Potrebne promjene

Jedan sektor je jako važan za hrvatsko gospodarstvo, a suočava se s teškim izazovima: ‘Ovog nema nigdje u Europi’

Potencijalne prilike i izazovi bit će tema okupljanja brojnih stručnjaka iz ovog područja ovoga vikenda u Opatiji

Ilustrativna fotografija

 Darko Tomaš/Cropix

Nije tajna da je Hrvatska je već desetljećima prepoznata kao jedno od vodećih turističkih odredišta na Mediteranu, koje svojom ljepotom privlači posjetitelje iz cijeloga svijeta. Tako je, po podacima Hrvatske turističke zajednice, Hrvatska samo od lipnja do rujna ove godine zabilježila oko 15 milijuna dolazaka, dok je prošle godine zabilježen i rast prihoda od turizma za 11,4 posto.

Iako se i prema podacima Obrtnog registra Ministarstva gospodarstva, u Republici Hrvatskoj broj obrta u Cehu ugostiteljstva i turizma, povećao za 165, u odnosu na 2023. godinu, ugostitelji i turistički djelatnici se i dalje bore s brojnim poteškoćama.

Hrvoje Margan, predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore, opisuje netom završenu turističku sezonu kao – specifičnu.

-Turistička sezona je bila na tragu 2023. godine po brojkama. Specifično je to da je zbog „rupe" u srpnju uslijedilo usklađivanje cijena u području smještaja i povećane ponude. Što se tiče ugostitelja, pored kroničnog nedostatka kvalitetne radne snage te pritiska porasta cijena namirnica u „špici“ sezone, sezona je odrađena na najkvalitetniji mogući način. Treba reći da obrtnici i njihovi zaposlenici su u direktnom kontaktu s gostom tijekom cijelog njegovog boravka na destinaciji te time uvelike doprinose dojmu destinacije – govori Margan.

image

Hrvoje Margan, Đurđica Mostarčić, Stjepan Nedoklan.

Lucija Očko/Cropix

Nužna prilagodba

Unatoč spomenutom pozitivnom trendu rasta broja obrta na razini Hrvatske, treba naglasiti da u ugostiteljstvu i turizmu stanje nije idealno.

-Turistički djelatnici i ugostitelji bore se sa zakonskim promjenama i povećanjem davanja na turistički smještaj, ali i sa sada već kontinuiranim izazovima, poput nedostatka radne snage, jednim od najvećih PDV-a u okruženju te visokim nabavnim cijenama, nadasve „arhaičnim" porezom na potrošnju od strane lokalne samouprave koji nema nitko u Europi i na Mediteranu – kaže predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a.

Ipak, što se tiče nedostatka radne snage, Margan kaže kako su se obrtnici maksimalno prilagodili stanju na tržištu rada.

- Manjak radne snage nije utoliko utjecao na sezonu, veliki broj obrtnika se prilagodio novim situacijama na tržištu rada pa su krenuli i u raniju potragu za radnom snagom – govori i dodaje da je za privlačenje i zadržavanje radnika u turizmu i ugostiteljstvu ključan ispravan, korektan i iskren odnos između poslodavca i radnika te da obje strane poštuju obveze iz Ugovora o radu.

image

Kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a

Rikard Jadan

Predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a kaže kako je Hrvatska destinacija s mnogo raznolikosti, koja sukladno tome privlači i raznolike goste. Zbog toga se obrtnici stalno prilagođavaju željama gostiju, koje su kako kaže, uvijek drugačije i izazovne. Uz goste, obrtnici se konstantno moraju prilagođavati i brojnim globalnim promjenama, poput rasta cijena energenata.

-Turizam je „živo tkivo“, koje se mijenja s potražnjom gosta i njegovim prohtjeva. Na globalnom planu uvelike nam pomaže Hrvatska turistička zajednica, kroz međunarodnu promociju na sajmovima turizma – govori.

-Što se tiče rasta cijena energenata, izražavam zahvalu Vladi Republike Hrvatske na potporama posljednjih godina, ali istovremeno izražavam i zabrinutost zbog najave ukidanja potpora. To bi značajno moglo utjecati i na konačnu cijenu našeg proizvoda – dodaje Margan.

