KRAJ VELIKIH MUKA

Načelnik općine nadomak Zagreba godinama je bio i školski vozač: ‘Nikad nisam bio doma prije 22 sata‘

Sve se promijenilo nabolje ove godine kada je Zagrebačka županija potpisala dvogodišnje ugovore vrijedne gotovo 90 milijuna kuna s predstavnicima šest prijevoznika koji prometuju na 60 definiranih linija
 Zagrebačka županija

Znaju li vaša djeca kako se zove načelnik općine u kojoj stanujete? Vjerojatno ne. Zapravo, 99 posto ne znaju. No, u jednoj općini Zagrebačke županije načelnik se silom prilika sprijateljio s gotovo svom djecom jer im je postao – školski vozač.

Radi se o općini Žumberak, na području južnog prigorja Žumberačkoga gorja. To je kraj u kojem su se sela i zaseoci ispresijecani brojnim livadama, šumama i pašnjacima. Mnoga sela su tri i više kilometara udaljena od glavne županijske ceste, a djeci i mladima put do škole je prava avantura.

- Ne samo da posljednjih pet godina nismo uopće imali javni prijevoz, nego i godinama prije nije funkcionirao. Još 2013. godine autobusni prijevoznik je četiri žumberačke linije smanjio na samo jednu što nije bilo prikladno osnovnoškolcima i srednjoškolcima koji su ponekad imali nastavu ujutro, a ponekad poslijepodne. Ne bi imali kako doći do škole i svakako se ne bi imali kako vratiti. Morao sam uzeti stvari u svoje ruke pa sam sjeo u veliki sivi kombi u vlasništvu Općine i počeo prevoziti djecu – prisjetio se načelnik Općine Žumberak Zdenko Šiljak.

Društvo mu je bilo raznoliko, a u kombiju bi maksimalno bilo osmero djece. Prevozio je mališane, polaznike male škole koja je za njih organizirana u dječjem vrtiću u obližnjem Krašiću, one malo starije vozio bi do osnovne škole u Krašiću, a srednjoškolci bi s njim putovali sve do Jastrebarskog ili Karlovca. Svaki dan bi prešao oko 70 km, više puta tamo i natrag, a Županija je pomogla s financiranjem. Posljednje bi skupio srednjoškolce, oko 20.20 sati, kada odzvoni posljednji sat. Da ih sve odveze do kućnog praga trebalo mu je oko sat i pol, stoga svojoj kući skoro nikada ne bi došao prije deset sati navečer.

S vremenom se na mjestu vozača počeo izmjenjivati s ostalih četvero zaposlenika općinskog komunalnog poduzeća i pokazali su da se znaju i mogu snaći iako su malo mjesto sa samo 610 stanovnika, prema najnovijem popisu stanovništva.

Sada napokon može ostaviti svoju karijeru školskog vozača u prošlosti jer Žumberkom voze busevi.

image
Duje Klaric/Cropix

Napokon su odahnuli i mnogi roditelji jer je nakon više od 12 godina borbe konačno uređen javni prijevoz. Sve se promijenilo nabolje ove godine kada je Zagrebačka županija potpisala dvogodišnje ugovore vrijedne gotovo 90 milijuna kuna s predstavnicima šest prijevoznika koji prometuju na 60 definiranih linija u šest zona godišnje. Odlukom Vlade RH, Zagrebačkoj županiji dodijeljeno je za prijevoznike u 2022. i 2023. godini 65,6 milijuna kuna, a Županija je sama za ovu svrhu osigurala gotovo 22 milijuna kuna vlastitih sredstava.

- Sada imamo tri pune linije koje u potpunost zadovoljavaju potrebe stanovnika i učenika, a nadam se samo da će ovakva situacija ostati i nakon ove dvije godine na koje je potpisan ugovor s prijevoznicima – ističe Šiljak.

No, nisu stanovnici Žumberka jedini profitirali ovom kvalitetnijom uslugom javnog prijevoza na autobusnim linijama unutar Zagrebačke županije. Sada je u cijeloj županiji omogućen veći broj linija i polazaka, bolja je povezanost ruralnih područja i usklađenost s ostalim oblicima prijevoza, prvenstveno s međužupanijskim linijama i vlakom, a i cijena karte je ujednačenija u svakoj od šest definiranih zona.

image

Nenad Babić, Hrvoje Meštrović, Franjo Grgurić, Vlado Kolarec i Damir Tomljenović

Zagrebačka županija

Primjerice, ni na području općine Rakovec nije do ove godine postojao organizirani oblik javnog prijevoza. Razgovarali smo o tome sa 64-godišnjom umirovljenicom Baricom Prelec.

