Najveća developerska konferencija u ovom dijelu Europe, Infobip Shift, ponovno će se održati ove godine u Zadru, no po prvi puta će trajati tri dana – od 15. do 17. rujna. Program konferencije počinje dan ranije nego prijašnjih godina, pa će ove, četvrte godine po redu, Shift započeti već u nedjelju. Tada će se održavati nekoliko manjih, tematski raznolikih, a atmosferom opuštenijih događaja na više lokacija u Zadru.
Uoči Shifta, dobili smo priliku popričati s Nikolom Pavešićem, direktorom Infobipa za developersko iskustvo i startupe. Pavešićev put do Infobipa je, kako sam priča, bio prilično neuobičajen. Nakon što je diplomirao međunarodne odnose na Sveučilištu u Bologni i međunarodno pravo na Sveučilištu u Newcastleu, radio je za UN u Tanzaniji, u uredu glavnog tužitelja UN-ovog Međunarodnog suda za ratne zločine u Ruandi. Potom ga je ista organizacija odvela u Tokio, gdje je proveo deset godina i gdje je radio na raznim projektima vezanim za digitalizaciju i kroz koje se zapravo i vezao za tehnologiju i IT sektor.
Osnovao je svoj startup, a nakon exita, odnosno prodaje, pridružuje se japanskom globalnom financijsko-izdavačkom gigantu Nikkeiju. Nedugo nakon toga, na nagovor njegovog prijatelja i osnivača Shift konferencije Ivana Burazina, sredinom 2021. godine stiže u tvrtku, pa preuzima osnivanje i vodstvo programa Infobip Startup Tribea. Dvije godine kasnije, Pavešić stiže na svoju današnju poziciju direktora developerskog iskustva i startupa.
Zašto je developersko iskustvo zapravo bitno
Budući da je riječ o pomalo neobičnoj tituli, Pavešića smo pitali da nam objasni o čemu je zapravo riječ, te na koncu, zašto je developersko iskustvo bitno. Objašnjava kako pojam developerskog iskustva obuhvaća različite aktivnosti kojima je cilj izgradnja pozitivnih odnosa između developera i kompanije, ali i tehnologije koju proizvode.
- Pozitivno iskustvo s nekim softverskim alatom čini developere boljima i produktivnijima u njihovom radu, te istovremeno izgrađuje povjerenje i odnos prema kompaniji koja je alat proizvela. Na taj način developeri dobivaju bolju radnu svakodnevicu, a kompanija vjernog korisnika - kaže Pavešić, koji dodaje kako se pojam može opisati i kao kombinacija marketinga, PR-a i kreiranja produkata usmjerenih samo na developere.
Pavešić dalje objašnjava da su obuhvaćene razne aktivnosti, od izrade dokumentacije za developere, davanja Infobipovih komunikacijskih solucija na korištenje za ubrzavanje rasta njihovih poslova, pa sve do odlaska na konferencije i promoviranja tih istih alata i proizvoda.
Što se tiče same konferencije Shift, Pavešić nam tumači kako je ona od svojih samih početaka bila usmjerena na međunarodnu publiku, pa stoga ne čudi što se i cijeli program odvija na engleskom jeziku. Shift posljednjih godina posjećuje i sve više ljudi iz dalekih krajeva, a po prodanim ulaznicama, vidi se da ove godine dolaze posjetitelji iz više od 30 zemalja.
- Veseli nas vidjeti veliki broj posjetitelja iz SAD-a, Finske, Norveške i UK ali i Njemačke i Estonije. To su snažna i iznimno atraktivna tržišta na kojima je konkurencija događaja velika i njihov interes za Shift potvrda je naše atraktivnosti. Raste internacionalnost i kompanija koje dolaze, a za sada imamo većinu stranih sponzora, većinom sa sjedištem u SAD-u - kaže Pavešić.
Ugled se ne može izgraditi preko noći
Sve veći internacionalni karakter konferencije je, vjeruje Pavešić, rezultat kombinacije nekoliko faktora, od kojih kao najvažniji ističe pozitivno iskustvo s kojim posjetitelji Shifta odlaze s konferencije. Fokus je na kvaliteti programa, pa žele dovoditi najbolje govornike, a istovremeno nastoje pratiti aktualne teme u industriji, kako bi na koncu mogli ponuditi relevantan sadržaj.
