"Tražimo čistačicu. Potrebni SSS, pedantnost i urednost, fleksibilnost te poznavanje MS Officea". Tako je otprilike zvučao oglas za posao našeg poznatog poduzetnika koji je 2016. izazvao veliku polemiku u hrvatskoj javnosti. Dio ljudi smatrao je skandaloznim da tvrtka može zahtijevati digitalne vještine od osobe koja će biti zadužena za čišćenje. Direktor se, pak, pitao zašto i čistačica ne bi koristila računalo te istaknuo kako su oni tvrtka koja potiče mobilnost radnih mjesta.
Sedam godina kasnije, jasno je da možda i nije bio toliko u krivu te da njegovi zahtjevi nisu nužno bili sumanuto previsoki. Dapače, u vrlo bliskoj budućnosti čak devet od deset poslova zahtijevat će poznavanje određenih digitalnih vještina.
Indeks digitalnog gospodarstva i društva (DESI) za 2022. godinu, koji predstavlja ažurirane pokazatelje digitalne izvedbe Europe, pokazuje da oko 63 posto Hrvata ima osnovne digitalne vještine, dok je na razini EU cilj da se do 2030. godine taj postotak popne do 80 posto. Hrvati su po osnovnim digitalnim vještinama iznad europskog prosjeka, no u poslovnom svijetu ipak kaskamo: tek 58 posto malih i srednjih poduzeća (koja, inače, čine 99 posto svih poduzeća u EU) u svoje je poslovanje integriralo barem osnovne digitalne alate i taktike, što je značajno manje od europskog prosjeka koji iznosi 69 posto, a cilj je za 2030. Godinu 90 posto.
Jasno je da je danas korištenje MS Officea doista tek samo osnova poznavanja rada na računalu koja je najčešće nužna bez obzira na to je li naš posao vezan isključivo za računalo ili je neke druge prirode. S vremenom popis vještina koje su dobrodošle za životopis raste, stoga smo istražili koje od njih je danas nužno imati ako se želimo na tržištu pozicionirati kao u potpunosti digitalno pismeni ljudi.
Upotreba mobilnih aplikacija
Sposobnost instaliranja, korištenja i upravljanja aplikacijama na pametnim telefonima ili tabletima postala je integralni dio svakodnevice za većinu ljudi. To uključuje preuzimanje i instaliranje aplikacija putem trgovina aplikacija poput App Storea za iOS uređaje (iPhone, iPad) ili Google Play Storea za Android uređaje. Nakon instalacije, korisnici mogu koristiti aplikacije za različite svrhe – od komunikacije preko društvenih mreža, e-pošte, alata za organizaciju, kalendara, zdravstvenih aplikacija, igara ili aplikacija za gledanje video sadržaja.
U kategoriji aplikacija vjerojatno je najvažnije korištenje društvenih mreža, koje na svijetu trenutno koristi gotovo pet milijardi ljudi, a preko njih bi se ove godine trebale dogoditi kupovine u iznosu većem od 1.298 milijardi američkih dolara. Upravo su mreže epicentar današnjeg svijeta i većinu poslova je teško zamisliti da funkcionira bez njih.
Korištenje cloud tehnologije
Među milijunima aplikacija koje postoje, jedne od popularnijih su one koje spremaju naše podatke u cloud. Cloud je vrlo praktična tehnologija koja korisnicima omogućuje jednostavnu pohranu podataka putem interneta bez obzira na lokaciju ili uređaj koji koriste, kao i dijeljenje tih informacija s drugima. Radi se o servisima preko kojih je moguće spremiti fotografije, videe i razne druge datoteke u oblak.
Neki od najpoznatijih cloud servisa su Google Drive, Dropbox i OneDrive. Osim što su praktični te što preko njih više ljudi (odnosno uređaja) vrlo lako dobiva pristup istim podacima, ovi su servisi i prilično sigurni te je obično pametnije držati važne podatke na njima nego samo na mobitelima, laptopima i ostalim hardverima.
Online financijske vještine
Cloud je promijenio način na kojeg, primjerice, skladištimo fotografije i uspomene, a financijske aplikacije su digitalizirale naš novac. Zbog njih više ne moramo u banku ili poštu kad želimo platiti račune ili dio zarade staviti na štednju.
Najraširenije među općom populacijom su svakako aplikacije matičnih banaka građana, koji preko njih budžetiraju, prate svoje troškove, šalju novac i slično. No sve je veći broj aplikacija koje zamjenjuju rad s brokerima i služe za investiranje.
Iako su aplikacije za ulaganja možda korak dalje, korištenje bazičnih financijskih aplikacija postalo je svakodnevica u poslovnom svijetu.
Osnovno uređivanje fotografija i videa te jednostavan grafički dizajn
Prosječni korisnik smartphonea ima oko dvije tisuće fotografija u svojem uređaju, a upravo je vizualna komunikacija temelj razmjene informacija na internetu. Uređivanje fotografija i videa, kao i razumijevanje grafičkog dizajna, grane su za koje se ljudi godinama obrazuju, no to ne bi smio biti izgovor da ne naučimo barem osnove ovih vještina.
U vremenu u kojem je gotovo svaki posao nerazdvojiv od svojeg online brenda, bilo bi dobro da znamo podešavati osnovne elemente na fotografijama poput svjetline, kontrasta, boje, oštrine, te balansa boja kako bi se slika učinila vizualno privlačnijom ili kako bi se postigla željena estetika. Neke od osnovnih vještina su i rezanje fotografija, kao i videozapisa, te stvaranje kolaža. Po pitanju grafičkog dizajna ne treba nužno ići daleko, no poželjno je, primjerice, znati dodati logo na fotografiju.
Za obavljanje ovih zadataka nije potreban Photoshop ili Illustrator jer internet nudi cijeli niz jednostavnijih rješenja. Odličan jednostavan alat koji može napraviti puno toga je, primjerice, Canva. Čak i besplatna verzija programa korisnicima nudi puno, pa tamo možete stvarati kolaže, stavljati filtere, rezati fotografije i videozapise, lijepiti ih jedne na druge i slično.
SEO i CMS
SEO (optimizacija za tražilice) i CMS (sustav upravljanja sadržajem) dvije su skraćenice koje će puno pomoći svakom biznisu koji postoji online. Razumijevanje osnova SEO-a stavlja naš sadržaj na bolje rangirane pozicije na tražilicama poput Googlea, što čini sadržaj vidljivijim i dostupnijim publici te omogućava veći angažman. Rad na CMS-ovima poput Wordpressa ili Drupala nam, pak, omogućuje upravljanje i objavljivanje sadržaja na web stranicama, zbog čega možemo efikasnije stvarati, uređivati i organizirati svoje webove bez potrebe za dubokim tehničkim znanjem.
Ništa bez umjetne inteligencije
Umjetna je inteligencija postala činjenica u poslovnom svijetu. Ona može poslužiti za automatizaciju rutinskih zadataka i poslova, jako brzo analizirati puno podataka, personalizirati uslugu i iskustvo, pružiti korisničku podršku i slično. Vjerojatno najpoznatiji alat je jezični model ChatGPT, a Google ima svojeg pandana koji se zove Bard. Za analizu podataka popularan je ThoughtSpot, Jasper vrsno piše mailove, ponude, blogove i copyje, a Midjourney stvara vrsne ilustracije.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Europske komisije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....