PONOS SVOG KRAJA

Mladi, poduzetni i uspješni u kraju koji su drugi napustili: ‘Ovo je nova Silicijska dolina!‘

Primamljivih poslovnih ponuda i prilika za suradnju im ne nedostaje, no oni se iz svog rodnog kraja ne namjeravaju seliti
Ivan Jelušić i Josip Lukačević
 Cropix

Ivan i Josip prijatelji su iz djetinjstva. Između njih je pet godina razlike, a odrasli su kao susjedi u malenom slavonskom mjestu Kaptol, smještenom pod obroncima planine Papuk, koje ima manje od 3.500 stanovnika.

Ne viđaju se više toliko često kao prije 20-ak godina, ali jedan o drugome govore sve najbolje jer, ipak, prijatelje iz djetinjstva teško je zaboraviti. Njih su dvojica na diku svog kraja - uspješni, mladi poduzetnici koji su pronijeli glas o Slavoniji i izvan granica Hrvatske.

Oni su momci s vizijom, poduzetnici s inovativnim idejama za sjajniju Slavoniju.

Najkraće rečeno, Josip Lukačević je zaljubljenik u adrenalinske sportove, dok je Ivan Jelušić zaljubljenik u tehnologiju koja nas vodi na rub stvarnosti.

- Nismo mi rijetki koji su uspjeli u Slavoniji, mi smo samo jako motivirani mladi ljudi – skromno će 30-godišnji Jelušić, suosnivač i voditelj razvoja poslovanja slavonskog hardverskog startupa Orqa.

image
Ivan Jelušić, suosnivač i voditelj razvoja poslovanja slavonskog hardverskog startupa Orqa
Marko Mrkonjic/Cropix

Riječ je o tvrtki koja proizvodi najbolje naočale za upravljanje bespilotnim letjelicama na svijetu.

Sam svoj šef

- Mi smo jedina nekineska tvrtka koja se bavi ovakvim tipom tehnologija. Stvaramo proizvode i rješenja koji stavljaju ljude u prvo lice, odnosno u kokpit bespilotnih letjelica kao što su dronovi, roboti i bespilotna vozila – objašnjava Jelušić koji je od ranih 20-ih, kaže, znao da želi sam biti svoj šef. On je inženjer elektrotehnike i jedan od suvlasnika tvrtke Orqa koja postoji već tri godine i danas zapošljava 60 ljudi.

- Nastali smo iz servisnog biznisa, a motivirani talentom stvorili smo ideju vlastitog biznisa. Razvili smo naočale za upravljanje i vožnju bespilotnih letjelica, no iza tog proizvoda krije se i razvoj tehnoloških komponenti koji omogućuju takva iskustva. Sami smo stvorili i proizvod i programski od nule, jedino vijke valjda nismo sami proizveli – ističe Jelušić koji je tvrtku pokrenuo sa suosnivačima Vlatkom Matijevićem i Srđanom Kovačevićem.

image
Ivan Jelušić s prijateljima i suvlasnicima tvrtke Orqa, Vlatkom Matijevićem i Srđanom Kovačevićem
Marko Mrkonjic/Cropix

Oni su tek s vremenom postali prijatelji, jer prvo se razvio biznis.

- Bili su uz mene u mojoj prvoj tvrtki koju sam pokrenuo s 21 godinom. Zvala se u:Plug i proizveli smo pametnu utičnicu. No, naša prva tvrtka je zapravo bila Tenzor, inovacijski laboratorij, kroz koji smo pomagali razviti hardver, od prototipa do proizvoda, raznim startupovima diljem svijeta. Imali smo znanje i motivaciju pa smo se nakon nekog vremena zapitali zašto ne bismo i sami pokrenuli startup i razvili svoje ideje – rekao je Jelušić.