- S druge strane, uvijek želimo osigurati priliku za opuštanje, zabavu, druženje s kolegama. I naravno, produkcija mora biti na visokoj razini, gotovo na razini koncerta. Takva kombinacija stvara odličnu reputaciju, a ona se onda širi unutar zajednice i posljedica je događaj na kojem svi žele biti. Ne treba zanemariti ni činjenicu da naša regija postaje sve zanimljivija globalnim igračima koji ovdje traže nove talente, poslovne partnere ili prilike za ulaganje - kaže Pavešić, koji dodaje da je Shift događaj na kojem sve te stvari mogu pronaći na jednom mjestu.
Međunarodnoj percepciji je pridonio Shift odnosno, činjenica da se konferencija održava na dva kontinenta, dok pozicioniranje Infobipa sve bliže tituli globalnog lidera komunikacija u cloudu "otvara neka vrata" na visokim razinama stranih tržišta. Shift je, prema Pavešićevom mišljenju, izgradio svoj brend prateći globalni rast Infobipa, pa je danas postao prepoznatljiv proizvod koji je developerska zajednica odlično prihvatila.
No, Pavešić kaže kako se takav ugled nije mogao izgraditi preko noći, već je on rezultat višegodišnjeg truda i beskompromisnog ulaganja u kvalitetu.
- Developeri ne trpe prosječnost sadržaja na konferencijama. Primjerice, predavanja na Shiftu ne smiju biti marketinške prirode već zaista davati neku vrijednost za publiku. Moraju ih naučiti nešto novo ili podijeliti neki govornikov uvid u postojeći problem. Na taj način, osiguravamo da developeri zaista na Shiftu naprave korak naprijed u karijeri - nastavlja Pavešić.
Konferencija na dva kontinenta svrstava ih uz bok Microsoftu i Amazonu
Potvrda da rade dobru stvar Pavešiću je stigla organiziranjem Shifta u Miamiju.
- Za mene je Shift u Miamiju velika potvrda rada Infobipovog Shift tima, kao i cijelog Developer Experience odjela. Nije lako organizirati nešto s druge strane svijeta, ali mi smo to uspjeli već drugu godinu zaredom - kaže Pavešić.
Istovremeno, Infobipu konferencija u Miamiju znači približavanje atraktivnom američkom tržištu, gdje vlada golema konkurencija.
- Tech scena je ogromna, a upravo događaji poput Shifta mogu otvoriti Infobip developerskoj zajednici, potencijalnim novim klijentima i zaposlenicima. Organiziranje dviju konferencija na dva kontinenta stavlja Infobip na vrlo probran popis kompanija koje to čine, uz bok primjerice Amazonovog AWS Summita i Microsoftove Ignite konferencije, što je vrlo pozitivno za imidž kompanije -, kaže Pavešić, koji nam otkriva i da je u planu širenje na još dva kontinenta – Aziju i Južnu Ameriku. Ta dva kontinenta Infobipu su vrlo važni, a na njihovim tržištima bilježe i velike uspjehe. No, još bitnije, ti kontinenti prepuni su developerskih talenata i inovativnih poduzetničkih ideja.
Stagnacija je smrtna presuda konferencijama
Budući da Shift, otkad je pod Infobipom, ulazi u četvrtu godinu, zanimalo nas je kako nastoje izbjeći stagnaciju, koja je, kako nam priznaje Pavešić, u njihovoj industriji (kao i u industriji evenata općenito), „ravna smrti“.
- Stagnacija se mora izbjeći pod svaku cijenu. Mislim da svake godine podižemo letvicu kada je kvaliteta u pitanju. Od eminentnih govornika do proširenja programa, trudimo se iz godine u godinu ponuditi nešto novo. Posebno je izazovno ostati u korak s trendovima i zajednicom. Primjerice, AI je i ove godine trend, ali sve je važnije i pitanje kibernetičke sigurnosti. Mi moramo imati prst na pulsu developerske zajednice i skrojiti program koji odražava ono što je aktualno - kaže Pavešić.
Kako bi izbjegli stagnaciju, Pavešić i njegov tim posjećuju druge konferencije, pričaju s developerima i skupljaju povratne informacije, kao i kritike i pohvale. No, jednako je bitno biti spreman prilagoditi se. Stoga su ove godine, otkriva Pavešić, u programski odbor uključili skupinu istaknutih tech govornika i stručnjaka. Stiglo je više od 400 prijava za govornike, a Pavešić kaže da je pred njima sada pronalaženje osamdesetak najboljih i najzanimljivijih.
Investitori i startup stage kao prilika za startupove
Startupovi su kao i uvijek, kaže nam Pavešić, bitan dio Shifta. Oni će ove godine imati izdvojeni program u zasebnoj dvorani, gdje će se održati paneli s različitim govornicima. Startupovi će imati priliku predstaviti se u maloj izlagačkoj dvorani kao i na takozvanom pitching natjecanju. Stižu i osnivači već etabliranih startupova, od kojih će se moći dobiti savjeti za nove iskorake u karijeri.
