Svake druge nedjelje u svibnju bilježi se povećana prodaja buketa i rezanog cvijeća, s time da iz godine u godinu paralelno raste potrošnja građana. Prema podacima Statiste, njemačke tvrtke specijalizirane za podatke o tržištu i potrošačima, procijenjeno je da su Amerikanci lani potrošili 2,66 milijardi dolara na cvijeće za blagdan posvećen majčinstvu, što je rekordni iznos u posljednjih 15 godina. No, pitanje je hoće li se taj trend nastaviti i ove godine.
Ruska invazija na Ukrajinu, klimatske nepogode te gospodarska kriza uzrokovana pandemijom virusa covid-19 uvelike su utjecali na cvjećarsku industriju. Cvijeća je sve manje na burzi s time da cijene sirovina rastu iz mjeseca u mjesec, što se samim time odražava i na ponudu domaćih cvjećarnica. Potvrdila nam je to i Andrea Marinac (44), vlasnica obrta za cvjećarstvo Floramy u Rijeci. Kako kaže, pad prometa se još nije osjetio zbog porasta cijena, no kupci su postali veoma oprezni prilikom kupnje.
- Kupuju cjenovno jednako kao i prošle godine, ali su aranžmani skromniji upravo zbog povećanja cijena, a na to smo svi u prodajnom lancu bili primorani – kaže Marinac.
Prema njenim računicama, rashodi su joj unutar godine dana porasli za 20 posto zbog rasta cijena repromaterijala i sirovina. Primjerice, za običnu spužvu za aranžiranje, što je obavezni alat u svakoj cvjećarnici, mora izdvojiti 10 posto više sredstava nego prije. Svi ovi faktori odrazili su se i na cijene u njenoj cvjećarnici pa je tako obična ruža 5 kuna skuplja nego u isto vrijeme lani.
Klimatske nepogode
Više je čimbenika koji uvjetuju porast cijena. Prvi jest manjak cvijeća na poljima. Veliki uzgajivači iz Kolumbije, Ekvadora, Kenije i Nizozemske su 2020. godine smanjili nasade zbog manje potražnje te se okrenuli sadnju prema drugim kulturama, što danas rezultira manjkom određenih sirovina na tržištu. Uz to, otpustili su dobar dio radnika koji se kasnije nisu vratili na svoje staro radno mjesto, što je također doprinijelo smanjenoj proizvodnji. Osim uvjeta koje je izazvala pandemija, tu je i faktor klimatskih nepogoda - niže temperature te obilnije padaline u 2021. godini uništili su brojne nasade ruža te karanfila u Južnoj Americi.
Dodatni udarac na industriju zadala je i gospodarska kriza, odnosno rast cijena energenata. Kako nam objašnjava Marinac, cvijeće je izravno vezano uz prijevoz jer većinu svježe robe uvoze iz Ekvadora, odnosno s burze u Nizozemskoj. Rastom cijena goriva dobavljači su povisili cijene svojih usluga što se samim time i odrazilo na etikete na policama u cvjećarnici. Čak je i ruska invazija na Ukrajinu stegnula svoje ruke oko cvjećarskog sektora.
- Ukrajina i Rusija su veliki kupci na burzi, ali je zbog rata stala potražnja u tim državama čime se stvorio višak robe. Unatoč tome, dobavljači su zadržali cijene, dok su uzgajivači smanjili nasade. Ako se ove dvije zemlje u nekom trenutku otvore doći će do manjka sirovina, čime će cijene opet otići u nebesa – kaže Marinac.
Uz globalne negativne utjecaje, ne treba zaboraviti ni one lokalne od kojih je ključan porast cijena energenata jer su od 1. travnja skočile cijene električne energije i plina. Iz tog razloga, obrtnicima je izuzetno bitno uštedjeti svaku kunu kako ne bi morali još više podići cijene ili, pak, smanjiti plaće radnicima. Marinac je rješenje pronašla u programu HOK Obrtnik plus. Riječ je o projektu koji obaveznim i dobrovoljnim članovima Hrvatske obrtničke komore (HOK) osigurava brojne pogodnosti kod dobavljača roba i usluga iz raznih gospodarskih grana, čime se ostvaruju značajne uštede u poslovanju. U širokoj lepezi pogodnosti obrtnici mogu ugovoriti povoljnije cijene za struju i gorivo što u ovim vremenima krize donosi značajne uštede te za razne industrijske proizvode, zaštitnu opremu, repromaterijal, najam informatičke opreme, različite medicinske usluge.
HOK Obrtnik plus
Članovi mogu koristiti i povlaštene cijene na uredski i higijenski materijal, tinte i tonere u Makromikro grupi i to do 20 posto niže cijene, a Matija Šokec, zadužen za razvoj i funkcioniranje digitalnih kanala u grupaciji, navodi da su uvijek dostupni i za konzultacije te pomoć za odabir najboljih proizvoda koji se koriste u svakodnevnom poslovanju.
- Makromikro grupa se priključila projektu HOK Obrtnik plus s ciljem poticanja razvoja poduzetništva i obrtništva u Republici Hrvatskoj. Mišljenja smo da je projekt kao što je HOK Obrtnik plus idealna prilika za stvaranje kvalitetnijeg i povoljnijeg poslovanja za obrtnike – kaže Šokec te dodaje da sve dodatne informacije o pogodnostima obrtnici mogu pronaći putem maila Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite., u nekoj od naših poslovnica, na broj telefona 01/6442-189 ili na internetskoj stranici www.makromikrogrupa.hr.
Osim na uredski materijal, obrtnici popuste mogu pronaći i kod kupovine materijala i proizvoda za izradu namještaja koji poslovni prostor ili ured čini drukčijim i prepoznatljivim. Kako nam je objasnio Goran Horvat, iz odjela marketinga u Iverpanu, svi obrtnici iz programa HOK Obrtnik plus imaju pravo na 15 posto popusta na cjelokupni asortiman pločastih materijala i okova za izradu namještaja po mjeri u Iverpanu.
No, projekt HOK Obrtnik plus ima više prednosti. Najznačajnije su, naravno, one financijske prirode jer koristeći pogodnosti partnera projekta obrtnik ostvaruje uštede koje višestruko premašuju iznos godišnjeg komorskog doprinosa.
Smanjenje PDV-a
Marinac navodi kako bi svim cvjećarima uvelike pomoglo kada bi se PDV na rezano cvijeće smanjio s 25 posto na 13 posto, no to je promjena koju je moguće usvojiti samo kroz organizirane kanale kao što je Hrvatska obrtnička komora.
- Neki cvjećari su obrtnici, dok su drugi trgovačka društva, no zapravo smo na istom brodu. Apeliram zato na kolege poduzetnike da postanu dobrovoljni članovi HOK-a jer ovdje plaćanjem članarine mogu iskoristiti stvarne pogodnosti, kao što su beneficije iz programa HOK Obrtnik plus, pohađanje raznih besplatnih edukacija, seminara, tečajeva, pravna i financijska savjetovanja, a zajedno možemo jače utjecati na pokrenutu inicijativu za smanjenje PDV-a na rezano cvijeće – navodi Marinac.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske obrtničke komore.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....