Što očekivati?

Ljudi su svakako ključni za uspjeh u turističkom i ugostiteljskom sektoru pa je stoga bitno poticati i mlade na bavljenje ovim poslovima. Razumijevanje suvremenih trendova, poput održivosti i personaliziranih iskustava u turizmu, samo su neke od prednosti koje mlade snage mogu donijeti ovom sektoru. Dobro je što, po istraživanju Ministarstva turizma i sporta, polovica mladih između 16 i 29 godina, već ima pozitivan odnos prema radu u turističkom i ugostiteljskom sektoru. Ulaganje u njihovo obrazovanje i profesionalni razvoj stoga nije samo ulaganje u turizam, već i u dugoročnu konkurentnost i međunarodnu prepoznatljivost Hrvatske kao poželjne destinacije.

- Neophodno i vrlo važno je educirati i informirati mlađe generacije o važnosti turizma i ugostiteljstva za Hrvatsku. Mi to činimo kao HOK, između ostalog, i kroz promocije obrtničkih zanimanja. Rezultat su povećane kvote za upis strukovnih škola, te povećan upis i interes na strukovna zanimanja – slaže se Margan.

image

Kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a

Rikard Jadan

Kad se radi o budućnosti i razvijanju turizma i ugostiteljstva u Hrvatskoj, planovi su poprilično jasni.

-Cilj nam je u narednih 20 godina svakako podizati kvalitetu usluga, poticati veću potrošnju po glavi gosta, educirati obrtnike i ostale djelatnike i usvajati nova znanja. To je ono što će nam omogućiti da se lakše nosimo sa svim izazovima koji su pred nama. Što se tiče prilika i potencijala te rizika s kojima bi se sektor mogao suočiti, sektor je izuzetno osjetljiv i nepredvidljiv, može rasti, ali i jako brzo pasti – kaže naš sugovornik.

Važne teme

Kako bi se hrvatski turizam uspješno nosio sa svim izazovima i osigurao održiv rast, potrebne su strateške prilagodbe i inovacije. O svim mogućnostima, izazovima i potencijalnim rješenjima u turizmu i ugostiteljstvu razgovarat će se na već tradicionalnom stručnom skupu, 36. po redu Kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika, kojeg organizira Hrvatska obrtnička komora, a koji će se održati od 3. do 5. studenog u Opatiji.

-Teme ovogodišnjeg kongresa ticat će se svih aktualnosti u području turizma i ugostiteljstva, koje su ključne za očuvanje i razvoj sektora, kao i cjelokupnog hrvatskog gospodarstva. U predavanjima i panel raspravama sudjelovat će predstavnici nadležnih tijela i predstavnici ugostitelja i turističkih djelatnika, tražeći rješenja za probleme struke – govori Margan.

-Državna tajnica u Ministarstvu turizma i sporta predstavit će nam novine koje donosi novi Zakon o turizmu, a imat ćemo i edukativna predavanja na temu važnosti online komunikacije, kao i o novoj evidenciji radnog vremena i kolektivnom ugovoru u ugostiteljstvu. Uz to, održat će se dva izuzetno relevantna i zanimljiva panela na temu zakonodavnog okvira obavljanja djelatnosti ugostiteljstva i njegovih izazova, ali i panel na temu mogućnosti i ciljeva zelene i digitalne transformacije u ugostiteljstvu – dodaje.

image

Kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a

Rikard Jadan

Ovaj kongres okuplja stručnjake, obrtnike, poduzetnike i druge sudionike iz sektora ugostiteljstva, proizvođača hrane i pića te hospitality industrije, ali i predstavnike relevantnih institucija i organizacija s ciljem iznošenja aktualne problematike u sektoru, razmjena mišljenja te pronalaženje rješenja za unapređenja poslovanja hrvatskih ugostitelja i turističkih djelatnika.

-Već tradicionalno, povodom Kongresa sastat će se Ceh ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a, koji će formulirati zahtjeve za unaprjeđenje struke te ih uputiti nadležnim tijelima, s ciljem nastavka dijaloga na dobrobit hrvatskih ugostitelja i turističkih djelatnika – zaključuje Hrvoje Margan.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske obrtničke komore.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
31. listopad 2024 14:49