Olakšava život

Nema više gužve na šalterima: Jedna digitalna usluga sve je popularnija među hrvatskim građanima

Čak i oni građani koji nisu informatički pismeni mogu uz nekoliko jednostavnih klikova pristupiti uslugama javne uprave


 

 Dragan Matic/Cropix

Čekanje satima na šalteru da bismo izvadili rodni list ili potvrdu o stažu postaje stvar prošlosti. Razvoj novih tehnologija je nikad brži, a digitalna transformacija svuda je oko nas, bilo u načinu rada i poslovanja ili kako pristupamo raznim uslugama. Prema Indeksu gospodarske i društvene digitalizacije (DESI), kojim se ocjenjuje stanje digitalne spremnosti država članica Europske unije, Hrvatska je zabilježila pozitivne pomake u digitalnim vještinama te stanje na razini države po pitanju otvorenih podataka.

Ulaganje u digitalne kompetencije građana, kako u privatnom, tako i u javnom sektoru, dio je Strategije digitalne Hrvatske do 2032. godine. Da sve više građana shvaća važnost i praktičnost digitalnih usluga pokazuju i podaci Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO).

- Korištenje e-Usluga HZMO-a u svakodnevnom je porastu, a posebice je to vidljivo u zadnje dvije godine. Tako je samo u prvih šest mjeseci 2023. godine podneseno više od 600 tisuća zahtjeva za izdavanje potvrda ili ostvarivanje nekog prava iz djelokruga poslovanja HZMO-a. Neke od e-Usluga izraženije su zastupljene gdje udio e-Zahtjeva tj. izdanih potvrda prelazi 90 posto, što je dokaz da korisnici prepoznaju sve prednosti korištenja e-Usluga – navodi Luka Ljubičić, pomoćnik ravnatelja za informatiku u HZMO-u.

HZMO skrbi za više od 1,6 milijuna osiguranika, više od 1,2 milijuna korisnika mirovina, više od 112 tisuća korisnika doplatka za djecu te za približno 7 000 korisnika nacionalne naknade za starije osobe. Tako velika zadaća nezamisliva je bez informatičke podrške u vidu e-Usluga za građane te je ključ povećanja učinkovitosti HZMO-a kao i razine kvalitete njihovih usluga.

Nema više čekanja na šalteru

Glavna prednost korištenja digitalnih usluga za građane je, ističe Ljubičić, brža, efikasnija, jednostavnija i transparentnija interakcija građana s javnom upravom. Svi građani mogu pristupiti e-Uslugama HZMO-a putem portala e-Građani ili direktno, ovisno o usluzi. Za pristup sustavu e-Građani potrebne su vjerodajnice za koje postoje tri razine sigurnosti: Visoka razina sigurnosti (3), Značajna razina sigurnosti (2) i Niska razina sigurnosti (1). Shodno tome, kaže Ljubičić, vjerodajnice su razvrstane u te tri kategorije sigurnosti.

- Na ovaj način korisnicima se omogućuje digitalna komunikacija s HZMO-om bez potrebe fizičkog dolaska na šaltere, proaktivniji pristup prema korisnicima te dostupnost usluga neovisno o radnom vremenu. Onim građanima koji nisu informatički pismeni poručujemo da je pristup e-Uslugama jednostavan i intuitivan te da je osigurana korisnička i tehnička podrška za pomoć u korištenju – kaže Ljubičić.

Elektroničke usluge HZMO-a dostupne su fizičkim, ali i pravnim osobama. Za fizičke osobe, navodi Ljubičić, omogućeno je podnošenje zahtjeva za ostvarivanje različitih prava iz mirovinskog osiguranja, doplatka za djecu i nacionalne naknade za starije osobe. Također, fizičke osobe mogu preko sustava e-Građani doći do podataka o stažu, plaći, ostvarenim drugim dohodcima te o cjelokupnom školovanju.

image
Shutterstock

Za poslovne, odnosno pravne korisnike, HZMO nudi niz usluga kao što su:

- e-prijave o početku i prestanku poslovanja obveznika i sve promjene tijekom poslovanja obveznika kao i prijave, promjene i prestanak osiguranja osiguranika (HZMO Lana)

- e-potvrde iz mirovinskog sustava za potrebe ovršnog postupka

- elektronička dostava podataka o utvrđenom stažu i osnovici (obrasci eMPP1)

- elektronička kontrola podataka o kojima ovise prava iz mirovinskog osiguranja (Lana

e-Kontrola)

- očevidnik zaposlenih osoba s invaliditetom

Proširenje broja usluga

Budući da je digitalna transformacija postala važan dio HZMO-a i njihovih korisnika, Ljubičić ističe da planiraju proširenje broja usluga za fizičke i pravne osobe, kao i tehnološko-vizualno unaprjeđenje postojećih usluga, kako bi bile što jednostavnije i intuitivnije za korištenje.

- Neke od usluga koje će biti dostupne u budućnosti su izdavanje Potvrde o prvom zaposlenju radi oslobođenja plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje te Potvrde o broju zaposlenih radnika kod poslodavca za potrebe prijave na javne natječaje – poručio je Ljubičić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 13:21