Istražili smo

Jelo iz dostave plaćamo i do 200 posto više nego da smo ga preuzeli uživo. Tko od toga najviše zarađuje?

Potrošači su primijetili da se cijena jela na dostavnim aplikacijama često ne podudara onoj na online jelovniku restorana ili koju bismo platili uživo
 Shutterstock

Pitanje poskupljenja jela iz restorana, ali i visoki troškovi dostave na dostavnim aplikacijama već su neko vrijeme glavni predmeti mnogih društvenih rasprava jer su korisnici primijetili da se cijena na aplikaciji često ne podudara onoj na online jelovniku restorana.

Da su jela iz servisa za dostavu poskupjela, potvrdili su i novinari Jutarnjeg lista s nasumce odabranih više od 40 računa za hranu iz nekoliko dostavnih aplikacija. U odnosu na posljednjih šest mjeseci 2021. godine, do veljače 2022. od 66 analiziranih proizvoda poskupjela su 42, što je udio od 64 posto, a niti jedan nije pojeftinio.

image
Shutterstock

Isti trend se nastavio krajem prošle i početkom ove godine, a cijela situacija kulminirala je u razdoblju inflacije tijekom koje su cijene na mjesečnoj razini u restoranima poskupjele za 0,50 posto. Sukladno tome, povećali su se troškovi narudžba jela na aplikacijama, kao i naknade uz dostavu pa tako, primjerice, naknadu za malu narudžbu danas možete platiti i do 3,65 eura, dok prije nekoliko godina nije niti postojala.

223,33 posto veći račun

Ipak, da bismo iz prve ruke doznali kakvo je trenutačno stanje, usporedili smo cijene jela nekolicine restorana s njihovih online jelovnika te aplikacija za dostavu. Primijetili smo da većina restorana nije povećala cijenu na aplikacijama servisa za dostavu. No, za oko nam je zapela zagrebačka jedna slastičarnica koja svoje kolače prodaje po cijeni većoj za 0,80 eura u odnosu na webshop ili uživo.

Da smo kolač kupili u slastičarnici platili bismo ga ravno tri eura, dok ga putem aplikacije, uz dostavu i dodatne naknade, plaćamo sveukupno 9,70 eura. Račun je na kraju pokazao 223,33 posto veću cijenu u odnosu na onu koju bismo platili da smo kolač kupili uživo na licu mjesta.

image

Ilustracija

Getty Images/istockphoto

Javili smo se vlasnici slastičarnice, Martini Dumančić, ujedno i članici Udruženja zagrebačkih ugostitelja, a ona je objasnila da je razlog visoke cijene kolača provizija od 35 posto koju slastičarnica plaća dostavnom servisu.

- Nikako nam se ne isplati staviti istu cijenu pri kupnji uživo i putem aplikacije za dostavu upravo zbog velike provizije koju plaćamo prema dostavnim servisima. Kad bismo i postavili istu cijenu na aplikacijama, slastičarnica bi s jednom narudžbom bila u gubitku za 35 posto, odnosno onoliko koliko iznosi provizija. Čak i s povećanjem cijene kolača na aplikaciji za 0,80 eura i dalje smo u gubitku za 0,20 eura jer, da bi slastičarnica „pokrila“ troškove, cijena kolača trebala bi na aplikaciji iznositi barem četiri eura, što pak nije u redu prema našim kupcima. Dostava je luksuz, kako za ugostitelja, tako i za potrošača – pojasnila je Dumančić koja je potom istaknula da cijene na aplikacijama za dostavu određuju isključivo ugostitelji te ne postoji zakon koji regulira promjene cijena.

image
Shutterstock

Iz jednog dostavnog servisa otkrili su nam da je prisutnost inflacije utjecala na rast cijena jela u restoranima, a sukladno tome je porasla i cijena dostave na aplikaciji. Uz to, pojasnili su kako se provizije kod njih nisu mijenjale od srpnja 2022. godine, no postoji mogućnost da će se cijene dostave mijenjati tijekom nadolazećih mjeseci upravo zbog neizvjesne inflacijske krize.