- Najvažnije za istaknuti, i ove godine ćemo okupiti niz investitora na događaju, predstavnike fondova rizičnog kapitala, takozvanih VC fondova, iz cijelog svijeta – od naše regije i ostatka Europe do Amerike i Azije. Oni na Shift dolaze kako bi pronašli nove perspektivne kompanije za ulaganje, tako da je to prilika koju startupi ne smiju propustiti. A i važno je za naše startupe i okruženje da imaju što više doticaja s kvalitetnim fondovima i konstruktivnim feedbackom jer kod nas toga svakako nedostaje - kaže nam naš sugovornik.
Kad smo se već dotakli i teme startupova, Pavešića smo zamolili da nam komentira trendove i stanje na startup tržištu. Tumači nam kako je danas pomalo neizbježna umjetna inteligencija, a slijede ju trendovi u cybersigurnosti i zdravstvu, a i zbog globalne situacije, u obrani – takozvani defensetech. Te se tehnologije rapidno razvijaju, pa im se startupovi moraju jednako brzo prilagođavati.
Stižu "velike face" developerskog svijeta
Iz organizacije ističu kako popis govornika još uvijek nije u potpunosti finaliziran, no mi smo Pavešića pitali može li nam već sada otkriti koja predavanja nikako ne želi propustiti. Uz predstavnike iz divova poput Microsofta, AWS, GitHuba i Spotifya, na Shift dolaze govornici iz kompanija koje možda nisu poznate široj javnosti, ali developerima znače mnogo - Jfrog, JetBrains i Snyk.
- Izdvojio bih Eleftheriu Batsou, Tejasa Kumara i Kristijana Ristovskog Kitzea koji su prave zvijezde developerske scene i čija su predavanja uvijek odlično posjećena. Očekujemo i Matta Biilmanna, CEO-a Netlifya, Christine Spang, CEO Nylasa i Ankit Sopti, suosnivača i CTO Postmana - kaže Pavešić, koji ističe kako je tim govornicima zajedničko to što mogu dati jedinstvenu perspektivu u uspješne tehnološke kompanije.
U izlagačkoj dvorani predstavit će se velika imena poput Red Hata, vodećeg proizvođača softvera otvorenog koda, kao i CK Source, čije rješenje za web development koristi više od milijun developera.
- Vjerujem kako ćemo uskoro potvrditi i GitHub, bit će tu još Sofascore i Barrage te brojne druge kompanije koje na Shift dolaze s jednim ciljem – upoznati što više developera i potencijalnih klijenata ili poslovnih partnera - kaže Pavešić, koji nam ipak nije htio otkriti baš "sve karte", osim što nam je poručio da pripremaju i neka iznenađenja.
Nije tipična konferencija
Pavešić nam priča kako je s prošlim Shiftovima zadovoljan, no da to ne smije biti dovoljno, jer uvijek trebaju težiti što boljoj i kvalitetnijoj konferenciji. Ipak, kako je već ranije istaknuo, stagnacija bi bila početak sigurne smrti za ovakav događaj. Priznaje kako nije sve uvijek bilo idealno, te da prostora za napredak uvijek ima. Tim zadužen za Shift je toga svjestan, pa ulaže poseban trud u nove ideje i organiziranje unikatnih stvari koje se ne viđaju na drugim konferencijama, poput energije i atmosfere.
Dio posjetitelja Shifta i ne spada pod developere, već dolazi zbog networkinga. Bilo da dolaze zbog developerskog sadržaja ili networkinga, Pavešić kaže da je jedno zagarantirano – posjetitelji se mogu opustiti.
- Možda i najbolja potvrda toga su komentari naših govornika od prošle godine koji su Shift nazvali tech-festivalom, a jedan nas je čak usporedio s Beyonceinim koncertom. Riječ je o ljudima koji idu na desetke konferencija godišnje i njihove pohvale puno znače - govori Pavešić.
Spremaju se i popratni sadržaji u suradnji s poznatim hrvatskim kompanijama, poput Good Game Globala, Sofascorea i Orqe, kojima se nastoji obogatiti iskustvo konferencije popratnim sadržajem kao što su gaming turniri, natjecanje u nogometnim vještinama i utrka dronova.
- Netko tko nije nikada bio, možda zamišlja Shift kao nekakav suhoparni događaj gdje se u strogo poslovnoj atmosferi priča isključivo o programiranju, ali to ne može biti dalje od istine - poručuje Pavešić.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Infobipa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....