Telefoni "gore"

Tako je nastala Orqa, a prava potvrda interesa kupaca došla je sredinom 2019. kad su putem uspješne Kickstarter kampanje osigurali više od 364 tisuće eura od prvih šestotinjak entuzijastičnih kupaca.

image
Emica Elvedji/Cropix

- Od prvog dana Orqa je poslovno i financijski profitabilan biznis. Nikada nismo bili u dugovima i od prvog dana smo samoodrživi – objašnjava Jelušić.

Prodavali su svoje usluge na tržištu, a svaki ostvareni profit reinvestirali su u zaposlenike, opremu i rast. Sada, pak, njihova tvrtka smještena u osječkoj središnjici na 400 četvornih metara, procjenjuje se, vrijedi preko 100 milijuna kuna. Uz inicijalne Orqine anđele investitore, početkom ove godine 10 milijuna kuna u ovu osječku tvrtku investirao je mađarski fond rizičnog kapitala Day One Capital.

Primamljivih poslovnih ponuda i prilika za suradnju im ne nedostaje. Ove slavonske poduzetnike sve je teže dobiti na telefon jer su im linije usijane.

- Naši telefoni zasad gore, samo toliko ću reći – misteriozan je Jelušić, no potvrđuje da se iz Osijeka ne namjeravaju seliti iako imaju ured u Zagrebu i u Washingtonu, nedaleko od Bijele kuće.

image
Naočale za upravljanje dronom tvrtke Orqa
Emica Elvedji/Cropix

- Naše sjedište je ovdje i zasad ne vidim razlog za selidbu organizacije i razvoja iz Osijeka. Smatram da je zabluda kako je lakše voditi biznis iz Zagreba, pa pogledajte samo kolika je konkurencija na tržištu, u visini plaća, kolike su cijene najma prostora, ali i koliko je skup životni standard. K tome, činjenica da možeš zapeti u prometu na dva sata putujući s jednog kraja grada na drugi meni je nepojmljiva jer je nama sve maksimalno udaljeno 20 min i stvari su puno jednostavnije. Jedini praktični problem za osječke tvrtke čiji zaposlenici puno putuju jest manjak vizije u zračnom prometu i zračnoj luci. Naime, poduzetniku iz Zagreba će put do Londona izravnom linijom trajati nekoliko sati, dok bi osječki poduzetnik na taj put izgubio cijeli dan – ističe Jelušić.

Ipak, ponosan je na svoj rodni kraj.

"Silicijska Slavonija"

- Slika prazne i opustošene Slavonije apsolutno nije istinita. To je samo percepcija za kuknjavu koju imaju ljudi koji dugo ovdje nisu bili. Slavonija je kraj pitomih i veselih ljudi, kraj tehnološkog napretka i nove energije. Pa Osijek je bio prvi grad u Hrvatskoj koji je dobio 5G mrežu i vidljiv je trend ljudi koji se vraćaju iz iseljeništva sa znanjima i ušteđevinom te pokreću svoje biznise u Slavoniji – naglašava.

image
Izrada naočala za upravljanje dronom u osječkom sjedištu tvrtke Orqa
Emica Elvedji/Cropix

Znači li to da ćemo uskoro govoriti o „silicijskoj Slavoniji”?

- Mislim da će se i Osijek kroz vrijeme profilirati u nekoj industriji, kao Kutina u gamingu. Rekao bih da 'silicijska Slavonija' svakako ima potencijala – predviđa uspješni slavonski poduzetnik Ivan Jelušić koji će svima rado pokazati što sve Slavonija već sada nudi, zato i sudjeluje u digitalnom hubu priceless.com u sklopu kojeg korisnici Mastercard® kartica ekskluzivno mogu uživati u neponovljivim realnim, ali i virtualnim iskustvima kreiranim posebno za njih. Čak dvije posebne avanture za platformu priceless.com kreirali su upravo dečki iz Orqe.

Teleportacija u Kopački rit

- Odlučili smo se organizirati prvi remote reality event na svijetu. To vam je najsličnije teleportaciji, stoga bih ja to opisao i preveo kao teleportiranje vizualnog iskustva pomoću videonaočala – ističe Jelušić.