- Mi smo u Rakovcu dosta udaljeni i izdvojeni od svega. Ako trebamo vaditi krv, na rendgen ili neki drugi pregled moramo u Dom zdravlja u Vrbovcu, a tamo je i puno veća ljekarna nego što je naša. Tamo nam je banka, pošta, plac utorkom, a i svi veći supermarketi – nabraja Barica.

Ona je jedna od 1146 stanovnika općine Rakovec koja se nalazi u sjeveroistočnom dijelu Zagrebačke županije, 10 km udaljenom od prvog većeg županijskog središta – Vrbovca.

- Išao bi samo školski bus koji je namijenjen isključivo prijevozu djece i nisu mogli povesti nikoga od nas, a vozio je i privatni bus jedne veće tvrtke koji je skupljao samo njihove radnike. Mi ostali, koji poput mene nisu vozači ili možda jesu, ali nemaju auto, snalazili smo se kako smo znali. Ja sam friško umirovljena, a prije sam radila kao spremačica u Rakovcu pa mi udaljenost nije bila veliki problem po pitanju posla, kao što je mnogim mojim susjedima – objašnjava Rakovčanka.

Autostopom na plac

Kada bi trebala do Vrbovca ili do Svetog Ivana Zeline, molila bi ili svoje kćeri ili nekada susjede da je povezu, prilagodila bi se njihovom rasporedu, a ljudima iz udaljenog mjesta poput Rakovca, kaže, nije strano niti autostopirati.

No, otkad je ove godine uveden autobusni prijevoz, preporodila se, kaže nam.

Svakog tjedna barem tri puta hvata autobus za Vrbovec. I to ujutro, oko 7.15 h ili 8.20 h. Kao i mnogi njezini susjedi, ulazi na trideset i sedmom kilometru linije 713 koja prometuje na relaciji Vrbovec – Rakovec – Vrbovec.

Bus nikada nije krcat, što joj je dobro jer uvijek ima mjesta za sjesti i odložiti stvari, a i većinu šofera, kaže, poznaje iz obližnjih mjesta. Vožnja traje kratko, oko 20 minuta, taman da stigne malo porazgovarati sa susjedima koje sretne u busu.

image
Josko Supic/Cropix

- Napokon više ne moram ovisiti o drugima i moliti ih da me nekamo voze. Ovaj bus je zbilja veliki napredak za Rakovec – ponosno će Barica.

Promatrajući ukupan broj putnika na razini cijele Zagrebačke županije u okviru javne usluge u periodu od siječnja do travnja 2022. godine vidljiv je značajan porast - s 55.501. u siječnju na 70.736 u travnju što je jedan od pokazatelja da je javna usluga zaživjela. Reakcije putnika s terena su uglavnom pozitivne, a u skladu s potrebama i navikama korigiran je vozni red te je on i dalje podložan promjenama sukladno potrebama na terenu.

Bez straha

U općini Kravarsko s 1826 stanovnika sada puno više njih koristi javni prijevoz, ističe načelnik Vlado Kolarec. Na linijama koje su se održavale povećan je broj polazaka radnim danom i subotom, a i polasci nedjeljom su vraćeni.

- Imamo dvije linije više i još smo bolje povezani, a pojedinačne cijene karata i mjesečne karte su na svim linijama pojeftinile i do sada se nisu mijenjale bez obzira na poremećaje na tržištu uvjetovane prije svega cijenom goriva i cijenom rada što je svakako imalo pozitivan utjecaj na stanovnike. Ranije je vladao strah od ukidanja linija jer mnogi ovise o autobusnom prijevozu, bilo zbog škole ili zbog posla, stoga su sada svi zadovoljni – rekao nam je načelnik Općine Kravarsko iz kojeg sve linije voze do Velike Gorice, gdje većina stanovnika radi, mladi idu u školu, a neki tamo presjedaju na ZET-ove autobuse koji ih voze do Zagreba.

