Nameću trendove

Omiljena navika TikTok generacije milenijalcima je skroz nezamisliva, a zapravo uopće nije loša

Početkom godine nastao je trend koji nosi oznaku #sobercurious te potiče korisnike društvenih mreža da istraže benefite izbjegavanja alkohola
 Shutterstock

Kažu kako na generaciji Z ostaje svijet, a upravo njoj se uputilo kritika koliko nije niti jednoj prije. Osim što su prozvani lijenima, neobrazovanima i ovisnima o mobitelu, generacija Z nosi nadimak ‘‘snowflakes‘‘ odnosno snježna pahulja što sugerira na to da su ranjivi, osjetljivi i sve doživljavaju traumatično. No, postoje i oni koji su stava da će upravo Gen Z pokrenuti brojne revolucije.

Jedan od razloga je što ova generacija otvoreno govori o mentalnom zdravlju, nasilju, problemima u obitelji, prijateljstvima i intimnim odnosima. Brinu za okoliš i planet, ljudska prava i vlastito zdravlje. Osim toga, postavljaju putem društvenih mreža nove trendove, a odnedavno je u trendu reći ‘ne‘ alkoholu.

Takvi trendovi u zadnje se vrijeme postavljaju na TikToku, društvenoj mreži koja je na velika vrata u naše živote ušla tijekom pandemije koronavirusa i od tada njena popularnost ne pada, dapače, ona iz dana u dan sve više raste.

Prema statističkim podacima analitičke tvrtke Brand Finance’s Global, TikTok je u prva tri mjeseca ove godine zabilježio vrijednost branda u iznosu od 67,5 milijardi dolara, dok je Facebook s nekadašnjih 100 milijardi pao na 58,8. Aplikacija TikTok do početka ove godine bila je preuzeta 3,5 milijarde puta i tako pretekla Instagram koji je dugo godina bio u vodstvu.

U zadnje vrijeme ta je društvena mreža postala platforma promoviranje različitih stilova života, ali i postavljanje novih trendova i izazova. Neki od njih našli su se na udaru kritika, a za mnoge se potvrdilo i da su opasni. No, na površini uvijek ostanu oni dobri i poželjni.

Početkom godine nastao je TikTok trend koji nosi oznaku #sobercurious, a koji potiče korisnike društvenih mreža da istraže koji su to sve benefiti izbjegavanja alkohola. Doslovan prijevod je ‘trijezan i znatiželjan‘, a implicira na to da izbjegavamo alkohol, da što više istražujemo o svom fizičkom i mentalnom zdravlju te što sve može na njega utjecati.

@bobbbaaaay consciousness level UP! i think the biggest takeaway since quiting alcohol ~475 days ago is having more time to design and create the life I want for myself ? who else is with me? #sundayscaries #sunday #wellbeing #entrepreneur #timemanagement #mindsetmotivation #sobercurious ♬ original sound - Jo Wuensche

Iza hashtaga se nalaze svi oni koji se trude izbjegavati alkohol, njihovi savjeti, motivacije, preporuke te priče o uspjehu, ali i prepreke na koje su nailazili na putu do trezvenog života.

Podrška slavnih

Uspješnost ovog trenda zasigurno je povećana i zbog brojnih poznatih koji su se uključili. Zendaya, Zac Efron, Anne Hathaway, Brad Pitt i Tyra Banks samo su neke od slavnih osoba koje redovito objavljuju pod ovim hashtagom. Uključili su se i različiti stručnjaci, tako je primjerice, među mladima omiljeni, dr. Andrew Huberman objavio dvosatni podcast o štetnim učincima ispijanja alkohola.

Upravo u vrijeme lansiranja ovog trenda Kanadski centar za zlouporabu supstanci i ovisnost objavio je preporuke za konzumaciju alkoholnih pića s niskim rizikom za zdravlje. Nekada je u njima stajalo da žene ne bi trebale piti više od deset pića tjedno, a muškarci više od 15, a danas ta preporuka govori da ne treba konzumirati više od dva pića tjedno.

Pokret raste, a mlađe generacije uistinu pokreću revoluciju koja se dotiče ispijanja alkohola, korištenja različitih supstanci i odlazaka u klubove.

‘‘Damp‘‘ TikTok trend samo je jedan u nizu onih koji se nadovezuju na trezveni način života i podržava promoviranja minimalnog ispijanja alkohola ili čak potpune apstinencije. Svodi se na umjeren unos alkohola, dakle alkoholna pića se mogu konzumirati, ali ne treba pretjerivati s količinama te, sukladno tomu, ne treba iskoristiti svaku prigodu za njegovu konzumaciju. Mnogi zagovornici predlažu da tijekom izlaska u klubove prvo i zadnje piće bude bezalkoholno.