On i suosnivači Orqe će iz svog ureda u Osijeku 26. kolovoza upravljati dronom na području Parka prirode Kopački rit, na udaljenosti od 20-ak km, odnosno četiri sata pješačenja. Svi zainteresirani korisnici Mastercard kartica moći će se besplatno prijaviti za ovaj event te se istovremeno priključiti na Zoom i teleportirati u čudesnu prirodu Baranje te otkriti tajnovite dijelove parka prirode koji se ne mogu vidjeti u fizičkoj šetnji.

image
Marko Mrkonjic/Cropix

Za potpunije iskustvo korisnici Mastercard kartica mogu posjetiti i samo sjedište Orqe te provesti dan s trojicom osnivača koji će im uz bogati slavonski ručak otkriti pozadinu svog inovativnog proizvoda. Omogućit će zainteresiranim korisnicima i da isprobaju naočale dok, poput pilota, samostalno upravljaju dronom na području Kopačkog rita i kroz naočale u realnom vremenu vide svo bogatstvo prirode.

Vaš prijatelj iz djetinjstva Josip Lukačević zvani Lux pravi je zaljubljenik u adrenalinske sportove, a vi? Jeste li se i vi okušali u nekom ekstremnom sportu, upitala sam Jelušića.

- Poduzetništvo zna ponekad biti ekstreman sport – smije se Jelušić.

Pustolovni turizam

Njegov prijatelj, 35-godišnji Josip Lukačević, vlasnik agencije za pustolovni turizam Thrillseeker Croatia, jednostavno ne može sjediti na miru. Alpinizam, ronjenje, bicikliranje, paragliding, penjanje na planinske vrhove, kajakarenje – to je Josipova svakodnevica već 11 godina.

image
Josip Lukačević, svjetski putnik i vlasnik agencije Thrillseeker Croatia za pustolovni turizam
Danijel Soldo/Cropix

- U slobodno vrijeme sudjelujem i u speleološkim istraživanjima, a posebno volim planinariti po Velebitu i Paklenici. Svojedobno sam išao biciklom do Francuske, prošao sam 1500 km po Europi, išao sam biciklom i do Albanije pa do Crne Gore, ronio po Crvenom moru... - nabraja kao da nema kraja.

Jeste li vi ovisnik o adrenalinu?

- Ha, jesam, da, iako sam se zadnjih godina malo primirio otkako sam postao otac – smije se Lukačević. Supruga Marijana malo je odahnula.

- Zajedno smo već 15 godina, od toga šest u braku i u početku je uistinu strahovala, ali sada se već naviknula jer zna da se znam brinuti za sebe. Ona je doktorica znanosti arheologije pa su joj moje avanture ujedno i lijepe i strašne, a na nekim laganijima se i ona pridruži, kao i naši sinovi Lovro (4) i Šimun (2). Bili su obojica u planinarskoj nosiljci prije nego u kolicima – smije se.

image
Park prirode Papuk
Zeljko Grgic/Cropix

Lukačević jednostavno uživa u prirodi i istraživanju, to mu je na bivšem poslu nedostajalo.

- Radio sam 11 godina u vojsci, bio sam na misijama u Afganistanu i bio sam siguran da ću se odseliti iz Slavonije, u Zagreb ili čak Kanadu, imao sam neke planove... No, došao sam do zasićenja, nedostajao mi je dom i dao sam otkaz – prepričava Lukačević koji je danas siguran da nije pogriješio kada je krajem 2017. otvorio svoju agenciju.

