Prema prošlogodišnjem ispitivanju mladih u dobi od 20 do 35 godina koje je provela Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa), gotovo tri petine ispitanika planira mjesečni budžet. Prema istom istraživanju, više od polovice ispitanika često brine o plaćanju uobičajenih životnih troškova, četvrtina njih nije zadovoljna svojom financijskom situacijom, a njih 10 posto smatra da trenutačno ima previše dugova.
Planiranje kućnog budžeta, odnosno bilježenje prihoda i troškova, navodi Hanfa, ključan je korak u odgovornom upravljanju novcem i donošenju financijskih odluka koje nam dugoročno koriste. Kako bilježiti troškove i donositi pametne odluke o potrošnji unutar kućnog budžeta jedna je od tema drugog izdanja edukacije „Know your money - Upoznaj svoj novac“ pod organizacijom Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova.
Prošlogodišnja edukacija privukla je mnogo pojedinaca zainteresiranih za ‘brušenje‘ znanja o novcu, a kroz vrijedne lekcije vodila ih je Danijela Princi Grgat, predsjednica Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju (HIFE) i osnivačica tvrtke Princi Consulting koja će i ove godine imati istu ulogu. Princi Grgat iza sebe ima bogato iskustvo u bankarskom sektoru od preko 20 godina te redovito provodi edukacije u području upravljanja financijama, poduzetništva i zaštite potrošača.
Ključne navike
Iako su istraživanja proteklih godina pokazala da su Hrvati iznad prosjeka EU po financijskoj pismenosti, prema financijskom su ponašanju ipak ispod prosjeka. Upravo su planiranje i redovito praćenje kućnog budžeta, ističe Princi Grgat, neke od ključnih navika koje bismo trebali provoditi baš svi. No, najprije, kaže, moramo osvijestiti nešto vrlo važno.
- Prije nego krenemo u planiranje, moramo vidjeti sami sa sobom kakav je naš odnos prema novcu. Svaki uspješan odnos zahtijeva posvećenost, pažnju i vrijeme, a isto vrijedi i za naš odnos s novcem. Kućni budžet predstavlja polazišnu točku za sve financijske odluke. Također, važno je stvarati naviku štednje od ranog djetinjstva jer ona predstavlja osnovu za ulaganja, neočekivane troškove i osigurava financijsku sigurnost u mirovini, kao i razumjeti dug. On ima dva lica - može biti koristan, za primjerice kupnju stana, ali ako se njime ne upravlja pravilno, može dovesti do financijskih poteškoća – objašnjava Princi Grgat.
Prve lekcije o novcu, kaže Princi Grgat, dolaze od roditelja ili od baka i djedova koji su također važni u formiranju mišljenja o njemu. Našu sugovornicu je upravo njezina baka Marija naučila mnogo o financijama jer je, kaže, podizala djecu u teškim financijskim uvjetima.
- Sve naučeno o novcu i njegovim upravljanjem vrlo rano sam počela prenositi na svoje kćeri Nataliju i Lorenu. Natalija smatra da novac treba zaraditi radom i ovo se ljeto sprema za svoj prvi sezonski posao, a Lorena shvaća važnost štednje i financijske neovisnosti. Imamo još puno tema za proći, ali u tome i jest ljepota odgoja – navodi Princi Grgat.
Definicija uspjeha
Da je Danijela Princi Grgat idealan izbor za vođenje radionica „Upoznaj svoj novac“ pokazuje i njezin široki dijapazon interesa, brojni projekti u području financija i entuzijastično pristupanje poslu. Njezino bogato iskustvo u bankarskom sektoru bilo je tek uvod u ono što je uslijedilo 2011. godine. Tada je s kolegicom Anom Vrbošić osnovala Hrvatski institut za financijsku edukaciju, gdje osim lekcija o novcu daje stručne savjete o poduzetništvu u koje je ušla zbog želje da svoje znanje iskoristi još više. Napisala je i dvije knjige - „Tajna uspješnog poslovanja – vodič za mala i srednja poduzeća“ i Osobne financije – kako biti i ostati u plusu“.
Klijenti Princi Consulting, kaže osnivačica tvrtke, su većinom banke, ali i menadžeri koji kroz individualne edukacije žele usavršiti svoja znanja u određenim područjima. S druge strane, sudionici edukacija koje organizira Hrvatski institut za financijsku edukaciju uglavnom su djeca i mladi na koje je posebno ponosna zbog interesa koji iskazuju.