@ckimbrough123 Damp drinking is becoming a popular thing these days. I love the idea! What are your thoughts? #dampdrinking #damplifestyle #harmreduction #harmreductionsaveslives ♬ original sound

Radi li se ovdje samo o trendovima ili o potpuno drukčijem načinu života?

Prema istraživanju Civic Science objavljenom 2022. godine, 37 posto pripadnika dobne skupine od 21 do 24 godine u SAD-u bilo je vrlo ili donekle zainteresirano za trezveni način života, dok ispitanici u dobnoj skupini od 25 do 34 godine najmanje konzumiraju alkohol.

Civic Science je otkrio da je više od jedne četvrtine ispitanika, a ujedno i pripadnika generaciji Z, jako zabrinuto zbog potencijalnih loših učinaka alkohola na zdravlje. S druge strane, upravo su stariji milenijalci i generacija X najmanje zabrinuti zbog utjecaja alkohola na organizam.

Trendovi konzumacije alkohola u Hrvatskoj

Slično istraživanje napravio je i Valicon u kolovozu ove godine među mladima u Hrvatskoj koji su u dobnoj skupini između 13 i 17 godina. Većina mladih, njih 72 posto, barem je jednom probala alkohol, a najčešće je to bilo pivo, zatim vino, miksevi, a najmanje su popularne žestice i alkoholni kokteli. Prva iskustva s alkoholom veliki dio njih imalo je kod svoje kuće, a zatim kod prijatelja, što upućuje na zaključak da tinejdžeri tada traže okruženje u kojem se osjećaju sigurno.

Nikada nije probalo alkohol 28 posto ispitanika, a najveći razlog tomu je što im se ne sviđa miris ili to što nitko od njihovih prijatelja ne pije alkoholna pića. Jedan od razloga izbjegavanja je i određeni otpor kojeg osjećaju gledajući kako im se vršnjaci ponašaju kada su pod utjecajem alkohola. Među onima koji ga nikada nisu probali 37 posto njih kao razlog navode stroge roditelje, a dio, oko 30 posto ispitanika ne želi konzumirati alkohol zbog bavljenja sportom ili fitnessom.

Što mladi rade vikendima?

Vrijeme kada se mladi više posvećuju aktivnostima s bližnjima i prijateljima je vikend. Čak se 53 posto ispitanika svaki vikend druži s prijateljima na otvorenom, trećina ih se bavi sportom, a približno toliko ih provodi slobodno vrijeme s obitelji.

image
Shutterstock

Vikend je nekada bio i sinonim za noćne izlaske i druženje u klubovima, stoga se istraživanje pozabavilo i ovim pitanjem. U kafić na piće s društvom odlazi 19 posto mladih koji su sudjelovali u anketnom istraživanju, a od njih, nekoliko puta mjesečno na ista druženja odlazi 32 posto. Noćni izlasci su rjeđa pojava, naime, samo osam posto ispitanika ide u klubove svaki vikend, a oko 17 posto ispitanika ide nekoliko puta mjesečno.

Istraživanje koje je proveo Valicon preispituje i mnoge druge čimbenike koji bi potencijalno mogli utjecati na maloljetničku konzumaciju alkohola. Ono je napravljeno kako bi Grupacija proizvođača piva pri Hrvatskoj gospodarskoj komori dobila uvid u stanje na Hrvatskom tržištu te u tom kontekstu prilagodila svoje djelovanje.

Kako reći ‘ne‘?

Naime, Grupacija je još 2015. godine pokrenula nacionalnu kampanju Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne čiji je glavni cilj spriječiti prodaju i konzumaciju alkohola maloljetnim osobama.

Kampanjom se obraćaju roditeljima i trgovcima, ali i najširoj javnosti te upozoravaju na opasnost maloljetničke konzumacije alkohola. Sukladno tomu, pozivaju sve sudionike društva da dosljedno provode zakon kojima je zabranjeno posluživanje i prodaja alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina.

Tijekom dugogodišnjeg djelovanja Grupacija je uspostavila snažna partnerstva s trgovačkim lancima u Hrvatskoj – Konzumom, Kauflandom, Sparom, METRO-om i Studencem - u čijim će prodavaonicama diljem Hrvatske tijekom studenoga biti izložene promotivne poruke s upečatljivim sloganom „Uključi savjest“. Ambasador kampanje je sociolog Bruno Šimleša, ujedno i roditelj, koji će pomoći u tome da poruke dođu do što većeg broja građana svih uzrasta.

A prema posljednjim podatcima istraživanja ESPAD iz 2019. godine o konzumaciji alkohola Hrvatska, kao i druge europske zemlje, bilježi pozitivnije trendove kada je u pitanju maloljetnička konzumacija alkohola, a osobito je to vidljivo u smanjenju ekscesivnog epizodičnog opijanja. Upravo su kampanje poput ove koju provodi Grupacija pridonijele tom buđenju svijesti građana.


Sponzoriran sadržaj nastao u suradnji s Grupacijom proizvođača piva pri HGK.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 08:41