo usputni element, već jedna od ključnih tema. Dokaz tome je i impresivan popis ulagača koji dolaze. Uz Clarka, na Shiftu će biti Božidar Pavlović iz AYMO Venturesa, Adam Kočík i David Polach iz J&T Venturesa, Tunya Irkad iz 500 Emerging Europe, te Marcela Donatello i Francois Mazoudiera iz Fundraising Bootcampa, uz mnoge druge.

Reić nam tumači da face-to-face upoznavanje s investitorima gradi povjerenje prema startupima, te im povećava šanse za potencijalno ulaganje. Startupi će na Shiftu dobiti vrijednu šansu predstaviti svoju poslovnu ideju investitorima uživo, ali i dobiti odgovarajući feedback. Nakon toga, startup ima priliku se dodatno prilagoditi i izmijeniti određene stavke, kako bi postao još atraktivniji potencijalnom investitoru.

- Na Shiftu se stvara i određena povezanost kroz ovakve sastanke, koju je teže dobiti online, što opet, povećava mogućnost za investiciju. Do investitora je puno teže doći online, a na Shiftu startupi imaju priliku odabrati investitore koji bi im najviše odgovarali te otići na razgovor s njima, nakon čega često slijedi i follow-up – zaključuje Reić.

Uz predstavnike iz startup svijeta i investitore, na Shift dolaze i drugi stručnjaci, poput Spofifyjevog backend engineera Mohammeda Aboullaitea, koji nam je u nedavnom razgovoru otkrio poneke detalje o naprednijim metodama kibernetičke zaštite.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Infobipa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 23:46