Peglanje, kuhanje, manji kućanski popravci, pospremanje stana, iznošenje otpada i održavanje automobila.
Sve su ovo redom uobičajeni kućanski poslovi, no u očima brojnih građana Hrvatske oni su obojeni rodnim stereotipima. Naime, istraživanje provedeno 2007. godine u Hrvatskoj pokazalo je da ispitanici uistinu definiraju zadatke u domaćinstvu na "muške" i "ženske", pri čemu je drugih, naravno, više. Kao dominantno ženski poslovi prije svega su se pokazali pranje rublja, glačanje, kuhanje, pranje posuđa, pospremanje stana i pospremanje stola nakon obroka. Dominantno muški poslovi pokazali su se manji popravci u stanu, održavanje automobila i održavanje stana. Autori istraživanja su zamijetili da su "tipično ženski" poslovi oni koji se trebaju obavljati svakodnevno ili svakog tjedna, dok su "tipično muški" poslovi mogu označiti kao povremeni ili sezonski.
Situacija danas se nije nešto previše promijenila, barem ako je suditi prema recentnijim istraživanjima. Primjerice, studija iz 2017. godine koju je objavila Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova RH pokazala je da rutinske kućanske poslove (čišćenje sanitarnih površina, poslovni vezani uz pranje rublja, pranje podova, brisanje prašine) u 80 posto ili više veza obavljaju većinom ili isključivo zaposlene žene.
Sada, kad smo već debelo zagazili u treće desetljeće 21. stoljeća, postavlja se pitanje – je li vaga obavljanja kućanskih poslova iole u egalu ili i dalje naginje na stranu žena?
Promjena pojma
Ako je suditi prema reakcijama na kampanju Kraša #IJaSamDomacica, ovo pitanje i dalje izaziva podjele. Naime, poznati proizvođač slastica objavio je limitirano pakiranje popularnog keksa "Domaćica" gdje su uz ime proizvoda dodali i razna zanimanja, poput, programerka, umjetnica ili menadžerica. Na taj način su htjeli podsjetiti činjenicu da su žene, uz svoj posao koji obavljaju na radnom mjestu, najčešće one koje svakodnevno brinu i o domaćinstvu te potaknuti sve članove društva da preuzmu svoj dio obveza i odgovornosti u domu kako bi raspodjela poslova u domaćinstvu bila ravnopravna.
Kraš je prije početka kampanje proveo istraživanje u suradnji s agencijom Ipsos i otkrio porazne podatke – 70 posto odraslih žena, 51 posto odraslih muškaraca, 73 posto tinejdžerica i 72 posto tinejdžera tvrdi da žene obavljaju veći dio poslova u kućanstvu.
Osim posebnog dizajna kutije keksa, Kraš putem kampanje želi osuvremeniti sam pojam riječi "domaćica". Prema Hrvatskom jezičnom portalu, domaćica je: 1a. žena domaćina, ona koja je supruga domaćinova; b. ona koja nije zaposlena izvan kuće, koja vodi kućanstvo; kućanica; 2.a. ona koja upravlja posluživanjem, brine za domaći ugođaj; b. ona koja se brine za putnike; stjuardesa. S druge strane, definicija "domaćina" jest: 1a. glava obitelji, onaj koji upravlja domom; b. onaj koji je privržen domu, koji dobro vodi dom; c. onaj koji ugošćuje ili prima goste; 2.onaj koji se po dužnosti brine za neku zgradu, prostorije i sl.; domar; 3. onaj koji je i u počasti na prvom mjestu neke svečane priredbe ili prigode.
ŽELITE RAVNOPRAVNIJU RASPODJELU KUĆANSKIH POSLOVA? VIŠE O PRVOM KORAKU SAZNAJTE U NAŠEM SPECIJALU!
Ipak, pojmovi "domaćica" i "kućanica" nisu sinonimi jer se u prvom slučaju radi o zaposlenoj ženi koja uz svoj posao brine o kućanstvu, dok se u drugoj situaciji radi o ženi koja nema plaćeni posao, već se bavi neplaćenim kućanskim radom. Kraš je zato u dogovoru s Institutom za hrvatski jezik i jezikoslovlje pokrenuo inicijativu za osuvremenjivanjem dijela definicije domaćice u pojedinim rječnicima koju mogu podržati i vi!
Kako bi provjerili što javnost misli o ovoj temi napravili smo istraživanje o rutinskim kućanskim poslovima koje možete ispuniti u nastavku. Rezultate ankete interpretirat ćemo uz pomoć stručnjaka te ih kroz nekoliko tjedana objaviti na portalu.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Kraša.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....