- U okviru tvrtke, ponosni smo na dva projekta - Corporate Bankarsku Akademiju i Retail Bankarsku Akademiju, na kojima educiramo nove generacije bankara prenoseći im praktična znanja i iskustva stečena dugogodišnjim radom u bankarskom sektoru. Kroz usluge savjetovanja, pomažemo poduzetnicima u izgradnji odnosa s kreditnim institucijama. Nadamo se da ćemo postići značajan utjecaj i s novim projektom HIFE-a, nazvanim ‘Osnaživanje kroz financijsku sigurnost‘, a namijenjen je financijskom osnaživanju odraslih kroz niz edukativnih radionica. Također, često smo pozvani kao predavači na državne stručne skupove za nastavnike koje organizira Agencija za odgoj i obrazovanje. Oni nas oni posebno vesele jer primjećujemo sve veći interes nastavnika za prenošenje znanja o financijskoj pismenosti mladima. Njihova podrška u realizaciji projekata financijske pismenosti od neprocjenjive je važnosti – ističe Princi Grgat.
Na pitanje kako je to biti poduzetnica i što je za nju uspjeh, naša sugovornica je odgovorila onako kako mnogi od nas misle, ali se možda boje izreći.
- Za mene je mjerilo uspjeha koliko ste se uspjeli realizirati kao osoba u životu. To nisu nužno uspješna karijera i materijalno bogatstvo, kako najčešće mjerimo uspjeh. Realizirana osoba je zadovoljna sa svojim životom i onim što je postigla jer je to gdje je danas bio baš njezin put, san i želja, a ne tuđa ambicija. Za postizanje uspjeha u poduzetništvu ključno je pojaviti se na tržištu u pravom trenutku s pravom idejom, no to nije uvijek jednostavno postići. Iako možete imati izvanrednu ideju, ponekad tržište jednostavno nije spremno prihvatiti je – možda ste došli prerano. Entuzijazam i strast prema svom poslu su ključni, ali jednako su važni i prilagodljivost te dobro upravljanje financijama – objašnjava Princi Grgat.
Da bi poduzetnici opstali na tržištu, napominje osnivačica Princi Consulting, trebaju posjedovati znanje i brzu prilagodljivost okolnostima koje se danas mijenjaju brže nego ikad. Neke od najvećih grešaka kod novih poduzetnika su, kaže sugovornica, što podcjenjuju konkurenciju, ne znaju adekvatno planirati ili nepravilno upravljaju novčanim tokom poduzeća. No, greške se svima događaju te na njih treba gledati, smatra Princi Grgat, kao na neizostavan dio životnog iskustva i procesa učenja.
- Neuspjeh s druge strane znači da ste imali hrabrost pokušati – ističe sugovornica.
‘Work-life balance‘
Druga strana poduzetništva, ističe Princi Grgat, je balans između posla i privatnog života. Iako mnogi poduzetnici u intervjuima naglašavaju da je poduzetništvo posao od 0 do 24, Princi Grgat kaže da je odmak od rada važan za punjenje baterija i lijek protiv burnouta.
- Uvijek sam pristupala poslu s profesionalnošću, savjesnošću i dovoljnom dozom upornosti, ali od kada sam u poduzetništvu mogu bolje upravljati svojim vremenom i više se posvetiti svojoj obitelji i prijateljima. S njima najviše volim provoditi slobodno vrijeme, a veseli me i volonterski rad u Hrvatskom institutu za financijsku edukaciju. S kolegicom Anom Vrbošić često odlazimo u škole i održavamo radionice za djecu i mlade iz upravljanja osobnim financijama i poduzetništva. Prema mom iskustvu u radu s mladima, nedostaju im informacije vezane za financijske usluge, ulaganja, štednju i stvarne troškove života koji ih očekuju jednom kad napuste školske klupe – kaže Princi Grgat.
Kako su mladi budućnost i treba ih obrazovati i u pravcu odgovornog upravljanja novcem, Princi Grgat nada se da će se na radionice projekta „Upoznaj svoj novac“ prijaviti kandidati raznih dobnih skupina. Tako će, kaže, razmjena iskustava radionicama dati veću dinamiku.
- Veliki interes građana za projekt dokaz je kako trebamo nastaviti s našim aktivnostima, pratiti koje teme su građanima zanimljive i tome prilagođavati edukativne sadržaje. Kako nisam veliki ljubitelj teorije, kandidati od radionica mogu očekivati puno prakse i primjera iz stvarnog života. Na radionicama će biti živo i sigurno će se voditi žustra rasprava kako to bude i u stvarnom životu kad je novac u pitanju. Stoga, pridružite nam se na radionicama kako biste naučili taktike za financijski uspjeh i kako dočekati mirovinu u plusu. Jedva vas čekam upoznati! – zaključuje Danijela Princi Grgat.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....