Zagrebačka županija prva je županija u Hrvatskoj koja je s autoprijevoznicima potpisala gotovo 90 milijuna kuna vrijedne ugovore kako bi svojim stanovnicima osigurala kvalitetniju uslugu javnog prijevoza između gradova i općina u Zagrebačkoj županiji, posebice u ruralnim područjima. Uvođenje ove usluge županijskog linijskog prijevoza nije imalo utjecaja na komunalni linijski prijevoz, odnosno prijevoz unutar jednog grada ili općine, kao što je npr. Velika Gorica ili Samobor. Takav prijevoz se i dalje odvija na način kao u prethodnom periodu i nad njim Zagrebačka županija nema nikakvog utjecaja ni oko učestalosti obavljanja niti oko formiranja cijena prijevoza.

image
Zagrebačka županija

- Kvalitetnijom i dostupnijom uslugom javnog prijevoza zadržavamo naše građane na ruralnim prostorima, nudimo im veći broj linija uz nižu cijenu karte, utječemo i na manju prometnu zakrčenost na našim prometnicama, povećavamo razinu sigurnosti na cesti te smanjujemo zagađenje okoliša. Naravno, tu su i naši autoprijevoznici koji iduće godine imaju siguran posao i sigurna radna mjesta - istaknuo je zamjenik župana Zagrebačke županije Damir Tomljenović dodavši da je ovakva praksa sufinanciranja javnih linija uobičajena praksa u Europskoj uniji.

Spas za prijevoznike

Za provođenje modela javne usluge u Hrvatskoj su osigurane sve zakonske pretpostavke, ali i financijska sredstva - 428 milijuna kuna godišnje iz državnog proračuna. Riječ je o modelu koji funkcionira u gotovo svim EU zemljama te sustavno rješava problem prijevoznika, ali i građana. Potvrdio nam je to i Hrvoje Meštrović, direktor tvrtke Meštrović prijevoz d.o.o. koji je ujedno i predsjednik Koordinacije javnolinijskog prijevoza putnika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca.

image

Hrvoje Meštrović (desno)

Ranko Suvar/Cropix

- Već nekoliko godina, a posebice u pandemijskom periodu, sve se više autobusnih linija ukinulo. Građani time ne gube samo prijevoz, nego gube i radna mjesta ako nemaju kako doći do posla ili se, pak, iseljavaju, a prijevoznici gube novce. Stvorio se jedan užasno negativan trend. Prijevoznici nisu odlučili ukidati linije iz vlastite volje, nego iz nužnosti – objašnjava Meštrović.

Prihodi na županijskim linijama i dalje su relativno skromni, odnosno iznose tek 9,4 posto rashoda u promatranom periodu od siječnja do travnja 2022. godine. To je dokaz da se radi o izuzetno nerentabilnim linijama pa se uvažavajući ovaj podatak vidi potpuna opravdanost uvođenja javne usluge u cestovnom prijevozu na području Zagrebačke županije.

- Da prijevoz nije sufinanciran, da je ostao samo na nama, prijevoznicima, mnogi bi bili u golemim problemima. Ja prvi ne bih više uopće mogao voziti na ovim linijama jer vi prihodom ne možete pokriti čak ni troškove goriva. Cijela situacija jednostavno nije imala nikakve ekonomske računice ni isplativosti. Ovo je, stoga, jedna od rijetkih pozitivnih demografskih mjera koja je donijela spas ruralnim područjima koja su redovito zapostavljena – priznaje Meštrović.

Ukupno, na 60 linija prema velikim županijskim središtima kao što su Velika Gorica, Zaprešić, Samobor, Dugo Selo, Vrbovec, Ivanić-Grad, Jastrebarsko i drugi vozi više od 50 autobusa šest različitih prijevoznika koji su supotpisnici ovog ugovora. Hrvoje Meštrović dodaje i kako je vrlo vjerojatno da će se ovaj model nastaviti i nakon dvije godine te da bi u budućnosti trebalo u planu biti rješavanje cjelovitog sustava, odnosno obuhvaćanje linija prema Zagrebu koje će imati još prosperitetniji učinak.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji sa Zagrebačkom županijom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 08:24