Neispunjeni potencijal

- Znao sam da će biti teško uspjeti u Slavoniji, jer ona nije na turističkoj karti poput Jadrana. No, ja sam patriot i odlučio sam napraviti sve kako bih pomogao probuditi svoj kraj koji je pun neispunjenog potencijala. Pa, pogledajte jedan Bordeaux ili Pijemont, to su sve turističke meke, a Kutjevačko vinogorje koje im parira po kvaliteti nema iskorišten turistički potencijal. Nije u ponudi problem, već u našim domaćim ljudima koji nerijetko ne znaju koliko vrijedi to što imaju za ponuditi – objašnjava Lukačević koji je pokrećući svoj biznis svu ušteđevinu uložio u kajake i bicikle.

image
Danijel Soldo/Cropix

- Isprva sam pogriješio, krenuo sam jako ekstremno. Onda sam na svom primjeru shvatio da profesionalcima u adrenalinskim sportovima ne treba agencija, već sve sređuju sami, pa sam odlučio spustiti ljestvicu i prilagoditi ponudu svima, čak i onima koji se nikada u životu još nisu nigdje popeli – dodaje. Svojim klijentima uvijek da detaljne upute prije programa, svo vrijeme ih ohrabruje i pazi na njihovu sigurnost. Ima u tome iskustva jer je ranije radio u alpinističkim školama i spasioc je u Hrvatskoj gorskoj službi spašavanja stoga je naučen uvijek razmišljati dva koraka unaprijed.

- Moja stanica je HGSS Požega u sklopu koje pokrivamo Papuk i veliki dio oko Požege. Najčešće sudjelujem u potragama kada se ljudi izgube u prirodi, a jedna takva koja mi se urezala u pamćenje je bio slučaj Ivane Paradžiković koja je nazvala 112 kada se izgubila, a operater je mislio da se zeza, odnosno, da zove zbog snimanja – prisjeća se.

image
Park šuma Jankovac
Ivana Nobilo/Cropix

Hrvati kao turisti

Na adrenalinske avanture i vikend zabavu uz slasne slavonske specijalitete poput kulena i čvaraka stranci mu rijetko dolaze, ali domaći su gosti redoviti.

- Pandemija je potaknula Hrvate da počnu otkrivati Hrvatsku. Ove godine najčešće sam imao team building grupe iz Zagreba, ali i neke iz Splita i Dubrovnika. Nadam se samo da se s dolaskom jeseni neće vratiti i pandemijski val – govori Lukačević.

image
Danijel Soldo/Cropix

Ovaj svjetski putnik preko platforme priceless.com korisnicima Mastercard kartica nudi dvodnevno iskustvo istraživanja Papuka i slavonske tradicije.

- To je zapravo antistres iskustvo koje vam jamči odmor i opuštanje – uvjerava Lukačević kojem je cilj povezati različite subjekte po Slavoniji stoga je jasno da svakome tko se odluči na avanturu neće nedostajati atraktivnog sadržaja. Uz planinarenje po Papuku, kušanje vina, uživanje u delicijama, penjanje i noćenje na tradicionalnom slavonskom imanju uz Josipovo stručno vođenje zagarantirana je zabava.

image
Slap Skakavac u Park šumi Jankovac na Papuku
Ivana Nobilo/Cropix

Digitalni hub priceless.com otvara vrata prema jedinstvenim iskustvima u kojima možete uživati iz udobnosti vlastitoga doma te čitavom nizu posebnih avantura kreiranih kako biste otkrili ljepote Lijepe Naše na drugačiji način, a pritom podržali domaći turizam i male poduzetnike. Tako se već danas, možete odlučiti na istraživanje ljepota i tradicije Slavonije u obliku dvodnevne pustolovine osmišljene u suradnji s Josipom i njegovom malenom agencijom, prisustvovati prvom remote reality eventu na svijetu kroz koji će vas voditi Orqa, uputiti se na gastro iskustvo u kojem ćete razmaziti svoje nepce u samom srcu Dalmacije, nezaboravno iskustvo lova na tune s kvarnerskim ribarima, adrenalinsko windsurfing iskustvo u Opatiji, VIP tretman na koncertima najvećih domaćih zvijezda te brojne druge posebno osmišljene avanture. Stoga, posjetite ovaj jedinstveni hub, uputite se na istraživanje ljepota i tradicije naše zemlje i prepustite se uživanju, učenju te otkrivanju novog svijeta oko sebe.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 20:33