Povoljnije rješenje

No, neki hrvatski ugostitelji pronašli su povoljniji sustav mrežnih narudžbi s nula posto provizije.

Riječ je o Dish by METRO digitalnom alatu vodeće međunarodne veleprodajne tvrtke METRO Hrvatska koji restoranima, slastičarnicama, fast food lancima prehrane i drugim ugostiteljima pruža podršku u digitalizaciji njihovog poslovanja.

Od barova do bistroa, kamiona za posluživanje hrane do visokokvalitetnih restorana, od 2015. godine DISH, odnosno Digital Innovations and Solutions for Hospitality, pomogao je više od 280.000 ugostitelja u svijetu da zakorače na internetsku scenu. DISH ugostiteljima nudi izradu web stranice, web shopa, alata za rezervacije mjesta u restoranu, uslugu dobivanja narudžbe i mnogih drugih lako upotrebljivih digitalnih alata platforme DISH koji su danas postali prijeka potreba da bi se opstalo na tržištu.

image

Ilustracija

Nikša Stipaničev/Cropix

Dosadašnja istraživanja tvrtke METRO pokazala su da ugostitelji koji koriste DISH Order privuku više gostiju, dostavljaju različite narudžbe i upravljaju svojim restoranima te mrežnim mjestima na profitabilniji način. Pokazalo se i da ti isti restorani dobiju sedam od 10 rezervacija van radnog vremena ugostiteljskog objekta, jedna trećina svih rezervacija napravi se putem Googlea te DISH korisnici prosječno primaju sedam rezervacija i 19 narudžba mjesečno više nakon aktiviranja DISH web stranice.

Optimizacija poslovanja

Da se DISH itekako isplati imati zna i Dino Mataija, vlasnik objekta Street Food iz Rijeke koji od prošlog mjeseca koristi jedan od digitalnih alata – DISH Order.

- Prije DISH Ordera narudžbe smo dobivali putem telefona, na čemu se gubilo puno vremena. Sad ih dobivamo u nekoliko minuta putem mrežne rezervacije i narudžbe. Napokon smo izbjegli dug proces naručivanja jela, ali smo i optimizirali poslovanje pa sad zaposlenici jednostavnije i bez „šuma u komunikaciji“, koji se zna dogoditi putem telefonskih narudžbi, obavljaju posao. Također, sad lakše organiziramo raspored stolova u restoranu jer klijenti mogu sami odabrati mjesto sjedenja putem naše web stranice – ističe vlasnik riječkog restorana brze hrane te nadodaje kako restoran uskoro planira uvesti uslugu naručivanja jela skeniranjem QR koda s brošura koje su trenutačno u procesu izrade.

image
Shutterstock

Platforma DISH trenutno nudi četiri digitalna rješenja, DISH Professional Reservation, Professional Order, Starter i Premium s mjesečnim troškovima održavanja koje se kreću između 35 i 45 eura, ovisno o odabiru adekvatnog rješenja za ugostiteljski objekt. Namijenjena je svim ugostiteljima kojima je potrebno softversko rješenje, savjeti i trikovi za svakodnevni rad u ugostiteljstvu.

- DISH Order lansiran je na hrvatsko tržište u veljači ove godine te od tada neprestano bilježimo interes novih ugostitelja. Do kraja godine cilj nam je doći do što većeg broja restorana, barova, pizzerija i drugih ugostitelja kojima je potreban digitalni alat kao što je DISH Order i žele uštedjeti na proviziji. Ovdje takvih troškova nema jer ugostitelj plaća isključivo fiksnu mjesečnu naknadu za održavanje platforme, po konkurentnoj cijeni. Cilj nam je, također, vratiti kvalitetu jela koja se pogoršala dolaskom dostavnih servisa jer potrošači uz DISH Order mogu biti sigurni da će ih naručeno jelo dočekati u ugostiteljskom objektu u optimalnom stanju. Koristi je u svakom slučaju napretek, kako za ugostitelje, tako i za krajnje potrošače – zaključuje Matea Dobrilović, voditeljica HoReCa digitalne platforme.

Više informacija o digitalnim alatima DISH by METRO potražite na internetskoj stranici.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke METRO Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 03:51